• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Fotografie

Gestart door Jeronimo, 12 mei 2021, 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

morph

Citaat van: Boer Bruut op 16 juni 2021, 17:13:44Heeft Morph acht jaar geleden een foto geplaatst ?
Zoiets zeldzaams mag toch worden gezien als een collector's item  ;D

Het was een paar maanden na deze actie... even verder bladeren.
;D

Hoewel, er zijn in dat topic wel heel veel lege vlakken, inmiddels.

Boer Bruut

Citaat van: Jeronimo op 15 juni 2021, 21:09:38Vanmiddag nog geprobeerd om van dichtbij wat shots van mussen te nemen. Wat zijn beesten beweeglijk.


Ik zou ze echt negeren. Iedereen weet onderhand dat vliegen slecht is voor het millieu. Wij proberen te volstaan met eenmaal per jaar te vliegen naar een welverdiende vakantiebestemming maar die mussen hebben werkelijk overal maling aan. Vliegen gewoon iedere dag heen en weer terwijl ze natuurlijk ook gewoon kunnen gaan lopen....en wat doet de regering hieraan?  Helemaal niets !
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

17 juni 2021, 11:49:53 #467 Laatste wijziging: 17 juni 2021, 12:39:36 door Jeronimo
Voor jullie niet eens een open deur, maar een gat in een niet bestaande muur:

bij een digitaal genomen foto staan de gebruikte instellingen onder details bij de eigenschappen. Of dat nu RAW of JPEG bestanden betreft. Mijn instellingen bij de laatste bloemfoto: ISO 200, diafragma f/5, sluitertijd 1/1600, brandpuntafstand 135 mm.

Er staat ook een belichtingsafwijking bij, die ik ook niet erg goed kan lezen: +1.7 stap (?). Doet het objectief of de camera of het objectief nu ook iets met de instellingen waarvan ik niet af weet? En wat houdt dat nu in?

Jeronimo

17 juni 2021, 13:14:06 #468 Laatste wijziging: 17 juni 2021, 13:17:07 door Jeronimo
Nu ik er verder over nadenk. F/5 is zeker niet de grootste diafragmaopening? Toch is de achtergrond naar wens hartstikke onscherp. Het was wel de instelling die met een korte sluitertijd ongewenste overbelichting voorkwam. Dan zal die brandpuntafstand van 135 mm in de combo van instellingen ook een essentiële rol hebben gespeeld?

Ik had dus de telelens erop zitten, zou het voorstelbaar zijn dat ik met een kortere brandpuntafstand van zeg 55 mm op heel andere waarden aan f/ en sluitertijd zou zijn uitgekomen?

Boer Bruut

De camera stuurt het diafragma aan behalve als je in M werkt.
Na je opname in 'handmatig' krijg je de afwijking te zien van wat de camera zelf had berekend.

(maar dit is een gokje omdat ik zelf heel ander spul heb..... veel moderner😋
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

17 juni 2021, 13:24:53 #470 Laatste wijziging: 17 juni 2021, 13:28:23 door Jeronimo
Ik heb sinds enige tijd de selectieknop in volle zon standaard op M staan en neem geen foto's vanuit enige automatische stand. Alleen kijk ik bij automatisch naar de waarden die de camera kiest om meer feeling te krijgen wat er nu allemaal gebeurt. De meeste andere foto's zien er goed belicht met de juiste scherpte(on)diepte uit. Maar de belichtingsafwijking die in de eigenschappen bij betreffende foto wordt vermeld zegt mij niets. Want die heb ik niet (bewust) zelf ingesteld. Ik weet niet eens wat het betekent.

Celica TA40

Klopt inderdaad. Die "+1.7 (stops)" is de afwijking tussen de gebruikte belichtingsinstelling en de berekende instelling. + betekent overbelichting, - is onderbelichting.
De belichtingsmeter (en -automatiek) van de camera wil alles naar 18% neutraal grijs brengen, want daar is hij op gecalibreerd. Vandaar dat foto's van een sneeuwlandschap, genomen in automaatstand, altijd een grauwige flutfoto tot resultaat hebben. Bij een dergelijk onderwerp moet je dus handmatig "overrulen" en (uit mijn hoofd) 1,5 stops overbelichten, zodat de witte sneeuw ook witte sneeuw blijft op de foto.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Jeronimo

Duidelijk! Weer valt iets waar ik intuïtief en vanuit beginnerskennisniveau over aan het prakiseren ben, met een afgrendelend geluid op zijn plaats. Tnx! :) Waar vind ik zo snel sneeuw? Hmmm. Er schijnt in Spaarnwoude een sneeuwhelling te zijn. Maar er schijnt daar waarschijnlijk te weinig zon op, om er iets van te leren. ;D

morph

EV (Exposure Value) gebruik je om snel een combinatie van sluitertijd en diafragma aan te passen om een beoogd resultaat te krijgen zonder de individuele instellingen te veranderen.
Bij een sneeuwlandschap zal het wit gauw door de overdaad aan licht veroorzaken dat het sneeuwdeel overbelicht raakt. Alle sneeuw lijkt alleen maar een wit vlak. Uitgebeten, wordt dat ook wel genoemd en niet met achteraf aanpassen nog goed te krijgen. Waardoor er in dat witte deel geen nuances meer te zien zijn. Bij spelen met EV in de - richting komen de details beter tot hun recht.
Datzelfde geldt voor een foto tegen het licht in maar kan ook bijvoorbeeld bij zo'n felgekleurde bloem als je geschoten hebt, in fel zonlicht, een uitkomst zijn.
Bij een donker onderwerp kun je dan juist wat in de + aanpassen zodat ook in de zwarte vlakken nuances zichtbaar worden.

