• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

naaldreiniger of alcohol?

Gestart door Geen hond, 24 november 2007, 22:00:25

Vorige topic - Volgende topic

TANNOY

Citaat van: theo technics op 27 november 2007, 00:22:00
Eens kijken of ik er een antwoord op krijgt. ;)

Geachte Record Industry medewerker,

Ik zit met een vraag die menige van ons op een audioforum geruime tijd bezig houd.
Onze vraag is namelijk, wordt er tijdens het persings proces een persvet of een ander residu gebruikt, om er voor te zorgen dat het vinyl tijdens het persen niet aan de matrijs blijft plakken?

Wij horen het graag van u.

Vriendelijke groet, Theo Michon

8)
heb je al antwoord  ???

;D ;D leuk!!
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

theo technics

Hij is net weg Dennis, die beste mensen liggen allang op hun oor ;D ;D ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

TANNOY

Citaat van: theo technics op 27 november 2007, 00:35:10
Hij is net weg Dennis, die beste mensen liggen allang op hun oor ;D ;D ;)
heb nu dan al antwoord ??? kijk is in je mailbox.... ;D ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

theo technics

Ik kreeg net deze mail biinnen van Record Industry.

Hoi Theo,

Over welk audioforum spreken wij hier? Dit forum lijkt mij erg interessant.
Wanneer er nog meer vragen betreffende audio zijn ben ik ten alle tijden bereid
om hier verlichting in te geven.
Betreffende het persproces het volgende, het persmateriaal bevat voldoende
aan vloeistoffen in de vorm van WAX waardoor het niet nodig is om tijdens het
uitvloeien extra middelen aan te brengen. De perscyclus bestaat uit een periode
persen onder hete stoom waarna een periode van persen met koelwater de plaat
doet harden. Hierdoor blijft de plaat niet kleven aan de matrijs.
Wanneer er nog enige onduidelijkheid bestaat hoor ik het graag en wil ik dit
best nog een keer toelichten.
Ik ben telefonisch bereikbaar onder nummer **-********

Verder wens ik jullie succes met het forum.

met vriendelijke groet,

R***s H*****g. 

-----Original Message-----
From: Theo Michon [mailto:theomichon@kpnplanet.nl]
Sent: dinsdag 27 november 2007 00:24
To: G_Info

Subject: Vraagje.

Geachte Record Industry medewerker,

Ik zit met een vraag die menige van ons op een audioforum geruime tijd bezig houd.
Onze vraag is namelijk, wordt er tijdens het persings proces een persvet of een ander residu gebruikt, om er voor te zorgen dat het vinyl tijdens het persen niet aan de matrijs blijft plakken?

Wij horen het graag van u.

Vriendelijke groet, Theo Michon
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Cyrus

Citaat van: morph op 26 november 2007, 23:14:29
Maar nu moet ik gaan verklaren waarom ik iets nog nooit geconstateerd heb?

Waarom sommige platen spetteren en knetteren? Ik ken het verschijnsel niet bij nieuwe lp's. Heb het nog nooit meegemaakt dat een hele plaatkant spettert en knettert. Wel eens een spettertje maar dat wijt ik aan de persing zelf.
Als dit bij jou bij ongewassen nieuwe platen het geval is en het volgens jou geen statische electriciteit is zou ik aan afstelling denken.

Ik heb een Denon DP-47F draaitafel met Denon DL-160 element en die is prima afgesteld. Daarnaast staat op de werkkamer nog een Technics SL-D2 met Grado Prestige Gold en ook die is prima afgesteld.

Laatst tijdens de platenbeurs in Utrecht heb ik een aantal nieuwe, gesealde LP's gekocht. Een paar LP's hadden het beschreven "vuurwerk", dat overigens na 1x wassen in de Knosti weg was. Een aantal andere platen vertoonde dit verschijnsel niet.
Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

morph

Citaat van: CableTalk op 27 november 2007, 13:10:54
Laatst tijdens de platenbeurs in Utrecht heb ik een aantal nieuwe, gesealde LP's gekocht. Een paar LP's hadden het beschreven "vuurwerk", dat overigens na 1x wassen in de Knosti weg was. Een aantal andere platen vertoonde dit verschijnsel niet.
Dat lijkt er op dat die paar bijgeluiden producerende lp's een andere vinylsamenstelling hebben dan de andere.
Indien je vermoeden klopt dat het geen verschil in statische elektriciteit is heeft misschien iemand anders een idee wat dit kan zijn.
Als platenwassen je ervan afhelpt kun je dat natuurlijk gewoon doen. Het lijkt me verder een onschuldige bezigheid als je vinylveilige vloeistoffen gebruikt.

