Nieuw OTL project.

Gestart door .., 27 januari 2008, 16:16:45

Vorige topic - Volgende topic

..

Beste buizenliefhebbers (en de andere forumleden),

Op dit moment ben ik bezig met de bouw en ontwikkeling met een nieuw project. Het is namenlijk een buizen versterker met dan zonder uitgangstransformator. Het zogenaamde OTL, oftewel Output Transformer Less. Deze versterkers klinken heel mooi en schoon. Het ontwerp wat ik aan het bouwen ben is gebaseerd op een Futterman ontwerp, welke veel OTL versterkers heeft ontwikkeld en uitgebracht.

Verder zal ik jullie op de hoogte houden van de ontwikelingen.

Marantzfreak

Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien maar natuurlijk ook hoe het gaat klinken bij jou.

Mvg. Miracle.

..

Citaat van: Miracle op 27 januari 2008, 16:27:20
Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien maar natuurlijk ook hoe het gaat klinken bij jou.

Mvg. Miracle.

Ja daar ben ik zeker benieuwd naar Miracle ;). Ik heb praktisch alle soorten versterkers gebouwd maar nog geen OTL :o. Het ontwerp wat ik nu ga bouwen is redelijk eenvoudig met een maximaal vermogen van ongeveer 30 W. Als deze versterkers ( het worden monoblokken) me goed bevallen ga ik zwaardere OTL versterkers bouwen.

Ruud

Ik wens je veel succes met je project ben zeer benieuwd naar de afloop.

Speel zelf nu alweer zo'n 8 jaar met OTL's en dat bevalt prima.
Ik bied bij voorbaat mijn excuses aan voor door mij geplaatste opmerkingen.
d.t.:Moscode SuperIt MM Phonotrap  c.d.:NorthStarDesign, v.v.: Lynx e.v.: Dynaco ST400, speakers Gehakte KEF LS50 + 2 dipool subwoofers: Translator Bombarde. 2 tegels

..

Citaat van: Ruud op 27 januari 2008, 16:36:37
Ik wens je veel succes met je project ben zeer benieuwd naar de afloop.

Speel zelf nu alweer zo'n 8 jaar met OTL's en dat bevalt prima.

Jij hebt toch de Aitos 801 OTL? Dat zijn zeker snoepjes van versterkers :-*.

Clan

Andries, een mooi project wat je gaat maken, ik ben jaloers dat jij dat allemaal kan.

Ik heb een tijdje terug de Graaf GM 200 OTL een paar dagen te logeren gehad; tjonge, tjonge, wat een fantastische versterker is dat.

Ik blijf met belangstelling het project volgen. ;)
Van sommige mensen kan ik niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest.

..

Citaat van: Clan op 27 januari 2008, 18:11:38
Andries, een mooi project wat je gaat maken, ik ben jaloers dat jij dat allemaal kan.

Ik heb een tijdje terug de Graaf GM 200 OTL een paar dagen te logeren gehad; tjonge, tjonge, wat een fantastische versterker is dat.

De Graaf GM 200 OTL? Dat is een gigantisch bakbeest! 8)

Satch

Andries, ben jij bang dat je je gaat vervelen? Nieuwe, ingewikkelde luidsprekers, OTL-versterkers... Ik ben heel benieuwd wat die combinatie gaat opleveren!

Clan

Citaat van: Andries van Aarsen op 27 januari 2008, 18:15:26
Citaat van: Clan op 27 januari 2008, 18:11:38

De Graaf GM 200 OTL? Dat is een gigantisch bakbeest! 8)

Ja, maar voor mij ongeëvenaard wat het weergeven van muziek aangaat; de aanwezigheid, vooral in de vocalen, is onwaarschijnlijk tastbaar aanwezig met deze versterker. Alleen het prijskaartje, € 12.995.=, ligt momenteel niet binnen de acceptabele toegeeflijkheid van mijn mededirectrice. :D

Van sommige mensen kan ik niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest.

211audio

Oei, dat is geen versterker om in huis te hebben met kleine kinderen in de buurt  :o  ;)

Wel een vreselijk mooi ding !!  Hoe zit het met de uitgangsimpedantie van zo'n OTL? Ik heb er wel eens wat over gelezen en de meeste gebruikers hebben hun luidsprekers daarop aan moeten passen (bijv. naar 16 of 32 Ohm)

Clan

Ik wil het topic van Andries niet ondermijnen, maar er kunnen kappen over de buizen heen; verder buiten bereik van de kinderen neerzetten.
Heb trouwens mijn speakers (Etude MPIII) niet hoeven aan te passen.

[aandachtsmode] Weer over naar het project van Andries. ;)[/aandachtsmode]

..

Citaat van: Satch op 27 januari 2008, 18:20:02
Andries, ben jij bang dat je je gaat vervelen? Nieuwe, ingewikkelde luidsprekers, OTL-versterkers... Ik ben heel benieuwd wat die combinatie gaat opleveren!

Ik hou niet van stilzitten!  ;D

Citaat van: 211freak op 27 januari 2008, 18:40:55
Oei, dat is geen versterker om in huis te hebben met kleine kinderen in de buurt  :o  ;)

Wel een vreselijk mooi ding !!  Hoe zit het met de uitgangsimpedantie van zo'n OTL? Ik heb er wel eens wat over gelezen en de meeste gebruikers hebben hun luidsprekers daarop aan moeten passen (bijv. naar 16 of 32 Ohm)

De lichte OTL's hebben er moeite mee maar de OTL's uitgerust met meerdere eindbuizen en dus een lagere uitgangsimpedantie hebben er geen (minder) moeite mee.

Ruud

Heb ik maar zielige versterkertjes ;D

Ik bied bij voorbaat mijn excuses aan voor door mij geplaatste opmerkingen.
d.t.:Moscode SuperIt MM Phonotrap  c.d.:NorthStarDesign, v.v.: Lynx e.v.: Dynaco ST400, speakers Gehakte KEF LS50 + 2 dipool subwoofers: Translator Bombarde. 2 tegels

Marantzfreak

Heel zielig ruud, ik zou bijna medelijden met je krijgen. ;D ;D

..

Citaat van: Ruud op 27 januari 2008, 19:08:19
Heb ik maar zielige versterkertjes ;D

Die van mij heeft ook maar 4 eindbuizen per kanaal. Om precies te zijn de 6AS7.