Bij digitale camera's kun je vaak aanzetten dat je bij terugkijken op je schermpje de over- en/of de onderbelichte vlakken ziet knipperen (in verschillende kleuren), zodat je de foto opnieuw en beter kunt nemen. Eventueel met je eigen voorkeuraanpassingen in diafragma of sluitertijd óf heel snel met de EV-knop in de gewenste richting.
De EV-knop heeft ook wat invloed op de witbalans maar dat is toch een ander punt.

Witbalans is het simpel aanpassen van wit dat niet wit lijkt door het omgevingslicht. Terwijl het wel wit zou moeten zijn. Daarvoor heb je op je digitale camera de witbalans. Met enige voorkeuren en automatisch, maar vaak ook met een eigen instelmogelijkheid. Je belicht het niet wit ogende maar wel degelijk witte onderwerp. Je kan de camera dit laten meten en aanpassen tot het wel weer wit is. Het hele foto-onderwerp zal vervolgens met de juiste kleuren die bij een normale lichtsituatie horen geknipt worden. Zo maak je bij lamplicht toch een daglichtfoto.

Dat kan handmatig ook met je analoge camera maar dan moet je de camera of belichtingsmeter eerst richten op de bekende grijskaart die je altijd bij je hebt en die je bij het hoofdonderwerp houdt. Vervolgens moet je dan met die aangegeven meetwaarde de foto nemen. Het resultaat is dan een foto met normale kleuren.

morph

Citaat van: Jeronimo op 17 juni 2021, 11:49:53Mijn instellingen bij de laatste bloemfoto: ISO 200, diafragma f/5, sluitertijd 1/1600, brandpuntafstand 135 mm.

Er staat ook een belichtingsafwijking bij, die ik ook niet erg goed kan lezen: +1.7 stap (?). Doet het objectief of de camera of het objectief nu ook iets met de instellingen waarvan ik niet af weet? En wat houdt dat nu in?
Bij dit voorbeeld betekent dit dat de specifieke waardes f5 of 1/1600 worden aangepast of al aangepast zijn, eentje is er nu afwijkend van wat je zelf koos.

Maar die EV-waarde is een instelling die een camera (meestal) niet automatisch kan doen. Dat staat hier dus blijkbaar op +1.7 ingesteld.
Daar moet je even naar op zoek, denk ik. En deze terug op 0 zetten.
Tijdens het foto's maken kun je die dan wel hoger of lager zetten, als je daar behoefte aan hebt. Maar als uitgangspunt moet je wel 0 nemen.

Jeronimo

Citaat van: morph op 17 juni 2021, 15:14:39
Citaat van: Jeronimo op 17 juni 2021, 11:49:53Mijn instellingen bij de laatste bloemfoto: ISO 200, diafragma f/5, sluitertijd 1/1600, brandpuntafstand 135 mm.

Er staat ook een belichtingsafwijking bij, die ik ook niet erg goed kan lezen: +1.7 stap (?). Doet het objectief of de camera of het objectief nu ook iets met de instellingen waarvan ik niet af weet? En wat houdt dat nu in?
Bij dit voorbeeld betekent dit dat de specifieke waardes f5 of 1/1600 worden aangepast of al aangepast zijn, eentje is er nu afwijkend van wat je zelf koos.

Maar die EV-waarde is een instelling die een camera (meestal) niet automatisch kan doen. Dat staat hier dus blijkbaar op +1.7 ingesteld.
Daar moet je even naar op zoek, denk ik. En deze terug op 0 zetten.
Tijdens het foto's maken kun je die dan wel hoger of lager zetten, als je daar behoefte aan hebt. Maar als uitgangspunt moet je wel 0 nemen.
Ik heb gezocht en gevonden. Tnx! Ik heb deze er volgens mij zelf niet op ingesteld, maar de EV-waarde stond inderdaad op die + 1.7 stop. Hij staat nu op 0. Dat houdt dan in dat ik wellicht mijn diafragma-opning van f/5, voor zover mijn ervaring strekt zo'n beetje de kleinst mogelijke waarde voor diepteonscherpte, wat had kunnen vergroten, of anders de sluitertijd wat kunnen verlagen? Immers de camera voegde bijna 2 stops aan licht toe? Geen wonder overigens dat ik zo liep te klooien de afgelopen week met weinig detail en soms teveel wit in luchten.

Boer Bruut

misschien nog meer ongewenste instellingen herstellen met 'factory reset'
indien aanwezig
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Jeronimo

Ik heb ook de flitsfunctie nog op 0 gezet. Voor de rest zijn de instellingen naar keuze.

Jeronimo

Grappig, wat wat nabewerking kan doen. Niet dat dit mooi is, maar volgens mij heeft het eerder zo liefderijke landingsplatform en drive in tunneltje voor de bij een ietwat ander karakter gekregen. Weer opstijgen na bezoek  zal hier geen optie meer zijn, vermoed ik.




Sytse Fliege

Wat een eng ding!

Ach, kikker toch op!