• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

MQA wordt ontmanteld

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 15 juli 2021, 23:09:25

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Zeer interessant filmpje hoe iemand aantoont dat MQA toch niet biedt wat het beloofd.
Oordeel zelf

luxman

Had ik een tijd terug gezien/gelezen, maak je sommige mensen niet blij mee  ;D.

Ik hou het gewoon bij vinyl /cd en Spotify premium, is er beter dat moet iedereen maar voor zich zelf uitmaken. Ik ben tevreden met dat wat ik heb.
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

groovy.

In to each life some rain must fall.

Regenpak

Vendor lock-in? Heb er verder niks mee te maken, Rockbox ondersteunt FLAC maar niet MQA. Fascinerende video evengoed.

Tjerk
It's been Monday all week long!

WanFie

Wat praat die man veel en snel. En dan een video van 45 minuten.

Het zal wel.

hi-res brengt als principe toch al helemaal niks. Laat staan wanneer je dat nog eens gaat comprimeren.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Vincent Kars


AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Vincent Kars op 16 juli 2021, 21:08:33Music Quality Annihilated
;D  ja dat ga je wel denken dat de afkorting daar voor staat. Ik luister dagelijks met plezier naar Tidal en dus ook de MQA opnames. Maar ik ben van mening dat je niet moet betalen voor gebakken lucht en als ik dat filmpje bekijk dan wordt je als consument toch maar weer mooi belazerd.

Regenpak

Citaat van: Mmuetst op 17 juli 2021, 20:29:20Maar ik ben van mening dat je niet moet betalen voor gebakken lucht en als ik dat filmpje bekijk dan wordt je als consument toch maar weer mooi belazerd.
Daar is een mooie term voor: vaporware. Gebakken lucht dus.

Tjerk
It's been Monday all week long!

robstuart

5 augustus 2021, 20:44:22 #8 Laatste wijziging: 5 augustus 2021, 21:06:37 door robstuart
Dat filmpje tijden geleden ook gevolgd tot dat ik er geen juut meer van snapte.
Een typisch gevalletje van nerdy blabla met veel grafieken en spectrum analyses plaatjes.
Dat geldt overigens ook bij de voorstanders van MQA. Die kunnen ook veel  bla bla verkondigen.

Mijn oren en huiskamer zijn mijn referentie. Tot op heden heb ik nog geen digitaal weergave kunnen beluisteren waarvan ik van mijn stoel viel. Ik gebruik Spotify en ALAC files voor digitaal muziek weergave en het spotten van nieuwe artiesten, top medium.

Wil ik me echter laten bekoren en echt genieten van muziek dan rest mij alleen de draaitafel met zijn element en Microlinear stylus.

De 40 jaar aan digitale evolutie ten spijt en zes DAC's verder; het haalt het nog steeds niet bij de beitel.

mvg,
Rob

Citaat van: Mmuetst op 15 juli 2021, 23:09:25Zeer interessant filmpje hoe iemand aantoont dat MQA toch niet biedt wat het beloofd.
Oordeel zelf
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

Regenpak

Citaat van: robstuart op  5 augustus 2021, 20:44:22De 40 jaar aan digitale evolutie ten spijt en zes DAC's verder; het haalt het nog steeds niet bij de beitel.
Kwestie van smaak. Mijn beitels blijven in mijn gereedschapsla totdat ik ze nodig heb om een stuk hout te lijf te gaan.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bloom

Het draait om de mix en de master. Als die perfect zijn, heb je een goede opname op zowel vinyl als digitaal. Maar zeker bij popmuziek zijn de goede digitale mix/masters zeer zeldzaam en is wat op vinyl verschijnt vaak van betere kwaliteit (maar niet altijd). Bij veel jazz en klassieke muziek vind je echter dingen op digitale media die op vinyl onmogelijk zijn omdat vinyl die resolutie en dynamiek niet aankan.

morph

Citaat van: Regenpak op  6 augustus 2021, 06:43:35
Citaat van: robstuart op  5 augustus 2021, 20:44:22De 40 jaar aan digitale evolutie ten spijt en zes DAC's verder; het haalt het nog steeds niet bij de beitel.
Kwestie van smaak.
Mee eens.

Het draait om de aandacht die gegeven wordt aan de opname(techniek), de mix en de master die gebruikt worden voor het medium waarop het wordt uitgebracht, zoals Bloom ook al deels aangaf.
Muziek is een product (geworden) waar flink wat partijen aan (schijnen te) kunnen verdienen, buiten, en soms zelfs ten koste van, de componist, tekstdichter en uitvoerende(n).
De aandacht met betrekking tot het eindresultaat hangt in eerste instantie altijd af van een economische beslissing over de vooruitzichten op mogelijke verdiensten, niet van het optimaal gebruikmaken van de techniek en mogelijkheden.

AntiAudioKwakzalverij

6 augustus 2021, 14:55:48 #12 Laatste wijziging: 6 augustus 2021, 14:59:43 door Mmuetst
Citaat van: morph op  6 augustus 2021, 13:33:57Muziek is een product (geworden) waar flink wat partijen aan (schijnen te) kunnen verdienen, buiten, en soms zelfs ten koste van, de componist, tekstdichter en uitvoerende(n).
Dat is het al heel lang, kijk maar eens naar de scene uit deze film:
Het nummer mocht niet langer dan drie minuten zijn, ander draaide de radiostations het niet....

morph

6 augustus 2021, 15:39:50 #13 Laatste wijziging: 6 augustus 2021, 15:59:16 door morph
Citaat van: Mmuetst op  6 augustus 2021, 14:55:48
Citaat van: morph op  6 augustus 2021, 13:33:57Muziek is een product (geworden) waar flink wat partijen aan (schijnen te) kunnen verdienen, buiten, en soms zelfs ten koste van, de componist, tekstdichter en uitvoerende(n).
Dat is het al heel lang
<knip>
Het nummer mocht niet langer dan drie minuten zijn, ander draaide de radiostations het niet....
Het was niet alleen al lang zo, het is ook helemaal niets nieuws. Er zijn altijd belanghebbenden die willen dat dingen binnen een commercieel kader passen, oftewel voldoen aan een geijkt stramien.
Het gaat dan niet meer om de uiting (zoals bij een kunstvorm) maar over het zo profijtelijk mogelijk in de markt zetten daarvan.
Wat in de VS bijvoorbeeld al heel lang standaard is met betrekking tot gelijksoortige muziek per zender om klanten te binden ten gunste van de reclame en de doelgroep daarbij, is hier inmiddels ook de norm aan het worden. Zonder dat de luisteraar daar serieus baat bij heeft sluipt dit steeds verder door in vanalles. Wat sommigen verfoeilijken aan algoritmes m.b.t. de aan hen opgedrongen of toegewezen "content" op allerlei fronten, was in de VS al langer in gang gezet op een analoge manier.
Kijk- en luistercijfers worden hier ook al dwingender gebruikt om aan te geven of iets "gewaardeerd" wordt, en alles moet in dat stramien (gaan) passen. De gemiddelde smaak bijhouden ("meten") gaat steeds eenvoudiger nu iedereen digitaal verbonden is met een beeld- en geluidleverancier. Dan wordt bijsturen ook steeds makkelijker.
Door voorstellen te doen aan de hand van iemands gedrag tot op heden, rekening houdend met een aandachtsspanne van enkele minuten en voorkomend dat men het publiek van zich vervreemd met iets wat onbekend is. Aanbod vermijdend die niet prettig geruststellend is maar juist in het verlengde ligt van wat men al kent.
Vermaakt worden mag niet teveel moeite kosten, maar moet de aanbieder wel zoveel mogelijk opleveren.

We mogen als Nederlandse kijker van geluk spreken dat er na de Soundmixshow nooit meer een talentenjacht op tv is geweest, want je moet er toch niet aan denken dat het wat originelere tv-programma Rodeo jaren later oneindig uitgemolken zou kunnen worden.


Hm, ho even... dit punt laveert zo misschien wat te ver af van de discussie over het vraagstuk over bepaalde digitale bestanden.
Sorry.

robstuart

Eerder een kwestie van de juiste beitel  ;D

Citaat van: Regenpak op  6 augustus 2021, 06:43:35
Citaat van: robstuart op  5 augustus 2021, 20:44:22De 40 jaar aan digitale evolutie ten spijt en zes DAC's verder; het haalt het nog steeds niet bij de beitel.
Kwestie van smaak. Mijn beitels blijven in mijn gereedschapsla totdat ik ze nodig heb om een stuk hout te lijf te gaan.

Tjerk
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks