• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Geen line in...

Gestart door Jansen!, 13 mei 2020, 11:20:53

Vorige topic - Volgende topic

Jansen!

Gisteren kwam ik er achter dat ik met mijn externe geluidskaart wel kan afspelen, maar niet kan opnemen.
Het is het me niet eerder opgevallen, omdat ik deze optie niet heel vaak gebruik. Ik neem voor een vriendin lp's op en tot een paar maanden geleden was dat geen enkel probleem.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Het betreft overigens Windows 8.1

Sterremuur

Lijkt mij een driver probleem.
Dus zou ik hem loshalen, opnieuw inpluggen, opzoeken in Apparaatbeheer, stuurbestand vernieuwen.
Of als je een driver CD hebt voor W8, die gebruiken.

Maar het beste is om Windows 8 te klikoneren.  :angel:
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Heintje

... een gratis legale upgrade naar Windows 10 is nog steeds mogelijk. Een gratis verse Windows 10 installatie óók, als je eerst upgrade en daarna vers installeert... 
Meld het maar als je meer info wil hebben over het "hoe".
Kijk dan wel eerst of zo'n Behringer het goed doet onder Windows 10.

Jansen!

Op de andere pc met eenzelfde Behringer gecontroleerd en ook daar hetzelfde... da's gek.

Ik verdacht eerst Kaspersky Internet Security er van de zaak te blokkeren, maar deze geeft aan dat Audition tot de vertrouwde programma's behoort.

Jansen!

Volgens Apparaatbeheer is er niets aan de hand...

Sterremuur

Ach, die Behringer heb ik ook.
Even kijken hoe dat zit....

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 13 mei 2020, 13:04:10... een gratis legale upgrade naar Windows 10 is nog steeds mogelijk. Een gratis verse Windows 10 installatie óók, als je eerst upgrade en daarna vers installeert...
Meld het maar als je meer info wil hebben over het "hoe".
Kijk dan wel eerst of zo'n Behringer het goed doet onder Windows 10.

Hoe dan? Ik draai nog steeds op 7...

Heintje

- je maakt met Windows Media Creator eerst een DVD of USB-stick met de nieuwe Windows 10 installatiebestanden erop.
Dat is een kwestie van Windows Media Creator opstarten en de juiste keuzes maken. De opslagruimte moet minimaal 4 GB zijn en alle bestanden op die DVD of USB-stick worden daarbij gewist.
- je maakt een backup van al je gegevens en je controleert die.
- je start de installatie op, type "upgrade" en je slaat het venster waarin wordt gevraagd naar de licentiecode over.
- je laat de installatie doorlopen en je zorgt meteen daarna dat je internet hebt: tijdens de eerste internetsessie wordt je Windows 7/8 licentiecode gevalideerd en bij Microsoft opgeslagen. Je kunt dan direct kijken of je een legale Windows 10 hebt verkregen. (In die gevallen waarin dat niet zo is (dat gebeurt vrijwel nooit), zet je de oude Windows versie terug.)

Je hebt nu een upgrade installatie uitgevoerd en nu de nieuwe en oude Windows op je PC of laptop staan.
Hierbij heeft Microsoft je licentie bij hen opgeslagen.
Als je een volledig versie Windows 10 wil hebben, start je de Windows 10 installatie nogmaals op, verwijdert handmatig alle bestaande partities op de harddisk (hierbij gaat al je data verloren) en doorloopt de installatie nogmaals waarbij je kiest voor "Nieuwe installatie". In de praktijk is dit zo gepiept.
Na verbinding met internet heb je een legale Windows 10 terug zonder applicaties en zonder data: de data zet je daarna terug vanaf je backup.
Klaar.

Sterremuur

Citaat van: Sterremuur op 13 mei 2020, 17:03:19Ach, die Behringer heb ik ook.
Even kijken hoe dat zit....
Ik heb wel een ingang. Die heet Microfoon, en gebruikt alleen maar 1 kanaal...
Schiet dus ook niet erg op.
Lijkt me toch een driverdingetje, waarbij die van Windows de ljjningangen niet ziet.

