Advies over buis

Gestart door 20ten, 1 juli 2008, 11:58:02

Vorige topic - Volgende topic

20ten

Ik ben een leek op buizengebied, dus vergeef me... ;D ;D
Ik heb eens in mijn Dac zitten speuren,,zitten 2 buizen in van het type6922EH Electro Harmonix, made in russia.
Is dat wat, of wat zouden goeie alternatieven zijn? Ben nog niet zo thuis in deze materie, dus graag advies van de experts hier ;D
Ik denk ook dat het verschil in een gangbare set veel groter is dan in een set die al een jaar of 5 op weg is.
( een grotere onzin heb ik niet eerder gelezen )

Satch

De 6922 is gelijk aan de ECC88 en allerlei andere varianten daarop (288 en weet ik veel wat nog meer). In mijn voorversterker zit één zo'n buis, dus ik heb er aardig wat mee geëxperimenteerd. Uiteindelijk is het de redelijk moeilijk te vinden E288CC (of ECC288, of iets dergelijks geworden). Je kunt het ze gek maken als je zelf wilt. JJ levert voor een redelijke prijs mooie nieuwe buizen, maar een beetje speuren naar Philips Goldpins kan de moeite waard zijn. De klankverschillen tussen buizen zijn klein en ook hier geldt dat smaken verschillen. ;)
Ik zou zelf in eerste instantie voor de JJ gaan: makkelijk te krijgen en veel waar voor het geld, hoewel die Philips Goldpins ook wel mooi zijn... ::)

20ten

Hey Satch, bedankt.
nog een domme vraag ;D Hoe moet je die dingen demonteren?. Ik zie dat ze gesoldeerd vastzitten.
Ik denk ook dat het verschil in een gangbare set veel groter is dan in een set die al een jaar of 5 op weg is.

KT88

Als het goed is zitten ze in voetjes hoor.

Anders even een fotootje?

Ik ben zelf nooit echt blij met EH buisjes, kunnen wat suffig en soms zelfs dof, lomp en modderig klinken.
Hangt ook erg van het ontwerp af, in Satch' voorversterker maakt de buis deel uit van een heel circuit met halfgeleiders en veel tegenkoppeling, daar zijn de buiseigenschappen minder in het oog springend.

Een configuratie zoals in jouw DAC zal ws. een SRPP of GKS met kathodevolger zijn, daar hoor je de buiseigenschappen wat meer.

JJ is een leuke en betaalbare keuze, maar er is meer.
ECC88, ECC188, E288CC, 6DJ8, 6922 zijn de gangbare plug-in replacements voor jouw buisjes.
Er zijn ook specifiek Russische vervangers die het erg goed kunnen doen, zoals bijv. de 6N1P.
Ook erg betaalbaar.

Zie:
http://www.tubeworks.nl/subpage4.html
- Audiodidact -

20ten

Thx KT,.bij deze een foto.. als het gelukt is ;)

KT88

Die zitten keurig in voetjes hoor, kun je zo omprikken.  ;)

Overigens eindelijk eens een ontwerper die zijn huiswerk heeft gedaan, ik zie oa. Oscons bij de DAC.
- Audiodidact -

20ten

Satch

Condensatoren als ik het wel heb.

20ten

Owww zo!! hahha,,, dacht al, waar is die afkorting nou weer voor ;D
Ben wel tevreden over mijn DAC, maar ik kreeg al eens eerder een advies om eens aan andere buizen te denken, vandaar mijn vragen hier, omdat ik er geen ervaring mee heb.

KT88

Oscons zijn elco's, gebaseerd op organisch materiaal.
Die paarse cylindertjes van Sanyo.

Ze hebben een mooie ESR waarde, niet te laag maar wel constant over een groot frequentiebereik.
Meestal zie je hier klakkeloos elco's zitten met een extreem lage ESR, dat kan icm. de spoeltjes in de voedingslijnen opslingeringen geven.

Ook de ground layout ziet er op het oog keurig gescheiden uit, mooi ontwerp hoor!

Dhr. Tent zou ook eens kunnen overwegen naar een andere serie elco's om te zien......  ;D  ;D
- Audiodidact -

20ten

Ff een fototje van het geheel, die paarse elco's zitten overal ;D

[img=http://img386.imageshack.us/img386/624/dsc01285hh2.th.jpg]

KT88

Hmmm.......die erachter geplakte PIO koppelcondensatoren vind ik dan weer wat minder geslaagd.
Gezien de opstelling en waarden vermoed ik dat de uitgangstrap een SRPP is.
Let erop dat bij sommige ECC88 soorten de Vkf niet hoger mag zijn dan 80 a 90V, dus er zal een voorziening moeten zijn voor het "optillen" van de gloeidraad offset-spanning.

- Audiodidact -

20ten

je bedoelt iets met de gloeispanning opvoeren,..of snap ik het niet? ???

KT88

Nee, niet de gloeispanning zelf opvoeren, die is gewoon 6.3V.

Het gaat erom dat in de SRPP schakeling er 2 buishelften electrisch gezien bovenop elkaar staan, de bovenste kathode zal dus een bepaalde hoge DC spanning voeren.
Als de gloeispanning nu aan nul is gerelateerd, kunnen er problemen ontstaan mbt. de isolatie tussen gloeidraad en kathode, of gloeidraad-emissie naar kathode.
Beiden kunnen storingen, brom, ruis of een veranderende instelling veroorzaken.

Idealiter zou voor de bovenste buishelften 1 buis gekozen moeten worden met een eigen gloei-voorziening, en voor de onderste 2 buishelften ook.

Helaas zie je dat maar zelden tot nooit..........
- Audiodidact -

20ten

KT..die link die je gaf,...je kan ze daar gewoon bestellen??