Bij nieuwe platen die lange tijd dicht op elkaar gepakt zijn geweest (al of niet gesealed) wil de ene plaat nogal eens een stuk makkelijker uit de binnenhoes komen dan de andere, zelfs onafhankelijk van het type binnenhoes. Ik dacht dat dat dan door een (lichte?) mate van onderdruk en eventueel statische elektriciteit kwam. Maar van onderdruk zal een plaat niet gaan knetteren en de andere optie sluit je zelf al uit.

Kortom, ik heb nog steeds geen idee wat dit effect zou kunnen veroorzaken.
Ongetwijfeld komen we er brainstormend achter, met z'n allen hier.

Cyrus

Hier kan ik wat mee  ;)

Citaat van: morph op 27 november 2007, 15:36:00

Als platenwassen je ervan afhelpt kun je dat natuurlijk gewoon doen. Het lijkt me verder een onschuldige bezigheid als je vinylveilige vloeistoffen gebruikt.

Uitsluitend officiële reinigingsvloeistof van QS, geen experimenten met zelfgebrouwen platensop. Of dat spul van QS wel optimaal reinigt? Volgens mij is het prima spul. Maakt goed schoon en geen bijwerkingen. In ieder geval is het safe voor mijn vinyl. En betaalbaar.
Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

tito

Citaat van: theo technics op 27 november 2007, 12:55:58De perscyclus bestaat uit een periode

Dat lijkt dezelfde uitleg als in `t eerder geplaatste linkje.  :P
`t Vinyl "schrikt" dus als `n gekookt eitje wat je ff onder de koude
kraan houdt om `t makkelijker te kunnen afpellen.

sloothaas

Citaat van: tito op 27 november 2007, 16:23:19
Citaat van: theo technics op 27 november 2007, 12:55:58De perscyclus bestaat uit een periode

Dat lijkt dezelfde uitleg als in `t eerder geplaatste linkje.  :P
`t Vinyl "schrikt" dus als `n gekookt eitje wat je ff onder de koude
kraan houdt om `t makkelijker te kunnen afpellen.

net ff geprobeerd met een eitje en het werkt.  ;)

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

B. Gehakt

Citaat van: sloothaas op 27 november 2007, 19:00:38

net ff geprobeerd met een eitje en het werkt.  ;)

Daar hebben we niks aan Sloot. Ging dat mét of zónder eierpersvet? Dat willen we weten!
Deskundige

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Dozo

Citaat van: theo technics op 27 november 2007, 12:55:58het persmateriaal bevat voldoende
aan vloeistoffen in de vorm van WAX

Wax is in ieder geval vet, dus dat zal het zijn wat je van de nieuwe platen af wast...

..

Citaat van: CableTalk op 26 november 2007, 22:44:36
Citaat van: morph op 26 november 2007, 22:41:44
Ik ontken slechts dat er zoiets als "persvet" bestaat.

Hoe verklaar jij het dan dat sommige hagelnieuwe LP's spetteren en knetteren dat het een aard heeft, welk verschijnsel verdwijnt zodra ik deze LP gewassen heb?

En nee, kom niet met "statisch" aanzetten want is niet wat ik bedoel. Dat verschijnsel herken ik wel.

Dit heb ik maar een keer meegemaakt of eigenlijk 2 keer want het betreft een dubbel lp. Het is een nieuwe lp die ik bij hifidelity discs heb gekocht en het vinyl is niet zwart maar wit :o. En die maakt ook van dat typische "spetteren en knetteren". Klinkt verder vrij goed.

TANNOY

Citaat van: Andries van Aarsen op 27 november 2007, 22:40:58
Citaat van: CableTalk op 26 november 2007, 22:44:36
Citaat van: morph op 26 november 2007, 22:41:44
Ik ontken slechts dat er zoiets als "persvet" bestaat.

Hoe verklaar jij het dan dat sommige hagelnieuwe LP's spetteren en knetteren dat het een aard heeft, welk verschijnsel verdwijnt zodra ik deze LP gewassen heb?

En nee, kom niet met "statisch" aanzetten want is niet wat ik bedoel. Dat verschijnsel herken ik wel.

Dit heb ik maar een keer meegemaakt of eigenlijk 2 keer want het betreft een dubbel lp. Het is een nieuwe lp die ik bij hifidelity discs heb gekocht en het vinyl is niet zwart maar wit :o. En die maakt ook van dat typische "spetteren en knetteren". Klinkt verder vrij goed.
gekleurd vinyl is over het algemeen wat ik weet niet zo best

het( oude) DECCA  vinyl schijnt een goede norm te zijn geweest