• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Het grote videorecorder ervaringen topic.

Gestart door Chris de Boden, 22 februari 2005, 03:30:40

Vorige topic - Volgende topic

Chris de Boden

Net als het oude vertrouwde cassettedeck heeft ook de videorecorder zijn beste tijd gehad en vindt ik het ook wel eens leuk om een stukje van mijn geschiedenis te vertellen, want mijn lange termein geheugen heeft mij in al mijn 28 jaar dat ik bestaa nog nooit in de steekgelaten.

Ondanks het succes ervan waren de beginjaren van de video nogal erg stuntelig.
Zo huurden mijn ouders vroeger een akai vhs recorder bij scala, het eerste model.
Ondanks de recorder goed was en en nauwelijks problemen gaf hadden we er weinig plezier van. De televisie, zo'n oude Greatz met 8 voorkeurzenders op een witte poot was niet geschikt voor het weergeven van het videosignaal wat resulteerde in een nogal vervormd beeld.

Een paar jaar later kocht opa een Aristona vr2020 video 2000 videorecorder, ook opa had er nauwelijks plezier van en ik wist nog goed toen de band van de smurfen op stond dat de klep open schoot en de recorder keihard begon te ratelen.

Na een paar jaar videoloos namen mijn ouders bij scala op huurkoopbasis(video recorders kosten toen nog een fortuin en toen hadden ze het niet zo breed als dat ze nu hebben) een philips vhs recorder waar we zeker een jaar of 3 plezier van hadden totdat Het contract ten einde kwam: Of kopen of inleveren.
De prijzen waren inmiddels gezakt en mijn ouders besloten om de recorder in te leveren en zelf een nieuwe te kopen, het werd een Akai VS20eo(als ik me niet vergis) die 10 jaar prima dienst heeft gedaan.

Ondertussen kreeg ik van mijn ook een Akai VS1eo, ik geloof dat dat ding het eerste model was met een frontloader. Het leuke is dat deze recorder het interactive monitor system had, on screen display.

Ik durf dan ook te wedden dat akai in de jaren 80 toch wel samen met panasonic op de troon zat op video gebied.
Later kocht ik van een buurtgenoot een sharp video voor 100 gulden en daarna nam ik de vs20eo over van mijn ouders die toen de jvc hr-j638 kochten.
Niet veel later kocht ik zelf de jvc hr-j648, kort daarna de jvc hr-j658 en bij
conrad een macro2000 marcovision verwijderaar.

Leuk 2 video's, maar ik kocht de philips dvd-r75 en de hr-j648 was overbodig geworden en ging naar mijn oom en de 658 een prima player om op dvd over te zetten.

Tja, moet je nu eens kijken hoe snel tijden veranderen, van video met bovenlader tot het branden van een film van 3 uur binnen 5 minuten met bioscoopgeluid!!!

Maar ik mis die goeie oude en vooral spannende videotijd wel.

Wat zijn jullie ervaringen met videorecorders uit het begin en wat was de eerste recorder die je gezien heb en zelf gehad heb???
Nieuw: "Muziek voor op de N-weg" volume 1 ;D

Celica TA40

Mijn eerste (en tot nu toe enige) videorecorder heb ik eind jaren tachtig voor de kerst gekregen van mijn ouders; een Sharp VC-A505. Die heeft alleen kort na de aankoop enige problemen gehad, of beter gezegd de firma waar ik hem kocht had problemen, want het duurde 3 maanden voordat hij gerepareerd was (was maar een kleinigheid, maar je hebt garantie en dus lever je hem in...) en ze hem weer gevonden hadden  :-\.
Daarna heeft prima gespeeld, met alleen een jaar of 10 geleden een mankement aan het "commandowiel" (of zoiets). Nu is hij een paar weken geleden moeilijk gaan doen; band startte niet meer op en nu zit de cassette vast in het apparaat. Display begint ook na te laten, en ik denk dat hij nu definitief de kliko ingaat  :'(. Ik koop een goedkope nieuwe videorecorder (bij Mediamarkt ;D), omdat ik ca. 50 banden met films (3 soms 4 per band) heb, die ik toch nog wel eens wil bekijken.
Mijn vriendin had een Akai GS-V221, die een "definitieve error" geeft... nu heeft ze een JVC (HV-510 of 610 of zoiets); puike videorecorder, al zeg ik het zelf ;)!
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Chris de Boden

