Akoestiek leefruimte verbeteren

Gestart door BunnY, 18 april 2025, 09:55:03

Vorige topic - Volgende topic

BunnY

Goedemorgen allemaal

Onlangs zat ik bij mijn broertje thuis en ik merkte dat hij een enorme galm heeft in zijn leefruimte. In die mate dat zelfs praten storend was. Nu heeft (en wil hij) geen tapijten. En is zijn woning nogal minimalistisch ingericht. Op termijn zal het wel verbeteren maar hij wil niet gewoon naar IKEA gaan en prullen gaan kopen.

Nu heeft hij een tafel staan in zijn leefruimte en ik opperde dus dat een tapijt onder die tafel wel zou kunnen helpen. Maar dat wil hij dus niet. En opeens kreeg ik de ingeving: Wat als we nu eens akoestische demping onder zijn tafel zouden kleven? Dan is het toch alsof hij een tapijt heeft liggen daar?  En baat het niet, schaadt het niet. Toch?

Even snel online zoeken leidde me naar deze site:
Akoestiekwinkel D40

Zou dit helpen of is dit meer marketing? En welke lijm gebruik je daarvoor? Is de montagekit van de Action ook gewoon een optie? Of zelfs dubbelzijdige tape?

Ik kan bij hem voor de dikste optie (50mm) gaan omdat hij toch een kader onder zijn tafel heeft.

Adviezen zijn welkom :-) Hij verjaart in juni en ik ben hem wel het een en ander verschuldigd!
We'll see about that !!

Duclaasie

Denk je dat zo'n klein beetje iets gaat doen voor de hele ruimte? Om te verbeteren heb je veel meer oppervlak nodig en dan is een enkel kleed of iets van die orde absoluut niet toereikend

Knosti de Platenwasser

Eens met Klaas. Hier is oppervlak en het juiste materiaal nodig. Het beplakken van onderkanten kan helpen om puntjes op de i te zetten, maar dient niet als hoofdmaatregel.
... on an Electrospective Odyssee.

Heintje

Als je de onderkant van een tafel gaat "behandelen", demp je daarmee wat trillingen van het tafelblad (dat gaat niet helpen) en indirect geluid wat daar tegenaan komt (dat gaat óók niet helpen).
Het enige wat wel gaat helpen is aankleding van de ruimte, hetzij in de vorm van voorwerpen die staan/hangen (wat directe reflectie/verstrooiing van het geluid oplevert waardoor minder en vertraagd geluid bij je oren aankomt), hetzij in de vorm van stoffen meubels en muurkleden (wat demping oplevert zodat gereflecteerd geluid zachter wordt). 
De meest ingrijpende vorm van maatregel is een geluiddempend plafond van speciaal daarvoor gemaakt materiaal. Maar aan de openingspost te merken (het "minimalistisch ingericht" zal geen toeval zijn), zal ook dit niet waarschijnlijk in de smaak vallen.

FS249

Ik hoorde laatst van een binnenhuis architect dat bekleding onder een tafel wel goed kan werken, mits je het juiste materiaal toepast. Zou ik dan zeker eens bekijken.

Heb ik laatst ook tegen mijn zoon gezegd, die heeft ook zo'n galmbak.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae
Cave: Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: FS249 op 18 april 2025, 12:47:34Ik hoorde laatst van een binnenhuis architect dat bekleding onder een tafel wel goed kan werken, mits je het juiste materiaal toepast. Zou ik dan zeker eens bekijken.

Heb ik laatst ook tegen mijn zoon gezegd, die heeft ook zo'n galmbak.

Ik zei al dat het werkt, maar enkel om puntjes op de i te zetten. We deden dit weleens in restaurants en andere plekken waar wand en plafond lastig te behandelen waren.
Voor echte nagalmbeheersing geldt dat je een betekenisvol oppervlak moet behandelen (liefst plafond) om effect te sorteren.

En dat kan prima samengaan met minimalisme.

BunnY

Ok, de eigenlijke vraag is dan of zo'n dempende plaat onder tafel even goed zou helpen als een tapijt dat ongeveer even groot is als de tafel. Dat je er geen wonderen kan van verwachten dat lijkt me nogal logisch.

Het minimalisme is geen keuze maar eerder een gevolg van alleen gaan wonen. Ik heb er ook heel wat jaren over gedaan voor ik een gevuld boekenrek, gevuld CD-rek, leuke hebbedingetjes enzovoort had.
We'll see about that !!

Knosti de Platenwasser

Citaat van: BunnY op 18 april 2025, 19:13:40Ok, de eigenlijke vraag is dan of zo'n dempende plaat onder tafel even goed zou helpen als een tapijt dat ongeveer even groot is als de tafel. Dat je er geen wonderen kan van verwachten dat lijkt me nogal logisch.

Het minimalisme is geen keuze maar eerder een gevolg van alleen gaan wonen. Ik heb er ook heel wat jaren over gedaan voor ik een gevuld boekenrek, gevuld CD-rek, leuke hebbedingetjes enzovoort had.

Ja, dat komt zeker overeen qua absorberend vermogen. Akotherm, wat je wilde toepassen, absorbeert krachtiger en breedbandiger als een vloerkleed. Dat het onder de tafel geplakt zit maakt helemaal niets uit. Indirect geluid komt overal en kan dus ook overal gedempt worden.

Niettemin moet je je niet teveel voorstellen van zo'n minimaal oppervlak. Je gaat dat niet merken in de woonakoestiek. Daarvoor is echt heel wat meer nodig.

BunnY

Dan denk ik dat ik hem (en mezelf) wat platen koop. Al is het maar om eens te testen/proberen :-) Alle beetjes helpen, en de eerste beetjes het meest!
We'll see about that !!

WanFie

Een kamer van bv 50 m2 heeft 175m2 reflectieoppervlak. Denk je dat 2 m2 dan veel uithaald?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

BunnY

Ik snap niet waarom er zo negatief gedaan wordt over zo'n maatregel?

Als je zo denkt dan kan je geen enkele maatregel nemen.
We'll see about that !!

Knosti de Platenwasser

Citaat van: BunnY op 23 april 2025, 18:05:26Ik snap niet waarom er zo negatief gedaan wordt over zo'n maatregel?

Als je zo denkt dan kan je geen enkele maatregel nemen.

Nee, dit is geen negatief-zijn. Eerder het voorkomen van teleurstelling.

Wanfie haalt een cruciaal akoestisch principe aan: tegenover een akoestisch probleem van een bepaalde omvang moet je een evenredig krachtige akoestische oplossing plaatsen.

Het is natuurkunde. Simpel gesteld: een flinke echo krijg je niet weg met een kleedje en een kussentje, maar vereist een 'fors' absorberend oppervlak met de juiste specificaties.

Heintje

De optisch minst ingrijpende en meteen ook uitstekend werkende oplossing is een akoestisch dempend plafond. Een spanplafond voldoet ook. En hier geldt: wie dermate hoge eisen stelt aan zijn inrichting, zal in de portemonnee moeten grijpen.

BunnY

Kortom: ik ga die plaats akoestisch materiaal kopen en kijken wat het geeft!

Iemand ervaring met de lijm daarvoor? Kan dat met elke lijmkit of toch maar een potje bijbestellen?
We'll see about that !!

WanFie

Een spuitbus contactlijmspray is volgens mij het handigst. Ik verwacht met het meeste absorptiemateriaal geen probleem. EPS lukt niet, maar dat doet akoestisch dan ook heel weinig.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)