Mustang Shaker 1000 trekt accu leeg

Gestart door K2P2, 13 januari 2025, 12:29:07

Vorige topic - Volgende topic

K2P2

Hallo mensen.

Ik heb een Ford Mustang uit 2010 methet orginele Shaker 1000 systeem er in. Sinds een jaar ongeveer is mijn accu na een dag of drie leeg. Na veel gezoek en gedoe zijn we er nu achter dat subwoofer in de kofferbak de boosdoener is. Daar zitten 4 versterkers voor 2 subwoofers. Die zitten met zn allen op een 30A zekering onder de motorkap. Met alles in de slaapstand trekt hij 170mA. Haal ik deze zekering eruit dan gaat het naar 20mA. Das acceptabel. Zet ik de zekering terug dan blijt het op 20mA staan. Dit gebeurd met zowel de originele Shaker headinit als met de Dunavin 8. De headinit zit op een andere zekering en heeft geen invloed op het ampere verlies. Er is helemaal niks geknipt en geplakt in de auto. Alles is plug en play en volledig origineel. Zijn hier mensen die hier meer van weten en evt een oplossing hebben? Ik zou graag de boel origineel houden. Het heeft jaren zo goed gewerkt. Dat zou nu ook weer moeten kunnen. Alvast erg bedankt voor de suggesties! Groeten, KP

K2P2

Sorry voor de typvouten mensen. Ik zit dit met mn dikke duimen op een telefoon te tikken.

Duclaasie

Ik denk dat je deze vraag beter op een auto forum kan stelen dan op een audio forum eerlijk gezegd.

Kun je de subwoofer niet over een geschakeld contact laten inschakelen? Voor je radio zal dat niet gaan vanwege de geheugen functie, maar met een sub moet dat volgens mij prima gaan.

MYRYAD

Klinkt als een relais wat niet definitief uitschakelt.
Deed mijn audio systeem ook. Die schakelde de 4 × 60 watt niet uit.  Accu was snel leeg.
Maar jouw gemeten lekstroom lijkt me te laag daarvoor. Heeft de unit nog een andere functie die "wakker" blijft?

Slim dat geschakeld contact!

K2P2

De headunit heeft een constant 12v voor het geheugen en een 12v via het contactslot. Daar loopt alles over wat uit moet gaan als de sleutel er uit gaat. Alles gaat ook netjes uit. Er blijft alleen iets lekken naar de versterkers en subwoofers in de kofferbak. Het gekke is dat het niet terugkomt als de zekering eruit en er weer in gaat. Echte lekstroom komt ook weer terug zou je zeggen. Hoe kan een versterker stroom trekken als de stuurstroom weg is en er mee stoppen nadat de zekering eruit en erin is gezet?

De mA is gemeten ongeveer een half uur nadat de auto is geparkeerd. Alles staat dan in de slaapstand.

Heintje

Eens even rekenen, ook omdat 170 mA sluipverbruik helemaal niet schokkend is.

In drie dagen zitten 3 x 24 = 72 uur.
Uit je accu verdwijnt in die drie dagen dus 72 x 0,17 =12,24 Ah.
Waarschijnlijk heeft je Mustang iets van een 70 Ah accu erin zitten en als hij niet start op de overblijvende 57,76 Ah capaciteit is er écht iets mis. 

Maar ik vermoed dat je niet het hele verhaal vertelt en dat die 20 mA alléén het stand-by verbruik van die ene zekeringgroep is.
Je auto zélf zal er ook nog een kleine 200 mA uit trekken (een Mustang, dus mét alarm denk ik ...).
Dan wordt het al kritisch.

Even los van waarom de versterkers in Standby dat verbruik hebben: 
De werkelijke oorzaak is dus dat je accu inmiddels defect is een te lage restcapaciteit heeft. 
Het extra sluipverbruik toont dat alleen maar aan.
De versterkers zou ik gewoon lekker zo laten, daar mankeert niets aan.

En even praktisch gedacht:
Laad je accu eens helemaal bij (een lange rit maken) en laat daarna eens met een digitale accutester je accu nameten op resterende CCA's en vergelijk dat met de voor nieuw opgegeven CCA's (Cold Cranking Amps).
Dan wordt je waarschijnlijk al heel snel meer duidelijk.

K2P2

Allereerst bedankt voor de reacties mensen!!

Je hebt gelijk Heintje, ik heb een 70Ah accu erin zitten. Hij is vervangen op 26-02-2024, net geen jaar oud dus.

Ik zal je vertellen hoe ik aan die mA's kom. Misschien heb ik iets verkeerd gedaan, dat hoor ik dan graag.
Ik heb de motorkap geopend en daarna de auto op slot gedaan, zoals ik hem altijd parkeer.
Daarna heb ik de multimeter met 1 bekje aan de min kabel gemaakt, andere op de negatieve accupool.
Zonder de verbinding van de multimeter te verbreken de kabel van de accu losgemaakt.
Op dat moment geeft de multimeter 0.17 aan op de 10amp stand.
Als ik dan de bewuste 30Amp zekering verwijder zakt de multimeter naar 0.02.
Dit blijft op 0.02 staan als ik de zekering weer terug stop.
Volgens het boekje en de deksel van de zekeringkast is deze alleen voor de Rear Subwoofer.

Als ik jou goed begrijp is het normaal dat versterkers iets verbruiken terwijl de auto helemaal uit is?
De auto wordt op 14 februari met alle liefde gekeurd, ik zal hem vragen om de accu door te meten.

