Ringkern uitgangstrafo?

Gestart door .., 7 februari 2008, 22:13:42

Vorige topic - Volgende topic

..

Zelfbouwers,

Hebben jullie welleens buizenversterkers gebruikt met ringkern uitgangstrafo's? Zelf heb ik al wel met blok en C- kern uitgangstrafo's buizenversterkers gebouwd maar nog niet met ringkerntrafo's.

horn

hoi Andries
ik heb een Amplimo 2de hands gekocht en op een 300b versterker
vergeleken met de Magnequest FS-030 (EI kern) en Tribute (Amorfe c kern) 
En de laatste vond ik beide mooier
maar dat was wel op die ene versterker
Het verschil in ugt's is wel erg goed te horen.
Robert

..

Citaat van: horn op  7 februari 2008, 22:28:19
hoi Andries
ik heb een Amplimo 2de hands gekocht en op een 300b versterker
vergeleken met de Magnequest FS-030 (EI kern) en Tribute (Amorfe c kern) 
En de laatste vond ik beide mooier
maar dat was wel op die ene versterker
Het verschil in ugt's is wel erg goed te horen.
Robert

Ja het lijkt me wel leuk om het uit te proberen. Je hoort er wel positieve verhalen over. Overigens wil ik ook welleens een versterker bouwen met Tango UGT's.

KT88

Ik heb ze in het verleden wel gebruikt, niet extreem goed en niet extreem slecht.
Wel erg opletten voor DC onbalans in de wikkelhelften.

Ik heb nog een oud setje liggen waarmee ik een kathodevolger versterker wil gaan bouwen (ooit, als ik tijd heb).
De zeer lage Ra-a van 1k5 of daaromtrent leent zich daar wel voor.
- Audiodidact -

..

Maar wat zijn nu zo'n beetje de beste UGT's?

KT88

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 februari 2008, 13:27:21
Maar wat zijn nu zo'n beetje de beste UGT's?

Commerciƫel verkrijgbaar?
Tango of Tamura.

Partridge, als je die nog kunt vinden.

Hammond als het goedkoop moet, nog helemaal niet zo slecht.
Lundahl, sommige modellen.

AE kan het ook best, als je tenminste zelf aangeeft hoe je het wil hebben.

Ik heb nog een stelletje Unitrans uit het grijze verleden, en 2 Amroh U200s.
Die meten ook erg goed, ga ik nog eens mee stoeien.
- Audiodidact -

goedglaswijn

Tribute, AE en Amlimo lekker dichtbij, wie nou het voordeligst is weet ik niet, Tribute wikkeld alleen op aangeleverde specs meende ik.

..

Citaat van: goedglaswijn op  9 februari 2008, 17:31:46
Tribute, AE en Amlimo lekker dichtbij, wie nou het voordeligst is weet ik niet, Tribute wikkeld alleen op aangeleverde specs meende ik.

En de levertijd van Tribute is ook erg lang! AE heeft het nu toevallig even heel druk dus ik kijk even naar andere trafoleveranciers ;). Maar Acoustic Dimension levert ook Tango en Tamura.

horn

hoi Andries
Acoustic dimension levert ook de Partridge TK 7441 dat is de transformator die op de beroemde 300b versterker  van Jean Hiraga gebruikt werd en die ontwikkeld was voor Maison de L'audiophile in Parijs
Deze versterker zorgde ervoor dat de buizen weer terug kwamen in Europa,
iets waar de Japanners al lang achter waren 

Peter verkoopt ook Tango en Tamura die laatste vind ik zelf een mooier klankkarakter hebben dan de Tango de Tango meet wel beter.
Hij verkoopt ook Hashimoto dat is de laatste aanwinst die heb ik zelf nog nooit gebruikt maar het zullen ook wel mooi zijn.
Eigenlijk zijn de Trafo's die Acoustic Dimension verkoopt toch de betere zo niet de beste,  als je versterker niet klinkt met deze ugt's ligt het in iedergeval niet aan de trafo's  :)

Tribute is erg goed maar je kan niets afspreken met die man
het is een ramp hoe die werkt .
Ik heb mijn laatste bestelling die ik in 4 weken zou krijgen na 10 maanden
en 25 keer bellen maar geanuleerd.
Ik bestel er ook niets meer.
Dit was al de vierde keer dat het mij zo ging ik had er geen zin meer in
e mails beantwoord hij al helemaal niet.

