• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Tannoy Turnberry scherp

Gestart door Hornet, 7 december 2020, 22:45:36

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Ik heb de apparatuur om impedantie te meten. En het lijkt me leuk om deze luidsprekers te kunnen beluisteren. Meten is weten.

Hornet

14 december 2020, 23:01:54 #16 Laatste wijziging: 12 januari 2021, 23:32:15 door Hornet
@Mmuetst - Je bent welkom! PBtje doen?

Citaat van: karma op 14 december 2020, 22:48:21Mmuetst en Hornet: normaal gesproken zijn de Prestiges vriendelijk met hun impendantie en vanwege het hoge rendement juist geschikt voor buizen.

Dat dacht ik dus ook... Daarom vind ik het zo vreemd dat ze zo scherp klinken. Overal lees ik namelijk "Buisvriendelijke speakers"
In mijn mono eindblokken heb ik JJ KT77 buizen zitten en 2 stuks JJ ECC99 buizen. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

AntiAudioKwakzalverij

14 december 2020, 23:07:30 #17 Laatste wijziging: 14 december 2020, 23:09:30 door Mmuetst
Citaat van: Hornet op 14 december 2020, 22:57:29http://www.imagebam.com/image/1d79b6265107399

Deze vond ik op internet, is van een Turnberry SE, ik neem aan dat dit niet veel afwijkt van de HE die ik heb.

@Mmuetst - Kun je hier iets uit opmaken?
Ja, dat na 1Khz de impedantie op loopt. Maar elke luidspreker, ook is deze van dezelfde fabrikant kan een ander karakteristiek. De twee bulten onder de 100 hz is de resonantie frequentie van de units (corrigeer me als ik dit fout heb). Het is juist die impedantie verloop na 1Khz die het scherpe geluid geeft.

Hornet

Kleine update ...

Heb nog contact gehad met de verkoper van de Tannoy's. Er is niet met de filters gerommeld, deze zijn dus nog gewoon origineel.

Zaterdagavond een vintage Sansui aan de Tannoy's gehangen op aanraden van 2 kennissen... Wat blijkt... Geluid was nu verre van scherp, maar juist precies de andere kant op. Als ik het geluid moet omschrijven zou ik zeggen dat er te weinig mid en hoog in zat, geen dynamiek, geen diepte, geen lucht, geen leven in het geluid, saai, plat beeld.

Scherpte komt dus idd door m'n buizenversterkers zo lijkt het. Maar op de andere Crusade speakers geeft de Sansui juist weer een scherp geluid. Ongelooflijk hoe groot de verschillen zijn en dat er momenteel dus eigenlijk niks goed klinkt.


minplus

Ben benieuwd welke Sansui dat was en of hij gereviseerd was, maar verder is het altijd een kwestie van de combi van versterker en speakers.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Hornet

12 januari 2021, 23:28:36 #20 Laatste wijziging: 12 januari 2021, 23:41:18 door Hornet
Het betreft hier een Sansui AU-11000a welke niet gereviseerd is, maar nog volledig origineel.

Dat de Sansui op de Tannoy's niet klonk lag aan de Sansui en m'n dac.
Ik heb de versterker op aanraden van iemand een paar dagen op laten warmen / laden en dat heeft geholpen. Geluid is veel beter geworden. Ook bleek de voeding naar mijn dac geen goed contact te maken, en nu ook dat verholpen is klinkt het allemaal veel beter, soms nog wat onaangenaam in het hoog, maar toch veel beter als de andere opties. Ook nog wat geschoven met de Tannoy's en dat hielp ook, klinkt helemaal niet slecht op m'n Marantz Receiver, tot nu toe blijft dit de  beste combi met de Tannoy's. Wel vreemd dat een 7.1 receiver hier met de eer gaat strijken...

Iemand trouwens een idee wie zo'n vintage Sansui eens door zou kunnen meten?
Liefst een liefhebber met kennis van zaken die het uit liefde voor de audio doet.

Sytse Fliege

Het is bijna onmogelijk dat dit model Sansui nog volgens specificaties speelt, tenzij het ding in zijn leven bijzonder weinig gebruikt is.

Hij zit bijvoorbeeld vol met "fusible resistors" (veiligheidsweerstanden) die geheid grotendeels verlopen zijn. Alle Sansui's uit die periode hebben problemen met verteerde soldeerverbindingen, corrosieve lijmresten, elco's zullen niet meer fris zijn en dan zitten er ook nog een aantal beruchte diodes in, die veel schade kunnen veroorzaken als ze kapot gaan.

"Doormeten" heeft niet zoveel zin, ook niet als de versterker wel helemaal in piekfijne staat zou zijn. Afregelen heeft normaal wel zin, maar ook alleen als dat is op basis van onderdelen die echt in orde zijn.

