• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Oude plaat borstelen knettert nog steeds.

Gestart door Wim72, 19 maart 2024, 18:13:44

Vorige topic - Volgende topic

Wim72

Ik heb een stokoude elpee 1972 (geperst Haarlem) en deze knettert flink dus fanatiek geborsteld (niet hard drukken) met een antistatische platenborstel maar het kreng knettert nog steeds net zo hard als voor het borstelen.
Zal naalddruk iets verhogen nog helpen of gewoon compleet grijs gedraaid?

WanFie

Of nat afgespeeld?

Wassen lost (letterlijk) veel op.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Wim72

19 maart 2024, 18:43:11 #2 Laatste wijziging: 19 maart 2024, 18:45:30 door Wim72
Als deze platen nat afgespeeld zijn en er veel residu is achtergebleven zal een flinke wasbeurt met b.v. Okki Nokki Knotsi etc  dit nog kunnen verwijderen?

minplus

Probleemloos. Gewoon 2x een beurt geven.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Wim72

Dus gewoon 2x wassen. Welk beetje betaalbaar systeem is het beste? Wil best wat investeren in een reinigingssysteem maar ik ga geen hele dure reinigingsmachine kopen voor een handjevol stokoude elpee's van voor de (Vietnam)oorlog!

WanFie

Met de hand lukt ook prima. De plaat vlak neerleggen en met een sprayflacon het wasmiddel opspuiten. Dit met een borstel goed verdelen en even laten inwerken. Daarna onder de kraan afspoelen. Droogdeppen met theedoeken en nog een keer met gedemineraliseerd water spoelen en weer deppen.

Droog zuigen met een waterstofzuiger is natuurlijk handiger. Er zijn voor enkele tientjes "kruimeldieven" voor vloeistoffen te koop. Meestal met een mooie rubber aanzuigmond. Zo'n Kärcher ding om ramen te wassen zal ook wel werken.

Als wasmiddel werkt b.v. afwasmiddel van Dreft. Beter is een speciaal middel voor platen wassen.

Als tweede op de prijsladder een Knosty wasbak. En daarna een Okki Nokki en verder oplopend in prijs.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Tom!

Mijn Knosti (dank, Walter!) doet dit werk al jaren naar volle tevredenheid en heeft al veel knetterend haardvuur verwijderd. Topding.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

morph

Citaat van: Wim72 op 19 maart 2024, 18:13:44Ik heb een stokoude elpee 1972 (geperst Haarlem) en deze knettert flink dus fanatiek geborsteld (niet hard drukken) met een antistatische platenborstel maar het kreng knettert nog steeds net zo hard als voor het borstelen.
Zal naalddruk iets verhogen nog helpen of gewoon compleet grijs gedraaid?
Dat ligt aan de oorzaak.
Blijkbaar is het geen statisch probleem maar hardnekkige viezigheid of groefslijtage.
Wassen is een mogelijke oplossing tegen het vuil, zoals al door meerdere mensen genoemd.
Tegen groefbeschadiging is naaldkracht iets verhogen een poging waard. Want een ooit te licht afgestelde naald danst de groef kapot bij veelvuldig afspelen, met kraak tot gevolg.
Maar als het ook bij verhogen te erg blijft is alleen een andere naaldvorm nog een optie. Aangezien die de groefwand op een ander niveau aftast. Daar waar de groef misschien nog onbeschadigd is.

Een heruitgave aanschaffen van de plaat is misschien ook een optie, gezien de huidige heropleving.
Er schijnt trouwens een wonderbaarlijke vermenigvuldiging te hebben plaatsgevonden van die ene oude schijf?

Citaat van: Wim72 op 19 maart 2024, 18:59:13ik ga geen hele dure reinigingsmachine kopen voor een handjevol stokoude elpee's van voor de (Vietnam)oorlog!

Wim72

Heb nog meer oude meuk niet heel veel en enkele daarvan knetteren ook.

Heintje

Gewoon bij een stuk of drie elpees één plaatzijde schoonmaken en dan kijken wat de verbetering daarvan wel/niet is?

dimitri

Je zou ook bij een platenzaak langs kunnen gaan. Vaak hebben die ook een platenwasser staan die je kunt gebruiken (evt. tegen betaling).
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Parker700

Wanneer het om enkele stuks gaat mag je ze bij mij wel wassen.
Muziek, daar kikker je van op!

Sytze Fliege

Pas wel op hoor, kan zijn dat er nog resten van Nana Mouskouri in het waswater zitten...

Volgens Nicolas dan hè, ik zelf zou de kikker nooit van dit soort dingen betichten.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Wim72

Het wordt een Knotsi platenwasser ik heb meerdere platen die er even door moeten en nieuwe platen even wassen schijnt ook niet verkeerd te zijn i.v.m met een soort achtergebleven olieresidu die men gebruikt om de platen te lossen van de pers tijdens fabricage.