naaldreiniger of alcohol?

Gestart door Geen hond, 24 november 2007, 22:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Cyrus

Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

TANNOY

Citaat van: tito op 27 november 2007, 23:49:46
Citaat van: TANNOY op 27 november 2007, 23:46:48zo beter!! ;D

Nu nog de onderbouwing van die decca norm..  ;)
godsamme zeg,typisch tito,altijd bovenop iemand zitten en dan als een gek google uitspitten !! ;D ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

TANNOY

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

morph

Decca's ffrr (full frequency range recording)

art

Citaat van: TANNOY op 27 november 2007, 23:31:37
maar de platen blijven de naam Shellac dragen.

Is een gewoon Nederlands woord voor: schellak.   ;)

Edit: D'r is een leuke beschrijving in wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schellak

Shibata

Citaat van: TANNOY op 27 november 2007, 23:31:37
Edison diamond disc.
Samenstelling materiaal.
Deze Edison diamond disc is de eerste grammofoonplaat vervaardigd van een synthetisch materiaal met o.a. Phenol.
Phenol werd ook gebruikt voor de vervaardiging van Bakeliet. Deze platen worden dan ook wel bakeliet platen genoemd.

Opslag en te verwachten problemen.
Langdurige contact met vocht of opslag in een te hoge luchtvochtigheid kan schade veroorzaken aan het oppervlak door middel van vocht absorptie in de toplaag van dit type grammofoonplaat.
De Phenol zelf is een erg stabiel product en zal niet snel in kwaliteit achteruit gaan.
Door vocht in het verpakkingsmateriaal kan er echter toch een aanval plaatsvinden van schimmel die voor oppervlaktebeschadigingen kan zorgen.

Bakeliet dankt zijn naam aan Leo Baekeland, een Amerikaanse uitvinder van Belgische afkomst. Aan het begin van de twintigste eeuw experimenteerde hij met mengsels van fenol en formaldehyde.
In eerste instantie was de naam Bakeliet een merknaam. Er zijn verschillende fabrieksnamen, onder andere "Philite" (Philips bakeliet) en "Hajaliet"[1] (Hazemeyer bakeliet). Later werd de naam Bakeliet de naam van het materiaal, maar nog steeds is het merk Bakelite een leverancier van Fenol en Epoxy harsen.

fenolhars wordt nog steeds veel gebruikt in de vliegtuigindustrie voor het vervaardigen van kunststof delen voor het interieur om de brandvertragende eigenschappen, nadeel is dat de rook die bij verbranding zeer schadelijk is.

groetjes Shibata
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

..

Zo na deze twee pagina's weer wat geleerd :D.

Geen hond

ja best wel leerzaam zo
En dan te bedenken dat mijn vraag zo simpel was ,
wel leuk eigenlijk.
Maareh ........
Platenreinigingsvloeistof (ook een aardig scrabblewoord)van Dennis gekocht ga dat binnenkort even proberen .
Daarna laat ik het hier wel weten.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

theo technics

Citaat van: wanderer1952 op 28 november 2007, 13:04:08
ja best wel leerzaam zo
En dan te bedenken dat mijn vraag zo simpel was ,

En het wordt nog veel leerzamer, maar daar later meer over op dit forum. :angel:
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Geen hond

ik ga deze week nog de vloeistof van Tannoy proberen nader bericht volgt

flierefluiter

Citaat van: wanderer1952 op  3 december 2007, 00:02:47
ik ga deze week nog de vloeistof van Tannoy proberen nader bericht volgt

;D ;D Ga dan wel met de taxi terug....

Geen hond

klopt drink echt geen alcohol
dus geen taxi nodig ;D ;D scheelt weer in de kosten zit geen alcohol in dacht ik

thalys

Citaat van: CableTalk op 27 november 2007, 13:10:54
Citaat van: morph op 26 november 2007, 23:14:29
Maar nu moet ik gaan verklaren waarom ik iets nog nooit geconstateerd heb?

Waarom sommige platen spetteren en knetteren? Ik ken het verschijnsel niet bij nieuwe lp's. Heb het nog nooit meegemaakt dat een hele plaatkant spettert en knettert. Wel eens een spettertje maar dat wijt ik aan de persing zelf.
Als dit bij jou bij ongewassen nieuwe platen het geval is en het volgens jou geen statische electriciteit is zou ik aan afstelling denken.

Ik heb een Denon DP-47F draaitafel met Denon DL-160 element en die is prima afgesteld. Daarnaast staat op de werkkamer nog een Technics SL-D2 met Grado Prestige Gold en ook die is prima afgesteld.

Laatst tijdens de platenbeurs in Utrecht heb ik een aantal nieuwe, gesealde LP's gekocht. Een paar LP's hadden het beschreven "vuurwerk", dat overigens na 1x wassen in de Knosti weg was. Een aantal andere platen vertoonde dit verschijnsel niet.

Ik ken het fenomeen wel. Ik was al mijn platen, gelijk na aanschaf, nieuw of tweedehands. Maar laatst Back to black van Amy Winehouse gekocht. Kant 1 gedraaid zonder de plaat te wassen. Na 2 nummers trad vervorming op en bij nummer 4 aangekomen (het titelnummer) was de vervorming hevig en sloeg de naald zelfs over. Oh ja, en ik had de naald schoongemaakt voordat ik begon met draaien. De plaat daarna gewassen met de Knosti, en daarna nergens last meer van.
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-3200 MC.
Denon DCD720AE.
Sony TC-K515S
DENON PRA 1200 &  Kenwood Basic C1, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference
AKG K550

Cyrus

@Thalys: gelukkig heb jij een vergelijkbare ervaring. Ik ging al bijna denken dat het aan mijzelf lag  :D
Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

Geen hond

Ok mensen 
Ik zou nog even laten weten of de reiniger van Tannoy werkte:
EN?................
ja het werkt goed  beter dan Knosti vloeistof eerlijk is eerlijk ik moest het ook maar weer uitproberen .
Droogt netjes op en er komt niets aan de naald achteraf wat af en toe met Knosti wel gebeurde .
nu nog even uitvinden hoe het samengesteld is Dennis  ;) ;) ;D ;D.
Zonder dollen het is gewoon goed.