Een revisie kost geld, maar is het bij dit model zeker waard, als je hem zelf wilt houden en voor langere tijd wilt blijven gebruiken. Wil je dat niet, dan is het verstandiger hem te verkopen en er iets moderns voor terug te kopen, ze hebben behoorlijke waarde, zeker als er niet aan gerommeld is.

PS: Nu ik er weer eens naar kijk zie ik dat "men" voor een "gereviseerde" AU-11000 ook fors durft te vragen (en dan is 't nog niet eens echt goed gedaan als ik kijk naar wat er is vervangen); https://www.ebay.nl/itm/264880880009

Deze is al wat beter gedaan (fusibles, diodes en elco's, maar NIET de voedingselco's en die kunnen ook slecht zijn); https://www.canuckaudiomart.com/details/649382033-sansui-au11000a-extensively-restored/

Voorbeeld van lijmresten (Sansui AU-20000);



Dit is overigens van een revisie die ik zelf gedaan heb. Wat je hier ook ziet; niet originele transistors (BD941) van een ooit eerdere reparatie, druppel diodes (die rode bolletjes links onderin) en transistors met zwarte pootjes.

Zelfde printje na demontage van alle te vervangen onderdelen;



En weer opnieuw opgebouwd;

Ach, kikker toch op!

Theo van Wermeskerken

Ik zie daar Panasonic FC, da's ook nie goed nie.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Hornet

@Sytse Fliege,

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting!
Nette revisie die je gedaan hebt! Al zijn de prints wel flink heet geweest als ik het zo zie. Is dit nadelig voor de koperbanen? Dit heb ik bij mijn Sansui nog niet gezien.

Ik overweeg wel om mijn AU-11000a te reviseren. Zeker omdat nu ik 'm heb, ik ook wel wil horen hoe dit zou moeten klinken. Bevalt het dan nog niet dan lijkt mij dat ie tegen kostprijs verkoopbaar is, ik hoef er niet aan te verdienen.

Ik vind de vraagprijs van die Ebay advertentie wel erg hoog, je kunt het vragen, maar verkopen is 2...

Waar zou ik qua kosten aan moeten denken voor een goede revisie? 

Sytse Fliege

Ja, de eBay vraagprijs is hoog, maar het lijkt er op dat in Duitsland reputatie dergelijke hoge prijzen voor kopers vaak acceptabel maakt, kijk maar naar zijn verkoopstatistiek (2059 nu, 100% positieve score en geen kortingen op aangeboden prijzen).

Dergelijke zeer hoge prijzen worden ook gevraagd door een Duits bedrijf wat de Harman Kardon PM665 Vxi gereviseerd aanbiedt (â,¬ 1500,00) en het lijkt dat daar een markt voor is.

Mijn eigen ervaring is dat verkopen voor hogere prijzen eigenlijk altijd wel lukt, maar dat je er af en toe wel wat geduld voor moet hebben. En dat is ook niet erg, reviseren kost veel tijd en is om die reden alleen al niet geschikt voor snelle handel.

Ik stuur je straks nog even een PM, of je kunt me ook direct even een mailtje sturen (klik dan op het envelopje wat links onder mijn gegevens staat bij elke post).

Ach, kikker toch op!

Theo van Wermeskerken

14 januari 2021, 10:53:12 #26 Laatste wijziging: 14 januari 2021, 11:00:36 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Sytse Fliege op 13 januari 2021, 19:50:48Ja, dat vind jij  ;D



