Welke gelijkrichters gebruiken jullie?

Gestart door .., 10 februari 2008, 17:59:01

Vorige topic - Volgende topic

..

Het lijkt me wel leuk en interessant om te weten welke gelijkrichters jullie gebruiken en waarom.

Zelf gebruik ik voor de voorversterker en de phonodude de 6X4, voor de Blue Ears koptelefoonversterker de EZ81 en voor de 300B SE eindversterkers de CV 378 welke heel erg mooi is maar ook erg kostbaar.

De CV 378 welke in mijn eindversterkers zitten.

De 6X4, deze zitten in mijn voorversterker en de phonotrap.

De EZ81 zit in de koptelefoonversterker.

loeka-nl

waar het kan gebruik ik graag een az1 liefst gaasanode
6x4 is ook erg mooi
op de eindtrap graag een 83

Integra

AZ-1 ;)    Helaas nog geen gaas anode.
Op m'n andere project waarschijnlijk een AZ-14

horn

mijn mooiste gelijkrichter is de Mullard U52
maar helaas erg zeldzaam
ik heb gelukkig 2 paartjes

211audio

Ik zit een beetje op de lijn van Andries:

Op de (Cleo) voorversterker 2x Philips AZ1 mesh-anode
Op de (Goliath) monoblokken 1x GEC 6X4 en 2x 6DW4B per blok
Op mijn (vroegere) 300B monoblokken had ik de onovertroffen mullard GZ37's

Ik heb de Goliaths ook al eens gebouwd met Schottky diodes en eigenlijk is daar ook weinig mis mee. Het gebruik van goeie condensatoren is volgens mij meer bepalend (al zijn er volkstammen die beweren dat alle C's hetzelfde zijn  ;) )

Miniwatt

Ik heb vrij veel 6x4: in de phonopre en de eindbakjes. In mijn vv een EZ81.

..

Citaat van: 211freak op 11 februari 2008, 10:54:06
Ik zit een beetje op de lijn van Andries:

Op de (Cleo) voorversterker 2x Philips AZ1 mesh-anode
Op de (Goliath) monoblokken 1x GEC 6X4 en 2x 6DW4B per blok
Op mijn (vroegere) 300B monoblokken had ik de onovertroffen mullard GZ37's

Ik heb de Goliaths ook al eens gebouwd met Schottky diodes en eigenlijk is daar ook weinig mis mee. Het gebruik van goeie condensatoren is volgens mij meer bepalend (al zijn er volkstammen die beweren dat alle C's hetzelfde zijn  ;) )

Daar ben ik ook nog op zoek naar: de Mullard GZ 37.

Iemand trouwens ook al ervaring met de nieuwe gelijkrichters van Emission Labs?

211audio

Citaat van: Andries van Aarsen op 11 februari 2008, 19:13:56

Ik stuur je net een linkje waar ze er nog 23 op voorraad hebben....  ;)

KT88

Veel GZ34 , vroeger ook wel de 32 en de 37 (CV378).

Met de vermogens versterkers die ik nu heb of bouw, kom ik er niet meer met buizen als gelijkrichters.
Tegenwoordig dus Schottky's met snubbers en dempweerstanden (plus een inschakelvertraging).
Dat gedonder met die gelijkrichters werd ik een beetje beu, eigenlijk (veel uitval gehad, of overslag).

Mijn oude phonovoortrap maakte gebruik van de EZ90, da's best wel een fijn buisje.

Maar da's vloeken in de kerk wat ik nu doe geloof ik.  :angel:
- Audiodidact -

Miniwatt

Citaat van: KT88 op 11 februari 2008, 21:47:27
Mijn oude phonovoortrap maakte gebruik van de EZ90, da's best wel een fijn buisje.

Maar da's vloeken in de kerk wat ik nu doe geloof ik.  :angel:

:) Nee hoor!

CiteerIk heb vrij veel 6x4: in de phonopre en de eindbakjes.

:angel:

mischa

Hm, zeer interessant topic.

Ik sta aan de vooravond van de bouw van een hybride versterker. Deze zal bestaan uit een voorversterker op basis van de 6072 (12AY7) als voorversterker, en een ecc83 (12AX7) als phono-preamp. Ik heb me laten vertellen dat een buisgelijkrichter wat prettiger (monder scherp) klinkt. Kunnen jullie die onderbouwen? Als dat zo is, wil ik meteen met een buisgelijkrichter gaan werken. Kan dit op een betrouwbare manier met een enkele voeding? Ik wilde een ringkerntrafo van Amplimo nemen als voedingstrafo (http://www.amplimo.nl/download/1N242.pdf).

Als ik mij niet vergis heb ik geen extreem hoogstaande buisjes in mijn ontwerp, kan ik dan in principe elke gelijkrichtbuis nemen die ik kan vinden of zijn er wel zaken waar ik op moet letten. Ik heb er ook al eens over gedacht om een of andere goedkope buizenradio van Marktplaats af te plukken en daar de voeding mee te bouwen.

