• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

naaldreiniger of alcohol?

Gestart door Geen hond, 24 november 2007, 22:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Geen hond

is alcohol 96% geschikt om de naald schoon te maken?
of moet ik echt een speciale naald reiniger hebben?
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Cyrus

Naaldreiniger is beter: alcohol is nogal aggressief en kan het element beschadigen.
Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

Marantzfreak

96% alcohol kan de lijm waar de diamant mee vast zit oplossen en de dampen kunnen de spoelen aantasten. Gewoon Nagaoka Hi Clean 801 gebruiken, kost een fractie meer dan 96% alcohol maar gaat langer mee doordat het niet vervliegt als het potje open is. ;)

Mvg. Miracle.

Sterremuur

Gewoon spiritus heb ik me laten vertellen door experts op hififorum.  ;)
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Drs Pijpoloog

Citaat van: Sterremuur op 24 november 2007, 23:24:49
Gewoon spiritus heb ik me laten vertellen door experts op hififorum.  ;)

Volgens éne mijnheer uit Sneek,

gedeminiraliseerd water.
Te koop bij de drogist.
Canor TP 106vr precision tube amplifier, VPI hw 19 MK IV, met SME IV arm en een Ortofon Jubilee element, Sugden, optima phono pre(KT gemod.), Sony SCD 555es(KT gemod.), speakers, ADAM audio, De Column MK III. bekabeling , DIY, v/d hull en Isotek.

Sterremuur

..

Hoe vaak moet je de naald eigenlijk reinigen? Ik gebruik ook Nagaoka hi clean 801.

Sterremuur

Ik reinig heb eigenlijk nooit op die manier.
Soms haal ik een vochtige Lencocleanborstel er onder door, van achter naar voren.
Alleen als het vies is of als ik vervorming hoor.

Marantzfreak

Citaat van: Andries van Aarsen op 25 november 2007, 10:57:02
Hoe vaak moet je de naald eigenlijk reinigen? Ik gebruik ook Nagaoka hi clean 801.
Dat ligt er een beetje aan hoe vies je LP's zijn. Ik ben nog wel eens zo eigenwijs om een LP zo uit de winkel op de speler te leggen en te draaien maar dan kan ik de naald direct weer reinigen.
Als ik de LP eerst goed schoonmaak, wat ik meestal doe, dan is het in bijna nooit nodig om je naald schoon te maken.
Pasgeleden heb ik mijn naald eens onder een 1200x vergrotende microscoop bekeken nadat ik er 20 schone LP's mee had gedraaid en er was geen vuiltje te zien.
Daarna één vuile LP gedraaid, met het borsteltje het pluisje eraf gehaald en de naald weer onder de microscoop bekeken. Dat wil je echt niet weten hoe die naald er dan uit ziet. :o

Mvg. Miracle.

..

Maar hoe reinigen jullie je platen dan? Ik gebruik zo'n tonar nostatic brush om stofdeeltjes te verwijderen en een nagaoka roller voor het reinigen.

TANNOY

gewoon met een platenwasser of knosti andries

vloeistof erop en gaan  :D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Marantzfreak

Ik gebruik ook een tonar nostatic brush om het meest grove, losse stof van de LP's af te vegen als dit nodig is maar als ik een LP nieuw of tweedehands heb gekocht of als hij minder gaat klinken dan ik gewend ben gaat hij eerst hierop:

HANNL Micro Basic.

Nat spuiten met een goede platenreiniger, ik gebruik de originele van HANNL omdat deze me erg goed bevalt. Beter dan de dure merken die er te koop zijn.
2 kanten op rond laten draaien met licht een borstel erop gedrukt en dan de vloeistof afzuigen.
Als je dan een LP draait gaat er een wereld open ivm een niet schoon gemaakte LP. Ook met nieuwe LP's is dat zo.

De schoongemaakte LP's gaan dan in een nieuwe, stofvrije en antistatische binnenhoes zodat ze schoon blijven.

Mvg. Miracle.

..

Klinkt interessant die HANNL Micro Basic. Wat is de aanschafprijs en waar kun je hem verkrijgen?

TANNOY

Citaat van: Andries van Aarsen op 25 november 2007, 12:08:48
Klinkt interessant die HANNL Micro Basic. Wat is de aanschafprijs en waar kun je hem verkrijgen?
u heeft pm  ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

morph

Platenwassen bij nieuwe aanschaf, ik blijf het een twijfelachtig gedoe vinden.
Ik heb nog nooit wat dan ook aan mijn naald zien hangen na het afspelen van een nieuwe plaat. Vroeger niet, en nu nog niet.

Maar misschien koop ik wel te weinig "audiofiel kwaliteits"-vinyl...

Wat mij betreft is wassen van nieuw vinyl onzin.
Bij tweedehands vinyl kan het wel eens noodzakelijk zijn bij mishandeling door de vorige eigenaar(s). Vooral als ze niet zo handig met mes en vork waren tijdens de maaltijd of als ze gewend waren regelmatig hun platen te wassen.
Inmiddels was ik dan ook al lang geen platen meer en laat ik slecht uitziend tweedehands materiaal gewoon links liggen.
Maar als je het een leuke bezigheid vindt...