Ja, en dat wel met een goede reden.
Maar ik doe dat werk dan ook nog maar zo'n 45 jaar en moet nog veel (af)leren.
Ik heb dus wel de ontwikkeling van dergelijke componenten en hun toepassingen van nabij meegemaakt.
En toen de frequentie en snelheid van o.a. schakelende voedingen en computer apparatuur in de loop der jaren
toenamen nam ook de noodzaak van componenten die de ontstane hogere temperaturen konden verwerken toe.
En zo ontstonden o.a. de 105 en 125 graden  low ESR typen elko's.
Maar in de serieuze audio toepassingen hebben deze geen bestaansrecht.
Klinken niet fraai, maar zorgen door hun eigenschappen ook voor andere problemen.
Je reviseert er mee, maar modificeert er tegelijk mee en klankmatig niet ten voordele.
Zo had ik hier laatst een door een echte expert gereviseerde cd 104 die af en toe een akelige pieptoon gaf op de uitgang.
Het ding klonk ook nergens naar, te scherp en wat rafelige randjes rond stemmen e.d.
Maar het gepiep werd veroorzaakt door Panasonic Fc elko's rond de spanningsregelaars, die vinden vaak
die lage ESR waarden niet zo mooi.
Poosje geleden had ik een buizenversterker onder handen waarvan de gloei van de voorbuizen was gestabiliseerd met spanningsregelaars.
Dat werkt op zich prima, maar niet als je daar Fc condensatoren aan knoopt.
Ook die versterker reageerde er op met soms wat zacht gefluit.
Ik denk dan ook dat de elko die op de plek zat waar nu die Pana zit daar beter op zijn plek was, zelfs als
zijn capaciteit wat was teruggelopen.
Onze Tjerk in de regenjas denkt daar meen ik net zo over.
Berret en ikzelf trouwens gebruiken voor hoogspannings toepassingen het liefst oude Philips elko's van 70 gr.
Die hebben hun bouwjaar in de jaren 50 / 60 dus zo'n 60 jaar oud en als je even weet hoe je die weer up to date en geschikt voor gebruik maakt zijn ze qua sound en levensduur onverslaanbaar.
Ik gebruik die Pana's nog wel eens voor gebruik in hulpcircuits als inschakelvertraging of relais sturing.
Voordeel is wel dat ze volop te koop zijn en zeer goedkoop, helemaal als je bij RS of Farnell zakken van
een paar honderd stuks inslaat.
Maar is allemaal maar mijn idee, geluid, ook goed geluid is nog niet gelijk muziek.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sytse Fliege

Ik denk dat het inderdaad uitmaakt in welk deel van het circuit je bepaalde (types!) elco toepast. Maar in de apparaten waar ik het meest in werk (ok, nog maar zeven jaar dagelijks :), namelijk Japanse vintage audio en dan met name versterkers en receivers is het van groter belang dat je een kwalitatief goede elco gebruikt dan dat er veel verschil zit in 85 of 105 graden elco's. Uiteraard wel de juiste elco voor de juiste vervangen (low leakage bijvoorbeeld in het signaalpad), maar in feite is het revisiewerk wat ik doe met name er voor zorgen dat dat wat de fabrikant voor ogen had ook 40 jaar later weer zo ten gehore wordt gebracht.

Fluiten en piepen mag natuurlijk nooit voorkomen, maar mijn ervaring is dat dat vaker ligt aan een algemene slechte staat van een apparaat (voor revisie) dan aan de gebruikte componenten om te reviseren. In ieder geval zou bij mij zoiets nooit de deur uitgaan.

Wat Tjerk betreft; ik heb met hem redelijk uitgebreid gesproken over onze inzichten wat dat betreft. Voor zover we andere inzichten hebben is dat vanwege de andere insteek die hij en ik hebben. Tjerk is (en corrigeer me svp als het niet zo is, Tjerk) niet de persoon die complete revisies ambieert. Dat ben ik juist wel. En inderdaad kan het best zijn dat een oude elco (of transistor of diode of tantalum condensator) nog doet wat hij moet doen, maar voor mij is een complete revisie juist bedoeld als levensduurverdubbeling (en dan hebben we het vaak over 30 tot 40 jaar er bij). Ik vervang nog goed metende / functionerende elco's dus niet omdat ze op dat moment niet meer goed zouden zijn, maar omdat ik graag wil dat ze dat over 30 tot 40 jaar ook nog zijn. Voor een techneut is het makkelijk een onderdeel te vervangen als dat eens stuk mocht gaan, maar voor mensen die het technische inzicht niet hebben (of er geen zin in of tijd voor hebben) is het veel belangrijker dat het apparaat probleemloos is en blijft over een langere periode.

Wat verschillen in "sound" betreft; voor wat het waard is, ik ben uitermate tevreden met de sound van een apparaat wat ik gereviseerd heb. Ondertussen is dat ruim over de 200 versterkers/receivers en het leeuwendeel daarvan staat ondertussen bij uitermate tevreden luisteraars, sterker nog, ik heb nog nooit van iemand commentaar gehad dat er iets mis zou zijn met de sound. Dus ik denk dat ik dat wel goed doe :)

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Citaat van: Hornet op 13 januari 2021, 22:07:59@Sytse Fliege,

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting!
Nette revisie die je gedaan hebt! Al zijn de prints wel flink heet geweest als ik het zo zie. Is dit nadelig voor de koperbanen? Dit heb ik bij mijn Sansui nog niet gezien.

Dat vergat ik nog te beantwoorden; nee, in dit geval niet nadelig voor de koperbanen, maar wat wel van belang is; als de print zwaar(der) verbrand is, dan moet er gekeken worden naar mogelijke sluiting. Koolstof geleidt namelijk, als er daarmee een risico is moet het koolstof verwijderd worden voordat je de print weer in gebruik neemt.