23 februari 2005, 02:58:11 #2 Laatste wijziging: 23 februari 2005, 03:09:51 door Chris de Boden
Citaat van: celicav8 op 22 februari 2005, 19:59:29
Mijn eerste (en tot nu toe enige) videorecorder heb ik eind jaren tachtig voor de kerst gekregen van mijn ouders; een Sharp VC-A505. Die heeft alleen kort na de aankoop enige problemen gehad, of beter gezegd de firma waar ik hem kocht had problemen, want het duurde 3 maanden voordat hij gerepareerd was (was maar een kleinigheid, maar je hebt garantie en dus lever je hem in...) en ze hem weer gevonden hadden  :-\.
Daarna heeft prima gespeeld, met alleen een jaar of 10 geleden een mankement aan het "commandowiel" (of zoiets). Nu is hij een paar weken geleden moeilijk gaan doen; band startte niet meer op en nu zit de cassette vast in het apparaat. Display begint ook na te laten, en ik denk dat hij nu definitief de kliko ingaat  :'(. Ik koop een goedkope nieuwe videorecorder (bij Mediamarkt ;D), omdat ik ca. 50 banden met films (3 soms 4 per band) heb, die ik toch nog wel eens wil bekijken.
Mijn vriendin had een Akai GS-V221, die een "definitieve error" geeft... nu heeft ze een JVC (HV-510 of 610 of zoiets); puike videorecorder, al zeg ik het zelf ;)!

Wil je een leuke hifi stereo videorecorder, neem dan een JVC, zijn fijne recorders namelijk en naar mijn mening beter dan sony.

Akai van tegenwoordig is alleen nog maar de merknaam en leverd de kwaliteit van yoko en supertech.
De oude akai videorecorders waren erg goed, menig merk kon er aan tippen.

Hoewel. Het Duitse Saba had een vhs recorder op de markt, een van hun eerste modellen met frontloader, schuine voorkant. Dat ding gaf maar een prachtbeeld waar je nu nog van zou gaan kwijlen.
Deze videorecorder had dan ook een ijzersterk loopwerk, deze nam echt zo mooi op als het originele kabelbeeld.
Zelfs de meest moderne videorecorders hebben moeite om deze kwaliteit te evenaren.

Ik moet zeggen, ik ben inmiddels dvd video gewend en digitenne, wat ik opneem is netzo zuiver als dat ik ontvang, totaal geen verschil. Maar voor een vhs videorecorder geeft de jvc hr658 een pracht beeld.

Celica TA40

Citaat van: Chris de Boden op 23 februari 2005, 02:58:11
Wil je een leuke hifi stereo videorecorder, neem dan een JVC, zijn fijne recorders namelijk en naar mijn mening beter dan sony.
Hifi-stereo hoeft van mij niet; ik weet niet eens of die Sharp wel of niet stereo is, daar zou ik de handleiding voor moeten zoeken... ik dacht van wel. Een videorecorder is voor mij een middel om twee dingen te kunnen zien die gelijktijdig uitgezonden worden ;D. Mijn TV is mono, zonder teletext (kon destijds wel als optie achteraf ingebouwd worden, maar dat is er nooit van gekomen); hij is wel kleur... ;D.
Ook Sharp, van kerst 1987; prima beeld (zou een Sony beeldbuis inzitten), werkt nog steeds perfect.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Chris de Boden

Citaat van: celicav8 op 23 februari 2005, 20:21:16
Hifi-stereo hoeft van mij niet; ik weet niet eens of die Sharp wel of niet stereo is, daar zou ik de handleiding voor moeten zoeken... ik dacht van wel. Een videorecorder is voor mij een middel om twee dingen te kunnen zien die gelijktijdig uitgezonden worden ;D. Mijn TV is mono, zonder teletext (kon destijds wel als optie achteraf ingebouwd worden, maar dat is er nooit van gekomen); hij is wel kleur... ;D.
Ook Sharp, van kerst 1987; prima beeld (zou een Sony beeldbuis inzitten), werkt nog steeds perfect.

