• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Het wat zou er aan de hand kunnen zijn. verhaal

Gestart door berret, 23 juni 2020, 09:19:40

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Citaat van: Bloom op 28 juni 2020, 20:07:16Of het resultaat van een meting beter of slechter is, is geen lukrake keuze he, dat ligt vast en is niet aan "intepretatie" onderhevig.
En het gaat erom of iets hoorbaar is door het menselijk gehoor. Dat wil zeggen dat een verschijnsel een luchtdrukverschil van minstens 20 µPa moet veroorzaken om hoorbaar te zijn en alles wat onder die grens zit mag je als onhoorbaar door de mens beschouwen. Er zijn trouwens heel wat dieren die ons zouden uitlachen met onze vrij zwakke zintuigen in vergelijking met wat zij hebben.
Emotie komt pas in het spel als er iets fysiek hoorbaar is en dan gaat het om een totaalverzameling aan geluiden die ons gehoor moet waarnemen. En die emotie kan effectief veranderen als je van kabel wisselt, maar dan gaat het niet om een fysiek hoorbaar iets. En wil je daar dan werkelijk je zuurverdiende geld aan uitgeven?

Jouw uitgangspunt is dat het resultaat van een meeting representatief is voor de waarneembaarheid (hoorbaarheid) ervan en andersom.

Berret hanteert (met van der Heide enz.) andere normen voor "wat bijdraagt aan een goed geluid", dáár zit m.i. het verschil tussen jullie onderzoeken/constateringen.

kurt

Ingewijde audio liefhebbers die elektrotechniek 1 op 1 vergelijken met serieuze hifi beleving...
Vd.Heide zou zijn tijd nogal vooruit zijn geweest wat aansluiting geven bemoeilijkt hoorde ik. Klopt nog altijd.

AntiAudioKwakzalverij

28 juni 2020, 22:11:57 #47 Laatste wijziging: 28 juni 2020, 22:23:02 door Mmuetst
Citaat van: Heintje op 28 juni 2020, 20:48:50Jouw uitgangspunt is dat het resultaat van een meeting representatief is voor de waarneembaarheid (hoorbaarheid) ervan en andersom.

Berret hanteert (met van der Heide enz.) andere normen voor "wat bijdraagt aan een goed geluid", dáár zit m.i. het verschil tussen jullie onderzoeken/constateringen.
Je hebt hier een punt, maar de zin “wat bijdraagt aan een goed geluid” is in mijn beeld onjuist. Mag ik dit verbeteren in “wat bijdraagt aan een mooie beleving”? Bloom noemt het aspect zintuigen. Een goed voorbeeld zou zijn: een heel lekker hapje eten dat er uit ziet als een hondendrol en één die er ook lekker uit ziet. Als je die met een blinddoek zou proeven dan is er geen verschil, maar kun je zien wat je eet, dan wordt het anders. Ik zie de beleving die mensen ervaren met deze tak van onze hobby niet anders.

