• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Rotel RCD 991

Gestart door karma, 9 augustus 2019, 20:07:05

Vorige topic - Volgende topic

karma

Citaat van: Regenpak op 21 augustus 2019, 19:47:15
Mooi! Nu kan je eindelijk horen of die vermaledijde elco's in het signaalpad wat doen.

Tjerk

Ja doe ik later. Kan je nu al vertellen dat ik er zeker wat van verwacht. Ik hoor ook soms wat meer scherpte bijvoorbeeld op bekkens die niet helemaal natuurlijk is. Ik kijk ook nog even naar die Black Gates omdat ik denk dat die dit veroorzaken. In tegenstelling tot menig ander ben ik geen fan van die dingen. Een beetje opgepompt geluid zoals MoFi met hun elpees doet. Te opvallend voor mij. Al die elco's in de signaalweg zijn Nichicon Muse.

KT88

Mooi zo, Guus!

De groene Muses zijn wel OK als koppel-elco's, al denk ik dat je blijer gaat worden met een servo.
- Audiodidact -

karma

Een vraag die bij mij opkwam in verband met de twee ontkoppel elco's. Ik begrijp dat die dingen er zitten om DC weg te houden. Waarom dan twee elco's? Die laatste zou toch afdoende moeten zijn om mogelijke DC weg te filteren?

Ik zal een proef gaan doen waarin ik ze allebei verwijder en de open verbinding doorlus. Ik zal dan de multimeter hanteren om te zien of er DC aanwezig is. Volgens mij de veilige manier.

Nu wordt in mijn versterker ook ontkoppeld met een MKP. Doet die uiteindelijk zijn werk ook niet om eventuele DC weg te filteren die bij de CD ontstaat?


Regenpak

Welke ontkoppelelco's? Als je zonder koppelcondensatoren wilt proberen moet je ze gewoon laten zitten en overbruggen met een draadje. Of een klein schakelaartje, kan je het live uitproberen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

KT88

23 augustus 2019, 10:27:16 #64 Laatste wijziging: 23 augustus 2019, 10:28:51 door KT88
Citaat van: karma op 22 augustus 2019, 20:57:56
Een vraag die bij mij opkwam in verband met de twee ontkoppel elco’s. Ik begrijp dat die dingen er zitten om DC weg te houden. Waarom dan twee elco’s? Die laatste zou toch afdoende moeten zijn om mogelijke DC weg te filteren?

Ik zal een proef gaan doen waarin ik ze allebei verwijder en de open verbinding doorlus. Ik zal dan de multimeter hanteren om te zien of er DC aanwezig is. Volgens mij de veilige manier.

Nu wordt in mijn versterker ook ontkoppeld met een MKP. Doet die uiteindelijk zijn werk ook niet om eventuele DC weg te filteren die bij de CD ontstaat?

Koppel-elco's zijn wat anders dan ontkoppel-elco's.
Koppelaars zitten als het ware 'in de signaalweg' (dat klopt niet helemaal, maar enfin) en blokkeren inderdaad gelijkspanningen.
Ontkoppelaars zitten tussen een voedingslijn en massa (ground, nul, aarde).

Dus een koppelaar vervangen door een draadbrug kan wel, een ontkoppelaar vervagen door 'n draadbrug levert rook op, of op zijn minst defecte fusible resistors.
Maar ik vermoed dat je de koppel-elco's bedoelde. Dat experiment kun je inderdaad doen, misschien valt het mee. Succes!

PS die MKP in je versterker zit daar inderdaad ook om DC te blokkeren (maar nu van buitenaf naar de schakeling toe), dus een koppelaar.
Om deze reden zou je inderdaad de koppel-elco's uit de CD-spler kunnen verwijderen, het zal de versterker dan niet kunnen schaden.
Of alls dan nog netjes en plopvrij werkt is nog iets anders; proberen is de enige optie.
- Audiodidact -

karma

23 augustus 2019, 22:18:36 #65 Laatste wijziging: 23 augustus 2019, 22:26:57 door karma
Vanavond de condensatoren doorverbonden. De vier 100uf die in de cinch output staan. De twee die voor XLR output heb ik ongemoeid gelaten. Excuus Sander ik bedoelde een koppelaar ;) Ik heb het schema ernaast gelegd en gelukkig had Tjerk ook al de nummers opgeschreven dus ik ging vol vertrouwen met de soldeerbout aan de slag.

