Ringkern uitgangstrafo?

Gestart door .., 7 februari 2008, 22:13:42

Vorige topic - Volgende topic

vegerenblik

x

vegerenblik

[x

211audio

Citaat van: vegerenblik op 11 februari 2008, 17:43:40
AE heeft een doorgewikkelde 4/8 Ohm aftakking wat voor de 4 Ohm een slechte bandbreedte met zich mee brengt. Ook zijn hun kernen relatief klein (zie hiervoor ook de site van triodedick) waardoor het volle vermogen niet bij 20Hz (liever nog 10Hz) gehaald word. De Tribute en Amplimo trafo's hebben beide een lager intern verlies (< 0,20dB) dan de Tango's en Partridge trafo's (AE doet niet mee in deze leage >0.4 dB))

Een interessante en boude uitspraak... Heb je ook wat meetplaatjes om deze uitspraken te onderbouwen? Ik ben benieuwd  ;)

..

Citaat van: horn op 10 februari 2008, 19:54:10
Hoi Andries de opgevoerde 300b is ook geen echte 300b
het is een buis die op de plaats van een 300b geprikt kan worden en waar je ook nog meer stroom door kunt voeren.
Maar als je een 300b versterker wil bouwen en het 300b karakter je aanspreekt kies dan voor een echte 300b.
Ik heb ooit een versterker gebouwd met de KR 300bxls Kanthal
klinkt leuk maar het is geen 300b sound.
interstage kan heel mooi zijn mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet
een c koppeling is sneller en vaker mooi.
Maar als alles meewerkt en de versterker echt gebouwd hebt op interstage koppeling de juiste driver en een hele goeie interstage
durf ik bijna te zeggen dat dit mooier is als een koppel condensator.
Dc koppeling heb ik een paar keer geprobeerd maar ik krijg mijn sound er niet uit het lijkt zo mooi en simpel maar ik krijg het niet echt voorelkaar dat ik het ooit een keer echt mooi vond.
Robert

Hoi Robert,

Het wordt dus een echte klasieke 300B versterker. Zeer waarschijnlijk met de WE 300B.

Citaat van: 211freak op 11 februari 2008, 18:53:20
Citaat van: vegerenblik op 11 februari 2008, 17:43:40
AE heeft een doorgewikkelde 4/8 Ohm aftakking wat voor de 4 Ohm een slechte bandbreedte met zich mee brengt. Ook zijn hun kernen relatief klein (zie hiervoor ook de site van triodedick) waardoor het volle vermogen niet bij 20Hz (liever nog 10Hz) gehaald word. De Tribute en Amplimo trafo's hebben beide een lager intern verlies (< 0,20dB) dan de Tango's en Partridge trafo's (AE doet niet mee in deze leage >0.4 dB))

Een interessante en boude uitspraak... Heb je ook wat meetplaatjes om deze uitspraken te onderbouwen? Ik ben benieuwd  ;)

Het schijnt dat de UGT die AE levert voor de Goliath (211SE) beter is dan de Tango X-10SF die al erg goed is. Nee ik twijfel absoluut niet over de kwaliteit van de trafo's van AE. De goedkopere modellen hebben wel kleinere kernen maar de duurdere zijn ruim overbemeten. Waar het mij om gaat is het "een keer iets anders uitproberen".

211audio

Citaat van: vegerenblik op 11 februari 2008, 17:58:13
Een goede IT +driver = duidelijk beter dan een goede c-koppeling*. En dat heeft allemaal te maken met vervormingen en roosterstroom.
* als je een eindbuis goed wilt aansturen

Een interstage kan alleen "beter" zijn als het er een is met een 1:1 wikkelverhouding. In alle andere gevallen gaat het ten koste van de bandbreedte.