Je kunt op een heel eenvoudige manier er achter komen of er en sony beeldbuis in zit:
Kijk vanaf de zijkant eens naar de beeldbuis, loopt tie bol dan is het geen sony en loopt tie recht is het wel een sony. Tegenwoordig maakt ook philips 100% vlakke beeldbuizen, maar dat was vroeger niet aan de orde.
Een sony trinitron beeldbuis is meer een uitstede van een kolom terwijl de andere merken meer een uisnede is van een bal.

Leuk en grappig detail van de moderne philips buizen is dat als je er vanaf kijkhoek van 110 graden naar zou kijken denk je dat het om een bolle beeldbuis gaat. kijk je er vlak langs is de buis ineens helemaal vlak.

BTW lijkt een trinitron beeldbuis, de iets oudere typen juist wat hol te lopen vanaf de zijkant gezien.

theo technics

Citaat van: Chris de Boden op 23 februari 2005, 21:22:52

Je kunt op een heel eenvoudige manier er achter komen of er en sony beeldbuis in zit:
Kijk vanaf de zijkant eens naar de beeldbuis, loopt tie bol dan is het geen sony en loopt tie recht is het wel een sony. Tegenwoordig maakt ook philips 100% vlakke beeldbuizen, maar dat was vroeger niet aan de orde.
Een sony trinitron beeldbuis is meer een uitstede van een kolom terwijl de andere merken meer een uisnede is van een bal.

Leuk en grappig detail van de moderne philips buizen is dat als je er vanaf kijkhoek van 110 graden naar zou kijken denk je dat het om een bolle beeldbuis gaat. kijk je er vlak langs is de buis ineens helemaal vlak.

BTW lijkt een trinitron beeldbuis, de iets oudere typen juist wat hol te lopen vanaf de zijkant gezien.

Ik heb altijd die twee horizontale lijnen storend gevonden wat zich duidelijk aftekende als het beeld licht grijs was, en ook dat holle fosfor scherm, het leek wel of je in een tunnel keek :(
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Lars

Mijn ouders hebben altijd een videorecorder gehad.

Ze hebben er twee gehad, waarvan de eerste van Sanyo. De langste tijd heeft staan opnemen en afspelen. Door ouderdom ging die kapot.
We hadden toen al een JVC tv en die hebben we nog, lijkt onverwoestbaar.
Toen de Sanyo overleden was, kwam er een JVC videorecorder. Werkte perfect met de oude JVC tv.

En mijn ouders hebben er nog plezier van, al is de JVC tv wel naar boven verhuisd en dezelfde tv die ik heb voor in de plaats gekomen. Die heeft namelijk stereo weergave.

De JVC tv kan al meer dan tien jaar zijn en de Sanyo hebben we al 2 a 3 jaar niet meer.

Videorecorders kunnen dus erg goed zijn, mits er fatsoenlijk mee omgesprongen word.
Niet zoals op scholen. :P

Maar helaas gaat het hier niet over de opvolgers van de videorecorders, want mocht de JVC ook te komen overleiden, wat mij niet kan voorstellen, dan is de hardeschijf recorder met dvd brander wel een uitkomst. Al lijkt mij de brander niks.
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."
"You know what music is? A harmonica connection between all human beings."

Chris de Boden

Citaat van: theo technics op 23 februari 2005, 21:39:10
Citaat van: Chris de Boden op 23 februari 2005, 21:22:52

Ik heb altijd die twee horizontale lijnen storend gevonden wat zich duidelijk aftekende als het beeld licht grijs was, en ook dat holle fosfor scherm, het leek wel of je in een tunnel keek :(
.

Theo,
Dat is normaal bij een trinitron beeldbuis, dat zijn 2 hulp lijnen die altijd zichtbaar zijn.
Om die reden gaat mijn voorkeur dus ook uit naar philips beeldbuizen die dat euvel niet hebben.
Op mijn pc gebruik ik overigens een 17" tft scherm wat mij nog beter bevalt.

eploeg

Wel ik heb hem zien komen en wellicht zie ik hem ook nog gaan.
De eerste recorders die je hier zeg maar gewild kon kopen waren die Philips v2000 bakken. MIjn ouders kochten er vrij snel een, omdat mijn vader nogal vooruitstrevend is in die dingen. Hij kocht ook in 1958 een bandrecorder, die het nog steeds doet en ik luister nog wel eens naar de banden die we nog hebben. Ik woonde al niet meer thuis, maar in het zuiden en we hadden hier natuurlijk belgie en duitsland gewoon op de eigen antenne 9 kanalen inclusief de britste legerzender. Pas in 1989 heb ik mijn eerste video gekocht. UIteraard orienteerde ik me eerst en het was onder andere de consumentenbond die toen zeiden dat het zeer af te raden was een video te kopen onder de 700 gulden. Maar ik zag een Orion in de ITs voor 499 en die heb ik gekocht omdat mijn toen veel jongere vriendin graag een serie wou zien die ze anders niet kon zien. Wel pappen en nathouden zgt men dan dus ik met die Orion naar huis.
Kicken. Ik had nu een afstandbediening en hoefde niets steeds meer mijn dochters in te schakelen om over te zetten. Ik had toen zo'n Philips bak met tiptoetsen, waar je af en toe als je nylon vloerbedekking had een enorme optater van kreeg en je weer een IC tje moest wisselen.
De philips TV is gegaan omdat het wandrek van de muur afkwam, een andere is gekomen met teletekst, en toen nog een andere, en nu kijk ik al een paar jaar tegen mijn stereo 100Hz met razendsnelle teletekst aan. Prima apparaatje. Toen ik deze een jaar had wou de oude orion wel afspelen maar niet meer opnemen. Ik heb toen een overjarige JVC gekocht stereo en die draait nu stiekemweg ook al wer een jaar of wat. De orion is eerst in gebruik geweest met mijn sony videomixer en nieuwe recorder. Nu staat ie met een philips monitor naast mijn bed en kijk ik af en toe een videootje. (nee niet dat soort, de laaste die ik gezien heb is millionaire dogs) zo'n slecht getekende hoogst slaapverwekkende film.
De video mixer ga ik binnenkort weer gebruiken om mijn video's vor te bereiden voor het overzetten naar dvd. Want ik heb ook een DVD speler jawel. een goedkope van Bart Smit. Hup de regiocode eruit en fietsen maar. pracht bak slikt alles.   

eploeg

Mijn nieuwste aanwinst:
Een PHILIPS VR 6710 en VR 6711
Portable recorder en los ergens een camera erbij gekocht.
DE recorder en camera had ik al eerder zien staan maar vond de prijs te gek voor een probeerseltje. NA effe stevig dealen toch maar gekocht.

Recorder blijkt in optima forma conditie en camera werkt ook prima.
Alleen mis ik een draagriem en een batterij. Ik heb wel de 220v adapter.
Die kun je eruit halen en dan een batterij er in steken.
MAar ergens te koop vragen.

theo technics

peter

PHILIPS VR 6710 en VR 6711 komt dat spul uit de kringloop in best?
keb daar vorige week zoiets zien liggen. Zo niet misschien een adres voor een batterij.  ;)

eploeg

Citaat van: peter op  2 augustus 2005, 17:59:07
PHILIPS VR 6710 en VR 6711 komt dat spul uit de kringloop in best?
keb daar vorige week zoiets zien liggen. Zo niet misschien een adres voor een batterij.  ;)

Kloptt koste eerst 15 Euro dus dat was laten liggen. Ik heb hem nu voor 6 dat kan ik echt niet laten liggen en wel effe perfect.
Bij de handmelkers in Best lag de camera voor 5 van die muntjes maar effe lief kijken  helpt .
Daar ook meteen een mooie sherwood draaitafel gekocht, moet er wel effe met de prodent over de stofkap heen.
en een van de eerste wekkerradio's weetje wel met drie draaiende cijferwieltjes, en een antstatisch doekje + borstel voor een van de draaitafels.
En een rugzak om niet voorover te vallen (zie ander topic). Weer effe ruig bezig geweest vandaag.
ik kan de vcr nou ook gebruiken om mijn wolfvision beelden vast te leggen.
Wolfvision is een hoe heet zo'n ding eigenlijk. Lijkt op overheadprojector.
Plaat met camera er naast en een spiegel erboven.
Nou nog een PC kaart TV liefts USB in en ik ben weer gelukkig

eploeg

Citaat van: theo technics op  2 augustus 2005, 17:57:56

Te koop bij http://www.strikalite.co.uk/makemodel2/14/PHILIPS/VR6711/Batteries.html

Heb je gezien wat ze kosten.
10 de recorder
Ik zoek een gebruikte. desnoods een behuizing alleen, froevelen we wel wat.

theo technics