Na het solderen alles aangesloten en dat ging goed. Meteen even luisteren en ik hoorde voordelen maar minder groot dan ik had verwacht. Kennelijk zijn die muse toch niet zo slecht. Wel is circa 90% van die scherpte op bekkens die soms ontstaat verdwenen.

Nu ben ik zo stom geweest dat ik de stekker in het stopcontact heb omgedraaid waardoor versterker en Cd speler verkeerd om gepoled waren. Ik kwam hierachter omdat ik de fase in de Cd speler heb gemeten. Ik ben zon nerd die dat liever drie keer checked. Ook even aan de massa gemeten en ook daaruit bleek het verkeerd om. Eerst snapte ik het niet zo goed maar toen ik de hele set naliep bleek de oorzaak een omgedraaide stekker van de drieweg stekker.

Door deze gebeurtenis ben ik inmiddels een beetje door de war over de verschillen. Wel hoor ik nu dat het goed klinkt en geen enkele elco maakt het in de signaalweg beter dus ik ga het zo laten. Zeker omdat er wat scherpte weg is ben ik al snel geneigd het zo te laten. Ik kan echt heel slecht tegen dat soort dingen.

De vraag is nu of ik er een dc servo in zet. In ieder geval zijn mkp condensatoren gewoonweg onbetaalbaar in 100uf variant. Ik
Meen een Mundorf Mcap iets van in de veertig euro per stuk. Dat gaat hem dus niet worden. Ik neig zelf ernaar om een dc servo te doen maar zit even met de handen in het haar hoe ik hiermee begin. Wat voor spullen heb ik nodig? Ik lees uit het schema van KT in ieder geval een aantal weerstanden en condensatoren maar ik lees ook iets over een v1 sine en een oa1 en oa2. Die oa’s zijn dan kennelijk opamps. Is het voor jullie veel werk om aan te geven wat ik precies moet hebben? Zijn genoemde weerstanden metaaloxide? Zijn alle condensatoren elco’s?

Omdat ik ruimte voor verbetering hoor heb ik besloten de
Rotel te recappen. Het apparaat stamt uit 1999. Er zitten ook standaard nichicons en die blackgates heb ik er gewoon liever uit. Alles bij hificollective besteld en de kosten zijn 45 euro dus dat valt reuze mee. Ik denk dat de klankbalans dan ook iets meer komt richting wat ik prettig vind.

Ik merk trouwens dat de cd lade soms dicht schiet bij het minste of geringste. Dan weer gebeurd het soms dat ik hem dicht doe en hij weer open gaat. Soms slaat een cd over, krijg de indruk vaak aan het begin van een cd. Heb de lens al schoongemaakt. Zal nu proberen het mechanische deel van geleidestang van de lens een te smeren. Ik zie verder geen sensor of contactpunt voor het open en dicht gaan van de lade.

Ik heb tot slot gezocht naar een reserve loopwerk. Op Ebay geeft men aan dat ze origineel verkopen maar ik zie zo al dat mijn loopwerk een veel grotere printplaat heeft. Er staat ook een blauwe stempel op het loopwerk dat het een origineel Sony loopwerk is. Alsof dat nog niet duidelijk is door de hoeveelheid Sony dat op de chips staat. Zin de echte originele nog te krijgen? Alles wat ik vind is namaak. Ik kan achterhalen dat er een kss213b laserunit in zit maar het type loopwerk zie ik nergens. Iemand een idee? Dat zou de zoektocht misschien vergemakkelijken.


KT88

Ik zal dit weekend eens een schemaatje voor je tekenen, met aansluitgegevens voor in de speler. Het is niet zo moeilijk.
Nu voor mij onmogelijk wegens extreme hoofdpijn, kan niet eens normaal denken. ::)

De KSS213x is er eigenlijk alleen nog maar in imitatie, het is trouwens bijkans onmogelijk om te zien of het origineel of imitatie is.
Mijn oplossing: koop er 3 bij de opstuurchinees, ze zijn goedkoop en er is er altijd wel eentje bij die goed is.
Maar doe eerst een schoonmaak van het loopwerk; de eindschakelaar reinigen, de geleidestaven van de laser ook en die vervolgens licht invetten met siliconespray op een wattenstaafje.
Lensje even op blazen en dan een ronddraaiende beweging maken met een schoon wattenstaafje. Niet te hard duwen. 10 tegen 1 dat de speler dan weer goed afspeelt.
Mocht dat toch niet voldoende zijn, dan kan de speler worden bijgeregeld met de instelpotmetertjes op de print, maar daarvoor is wel wat ervaring plus een oscillocoop met 1:10 probe nodig.
- Audiodidact -

karma

Dank je KT. En het wordt hier ook weer wat warmer dus ik laat alle binnen activiteiten en solderen nu ook even voor wat het is.

