Entreq Silver Minimus

Gestart door oordopje, 10 oktober 2024, 17:43:07

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Citaat van: berret op 17 november 2024, 18:24:54
Citaat van: Wim72 op 17 november 2024, 16:47:42Audiovector heeft een systeem waarbij topmodellen speakers worden geaard via het stopcontact.

https://audiovector.com/freedom-grounding-cable/
Als dat een harde aardverbinding is en je versterker is ook geaard kun je een mooie aardlus creëren.

Op de site staat dat er een apart filter is voor deze aarding.

oordopje

€450 tot €3100 per kabel. Heb je er lijkt het twee nodig. Dan zijn die Stein SpeakerMatch klosjes een koopje  ;) . Maar wel leuk te weten dat dit ook bestaat.

Overigens heb ik begrepen dat de aarding/grounding bij Entreq's (en dus ook die supergoedkope "zwarte gaten" zoals ze ook genoemd) worden iets anders is dan de aarding waar je het normaal over hebt, waar het gaat om veiligheid. En dan kun je denken aan grondpennen etc.

Hier gaat het om het elimineren van allerlei verstoringen die in de uiteindelijke klankproductie doorwerken. Even een eigen gedachte, die verstoringen kunnen mogelijk ook door de muzieksignalen zelf in gang worden gezet. Je kunt de vergelijking maken met rondzingende microfoons.
Iemand drukte het aarden in deze zin een keer uit als het vastzetten van "de nul" die de basis is voor alle amplitudes. Een soort van grondanker dus.

Vraag me verder niet hoe, maar het werkt dus.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Walt

Heb je wel eens een blind test gedaan, laat iemand anders inpluggen/uitpluggen, ben benieuwd of je dan statisch nog verschil kan aantonen.

oordopje

Citaat van: Walt op 18 november 2024, 18:52:30Heb je wel eens een blind test gedaan, laat iemand anders inpluggen/uitpluggen, ben benieuwd of je dan statisch nog verschil kan aantonen.

Die begrijpelijke vraag popt altijd op. Overigens niet (vaak) als het gaat om "gewone" componenten, zoals "Heb je wel een paar keer gewisseld tussen je oude en nieuwe versterker?"

Mijn antwoord is over het algemeen neen. Alleen als het verschil niet overduidelijk is na het afspelen van overbekende muziekstukken. In bericht 5 van dit topic heb ik beschreven om welke dingen het dan gaat. Behoorlijk objectieve zaken denk ik. Kan er nog twee aan toevoegen (natuurlijk annex aan detail): verstaanbaarheid van teksten en het uit elkaar houden van stemmen/instrumenten op hoog volume.

Verder hoef ik het voor mezelf niet te bewijzen. Ik geef hier gewoon mijn ervaring en iedereen mag daarmee doen wat hij/zij wil. Kan me natuurlijk voorstellen dat het griezelig is te investeren in zaken die nogal onbekend zijn en waarvan het effect niet altijd gegarandeerd is, namelijk afhankelijk van de totale situatie en soms tijd nodig hebben om te werken (denk aan het inspelen van kabels). Alle tweaks heb ik dan ook gebruikt gekocht voor een prijs waarvoor ik ze weer makkelijk kan doorverkopen. Behalve de SR zekering, want je moet exact de juiste Ampere waarde hebben.

Ben overigens benieuwd hoe jij als ervaringsdeskundige al je tweaks blind getest hebt en welke dat zijn en je resultaten. Zou je een topic over kunnen starten of heb je dat al eens gedaan?

SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Walt

Ik ga mijn tijd liever niet verspillen aan een welles / nietes discussie, maar ik heb enorm veel tweaks gebruikt, vaak leek het initieel een verbetering, maar na een paar weken luisteren leek het effect weg of veel minder... Mijn conclusie is dat inbeelding en verwachting ook veel doet, meeste tweaks doen gewoon niks of bijna niks, maar daar moet je als gebruiker zelf maar achter komen, daar leer je ook weer van. Juist als ik zelf blind ging testen, hoorde ik de verschillen ineens niet meer...  Maar ik geef toe, tweaks zijn wel leuk om mee te pielen.

Groetjes Walter

Wim72

Wat zijn precies tweaks en wat zijn gewoon verbeteringen in de keten?

Heintje

Een tweak is een verandering in de bestaande situatie en een verbetering is als die verandering op de lange termijn een verbetering blijkt te zijn.
Flauw antwoord hé?

Toch niet helemaal.
Een bewuste verandering in je keten is meestal direct hoorbaar: als het al niet een systematische verbetering is (zoals het inbrengen van iets nieuws zoals een filter of het vervangen van een component door een andere), is het wel puur de verandering zelf: als je iets verwijdert en weer terugzet verandert er vaak tóch iets, denk dan aan het opnieuw contact maken van (deels) geoxideerde contacten, of een onbewust op een andere plek gelegd (net)snoer.
De verandering interpreteren we vaak als een verbetering, omdat één of meerdere aspecten van de verandering worden opgemerkt en dan gráág worden geïnterpreteerd als verbetering. Pas na enige tijd ontdek je wat je mist in de nieuwe situatie en dan zou het toch wel eens kunnen zijn dat de oude situatie méér voordelen bood.

