Advies over buis

Gestart door 20ten, 1 juli 2008, 11:58:02

Vorige topic - Volgende topic

20ten

Ik ben een leek op buizengebied, dus vergeef me... ;D ;D
Ik heb eens in mijn Dac zitten speuren,,zitten 2 buizen in van het type6922EH Electro Harmonix, made in russia.
Is dat wat, of wat zouden goeie alternatieven zijn? Ben nog niet zo thuis in deze materie, dus graag advies van de experts hier ;D
Ik denk ook dat het verschil in een gangbare set veel groter is dan in een set die al een jaar of 5 op weg is.
( een grotere onzin heb ik niet eerder gelezen )

Satch

De 6922 is gelijk aan de ECC88 en allerlei andere varianten daarop (288 en weet ik veel wat nog meer). In mijn voorversterker zit één zo'n buis, dus ik heb er aardig wat mee geëxperimenteerd. Uiteindelijk is het de redelijk moeilijk te vinden E288CC (of ECC288, of iets dergelijks geworden). Je kunt het ze gek maken als je zelf wilt. JJ levert voor een redelijke prijs mooie nieuwe buizen, maar een beetje speuren naar Philips Goldpins kan de moeite waard zijn. De klankverschillen tussen buizen zijn klein en ook hier geldt dat smaken verschillen. ;)
Ik zou zelf in eerste instantie voor de JJ gaan: makkelijk te krijgen en veel waar voor het geld, hoewel die Philips Goldpins ook wel mooi zijn... ::)

20ten

Hey Satch, bedankt.
nog een domme vraag ;D Hoe moet je die dingen demonteren?. Ik zie dat ze gesoldeerd vastzitten.
Ik denk ook dat het verschil in een gangbare set veel groter is dan in een set die al een jaar of 5 op weg is.

KT88

Als het goed is zitten ze in voetjes hoor.

Anders even een fotootje?

Ik ben zelf nooit echt blij met EH buisjes, kunnen wat suffig en soms zelfs dof, lomp en modderig klinken.
Hangt ook erg van het ontwerp af, in Satch' voorversterker maakt de buis deel uit van een heel circuit met halfgeleiders en veel tegenkoppeling, daar zijn de buiseigenschappen minder in het oog springend.