• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

naaldreiniger of alcohol?

Gestart door Geen hond, 24 november 2007, 22:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Marantzfreak

Citaat van: morph op 25 november 2007, 13:49:04
Citaat van: Miracle op 25 november 2007, 12:52:08
Morph heeft nog nooit van persvet gehoord ???

Mvg. Miracle.
How vinyl records are made part 1
How vinyl records are made part 2

In het tweede deel op ongeveer 3 minuten en 52 seconden komt het kaboutertje met het vet in beeld...
Die filmpjes kennen we nu wel morph. Bij dat persen komt er een vetlaag op het vinyl te zitten. Zou het vinyl niet vet zijn komt het niet los van de mal. ;)
Deze word er door sommige fabrikanten afgewassen, vaak de "audiofiele persingen", maar meestal niet.
Als ik een nieuwe LP uit de sealverpakking haal en was komt er toch echt een bruinachtige vloeistof vanaf. Bij een tweede keer wassen blijft de vloeistof volledig doorzichtig.

Mvg. Miracle.

Geen hond

Ik weet genoeg heren ik laat dit draadje nog even open om later een reaktie te kunnen plaatsen op een alternatieve vloeistof.
groet
Wanderer1952
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Arden

Citaat van: Miracle op 25 november 2007, 11:55:03

[...] gaat hij eerst hierop:

HANNL Micro Basic.

[...]

Mvg. Miracle.

Dat blijft ook een hele mooie platenwassert, een stuk beter handelbaar als die (de verbastering laat ik wel aan Miracle over) Okki Nokki.
Ik zweer nog steeds bij de VPI, maar met deze (ook al ken ik hem dan onder de naam Pebbles, Hannle is dacht ik het origineel ?) had ik ook goed kunnen leven. Met stofkap erbij zijn ze ook dezelfde prijs wat dat aangaat...
Let op! Zakelijke deelnemer...

morph

Citaat van: Miracle op 25 november 2007, 14:12:26
Die filmpjes kennen we nu wel morph.
Kennen is iets anders dan begrijpen.

Citaat van: Miracle op 25 november 2007, 14:12:26
Bij dat persen komt er een vetlaag op het vinyl te zitten. Zou het vinyl niet vet zijn komt het niet los van de mal. ;)
Deze word er door sommige fabrikanten afgewassen, vaak de "audiofiele persingen", maar meestal niet.
Bij de druk en de temperatuur die gebruikt wordt om het vinyl te persen komt geen vet vrij en hecht het vinyl niet aan de mal.
Het kan ook niet dat er "vet" zou kunnen achterblijven want zo'n vloeistof (door de temperatuur en de druk zou het "vet" immers vloeibaar worden) is niet samendrukbaar. Als er dus al een stof op de plaat zou achterblijven zou dat in plaats van het vinyl zitten. Wanneer je dan iets zou gaan verwijderen ben je de geperste groef aan het verminken...

Citaat van: Miracle op 25 november 2007, 14:12:26Als ik een nieuwe LP uit de sealverpakking haal en was komt er toch echt een bruinachtige vloeistof vanaf. Bij een tweede keer wassen blijft de vloeistof volledig doorzichtig.

Mvg. Miracle.
Persoonlijk zou ik me afvragen wat die bruinachtige vloeistof dan is.
Misschien is het een vloeistof die het audiofiele label gebruikt om je het idee te geven dat een wasbeurt zinvol is?
Of misschien haal je juist het "audiofiele" beschermlaagje dat er na de persing opgebracht is weg?
Is de vloeistof bij gekleurd vinyl ook bruinachtig?

Dat zijn dan juist dingen die ik zou uitzoeken als ik nog zou geloven dat het wassen van nieuw vinyl een zinvolle bezigheid zou zijn.

Marantzfreak

Citaat van: morph op 25 november 2007, 22:36:22
..............................................
Persoonlijk zou ik me afvragen wat die bruinachtige vloeistof dan is.
Misschien is het een vloeistof die het audiofiele label gebruikt om je het idee te geven dat een wasbeurt zinvol is?
Of misschien haal je juist het "audiofiele" beschermlaagje dat er na de persing opgebracht is weg?
Is de vloeistof bij gekleurd vinyl ook bruinachtig?

Dat zijn dan juist dingen die ik zou uitzoeken als ik nog zou geloven dat het wassen van nieuw vinyl een zinvolle bezigheid zou zijn.
Het is juist bij de gewone LP's dat er bruine vloeistof af komt. NIET bij de al reeds schoongemaakte "Adiofiele" LP's.
LEER EENS LEZEN!!!! En verzin geen belachelijke dingen over - en kraak niet altijd alles af - wat in jou ogen "Audiofiel" is!!!

Wat dat bruine in de vloeistof is is al decennia bij bijna iedereen bekend, dat is persvet. Dat hoeft niet meer onderzocht te worden.
En Ja, ook gekleurd vinyl geeft soms zo'n kleur af bij de eerste keer wassen.

morph

Citaat van: Miracle op 26 november 2007, 21:39:06
Citaat van: Miracle op 25 november 2007, 14:12:26Zou het vinyl niet vet zijn komt het niet los van de mal. ;)
Mvg. Miracle.
Het is juist bij de gewone LP's dat er bruine vloeistof af komt. NIET bij de al reeds schoongemaakte "Adiofiele" LP's.
LEER EENS LEZEN!!!!
Ik begreep hier uit dat het volgens jou ook niet altijd bij de "audiofiele persingen" werd afgewassen. Maar dat bedoelde je dus niet, gezien je reactie. Sorry, ik zal weer eens een bijspijkercursus lezen gaan volgen.