karma

Het heeft even enige tijd stil gelegen. Heb de rotel tussentijds nog wel gesmeerd. De cd lade en alle bewegende delen. Ook de eind contacten van de cd lade. Hoewel daar een soort van doorzichtige plastic clipjes op zitten die ik er zo snel niet afkreeg. Heb er contact spray ingespoten. Aftasten van de cd gaat nu beter. Met name track 1 starten levert af en toe nog een hapering op. Cd lade gaat heel af en toen nog weer open als je hem dicht doet. Al met al verbetert maar nog niet helemaal ok. Alle spullen voor de recap zijn binnen. Binnenkort haal ik de rotel eens goed uit elkaar. Heb inmiddels ook een oude Sony op de kop getikt waar precies hetzelfde loopwerk in zit. Heb ook een oude arcam Alpha mechaniek op de kop getikt waar precies dezelfde mechaniek in zit waar het loopwerk in bevestigd is. Straks hopelijk een feilloze Rotel. Het apparaat klinkt in ieder geval goed. Luisterde ik voorheen liever naar de draaitafel, nu liever naar de cd speler.

KT als je me nog op weg kunt helpen straks voor de DC servo dan graag!

KT88

Yep! Helemaal vergeten weer..... :-[
Warhoofd, uw naam is KT88. ::)

Ben toevallig net bezig geweest zo'n servo te implementeren in een TEAC speler, dus kan dat schema wel even optekenen inderdaad.
Ik bouw zoiets los uit de hand, dus heb dat schema niet paraat. Bovendien is het wel handig als ik het schematisch ook direct laat aansluiten op de bestaande elektronica in de Rotel.

Komt goed!
- Audiodidact -

karma

Dat valt allemaal wel mee KT. Ik heb ook geen haast. De speler doet het en zelfs goed. Gister het kleine printplaatje vervangen van de cd lade. Ik had voor 15 euro een complete lade gekocht met cd mechanisme. De cd lade gaat nu niet meer in en uit zonder commando. Het wat lastiger spelen van het eerste nummer van sommige CD's is inmiddels ook verholpen zover het gaat. Één van de karteltjes van de cd lens is voor een klein deel afgebroken en dat deel zat nog tussen de overbrenging. Ik heb dat goed schoongemaakt en nu loopt het weer goed. Heel af en toe pakt een cd niet. Meestal gaat het goed en nummer 1 van de cd speelt altijd als de cd wordt gepakt. Ik heb een oude Sony gekocht voor twintig euro met hetzelfde loopwerk en laser unit. Ik kan die erin zetten als deze het mocht begeven.

Verder heb ik beter soldeerzuiglint besteld. Die ik nu heb werkt gewoon ronduit slecht. Ik wacht tot die binnen is voordat ik begin met iets.

karma

Inmiddels weer een aantal stappen verder. Van de cd lens bleken een tweetal ‘karteltjes’ waarlangs de lens loopt wat beschadigd. Uiteindelijk een oude Sony op de kop getikt met dezelfde lens en die erin gezet. De Rotel speelt nu al een week of drie probleemloos. Vorige week heb ik alle elco’s vervangen. Met name de Rubycon blackgates leverde drie keer op dat ik de elco eruit trok en dat de pin van één van de polen van de elco bleef staan. Ik heb ze vervolgens met een tangetje eruit gehaald. De Rotel speelt goed, leest snel in, skipped tracks goed, ook cd-r gaat zonder problemen. Ik heb de contactjes van de cd lade uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. toch gaat de lade heel af en toe nog een keer weer open als ik op close heb geduwd. Ik vind de lade ook iets teveel getriggered. Als hij open staat en je tikt hem iets teveel aan dan wil hij al wel eens dicht schieten. Over het algemeen gaat het goed maar ik wil het gewoon feilloos. Kan ik zo’n relais (of hoe heet dat) ook ergens nieuw bestellen? Als je tegen de tijd nog een schema hebt voor een dc servo dan hou ik me aanbevolen KT. Ik heb de elco’s in de signaalweg wel vervangen maar nu overbrugd met een klein draaibrugje.