Vergeet ik nog de eindversterker. Ik had al gezegd dat het een hybride zou worden, dus geen buizen eindversterker, maar een Klasse D eindtrap op basis van een Tripath chip (de Amp10 van 41hz.com).

Groeten,
Mischa

Miniwatt

Citaat van: mischa op 11 februari 2008, 22:10:50
Hm, zeer interessant topic.

Ik sta aan de vooravond van de bouw van een hybride versterker. Deze zal bestaan uit een voorversterker op basis van de 6072 (12AY7) als voorversterker, en een ecc83 (12AX7) als phono-preamp. Ik heb me laten vertellen dat een buisgelijkrichter wat prettiger (monder scherp) klinkt. Kunnen jullie die onderbouwen? Als dat zo is, wil ik meteen met een buisgelijkrichter gaan werken. Kan dit op een betrouwbare manier met een enkele voeding? Ik wilde een ringkerntrafo van Amplimo nemen als voedingstrafo (http://www.amplimo.nl/download/1N242.pdf).

Als ik mij niet vergis heb ik geen extreem hoogstaande buisjes in mijn ontwerp, kan ik dan in principe elke gelijkrichtbuis nemen die ik kan vinden of zijn er wel zaken waar ik op moet letten. Ik heb er ook al eens over gedacht om een of andere goedkope buizenradio van Marktplaats af te plukken en daar de voeding mee te bouwen.

Vergeet ik nog de eindversterker. Ik had al gezegd dat het een hybride zou worden, dus geen buizen eindversterker, maar een Klasse D eindtrap op basis van een Tripath chip (de Amp10 van 41hz.com).

Groeten,
Mischa

Mooi plan!
Er zijn hier veel mensen die véél deskundiger zijn dan ik, maar toen ik je verhaal las schoot me meteen te binnen dat die 6072 VV behoorlijk wat gain heeft, ik weet niet of dat komfortabel werkt met de rest.

Die trafo kun je (in principe) niet gebruiken met buisgelijkrichting, omdat ie geen middenaftakking heeft (zie schema 6072: boven en onder gaan naar de gelijkrichter, de middelste gaat naar de aarde)

Op zich geen slecht idee om een ouwe radio als donor te gebruiken btw.

Succes!

mischa

Bedankt voor je opbeurende kritiek  :). Ik heb het schema van een ander forum waar ik vaak te vinden ben: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5411

De bouwer is er zeer over te spreken. Het ligt er volgens mij ook aan hoe je de buis instelt, dus wat versterking betreft bedoel ik dan. Ik moet nog eens goed gaan rondkijken of ik ergens voor een paar euro een fatsoenlijke voeding op de kop kan tikken. Als de behuizing me aanstaat, komt er misschien wel de complete versterker in. Lijkt me wel verrassend: Een Klasse D met 2x 100W in de behuizing van zo´n oude buizenradio  ;D.

Groeten,
Mischa

..

Citaat van: mischa op 11 februari 2008, 23:53:55
Bedankt voor je opbeurende kritiek  :). Ik heb het schema van een ander forum waar ik vaak te vinden ben: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5411

De bouwer is er zeer over te spreken. Het ligt er volgens mij ook aan hoe je de buis instelt, dus wat versterking betreft bedoel ik dan. Ik moet nog eens goed gaan rondkijken of ik ergens voor een paar euro een fatsoenlijke voeding op de kop kan tikken. Als de behuizing me aanstaat, komt er misschien wel de complete versterker in. Lijkt me wel verrassend: Een Klasse D met 2x 100W in de behuizing van zo´n oude buizenradio  ;D.

Groeten,
Mischa

Hoi Mischa dat wordt dan een mooi project ;).

@KT88: Schotky diodes gebruiken bij buizen versterkers met meer vermogen lijkt me ook handiger. En het is heus geen vloeken in de kerk, zelf gbruik ik soms ook solid state voedingen ;D.

Citaat van: 211freak op 11 februari 2008, 20:01:30
Citaat van: Andries van Aarsen op 11 februari 2008, 19:13:56

Ik stuur je net een linkje waar ze er nog 23 op voorraad hebben....  ;)

Bedankt!

mischa

Citaat van: Andries van Aarsen op 12 februari 2008, 20:07:11
Hoi Mischa dat wordt dan een mooi project ;).

Dankje Andries. Altijd leuk dit soort aanmoedigingen.

Ik wil beide uitersten (buizen en klasse D) ook combineren in de behuizing. Hiervoor wil ik een antieke buizenradio gaan gebruiken die ik helemaal leeghaal en waarvan ik de afstemschaal eventueel blauw wil verlichten voor de moderne look.

Groeten,
Mischa