vegerenblik

x

vegerenblik

x

Jan Deckers

@Beste Vegerenblik,

baseer je je nu op al of niet goed geciteerde citaten van Triode Dick, op meetgegevens, of koffiedik kijken?
Als je meetgegevens hebt, laat deze ons dan zien (graag ook met een uitleg erbij zodat iedereen het kan volgen). Dan kan iedereen een conclusie trekken uit jouw uitleg.
Zomaar iets suggeren kan een ieder, dus graag een paar plaatjes, liefst ook van Tango en andere trafo's. Als er dan een duidelijke uitleg bij zit kan iedere zelfbouwer het volgen. Misschien een leuk idee voor een nieuwe topic. Meetgegevens van trafo's en de verklaringen erbij.
Ik heb overigens op de site van Triode Dick wel een paar meetplaatjes gevonden van een aantal prototypes, en de tango's. Misschien een idee om deze trafo's ook door anderen met betrouwbare meetwaar te meten, en graag met uitleg voor de leek erbij, dan leren we er allemaal van.
Laatste was ik op een luisterdag ergens waar gemeten werd met een duidelijk uitleg erbij over wat goed en minder goed was. Heel verhelderend, vandaar mijn verzoek.

@Andries, ik ben heel benieuwd naar je nieuwe bouwsel....komen er foto's.

Met vriendelijke groet

vegerenblik

x

Jan Deckers

Beste Meneer Vegerenblik,

ik denk dat het feit dat ik met een (verouderde) link op de site van Dick sta, en een vriend van hem ben, niks met dit mooie topic vandoen heeft.

Wel, een excelspreadsheet is denk ik voor alle amateurs een leuk idee, neemt niet weg dat ik en anderen graag , meetplaatjes zien, alvorens te geloven. Daar is op zich niks mis mee toch? Ik heb overigens gisteren op de site van TD nog een paar meetplaatjes gezien van zowel tango als een prototype van de nieuwste AE trafo.
Als iedereen het kan nameten, waarom kun je dan geen foto maken van je resultaten? En iedereen hier uitleggen hoe je precies wat meet. Ik denk dat er veel amateurs zijn die daar best meer van af willen weten.

De meetplaatjes staan overigens onder mededelingen.

Met vriendelijke groet

art

Citaat van: vegerenblik op 11 februari 2008, 20:36:01
Citaat van: 211freak op 11 februari 2008, 20:14:40
Een goede IT +driver = duidelijk beter dan een goede c-koppeling*. En dat heeft allemaal te maken met vervormingen en roosterstroom.

Een interstage kan alleen "beter" zijn als het er een is met een 1:1 wikkelverhouding. In alle andere gevallen gaat het ten koste van de bandbreedte.

Daar ben ik van uitgegaan dat het een 1:1 is. Je hebt daar dus gelijk, het moet wel een 1:1 zijn.

;D ;D ;D
Ik ben weer helemaal terug in de jaren 20 van de vorige eeuw!  ;)

211audio

Citaat van: art op 12 februari 2008, 11:28:38
Citaat van: vegerenblik op 11 februari 2008, 20:36:01
Citaat van: 211freak op 11 februari 2008, 20:14:40

Daar ben ik van uitgegaan dat het een 1:1 is. Je hebt daar dus gelijk, het moet wel een 1:1 zijn.

;D ;D ;D

Dan moet je nu toch al aardig de 100 zijn gepasseerd ;)
Je bent ondanks je leeftijd toch goed scherp gebleven  ;D ;D

KT88

Citaat van: 211freak op 12 februari 2008, 11:38:17
Citaat van: art op 12 februari 2008, 11:28:38
;D ;D ;D

Dan moet je nu toch al aardig de 100 zijn gepasseerd ;)
Je bent ondanks je leeftijd toch goed scherp gebleven  ;D ;D

Vandaar dat die zo'n surround set met veel speakers nodig heeft, op die leeftijd heb je wel wat SPL nodig natuurlijk.  ;D  ;D  ;D
- Audiodidact -

art

:laugh: :laugh: :laugh:

In mijn prille jaren was er niet veel anders te koop (voor schooljongenscenten dan) dan b.v. de Lissen (1:1  ;) ) lf trafo.
Leve het Waterloo-plein!  ;D

En dat soort prut had je wel nodig als 10-jarige om die ouwe A405 series en whatsoever een beetje aan het pruttelen te krijgen.
Wat was ik blij toen ik mij op 12-jarige leeftijd een fatsoenlijke 6F6 en een EF40 kon aanschaffen. Met een uitgangstrafootje van Mucore (Amroh) natuurlijk.

Al die klere opsodemieters van die buizenzooi ......  ;D

KT88

Setje Unitran 10A10.

Ooit weggegeven met mijn stomme kop.  ::)
- Audiodidact -