berret

Ik sta volledig achter Bloom wat  die 20uPa betreft. Ik vind, zo even tussendoor, dat Bloom een heel fraaie muziekvoorkeur heeft,maar dat is uiteraard een zeer persoonlijke mening. Goed, even verder. Het drukverschil, tja... Wat is er nou aan de precies aan de hand? Het gaat namelijk niet om dat drukverschil..het gaat om de boodschap die overgedragen wordt. En die boodschap gebruikt een simpel fysiek drukverschil om over te komen. Gewoon wat luchtmoleculen die op elkaar botsen. Die botsingen kunnen we meten, de hoeveelheid, de frequentie, de tijdsduur, alles. Behalve de inhoud en met name de interpretatie daarvan, daar zit de clou. En dat is nou jammer genoeg niet meetbaar, daar ontbreekt ons op dit moment de meetapparatuur voor.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: kurt op 28 juni 2020, 21:11:37Ingewijde audio liefhebbers die elektrotechniek 1 op 1 vergelijken met serieuze hifi beleving...
Vd.Heide zou zijn tijd nogal vooruit zijn geweest wat aansluiting geven bemoeilijkt hoorde ik. Klopt nog altijd.
Er zijn ook audio liefhebbers die al deze methoden niet ervaren en die niet technisch zijn zoals Bloom. Meneer Vd. Heide heeft een nieuw soort geloof ontwikkeld in deze wereld en als mensen dat ervaren, prima! Maar het is ook prima als mensen gewoon plezier ervaren zonder deze toevoeging.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: berret op 28 juni 2020, 22:27:08Ik sta volledig achter Bloom wat  die 20uPa betreft. Ik vind, zo even tussendoor, dat Bloom een heel fraaie muziekvoorkeur heeft,maar dat is uiteraard een zeer persoonlijke mening. Goed, even verder. Het drukverschil, tja... Wat is er nou aan de precies aan de hand? Het gaat namelijk niet om dat drukverschil..het gaat om de boodschap die overgedragen wordt. En die boodschap gebruikt een simpel fysiek drukverschil om over te komen. Gewoon wat luchtmoleculen die op elkaar botsen. Die botsingen kunnen we meten, de hoeveelheid, de frequentie, de tijdsduur, alles. Behalve de inhoud en met name de interpretatie daarvan, daar zit de clou. En dat is nou jammer genoeg niet meetbaar, daar ontbreekt ons op dit moment de meetapparatuur voor.
Als ik muziek ga luisteren in mijn mancave dan klinkt het niet altijd hetzelfde, soms bepaald mijn stemming of ik een lekkere luisteravond beleef. De muziek en de omgeving is niet anders. Mijn stemming wel. Helaas niet meetbaar. Na wat verdiepen in deze methode leert mij ook dat er mensen zijn die dit allemaal niet mee krijgen en geen verandering waarnemen.

Theo van Wermeskerken

28 juni 2020, 23:33:25 #51 Laatste wijziging: 29 juni 2020, 00:14:05 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Bloom op 28 juni 2020, 20:07:16Of het resultaat van een meting beter of slechter is, is geen lukrake keuze he, dat ligt vast en is niet aan "intepretatie" onderhevig.
En het gaat erom of iets hoorbaar is door het menselijk gehoor. Dat wil zeggen dat een verschijnsel een luchtdrukverschil van minstens 20 µPa moet veroorzaken om hoorbaar te zijn en alles wat onder die grens zit mag je als onhoorbaar door de mens beschouwen. Er zijn trouwens heel wat dieren die ons zouden uitlachen met onze vrij zwakke zintuigen in vergelijking met wat zij hebben.
Emotie komt pas in het spel als er iets fysiek hoorbaar is en dan gaat het om een totaalverzameling aan geluiden die ons gehoor moet waarnemen. En die emotie kan effectief veranderen als je van kabel wisselt, maar dan gaat het niet om een fysiek hoorbaar iets. En wil je daar dan werkelijk je zuurverdiende geld aan uitgeven?


Ik begrijp je uitgangspunten wel hoor, ik ben meer dan 40 jaar werkzaam geweest in de audio / video reparatie wereld.
Ik had daar de beschikking over de meest luxe meetapparatuur en kon ook alles meten.
Helemaal de wel extreem eenvoudige laagfrequente audio signalen.
Dat dacht ik tenminste.
Ik zal 1 simpel voorbeeldje geven wat destijds, jaren geleden, een eye opener was.
Ik werd benaderd door een extreem goede gitarist, kon met zijn hele lichaam, tot zijn tenen toe, gitaar spelen.
Heeft in vele goede bands gespeeld en o.a. bij André Rieux gewerkt.
Hij bezat meerdere versterkers en een van zijn favorieten was een oude Fender, ik meende een twin reverb.
Het apparaat had een sluiting in de voeding, eenvoudig te fiksen dus.
Maar ik zag in het stuk antiek verschillende punten die voor verbetering vatbaar waren en heb toen met hem afgesproken
dat ik die versterker enorm voor hem kon upgraden.
Zo afgesproken en het ding zat vol met Allen Bradley zooi en oude gare katoen geisoleerde bedrading in was.
In de ogen van een techneut een ramp en na een dagje sleutelen waren de meetgegevens een heel stuk fraaier geworden.
De man kwam het apparaat enthousiast ophalen en omdat ik er vast van overtuigd was dat hij het net zo mooi zou vinden als ik
hebben we de bijbehorende speakerkast uit zijn auto gehaald en bij mij de boel aangesloten.
Hij speelde er tien seconden of zo op en keek me met grote ogen aan.
Ik was nog steeds van mening dat dat kwam vanwege de enorme verbetering van de sound, maar toen sprak hij de legendarische
woorden : verschrikkelijk, de hele ziel is er uit.
Destijds begreep ik er helemaal niets van, maar ik heb wel veel van hem geleerd.
En toen ik via Berret met de technieken van vd Heide werd geconfronteerd was bovenstaande ervaring nog veel nuttiger en kwam
alles in een stroomversnelling.
Achterliggende moraal van het verhaal : beter meten is niet hetzelfde als beter klinken.
En ik kan je zeggen dat ik het met die constatering toen erg moeilijk heb gehad.



Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tubamaniak

Heb je de versterker daarna weer teruggebouwd naar de oude bedrading en onderdelen ?
Thorens TD 166, Ortofon MC1 Turbo, Musical Fidelity A1, Philips 104 en 204, Sony 557ESD, Audio-Produkter Chaconne

Regenpak

29 juni 2020, 07:23:48 #53 Laatste wijziging: 29 juni 2020, 07:36:03 door Regenpak
Citaat van: Tubamaniak op 29 juni 2020, 02:20:14Heb je de versterker daarna weer teruggebouwd naar de oude bedrading en onderdelen?

Waarschijnlijk wel. Ik hoor dit soort dingen ook wel. Had eens een Saba radio gerepareerd en omdat ik toch bezig was wat lekke condensatoren in de toonregeling vervangen. De kamer was te klein toen ik dat aan de eigenaar vertelde. De ziel was eruit enzo. "Maar ga nu eerst eens luisteren, hij is nu weer zoals de makers hem hebben bedoeld". Dat deed-ie en toen was het toch wel goed. Maar dat doe ik dus nooit meer, onderdelen proactief vervangen tenzij daar echt een hele goede reden voor is.

Ingeval gitarist kunnen daarbij twee observaties worden gemaakt:
1. De aanpassingen zullen wel degelijk tot meetbare veranderingen hebben geleid.
2. De gitarist in kwestie zal dit soort verhalen ongetwijfeld ook hebben gekend en toen hij hoorde van de veranderingen flipte die.

Kijk, ik heb nu drie keer een shootout gehouden tussen twee versterkers. Twee van de drie keer hoorde ik geen verschil (Denon vs. Denon, MOSFET vs. VFET). De derde keer wel (glasbak vs. zandbak) maar dat kwam omdat de Dynaclone ST-70 een ontwerpfout heeft. En die kan je goed horen.

In al die decennia dat ik nu bezig ben met electronica heb ik het gevoel gehad dat ik kon voelen hoe de electronen vloeiden. Doordat mijn theoretische basis steeds beter wordt (Bob Cordell!) kan ik dat ook steeds beter beredeneren en reproduceren. Ik zie welke ontwerpbeslissingen een design engineer heeft genomen. Goed voorbeeld is die Denon PMA-1560. Die was volgepropt met compensatie-C'tjes en andere rare fratsen. Van alles uit de kast gehaald om een ontwerpfout te camoufleren. En tevergeefs, want die zat er nog altijd in. Daarom ontploffen die versterkers ook. Pas na wekenlang stoeien met LTSpice kon ik het fixen. Waarna het tijd was voor een shootout. Uitkomst? Maakt geen kloot uit. Nada, niente, noppes, zilch.

Een versterker heeft geen ziel. Een versterker, mits goed ontworpen, doet het gewoon goed net zolang de magische rook niet uit de halfgeleiders is verdwenen. Daarna is-ie stuk.

Tjerk
It's been Monday all week long!

berret

Voordat de discussie verzandt: het gaat hier niet om electronica of aantasting van natuurkundige principes. Het gaat hier om materialen en hun relatie en wisselwerking op elkaar in samenhang met het ervaren van geluid. Meer niet en ook minder niet.

Nog een opmerking over het wel dan niet horen van verschillen: vergelijk het met een beek vol modderwater. Gooi je daar een paar emmers met modder in, dan zul je geen verschil zien. Doe je dat in een schone beek, dan zie je het meteen.  Als je keten al in materieel opzicht te vergelijken is met een vervuilde sloot, zul je nooit kunnen horen of er iets veranderd. Het wordt letterlijk overstemd. Daarom, het gaat niet over techniek, het gaat over keuzes maken qua gebruikte componenten en daar de consequenties van.