Citaat van: Miracle op 26 november 2007, 21:39:06En verzin geen belachelijke dingen over - en kraak niet altijd alles af - wat in jou ogen "Audiofiel" is!!!
Ik kraak niets af, als je dat uit mijn bericht haalt wil ik me daar graag voor verontschuldigen. Ik ontken slechts dat er zoiets als "persvet" bestaat.
Je kunt het persen van vinyl door middel van metaal onder hoge druk en temperatuur niet vergelijken met bijvoorbeeld kauwgum onder je schoen op het trottoir.
Dat het vinyl van zo'n samenstelling wordt onder die omstandigheden (het een zodanige structuur heeft gekregen) dat het uit zichzelf loslaat is geen reden om in "persvet" te gaan geloven.

Citaat van: Miracle op 26 november 2007, 21:39:06Wat dat bruine in de vloeistof is is al decennia bij bijna iedereen bekend, dat is persvet. Dat hoeft niet meer onderzocht te worden.
En Ja, ook gekleurd vinyl geeft soms zo'n kleur af bij de eerste keer wassen.
Ben benieuwd naar het onderzoekrapport.

Mijn opmerking over de samendrukbaarheid van "persvet" en het gevolg van de afwasaktie op de groef als er zoiets als "persvet" zou bestaan heb je niet in je reactie meegenomen. Jammer.

Cyrus

Citaat van: morph op 26 november 2007, 22:41:44
Ik ontken slechts dat er zoiets als "persvet" bestaat.

Hoe verklaar jij het dan dat sommige hagelnieuwe LP's spetteren en knetteren dat het een aard heeft, welk verschijnsel verdwijnt zodra ik deze LP gewassen heb?

En nee, kom niet met "statisch" aanzetten want is niet wat ik bedoel. Dat verschijnsel herken ik wel.
Groet,
Edwin

Algemene aanvaarding van een idee is geen bewijs voor de waarheid ervan.

morph

Citaat van: CableTalk op 26 november 2007, 22:44:36
Citaat van: morph op 26 november 2007, 22:41:44
Ik ontken slechts dat er zoiets als "persvet" bestaat.

Hoe verklaar jij het dan dat sommige hagelnieuwe LP's spetteren en knetteren dat het een aard heeft, welk verschijnsel verdwijnt zodra ik deze LP gewassen heb?

En nee, kom niet met "statisch" aanzetten want is niet wat ik bedoel. Dat verschijnsel herken ik wel.
Volgens sommigen misschien omdat mijn drogisterijketensetje het niet kan weergeven...

Maar nu moet ik gaan verklaren waarom ik iets nog nooit geconstateerd heb?

Waarom sommige platen spetteren en knetteren? Ik ken het verschijnsel niet bij nieuwe lp's. Heb het nog nooit meegemaakt dat een hele plaatkant spettert en knettert. Wel eens een spettertje maar dat wijt ik aan de persing zelf.
Als dit bij jou bij ongewassen nieuwe platen het geval is en het volgens jou geen statische electriciteit is zou ik aan afstelling denken.
Zodra ik een spettertje hoor kijk ik waar op de plaat dit is. Als het spetvet zou zijn zou het bij de volgende keer dat mijn naald daar de groef doorloopt, nadat ik de naald zou hebben gereinigd, weg moeten zijn.

Maar goed, ik ga geen verklaring zoeken voor wat er niet is.
Leuk geprobeerd hoor, de vraag omdraaien, maar ga zelf eens op zoek naar "persvet" als je erin gelooft.
Je komt de term "persvet" alleen tegen op forums en in winkels (en op sites) van zakenlieden die middeltjes verkopen om het te "verwijderen".

Vergeet niet het resultaat van je onderzoek hier te plaatsen, ik leer graag bij.

B. Gehakt

Nieuwe platen die ook na het wassen nog kraken en knarsen is bij mij zeker wel voorgekomen. Deutsche Grammophon had er een tijdlang een handje van, bij klassieke muziek nog wel. Ik heb het altijd geweten aan slechte vinylkwaliteit, maar of dat ook zo is?
Deskundige

theo technics

Op de VAD werd bij een stand waar ze zo'n CD wasmachine hadden ook beweerd dat er residu op de boven laag zal als die nieuw was.

Alleen wordt dat laatste laagje niet geperst, dan zou dat vet ertussen moeten zitten, dan kan dat ding wassen tot dat die een ons weegt. ;D
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

TANNOY

Citaat van: theo technics op 26 november 2007, 23:27:14
Op de VAD werd bij een stand waar ze zo'n CD wasmachine hadden ook beweerd dat er residu op de boven laag zal als die nieuw was.

Alleen wordt dat laatste laagje niet geperst, dan zou dat vet ertussen moeten zitten, dan kan dat ding wassen tot dat die een ons weegt. ;D

je kon er wel heel goed de mayonaise van een kikker mee afkrijgen!! ;D ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

theo technics

tito

Citaat van: morph op 26 november 2007, 23:14:29maar ga zelf eens op zoek naar "persvet" als je erin gelooft.

Kwam wel perswater tegen.  :angel:

steam heats and flows the plastic material into every tiny groove; at the predetermined moment it is replaced by water, and the record is instantly hardened.

http://eil.com/explore/guide/vinyl_making.asp

Wellicht dat er ondanks de toch wel heftige controle er `n exemplaar met wat residu doorheen slipt.  ;)

KT88

- Audiodidact -

theo technics

Eens kijken of ik er een antwoord op krijgt. ;)

Geachte Record Industry medewerker,

Ik zit met een vraag die menige van ons op een audioforum geruime tijd bezig houd.
Onze vraag is namelijk, wordt er tijdens het persings proces een persvet of een ander residu gebruikt, om er voor te zorgen dat het vinyl tijdens het persen niet aan de matrijs blijft plakken?

Wij horen het graag van u.

Vriendelijke groet, Theo Michon

8)