AE heb ik al veel van gebruikt is gewoon goed de afwerking vind ik wel wat minder het is echt productie werk
de service is wel meer dan goed.
Robert

..

Hoi Robert

Ik ben bezig met een nieuwe 300B versterker. En daarvoor zoek ik een goede UGT. Voedingstrafo's heb ik al, het zijn ringkernen van Amplimo die heel erg goed zijn. Eigenlijk is de topic naam een beetje verkeerd gekozen maar ik was gewoon nieuwschierig naar de ervaringen van de anderen hier. Verder wil ik gewoon een keer een versterker bouwen met iets anders dan trafo's van AE. Die trafo's zijn heel goed mits je aangeeft hoe je het precies wilt hebben net zoals KT88 het al vertelde.

Tribute prijst zichzelf uit de markt wat eigenlijk heel jammer is  :(.

horn

hoi Andries
Dit vind ik hele mooie trafo's voor een 300b versterker,
gewoon even mijn persoonlijke voorkeur
de Partridge TK7441
de Tamura F7002
en de Magnequest FS-030

Wat voor een 300b versterker wil je gaan bouwen ,
en welke driver wil je gebruiken?
Ik ben zelf ook weer bezig met  300b mono blokken.
Het is niet dat ik mijn versterker niet goed vind of beter wil
maar het bouwen vind ik gewoon leuk.

groeten Robert

..

Hoi Robert,

Het wordt wel een normale 300B versterker dus niet een opgevoerde 300B met bv. KR kanthal buizen. Ik zit na te denken over een interstage, zoiets heb ik nog nooit gebouwd wel met Mu-stage en SRPP.

horn

Hoi Andries de opgevoerde 300b is ook geen echte 300b
het is een buis die op de plaats van een 300b geprikt kan worden en waar je ook nog meer stroom door kunt voeren.
Maar als je een 300b versterker wil bouwen en het 300b karakter je aanspreekt kies dan voor een echte 300b.
Ik heb ooit een versterker gebouwd met de KR 300bxls Kanthal
klinkt leuk maar het is geen 300b sound.
interstage kan heel mooi zijn mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet
een c koppeling is sneller en vaker mooi.
Maar als alles meewerkt en de versterker echt gebouwd hebt op interstage koppeling de juiste driver en een hele goeie interstage
durf ik bijna te zeggen dat dit mooier is als een koppel condensator.
Dc koppeling heb ik een paar keer geprobeerd maar ik krijg mijn sound er niet uit het lijkt zo mooi en simpel maar ik krijg het niet echt voorelkaar dat ik het ooit een keer echt mooi vond.
Robert

211audio

Ik bouw al een jaar of 9 met AE-UGT's en heb er weinig over te klagen.
Je kunt ook geen vergelijk maken tussen "een AE-UGT" en die van een ander merk, want wat is "een AE-UGT" ? Een blokkern, een C-kern of een Amorfe kern UGT?

Op mijn Goliath heb ik amorfe kern trafo's met zilverdraad op de secundaire wikkeling en ik kan je vertellen dat daar erg weinig op aan te merken is... en dat is een behoorlijk understatement.

horn

Citaat van: 211freak op 11 februari 2008, 11:05:06

wat is "een AE-UGT" ? Een blokkern, een C-kern of een Amorfe kern UGT?

ik heb met allemaal al versterkers gebouwd
met de 45,2a3, px25 en 300b als eindbuis.