Op de foto van de onderkant van deze print kan je zien dat de koperbanen er goed uitzien;



Maar, wat je wel weer ziet, ook op deze foto, is beschadiging van soldeereilanden. Deze versterker was al meerdere malen onderhanden genomen door "reparateurs" en die waren niet overal even zachtzinnig omgesprongen met desoldeerwerk. Gelukkig is 't niet zo lastig dat weer werkend te krijgen, maar netjes is 't natuurlijk niet.

Ach, kikker toch op!

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Sytse Fliege op 14 januari 2021, 11:27:38Ik denk dat het inderdaad uitmaakt in welk deel van het circuit je bepaalde (types!) elco toepast. Maar in de apparaten waar ik het meest in werk (ok, nog maar zeven jaar dagelijks :), namelijk Japanse vintage audio en dan met name versterkers en receivers is het van groter belang dat je een kwalitatief goede elco gebruikt dan dat er veel verschil zit in 85 of 105 graden elco's. Uiteraard wel de juiste elco voor de juiste vervangen (low leakage bijvoorbeeld in het signaalpad), maar in feite is het revisiewerk wat ik doe met name er voor zorgen dat dat wat de fabrikant voor ogen had ook 40 jaar later weer zo ten gehore wordt gebracht.

Fluiten en piepen mag natuurlijk nooit voorkomen, maar mijn ervaring is dat dat vaker ligt aan een algemene slechte staat van een apparaat (voor revisie) dan aan de gebruikte componenten om te reviseren. In ieder geval zou bij mij zoiets nooit de deur uitgaan.

Wat Tjerk betreft; ik heb met hem redelijk uitgebreid gesproken over onze inzichten wat dat betreft. Voor zover we andere inzichten hebben is dat vanwege de andere insteek die hij en ik hebben. Tjerk is (en corrigeer me svp als het niet zo is, Tjerk) niet de persoon die complete revisies ambieert. Dat ben ik juist wel. En inderdaad kan het best zijn dat een oude elco (of transistor of diode of tantalum condensator) nog doet wat hij moet doen, maar voor mij is een complete revisie juist bedoeld als levensduurverdubbeling (en dan hebben we het vaak over 30 tot 40 jaar er bij). Ik vervang nog goed metende / functionerende elco's dus niet omdat ze op dat moment niet meer goed zouden zijn, maar omdat ik graag wil dat ze dat over 30 tot 40 jaar ook nog zijn. Voor een techneut is het makkelijk een onderdeel te vervangen als dat eens stuk mocht gaan, maar voor mensen die het technische inzicht niet hebben (of er geen zin in of tijd voor hebben) is het veel belangrijker dat het apparaat probleemloos is en blijft over een langere periode.

Wat verschillen in "sound" betreft; voor wat het waard is, ik ben uitermate tevreden met de sound van een apparaat wat ik gereviseerd heb. Ondertussen is dat ruim over de 200 versterkers/receivers en het leeuwendeel daarvan staat ondertussen bij uitermate tevreden luisteraars, sterker nog, ik heb nog nooit van iemand commentaar gehad dat er iets mis zou zijn met de sound. Dus ik denk dat ik dat wel goed doe :)



Ja, kijk, ik ambieer ook totale revisie en ga daar heel ver in.
Zo'n oude cd 204 cd speler bv gaat totaal uit elkaar tot aan alle motoren toe.
Dat is dus ook niet het punt.
Maar het terug brengen in de staat zoals de fabrikant voor ogen had lukt dus echt niet met dergelijke
elko's  en je verandert er wel degelijk het apparaat door.
En da's ook niet erg, in de verschillende bijdragen op dit forum komt vaak genoeg naar voren dat sommige
apparaten zeer verregaand worden aangepast.
En dat heb ik vaak genoeg geprobeerd met 105 graden zooi, maar dat is er ook altijd weer uit verwijderd.
Ik hoor dat namelijk zeer goed en uitermate kritisch audiomensen die die apparaten gebruiken ook.
Het zal dan wel mierenneuken zijn, maar de cd 104 van TSP is dus 9 x opnieuw gedaan voor het optimaal en
naar zijn en mijn zin was. Het werd toen de cd 105.
Met de cd 204 gaan we nu nog weer stappen verder.
Maar niet van belang verder en het is allemaal maar hobby.
Zoals ik het nu mag doen mocht het eerder niet van de baas want daar gaat het om de centen.
Het vervangen van een weerstand die nog niet kapot was, maar het wel zichtbaar moeilijk had was al een no-go.
Dan kwam de klant nog een keertje terug en zo kan ik niet werken.
Er is overigens wel een verschil tussen audio en videoapparatuur wat dat betreft.
Audio, het echte audio, is veel kritischer, mede ook omdat ik dat ben.



Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden