Welke gelijkrichters gebruiken jullie?

Gestart door .., 10 februari 2008, 17:59:01

Vorige topic - Volgende topic

Miniwatt

Citaat van: mischa op 14 februari 2008, 22:52:29
Citaat van: Miniwatt op 13 februari 2008, 12:56:46
PS Mischa: het is een EZ 81, AZ81 bestaat niet ;)

OEPS !! Dat krijg je als je het uit het hoofd probeert te doen als je nog niet lang met buizen bezig bent  :o :o

:D Kijk maar uit met 'uit je hoofd doen' met die hoogspanning :o ;)

..

Citaat van: Miniwatt op 15 februari 2008, 13:13:24
Citaat van: mischa op 14 februari 2008, 22:52:29
Citaat van: Miniwatt op 13 februari 2008, 12:56:46
PS Mischa: het is een EZ 81, AZ81 bestaat niet ;)

OEPS !! Dat krijg je als je het uit het hoofd probeert te doen als je nog niet lang met buizen bezig bent  :o :o

:D Kijk maar uit met 'uit je hoofd doen' met die hoogspanning :o ;)

In een buizenschakeling is een fout als je niet goed uitkijkt fataal! Altijd oppassendus ;).

mischa

Jaja, ik weet het. Heb wel met hogere spanningen gewerkt en ben nog steeds in staat om met 10 vingers te tikken, met 2 ogen te kijken en met 2 oren te luisteren. Ik weet dat ik moet uitkijken, maar er is een verschil tussen letters op papier zetten en met je vingers in een schakeling te zitten.  ;D ;D ;D

Groeten,
Mischa

..

Citaat van: mischa op 15 februari 2008, 20:30:45
Jaja, ik weet het. Heb wel met hogere spanningen gewerkt en ben nog steeds in staat om met 10 vingers te tikken, met 2 ogen te kijken en met 2 oren te luisteren. Ik weet dat ik moet uitkijken, maar er is een verschil tussen letters op papier zetten en met je vingers in een schakeling te zitten.  ;D ;D ;D

Groeten,
Mischa

Nou ja ik dacht: ik zeg het maar voor de zekerheid. Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn ;D.

Miniwatt

mischa

Bedankt voor de tip  :police:

Die 6x4 buisjes, zijn die te gebruiken in een bepaald spanningsgebied? Zijn dat buisjes die ik in mijn schakeling zou kunnen toepassen? Ik heb namelijk een aantal van die dingen gevonden, maar weet niet precies of ik ze wel kan gebruiken. Help ! Als ik die dingen eenmaal heb, kan ik ook verder op zoek naar een trafo, of gewoon die van KT88 nemen.

Hm, verkoper vraagt 10 euro per stuk (RCA), terwijl ze bij Jukebox Revisited maar 7 euro kosten (GE), 10 euro voor de Adzam en 12,50 voor de Philips  :o. Is er zowieso iets te zeggen van al deze verschillende merken buizen? Ik zal hier een apart topic over openen, lijkt me beter.

@KT88: Zou je mij via PB kunnen laten weten waar je woont? Ik rij morgen namelijk naar Hillegom. Als ik dan bij je in de buurt kom, kom ik graag even langs om die trafo te bekijken.  :o

@miniwatt: Ik kan wat hebben  ;D

Groeten,
Mischa

Miniwatt

Met mijn beperkte kennis: een EZ81 kan meer stroom doorgeven dan een 6x4. Maar ik heb wel een EV met een 5751 en een EL84 die gevoed worden door een 6x4, dus die twee 6072-buisjes in jouw geval lijken me geen enkel probleem.

mischa

Ok, dat is alvast iets. Ik heb dus geen enkel idee. Is de kwaliteit van gelijkrichting afhankelijk van zijn belasting? Ik bedoel dus of een buis een minimumbelasting moet hebben om optimaal te functioneren?

Over mijn andere vraag heb ik maar een nieuw topic gestart: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=12650.0

Groeten,
Mischa

Olnk

Citaat van: mischa op 15 februari 2008, 21:03:24
Die 6x4 buisjes, zijn die te gebruiken in een bepaald spanningsgebied?