Ik denk dat dit effect velen op dit forum bekend voor zal komen.  8) ;D

Ik maak zelf héél vaak mee in mijn omgeving dat een verandering meteen wordt geïnterpreteerd als verbetering, al is het maar psychologisch om de investering en moeite te verantwoorden.
Pas na verloop van tijd ga je soms twijfelen en probeer je (ik in elk geval wel) om de oude situatie terug te bouwen hoe dát dan weer klinkt.

Ik heb er zelf in elk geval ruim ervaring mee en bij mij leert de ervaring dat ik nooit componenten definitief vervang en het oude meteen weg doe, maar dat ik iets erbij koop en dat langdurig uitprobeer. Tijdens dat uitproberen wordt de oude situatie óók weer uitgeprobeerd om de voor- en nadelen tegen elkaar te kunnen afwegen.
Uiteindelijk (soms een jaar later) neem ik dan afscheid van de component die mij het minst bevalt of die het minste toekomstperspectief biedt.

Sinds ik hier woon is mijn luisterruimte compleet anders dan in mijn oude woning en ik heb naast de keten ook mijn smaak moeten aanpassen om weer van muziek te kunnen genieten. En niet te vergeten: zowel de muziekbron (van platenspeler en (geripte) CD naar streamingdienst), mijn gehoor (inclusief tinnitus) maar ook mijn smaak zijn veranderd.

En over die tinnitus: ik ben mijn hele leven al gezegend met een gehoor met mankementen (ik vind dat écht een zegening, ik wil dat best wel een keer toelichten) en sinds een jaar of vijf (schat ik) ook met tinnitus. Dat maakt de hobby niets minder interessant, want je vergelijkt immers altijd het geluid uit je muziekinstallatie met de geluiden die je dagelijks werkelijk hoort, je geluids-referentie beweegt als het ware mee met de handicap.
Het grootste goed is om bij een tegenslag je hobby niet meteen af te schrijven, maar er opnieuw wat van proberen te maken.

Ik heb even terug geteld en ik ben hier nu 49 jaar mee bezig, voornamelijk met veel plezier, maar zéker ook met perioden van frustratie (bv. de verhuizing uit een prima luisterruimte en plotsklapse tinnitus, dat laatste van de ene op de andere dag "verschenen").

Niet te snel wisselen, met veel nadenken, ideeën opdoen, testen en goed/langdurig uitproberen is de goedkoopste manier om op een niet al te dure manier (waarbij "duur" een relatief en persoonlijk getint begrip is) tot een tevredenstellend resultaat te komen. 

En ik vind de hobby naast een persoonlijk genot óók een héle stevige sociale kant hebben, van vele wederzijdse en gezellige demoavonden onder vrienden via de audioclub avonden tot de gesprekken op een forum.

Al bij al (meestal) genieten dus. En dáár draait het m.i. uiteindelijk om.  ;D

Wim72

oordopje

Inderdaad mooie uitleg en inkijk hoe je met alles omgaat. We hebben allemaal onze eigen insteek en vullen elkaar als het goed is aan. Een mooi beeld vind ik altijd dat we allemaal om een grote ronde steen staan en ieder een deel daarvan kunnen zien. Door elkaars beelden en ervaring uit te wisselen en te beluisteren krijgen we een steeds completer, maar nooit volledig beeld van de steen. De reis eindigt nooit.

Geen hond

Nu nog die steen laten draaien tov de omstanders ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

oordopje

Citaat van: Geen hond op 20 november 2024, 11:45:11Nu nog die steen laten draaien tov de omstanders ;)
Slim. Maar dan moet de meerderheid wel zijn vertrouwde (wereld)beeld willen loslaten  ;) .

Duclaasie

Citaat van: oordopje op 20 november 2024, 12:34:39
Citaat van: Geen hond op 20 november 2024, 11:45:11Nu nog die steen laten draaien tov de omstanders ;)
Slim. Maar dan moet de meerderheid wel zijn vertrouwde (wereld)beeld willen loslaten  ;) .

Vanwaar de meerderheid? Dit suggereert superioriteit van een minderheid die de waarheid in pacht heeft..

oordopje

Nou...

oordopje

In elk geval genoeg. Sommigen stellen dat 25% genoeg is om een kanteling te bewerkstelligen (Rotmans), maar ongetwijfeld verschillen ook hierover de deskundigen van mening.

renewouters

Citaat van: Geen hond op 17 november 2024, 16:36:51
Citaat van: Wim72 op 17 november 2024, 16:33:50Waarom zelf niet een aardpen slaan en daar uitsluitend hifi apparatuur op aansluiten en op die manieer aarden?
Denk ook nog eens goedkoper...
ligt er aan of dat zo wel kan vwb woonsituatie

Dan even de knuppel in het hoenderhok: serieus luisteren kan alleen in een vrijstaande woning. Een realisitsche dynamiek is in een rijtjeshuis of appartement niet mogelijk zonder ruzie met de buren te krijgen.

En dan kan je zonder problemen een dedicated aardpen de grond in slaan.