WanFie

Die Behringer werkt prima op Windows 10. Ik heb nooit de opnamemogelijkheid getest, maar zou toch moeten werken. Lijkt me inderdaad een driver-probleempje. De mijne ligt nu in Portugal, dus testen gaat niet.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Jansen!

Prima. Ik zal de USB Audio Codec verwijderen en dan de Behringer weer opnieuw inpluggen.
En upgraden naar Windows 10 lijkt me t.z.t. ook een prima optie.
Ik houdt u allen op de hoogte.

Heintje

Citaat van: Heintje op 13 mei 2020, 18:34:38- je maakt met Windows Media Creator eerst een DVD of USB-stick met de nieuwe Windows 10 installatiebestanden erop.
Dat is een kwestie van Windows Media Creator opstarten en de juiste keuzes maken. De opslagruimte moet minimaal 4 GB zijn en alle bestanden op die DVD of USB-stick worden daarbij gewist.
- je maakt een backup van al je gegevens en je controleert die.
- je start de installatie op, type "upgrade" en je slaat het venster waarin wordt gevraagd naar de licentiecode over.
- je laat de installatie doorlopen en je zorgt meteen daarna dat je internet hebt: tijdens de eerste internetsessie wordt je Windows 7/8 licentiecode gevalideerd en bij Microsoft opgeslagen. Je kunt dan direct kijken of je een legale Windows 10 hebt verkregen. (In die gevallen waarin dat niet zo is (dat gebeurt vrijwel nooit), zet je de oude Windows versie terug.)

Je hebt nu een upgrade installatie uitgevoerd en nu de nieuwe en oude Windows op je PC of laptop staan.
Hierbij heeft Microsoft je licentie bij hen opgeslagen. 

...
Als je een volledig versie Windows 10 wil hebben, start je de Windows 10 installatie nogmaals op, verwijdert handmatig alle bestaande partities op de harddisk (hierbij gaat al je data verloren) en doorloopt de installatie nogmaals waarbij je kiest voor "Nieuwe installatie". In de praktijk is dit zo gepiept.
Na verbinding met internet heb je een legale Windows 10 terug zonder applicaties en zonder data: de data zet je daarna terug vanaf je backup.
Klaar.
Slimme variant op het eerdere verhaal:

Bij ... een tussenstap:
1. check in Apparaatbeheer dat je met zekerheid een SATA harddisk hebt. Indien ja:
2. kijk op je harddisk-eigenschappen hoeveel ruimte de harddisk nu in totaal in gebruik heeft en onthou dat.
3. kijk wat een nieuwe SSD kost en neem die met een grootte die wat méér is dan je nu in gebruik hebt. 
Voorbeeld: een Crucial MX500 van 500 GB kost nu maar 76 Euro: https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html 
4. haal je harddisk eruit bouw de SSD op die plek in.
5. ga de BIOS in en controleer op de SATA-eigenschappen of AHCI aan staat: zo niet, zet dat aan en ga daarna verder bij de puntjes ...

Je PC/laptop is nu sneller geworden dan hij nieuw was ...

Jansen!

Ik ga er maandag eens mee aan de gang.
Misschien is het handiger om eerst een systeemherstel (van omstreeks de datum dat het nog wel werkte) te doen.

Sterremuur

Bij de mijne blijkt op twee computers de lijningang ook niet goed te zijn.
Hij ziet hem als een mono microfooningang.

Ik ga zelf nog eens met de drivers stoeien.

Rogers Hifi

Heb je de alternatieve Asio drivers al getest? Meestal werken die wel. 1 maar...de line-in is dan wel vaak alleen beschikbaar binnen je opname software zoals audacity. Wellicht een poging waard..

www.asio4all.org