Heb je misschien iets aan deze link: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/?

Specsheets geven meestal antwoord op dergelijke vragen  ;)

groet! Olaf

mischa

Damn! Ik weet niet eens waarop te letten in de specs  >:( >:( >:( Zijn er ook boeken als Buizen voor Dummies of zo?

Welk Nederlands boek over buizentechniek is aan te bevelen? Ik lees ook Engels en Duits, maar Nederlands is zonder iemand die er een hoop bij verteld toch gemakkelijker.

Misschien is er iemand in de buurt (Limburg Zuid) die eens een avondje of 2 "cursus" kan geven? Ik begrijp veel, maar ben nou eenmaal niet zo´n autodidact.

Groeten,
Mischa

frenske

Citaat van: mischa op 12 februari 2008, 20:34:49
Citaat van: Andries van Aarsen op 12 februari 2008, 20:07:11
Hoi Mischa dat wordt dan een mooi project ;).

Dankje Andries. Altijd leuk dit soort aanmoedigingen.

Ik wil beide uitersten (buizen en klasse D) ook combineren in de behuizing. Hiervoor wil ik een antieke buizenradio gaan gebruiken die ik helemaal leeghaal en waarvan ik de afstemschaal eventueel blauw wil verlichten voor de moderne look.

Groeten,
Mischa

Super Mischa

Ik denk dat op de Audioclub zeker mensen zijn die ik ken je eventueel kunnen bijstaan in dit project.
Dus tot ziens 9april in het Geleense.

MvrG  Frenske

Olnk

Ik vond zelf 'Valve Amplifiers' van Morgan Jones (en 't bijbehorende 'Building Valve Amplifiers) erg leerzaam. Is wel Engels...  Op http://www.radau5.ch/basics_2.html staat ook aardig veel. Is wel Duits... Ook veel op http://www.pmillett.com/tecnical_books_online.htm. En da's ook Engels...

Een schat aan informatie en dan wel in het Nederlands staat op http://tips-en-trucs.verdijk.info/theorie/#cursus

Wellicht zijn er nog betere links, maar m'n bookmarks zijn nu op  :D

groet! Olaf

mischa

Wat kunnen jullie vertellen met betrekking tot het verschil in klank tussen een buizengelijkrichter in een versterker en een solid state gelijkrichter?

Volgens mij is een solid state variant namelijk een stuk goedkoper te bouwen. Als de verschillen minimaal zijn, bied mij dat iets meer budget voor de rest van het project.

Ook kan ik mij dan iets meer richten op de schakeling van de voorversterker als dat ik ook nog de voeding en de dimensionering ervan erbij moet begrijpen.

Groeten,
Mischa

frenske

Citaat van: mischa op 16 februari 2008, 18:26:51
Wat kunnen jullie vertellen met betrekking tot het verschil in klank tussen een buizengelijkrichter in een versterker en een solid state gelijkrichter?

Volgens mij is een solid state variant namelijk een stuk goedkoper te bouwen. Als de verschillen minimaal zijn, bied mij dat iets meer budget voor de rest van het project.

Ook kan ik mij dan iets meer richten op de schakeling van de voorversterker als dat ik ook nog de voeding en de dimensionering ervan erbij moet begrijpen.

Groeten,
Mischa

Hoi Mischa

Ik had je een pm gestuurd.(nog niets gehoord)
Je kunt hem ook zelf een pm sturen.
Forum lid Horn.

MvrG Frenske

mischa72

Citaat van: frenske op 16 februari 2008, 21:52:13
Hoi Mischa

Ik had je een pm gestuurd.(nog niets gehoord)
Je kunt hem ook zelf een pm sturen.
Forum lid Horn.

MvrG Frenske

Ai, ik heb een PM van je gehad over de club waar je geen reclame voor wilde maken  ;D. Voor de rest heb ik niets van je gehad  ??? Wel vreemd overigens. Zou je hem mij aub nog eens kunnen sturen?

Groeten,
Mischa