• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke luidsprekers bij een Braun Atelier

Gestart door Schirek, 19 februari 2024, 18:41:19

Vorige topic - Volgende topic

Schirek

19 februari 2024, 18:41:19 Laatste wijziging: 19 februari 2024, 18:50:05 door Schirek
Ik ben al een tijdje op zoek naar luidsprekers voor mijn Braun Atelier 1 installatie. Er zijn ivm mijn aandoening wat belemmeringen. ik ben doof tot 70 decibel aan een oor en alles daarboven wordt door een beschadiging aan de zenuw, die zorgt voor vertaling naar de hersenen naar spraak omgezet, in een geluid dat lijkt op het geklik van dolfijnen.Ik hoor daarom geen stereo meer. Daarnaast verdraag ik geen zware bas, of te hoge tonen. Ja ik maak het niet makkelijk. Vintage speakers hebben bij mij de voorkeur, daar deze voor mijn oor beter klinken, maar welke. Ik vond de Magnat Ribbon serie wel aardig klinken, Rustig in het geluid en redelijk van prijs tweedehands, maar misschien heeft iemand een betere suggestie? Ik zou zo graag mijn lp's weer eens willen beluisteren. Want dat kan al meer dan tien jaar niet meer. Misschien is mijn vraag onmogelijk te beantwoorden, geluid is tenslotte persoonlijk, maar vragen staat vrij.

WanFie

Denk eens aan een breedbander in een open baffle. Zo'n oude Philips 9710M doet dan plotseling wonderen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

RJVR

Welk type Braun Atelier is het? Waarschijnlijk het hele oude spul maar kom ook dit tegen.

Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

minplus

Ik zit aan het 1e type Kef Cresta te denken (de latere ken ik niet goed) met een gedetailleerd evenwichtig geluid zonder zware bas.
Of een Celestion SL6 die een minder helder hoog heeft dan de Kef.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Schirek

Cassettedeck C1
Versterker A1
Tuner T1
Platenspeler P1
Cdspeler CD2

MYRYAD

Ik heb hier mijn 2e hands speakers gekocht. Hij had ook Cresta staan.
https://www.marktplaats.nl/u/henk/5445310/

Luistervriend

Ik zit eerder voor Schirek te denken aan een klein type Magnepan, zou dat iets kunnen zijn? Ze hebben wel laag, maar geen zware bas.
Op MP staat momenteel bv een SMG C en een 0.5.

Ik ken de Braun versterker niet, maar zag dat deze 50/80 wat (8ohm) is. Ik zag trouwens op deze site: 
Braun versterker A1   dat er achter het klepje een toontegeling zit, je kan dus de bas en treble helemaal terugdraaien naar wens.
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creƫren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

RJVR

20 februari 2024, 15:17:24 #7 Laatste wijziging: 20 februari 2024, 15:23:10 door RJVR
Ahh. Dus toch dat "nieuwe" spul en niet de oude buizen radio's. Dan zijn heel veel luidsprekers geschikt voor de versterker.

Allicht is het een idee om er een goede equalizer tussen te zetten. Dan kun je het afregelen hoe je wilt. Er zijn tegenwoordig ook gehoorapparaten waar je muziek naar toe kunt "streamen" via bluetooth. Die kunnen dan proffesioneel ingeregeld worden.

En natuurlijk kijken of het een mogelijk is om de luidsprekers voor aanschaf te beluisteren.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.