AntiAudioKwakzalverij

Beste Berret, Je ontwijkt mijn antwoord over het feit dat er ook mensen zijn die met alle goede bedoelingen jullie modificaties niet horen. De 11 punten die je in het begin opnoemt:

1. De bijzondere ervaring alsof men met de werkelijkheid in verbinding staat, zowel objectief als subjectief.

2. De geluidsbronnen worden in hun oorspronkelijke ruimtelijke posities met het er bij behorende omgevingsgeluid waargenomen of afgebeeld, zowel via de luidsprekers als via de hoofdtelefoon.

3. De plaatsafbeelding van de geluidsbronnen wordt nauwelijks beïnvloed door de plaats van de luisteraar ten opzichte van de luidsprekers. (Tot nu toe was dit een uiterst kritische aangelegenheid.)

4. Het voor één van de luidsprekers gaan staan beïnvloedt het klankbeeld op geen enkele wijze.

5. Het geluid wordt, onafhankelijk van de afstand tot de luidsprekers, overal in de weergeefruimte, een grote kamer, als nagenoeg even sterk ervaren.

6. De luidsprekers worden niet meer als bron van het geluid waargenomen.

7. Lage tonen worden buitengewoon natuurlijk en vol weergegeven, ook over relatief kleine luidsprekers. De hoge tonen zijn gaaf en missen een agressiviteit welke bij veel moderne opnamen als afstotend ervaren wordt. Bovendien is een analoge bandopname niet meer rafelig. Dit resulteert onder andere in een buitengewoon natuurlijke weergave van bijvoorbeeld strijkinstrumenten.

8. De invloed van de toonregeling in een versterker op het geluid is, alhoewel meetbaar, in de waarneming slechts sterk gereduceerd te bespeuren.

9. De signaal-ruisafstand is zowel in een aangepast als in een identiek niet aangepast circuit, gemeten onveranderd. Bij beluistering is de ruis in het behandelde circuit echter milder en opvallend minder sterk.

10. Bij beluistering met hoofdtelefoon, wordt behalve 'links en rechts' ook voor en achter' en 'boven en onder' waargenomen en bovendien klinkt muziek niet meer, zoals voorheen in maar nu buiten het hoofd.

11. Tijdens het luisteren naar deze installatie wordt men geconfronteerd met een geluidsbeleven, waarbij men deel uit maakt van het gebeuren. Voor velen was dit ervaren van 'er bij te zijn', schokkend, vooral ook, omdat het onmogelijk was zich te distantiëren van deze gewaarwording. Men had het gevoel deel te hebben aan twee werkelijkheden, enerzijds het luisteren in een kamer naar een installatie, anderzijds deel te hebben aan een geluidsgebeuren, dat in zijn echtheid onmiskenbaar was en toch irreëel in relatie met de existerende omstandigheden.


