Welke gelijkrichters gebruiken jullie?

Gestart door .., 10 februari 2008, 17:59:01

Vorige topic - Volgende topic

..

Citaat van: mischa op 12 februari 2008, 20:34:49
Citaat van: Andries van Aarsen op 12 februari 2008, 20:07:11
Hoi Mischa dat wordt dan een mooi project ;).

Dankje Andries. Altijd leuk dit soort aanmoedigingen.

Ik wil beide uitersten (buizen en klasse D) ook combineren in de behuizing. Hiervoor wil ik een antieke buizenradio gaan gebruiken die ik helemaal leeghaal en waarvan ik de afstemschaal eventueel blauw wil verlichten voor de moderne look.

Groeten,
Mischa

Lijkt me gaaf!

Ik ben ook iemand die beide uitersten combineerd :D.

mischa

Ik zoek dan ook nog een mooie radio om het gehhel in te bouwen. Mag compleet gaar zijn. Wel zou het handig zijn als ik de voeding die erin zit meteen zou kunnen recyclen. Heb ik 2 vliegen in 1 klap  :P :P

Hoe bevalt dat overigens, een buizen preamp en een klasse D power amp?

Groeten,
Mischa

KT88

Als je geen bezwaar hebt tegen het behandelen van een oude houten radiokast dan heb ik nog wel e.e.a. staan hier.
Met inhoud.  ;)
- Audiodidact -

mischa

Ik wil niet kritisch klinken, maar zou je mij misschien een paar foto´s kunnen sturen van wat je hebt?

Groeten,
Mischa

KT88

Citaat van: mischa op 12 februari 2008, 21:07:32
Ik wil niet kritisch klinken, maar zou je mij misschien een paar foto´s kunnen sturen van wat je hebt?

Groeten,
Mischa

Moet ik even e.e.a. van den zolder afplukken en op de foto zetten.
Moest toch gebeuren ivm. de grote opruiming en schoonmaak daar.
Zal morgen worden, met daglicht gaat het iets makkelijker.  ;)
- Audiodidact -

theo technics

En daarbij heeft KT een verplichte verlof dag vandaag ;D ;D ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

KT88

Alsjeblieft zeg, er is de laatste twee/drie weken al amper iets uit mijn handen gekomen!

Morgen gaat er echt gewoon weer gewerkt worden hoor!  :police:
- Audiodidact -

mischa

Ik wacht in spanning af. Ik heb er geen moeite mee als er werk aan zit. Ik hoop dat je enigszins in de gaten hebt wat ik met de afstemschaal wil.

Iets als dit lijkt met wel heel erg gaaf:

Het hout vervolgens heel donker beitsen, de frontjes zwart en een blauwe gloed door de schaal. De linker grote knop als aan-uit-volume en de rechter als bronkeuze. Vervolgens in de schaal ergens een bronkeuzeindicatie maken.  ;D

O ja, het liefst een Philips, dat past het beste in mijn visie.  ???

Groetjes,
Mischa

telefunken

Citaat van: Miniwatt op 11 februari 2008, 23:07:27
Citaat van: mischa op 11 februari 2008, 22:10:50
Hm, zeer interessant topic.

Ik sta aan de vooravond van de bouw van een hybride versterker. Deze zal bestaan uit een voorversterker op basis van de 6072 (12AY7) als voorversterker, en een ecc83 (12AX7) als phono-preamp. Ik heb me laten vertellen dat een buisgelijkrichter wat prettiger (monder scherp) klinkt. Kunnen jullie die onderbouwen? Als dat zo is, wil ik meteen met een buisgelijkrichter gaan werken. Kan dit op een betrouwbare manier met een enkele voeding? Ik wilde een ringkerntrafo van Amplimo nemen als voedingstrafo (http://www.amplimo.nl/download/1N242.pdf).

Als ik mij niet vergis heb ik geen extreem hoogstaande buisjes in mijn ontwerp, kan ik dan in principe elke gelijkrichtbuis nemen die ik kan vinden of zijn er wel zaken waar ik op moet letten. Ik heb er ook al eens over gedacht om een of andere goedkope buizenradio van Marktplaats af te plukken en daar de voeding mee te bouwen.

Vergeet ik nog de eindversterker. Ik had al gezegd dat het een hybride zou worden, dus geen buizen eindversterker, maar een Klasse D eindtrap op basis van een Tripath chip (de Amp10 van 41hz.com).

Groeten,
Mischa

Die trafo kun je (in principe) niet gebruiken met buisgelijkrichting, omdat ie geen middenaftakking heeft.

mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

mischa72

@telefunken:

Ik had deze schakeling ook al gezien op zelfbouwaudio.nl. Was die post van jou? Bedankt in elk geval voor de tip, maar ik ga voor een sloper, hoef ik me ook niet meer druk te maken over een behuizing.

Groeten,
Mischa

mischa72

@andries:

Zitten er grote verschillen in die 6X4 en de AZ81 dat je de een in een voorversterker gebruikt en de ander in een hoofdtelefoonversterker?

Welke van de beschikbare buizen zou bij uitstek geschikt zijn in een projekt als het mijne? Stel ik kom een radio tegen met daarin een AZ80, moet ik dan op zoek naar iets anders?

Groeten,
Mischa

Miniwatt

Citaat van: telefunken op 13 februari 2008, 07:51:44
Citaat van: Miniwatt op 11 februari 2008, 23:07:27
Die trafo kun je (in principe) niet gebruiken met buisgelijkrichting, omdat ie geen middenaftakking heeft.

Vandaar dat ik ook 'in principe' zei: ik had dat schakelingetje ook gezien, maar kon het me niet exakt meer herinneren ::)

PS Mischa: het is een EZ 81, AZ81 bestaat niet ;)

tubejack

Op mijn versterker 2x  een Mullard CV378, in de  riaa een Philips EZ81
en op de CD speler een 6X5 van Raytheon.

Vooral, die CV378/GZ37 zijn toppers :)

Vriendelijke groet,

Jack

mischa

@KT88:
Heb je nog wat nuttigs kunnen vinden?

Groeten,
Mischa

mischa

Citaat van: Miniwatt op 13 februari 2008, 12:56:46
PS Mischa: het is een EZ 81, AZ81 bestaat niet ;)

OEPS !! Dat krijg je als je het uit het hoofd probeert te doen als je nog niet lang met buizen bezig bent  :o :o