Bouwverslag van een nieuwe hoofdtelefoonversterker.

Gestart door .., 10 oktober 2007, 22:19:07

Vorige topic - Volgende topic

..

Sinds een tijdje ben ik bezig met de bouw van een hoofdtelefoonversterker. Uiteraard met buizen. De onderdelen heb ik al binnen en aan het chassis is al een begin gemaakt. Binnenkort volgen er nog foto's van de bouw en ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

mvg. Andries.

Olnk

Ben één en al oor! (Een hoofdtelefoonversterker staat bovenaan  m'n audiowensenlijstje  ;D) Welk ontwerp wordt 't?

groet, Olaf

Miniwatt

Wil ik ook nog eens maken, al luister ik nòòit met een koptelefoon, maar ik vind het zo leuk om met buizen te knutselen..
Goed, eerst maar eens die gitaarversterker in de serieuze versie afmaken, dan mijn EV met Lafayette-ijzer, mijn voorversterker opnieuw en dan netjes in een mooie kast..

Je weet hoe dat gaat, er staan 80 projekten op stapel, en het vordert heel langzaam... ;)

..

Citaat van: Olnk op 10 oktober 2007, 23:28:50
Ben één en al oor! (Een hoofdtelefoonversterker staat bovenaan  m'n audiowensenlijstje  ;D) Welk ontwerp wordt 't?

groet, Olaf

;D... Het wordt een ontwerp met een ECC99 per kanaal, de beide triode helften parallel geschakeld. Trafoset is van Ae-europe, evenals de andere onderdelen.

Als gelijkrichting wordt een EZ81 gebruikt met Black Gate condensatoren in de voeding. Volumeregelaar is van Aucoustic Dimension. Zoals je op de foto ziet is de behuizing van hout, die ga ik nog lakken. Voor een hoofdtelefoonversterker ziet alles er wel zwaar overgedimensioneerd uit, vooral als je kijkt naar het uitgangsvermogen wat deze versterker moet leveren :P :D.

mvg. andries.

TANNOY

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

..

Citaat van: Miniwatt op 11 oktober 2007, 02:06:52
Wil ik ook nog eens maken, al luister ik nòòit met een koptelefoon, maar ik vind het zo leuk om met buizen te knutselen..
Goed, eerst maar eens die gitaarversterker in de serieuze versie afmaken, dan mijn EV met Lafayette-ijzer, mijn voorversterker opnieuw en dan netjes in een mooie kast..

Je weet hoe dat gaat, er staan 80 projekten op stapel, en het vordert heel langzaam... ;)

Ja ik ken dat ;D.. :D. Een hoofdtelefoonversterker maken en dan vooral met buizen is heel erg leuk om te doen. De meeste hoofdtelefoonontwerpen zijn vrij simpel en qua kosten is het veel goedkoper dan bv. een eindversterker.

mvg. andries.

..

Hoi Tannoy, er komt een Beyer dynamic DT880 aan te hangen.

mvg. andries.

stone

IT'S ONLY ROCK 'N' ROLL (BUT I LIKE IT)

..

Citaat van: stone op 12 oktober 2007, 18:46:35
Te maf, Andries ;D ;)

Hoezo te maf Stone? Dit ontwerp is behoorlijk serieus hoor 8).

mvg. andries.

Khoral

Hoi Andries,

Leuk project.
wordt het een blue ears ?

De blue ears was mijn eerste buizenproject
het is een erg fijne koptelefoon versterker geworden..
momenteel staat die bij mijn pa
ik heb er toen ook veel verschillende koptelefoons op gehad later bleek dat een 32Ohm nom
toch het beste uitkwam overgens gebruik ik dan ook de 32Ohm tab's
daarnaast kun je ook direct speakers mee aansturen
en kan die ook dienst doen als voorversterker..

Over een tijdje ga ik voor mijn huidige blue ears een nieuwe behuizing maken
en meteen ook maar een blue ears 2 ervan maken.

M.v.g Khoral.

stone

Te maf betekende in mijn jonge jaren zoiets als nu cool betekent ;D ;)

..

Citaat van: Khoral op 12 oktober 2007, 18:59:35
Hoi Andries,

Leuk project.
wordt het een blue ears ?

De blue ears was mijn eerste buizenproject
het is een erg fijne koptelefoon versterker geworden..
momenteel staat die bij mijn pa
ik heb er toen ook veel verschillende koptelefoons op gehad later bleek dat een 32Ohm nom
toch het beste uitkwam overgens gebruik ik dan ook de 32Ohm tab's
daarnaast kun je ook direct speakers mee aansturen
en kan die ook dienst doen als voorversterker..

Over een tijdje ga ik voor mijn huidige blue ears een nieuwe behuizing maken
en meteen ook maar een blue ears 2 ervan maken.

M.v.g Khoral.

Hoi Khoral, ja het wordt idd. een Blue ears was ik even vergeten te vermelden ;).

Citaat van: stone op 12 oktober 2007, 19:00:09
Te maf betekende in mijn jonge jaren zoiets als nu cool betekent ;D ;)

Stone dan heb ik dat verkeerd opgemerkt ;D.

mvg. andries.

stone

..

Op dit moment ben ik druk bezig met het afwerken van de behuizing. Dus het lakken van de houten omlijsting en het spuiten van de chassisplaat.

De alluminiumplaat heb ik eerst voorzien van een laagje grondverf en daarna de gewenste kleur erop gespoten. Als laatste komt er nog en blanke laklaag over.

mvg. andries.

Marantzfreak

Een goed begin is het halve werk Andries. Ziet er goed uit. ;)

Mvg. Miracle.