Komen dan niet naar voren, niks van dit wordt ervaren. En toch zijn dit ook mensen die van muziek en een goede installatie houden.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 28 juni 2020, 23:33:25Ik begrijp je uitgangspunten wel hoor, ik ben meer dan 40 jaar werkzaam geweest in de audio / video reparatie wereld.
Ik had daar de beschikking over de meest luxe meetapparatuur en kon ook alles meten.
Helemaal de wel extreem eenvoudige laagfrequente audio signalen.
Dat dacht ik tenminste.
Ik zal 1 simpel voorbeeldje geven wat destijds, jaren geleden, een eye opener was.
Ik werd benaderd door een extreem goede gitarist, kon met zijn hele lichaam, tot zijn tenen toe, gitaar spelen.
Heeft in vele goede bands gespeeld en o.a. bij André Rieux gewerkt.
Hij bezat meerdere versterkers en een van zijn favorieten was een oude Fender, ik meende een twin reverb.
Het apparaat had een sluiting in de voeding, eenvoudig te fiksen dus.
Maar ik zag in het stuk antiek verschillende punten die voor verbetering vatbaar waren en heb toen met hem afgesproken
dat ik die versterker enorm voor hem kon upgraden.
Zo afgesproken en het ding zat vol met Allen Bradley zooi en oude gare katoen geisoleerde bedrading in was.
In de ogen van een techneut een ramp en na een dagje sleutelen waren de meetgegevens een heel stuk fraaier geworden.
De man kwam het apparaat enthousiast ophalen en omdat ik er vast van overtuigd was dat hij het net zo mooi zou vinden als ik
hebben we de bijbehorende speakerkast uit zijn auto gehaald en bij mij de boel aangesloten.
Hij speelde er tien seconden of zo op en keek me met grote ogen aan.
Ik was nog steeds van mening dat dat kwam vanwege de enorme verbetering van de sound, maar toen sprak hij de legendarische
woorden : verschrikkelijk, de hele ziel is er uit.
Destijds begreep ik er helemaal niets van, maar ik heb wel veel van hem geleerd.
En toen ik via Berret met de technieken van vd Heide werd geconfronteerd was bovenstaande ervaring nog veel nuttiger en kwam
alles in een stroomversnelling.
Achterliggende moraal van het verhaal : beter meten is niet hetzelfde als beter klinken.
En ik kan je zeggen dat ik het met die constatering toen erg moeilijk heb gehad.
Slecht voorbeeld. Die man was gewend aan de sound van zijn versterker. Een gitaar versterker wordt op een heel andere manier gebruikt dan een hifi versterker. Vervorming kan juist gewenst zijn. Ook ruis en andere ellende vind men mooi (Luister maar eens naar het nummer Sister van Lenny Kravitz
). Zoals Regenpak al aangaf, misschien klonk die versterker wel hetzelfde na het vervangen van de onderdelen, toen deze uit de fabriek kwam. Echter was de gitarist verslaafd geraakt aan het oude versleten geluid.

Buell

29 juni 2020, 10:12:44 #57 Laatste wijziging: 29 juni 2020, 10:26:34 door Buell
Citaat van: Mmuetst op 29 juni 2020, 09:33:29Beste Berret, Je ontwijkt mijn antwoord over het feit dat er ook mensen zijn die met alle goede bedoelingen jullie modificaties niet horen. De 11 punten die je in het begin opnoemt:

1. De bijzondere ervaring alsof men met de werkelijkheid in verbinding staat, zowel objectief als subjectief.

2. De geluidsbronnen worden in hun oorspronkelijke ruimtelijke posities met het er bij behorende omgevingsgeluid waargenomen of afgebeeld, zowel via de luidsprekers als via de hoofdtelefoon.

3. De plaatsafbeelding van de geluidsbronnen wordt nauwelijks beïnvloed door de plaats van de luisteraar ten opzichte van de luidsprekers. (Tot nu toe was dit een uiterst kritische aangelegenheid.)

4. Het voor één van de luidsprekers gaan staan beïnvloedt het klankbeeld op geen enkele wijze.

5. Het geluid wordt, onafhankelijk van de afstand tot de luidsprekers, overal in de weergeefruimte, een grote kamer, als nagenoeg even sterk ervaren.

6. De luidsprekers worden niet meer als bron van het geluid waargenomen.

7. Lage tonen worden buitengewoon natuurlijk en vol weergegeven, ook over relatief kleine luidsprekers. De hoge tonen zijn gaaf en missen een agressiviteit welke bij veel moderne opnamen als afstotend ervaren wordt. Bovendien is een analoge bandopname niet meer rafelig. Dit resulteert onder andere in een buitengewoon natuurlijke weergave van bijvoorbeeld strijkinstrumenten.

8. De invloed van de toonregeling in een versterker op het geluid is, alhoewel meetbaar, in de waarneming slechts sterk gereduceerd te bespeuren.

9. De signaal-ruisafstand is zowel in een aangepast als in een identiek niet aangepast circuit, gemeten onveranderd. Bij beluistering is de ruis in het behandelde circuit echter milder en opvallend minder sterk.

10. Bij beluistering met hoofdtelefoon, wordt behalve 'links en rechts' ook voor en achter' en 'boven en onder' waargenomen en bovendien klinkt muziek niet meer, zoals voorheen in maar nu buiten het hoofd.