Ik heb een tijdje in Canada gewoond, daar ook de auto gekocht en hij stond soms 3 weken stil bij temperaturen van tot -40. Geen enkel probleem om te starten. Hier in Nederland al 3 accu versleten in 5 jaar tijd.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Groeten, KP

Duclaasie

Vergelijk de waarde eens met ingeschakeld contact, maar radio uit. Als hij dan ook 170mA trekt wordt het hij niet door het contact onderbroken.

Heintje

Je meetmethode is goed, maar mijn conclusie wordt wat anders.
Ik denk dat de 20 mA hoort bij een alarm en/of de slaapfunctie van de computers: er moet namelijk iets wakker blijven om te luisteren naar jouw afstandsbediening als jij " met een druk op de knop" je cv opent.

Dan blijft 150 mA over en ik denk dat dat hoort bij iets anders, bv. een computer die wakker blijft of een verbruiker die aan blijft.
150x12= 1.8 Watt, dus bv. een lampje van je dashboardkastje of zo.
Je komt daar op twee manieren gemakkelijk achter:
1. In de situatie dat je die lekstroom van 170 mA hebt, je multimeter op het 10 mV (of zo) bereik zetten en over elke zekering meten of daar een  kleine spanning over staat. 
2. Gewoon zekering voor zekering er even uit halen totdat je de stroomtrekkende groep hebt gevonden.
Als je die groep hebt gevonden, kijk je in het deksel van de zekeringkast of in je instructieboekje wat daarop zit en dan ga je onderzoeken wat daar fout gaat.

K2P2

Ik heb de 2e manier gedaan en zo kwam ik bij zekering nr 30 uit. Dit is een 30 amp zekering wat volgens het boekje en de deksel de Rear Subwoofer is. Wat meer zoekwerk leverde op dat er in de kofferbak 4 versterkers voor 2 subwoofers zitten die allemaal over die zekering lopen.
Het gekke is dat die 170mA niet terugkomt als ik de zekering weer terug stop. Er gaat dus iets "uit" wat niet weer "aan" gaat.

1.8 Watt. Is dat gangbaar voor een systeem zoals dit? Hebben versterkers ook stroom nodig voor een geheugen? Ik roep maar wat hoor. Heb weinig verstand van het inwendige van versterkers.

Bedankt voor je input Heintje. Dat wordt zeer gewaardeerd.

Heintje

Blijkbaar wordt die versterker niet meer uitgeschakeld zodra je headunit uit gaat en dat is merkwaardig.
Trek bij de andere drie versterkers eens de zekering uit de versterker en meet eens of dan de stroom wel terugvalt.
Als dat zo is, heb je een versterker kapot.
Als dat niet zo is, werkt de trigger vanuit je headunit niet goed (meer).

Maar ik blijf erbij: 170 mA zou je auto gemakkelijk langer moeten kunnen overleven als dat de enige verbruiker in rust is.

K2P2

Dat ga ik proberen. Dat wordt niet eerder dan dit weekend. Ik hou je op de hoogte.

Dankje!

K2P2

Hallo, daar zijn we weer.

Ik ben een stukje verder in het onderzoek. Ten eerste: er blijkt maar 1 versterker bij de 2 subwoofers te zitten. Er is een boel verschil met bouwjaren en zelfs regio's waar de auto nieuw voor bestemd was. Mijne is van 2010 en bestemd voor de Canadese markt. Vandaar dat mijn teller ook gewoon in km's is en niet in mijlen.

Ik heb de subwoofer en versterker losgekoppeld en de test herhaald met de multimeter zoals de vorige keer.
De amperes komen nu niet boven de 20mA uit. Het is nu 100% duidelijk dat de versterker de boosdoener is.

Ik heb trouwens bij mijn garage even gevraagd over maximale stroomverbruik in slaapstand, dit mag niet meer zijn dan 50mA. En dit is niet mijn zwager zijn buurman en daar de achterneef van, deze man is een goeie automonteur bij een serieuze autogarage en weet waar hij over praat.

De versterker is niet meer dan een grijs kastje met koelribben en 2 pluggen. 1 ingang vanaf de auto en 1 uitgang naar de 2 subwoofers. Geen lampjes, schakelaars oid. Artikel nummer is AR3T-18C808-DB. FoMoCo staat voor Ford Motor Company. Google levert veel resultaten op die het nét niet zijn, vooral de laatste 2 letters zijn verschillend. De meeste resultaten hebben de 2 pluggen aan 2 kanten zitten, terwijl bij mijn versterker beide pluggen aan 1 kant zitten.

Nu zie ik 3 mogelijke oplossingen voor mijn probleem:

1. De boel laten zoals het is en verder leven zonder subwoofers. Dat heb ik liever niet natuurlijk.
2. Een vervangende versterker zoeken, waarschijnlijk 2e hands en dan maar hopen dat die niet hetzelfde probleem oplevert.
3. Deze versterker repareren. Ik heb geen flauw idee of zoiets mogelijk is, laat staan waar dit te laten doen.

Graag zou ik jullie input horen, en dan vooral op punt 3.

Alvast bedankt!

KP

Duclaasie

Of je versterkers afschakelen op het contact...

K2P2

Ik wil eigenlijk niet lopen knippen en plakken in de auto. Alles is nog origineel en dat wil ik graag zo houden.