11. Tijdens het luisteren naar deze installatie wordt men geconfronteerd met een geluidsbeleven, waarbij men deel uit maakt van het gebeuren. Voor velen was dit ervaren van 'er bij te zijn', schokkend, vooral ook, omdat het onmogelijk was zich te distantiëren van deze gewaarwording. Men had het gevoel deel te hebben aan twee werkelijkheden, enerzijds het luisteren in een kamer naar een installatie, anderzijds deel te hebben aan een geluidsgebeuren, dat in zijn echtheid onmiskenbaar was en toch irreëel in relatie met de existerende omstandigheden.


Komen dan niet naar voren, niks van dit wordt ervaren. En toch zijn dit ook mensen die van muziek en een goede installatie houden.

Wat wil je nou eigenlijk bewijzen?
Dit topic gaat over de uitleg van het Van der Heide fenomeen.

Ik ervaar het wel, en niet een klein beetje.

Deze week heb ik 4 DC kabels getest, en ook daar grote verschillen, de een na goedkoopste was de mooiste, niet de duurste.

Ook anderen die bij mij komen luisteren kunnen het Van der Heide effect duidelijk waarnemen, gewoon door de audiolamp aan of uit te zetten.

Deze ervaring blijft, is niet vooringenomen en is wellicht niet meetbaar. Deze week bij een sceptische audiovriend een audiolamp geplaatst ( gekocht via dit forum) , de set van rond de â,¬80.000,- bloeide nog verder op. Zo duidelijk, de scepsis was direct weg. Ben bang dat Berret nog aan de bak moet voor audiotegels. Het bijzondere, deze set is door de jaren heel secuur opgebouwd, met Dure B&W 801 luidspreker en de top van Naim aan versterking, naast een top Linn platenspeler.
En toch,... een nog mooiere ervaring door een "eenvoudige"audiolamp.

Zo zijn er meer invloeden die je hoort maar moeilijk te vangen zijn. Zet maar eens een ozon generator in je kamer, de lucht veranderd en daardoor ook je waarneming. ( overigens is Ozon wel giftig bij wat hoge concentraties 😊)

De lamp, tegels en andere zaken van de hand van Berret en Theo doen ook mooie dingen, veel van ons horen het en steeds wordt er deze discussie gevoerd  en worden mensen ( tenminste zo voel ik dat) een beetje weggezet als charlatans.

Je wilt het onmogelijke, niet alles in het leven is altijd te bewijzen door te meten.
Smaak, geur, beleving, verliefdheid, pijn, jeuk, en ook niet hoe iemand muziek ervaart met of zonder het fenomeen van Van der Heide.
Soms is het zo, en soms moet iemand zich aan de zijlijn verbazen over anderen die het wel ervaren.
Die anderen vinden de uitleg leuk en interessant, maar tjee.
Het is net of of je een boek na elke bladzijde moet ontleden op taal en spelling ( meetbaar)
Ik spreek voor mezelf, maar dat leest heeeeeel vermoeiend.

Lees "het boek" ontspan en vorm daarna een mening over je ervaring.
Laat de spelling even voor wat het is en pas dan kan je genieten van een goed boek 😉

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Regenpak

Citaat van: Buell op 29 juni 2020, 10:12:44De lamp, tegels en andere zaken van de hand van Berret en Theo doen ook mooie dingen, veel van ons horen het en steeds wordt er deze discussie gevoeld en worden mensen (tenminste zo voel ik dat) een beetje weggezet als charlatans
<knip>

Dat is precies het punt. Je hoort het omdat je het ziet. Als je dat "zien" uit de vergelijking haalt verdwijnt het effect. Zie mijn shootouts. "Ik heb een versterker gekocht van 10k dus die moet goed klinken!"

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bloom

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 28 juni 2020, 23:33:25Hij speelde er tien seconden of zo op en keek me met grote ogen aan.
Ik was nog steeds van mening dat dat kwam vanwege de enorme verbetering van de sound, maar toen sprak hij de legendarische
woorden : verschrikkelijk, de hele ziel is er uit.
Het zit er heel dik in dat die man gewend was geraakt aan de fouten in de weergave van de versterker voordat die gemodificeerd werd en na modificatie klonk het anders maar omdat hij niet meer hoorde wat hij gewend was "was de ziel er helemaal uit". Tja. Dat kan natuurlijk.