Nieuwe KT 7 phonoversterker

Gestart door .., 9 november 2008, 16:35:24

Vorige topic - Volgende topic

..

Sinds kort ben ik bezig met een nieuwe phonotrap, gebaseerd op een schema van Sander KT88. Het is een heel eenvoudig ontwerp met maar 1 ECC83 per kanaal. RIAA correctie geschied dmv. tegenkoppeling. Een heel mooi ontwerpje dus.

Ik heb het even snel in elkaar gemeubeld want ik was rete benieuwd hoe dit nou zou klinken. Nou het klinkt super!! Ruisniveau is zeer laag, lager dan de brom die ik nog hoor maar dat komt misschien door de houtje touwtje opbouw van de schakeling.

KT88

- Audiodidact -

..

Ik hoop wel dat als de schakeling in een mooi behuizing is gebouwd dat de brom een stuk minder is :-\...

KT88

Ik haalde -80 dB met kortgesloten ingangen en DC gloeivoeding.  8)
- Audiodidact -

..

Citaat van: KT88 op  9 november 2008, 17:37:30
Ik haalde -80 dB met kortgesloten ingangen en DC gloeivoeding.  8)

Ruisniveau is heel laag alleen de brom is vrij hoog...

KT88

Die -80 dB is inclusief alles.

Het verbaasde mij eerst ook, heb de meting herhaald met de traditionele analoge meetapparatuur en kwam op hetzelfde uit als met de PC.

Een zorgvuldige bouw, correcte aardlayout en wellcht wat geluk gehad met de buiskeuze, alhoewel het niet exemplarisch was.
Ik gebruikte JJ ECC803S buisjes.
- Audiodidact -

..

Ik heb er nu ook JJ803S buisjes in zitten en het klinkt heel mooi, eigenlijk veel mooier dan de PD.

telefunken

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 18:38:12
Ik heb er nu ook JJ803S buisjes in zitten en het klinkt heel mooi, eigenlijk veel mooier dan de PD.

mooier dan de PD.
zeg andries gebruik jij in je PD ook de WE420a in plaats van de 5755 raytheon.

en in wat klink deze beter.
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

..

Citaat van: telefunken op  9 november 2008, 19:08:06

mooier dan de PD.

Nee, de WE420a heb ik in de PD nog nooit gebruikt.

Deze phonotrap vind ik veel opener klinken, meer muziekaler. Je hoort ook meer details dan bij de PD die desondanks met de allerbeste onderdelen is opgebouwd.

telefunken

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 19:10:59

mooier dan de PD.

Deze phonotrap vind ik veel opener klinken, meer rust en muziekaler. Je hoort ook meer details dan bij de PD die desondanks met de allerbeste onderdelen is opgebouwd.

ik was al bang voor deze reactie,want die raytheon buisen zijn echt kut.(verstopte buis waar geen leven in zit)
als je de WE420a zou proberen gaat er wel een wereld open met je PD.
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

KT88

Ik ken de PD, in diverse variaties.

Wat mij het meest verbaasde is dat je met een handjevol goeiekope rommel een phonotrapje maakt dat de standaard PD gewoon voorbij speelt, en daarbij ook heel wat commerciële phonotrapjes in het stof laat bijten.
E.e.a. is uiteraard subjectief, meetbaar (RIAA correctie) is deze trap niet bijster goed.

Het is ook een beetje afhankelijk van element en uitgangsbelasting; de laatste liever hoger dan 100k dus een rooster van een buis.
Op een torrenbak met 20 k potmeter in gaat dit dus NIET werken.
En een kathodevolger erachter is het nou ook net niet........
- Audiodidact -

..

Citaat van: telefunken op  9 november 2008, 19:15:10

mooier dan de PD.

Deze phonotrap vind ik veel opener klinken, meer rust en muziekaler. Je hoort ook meer details dan bij de PD die desondanks met de allerbeste onderdelen is opgebouwd.

ik was al bang voor deze reactie,want die raytheon buisen zijn echt kut.(verstopte buis waar geen leven in zit)

:o :o

Ik moet me zeker schamen :-\.  Om eerlijk te zeggen heb ik deze buis nooit kunnen vinden :-\

telefunken

Citaat van: KT88 op  9 november 2008, 19:22:45
Ik ken de PD, in diverse variaties.

Wat mij het meest verbaasde is dat je met een handjevol goeiekope rommel een phonotrapje maakt dat de standaard PD gewoon voorbij speelt, en daarbij ook heel wat commerciële phonotrapjes in het stof laat bijten.

hoi sander.

ik zeg niet dat jouw phonoschema minder klink,alleen ik word soms droevig als men met dure componenten iets bouwt,maar de goede buisen niet gebruikt.
de raytheon klinkt als een goedkope instapper.
ik heb nog spullen zat dus jouw phono versie ga ik zeker proberen.(leuk winterprojectje)
ik mis alleen een gridstopper bij jouw versie?

KT88

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 19:30:27

Ik moet me zeker schamen :-\.  Om eerlijk te zeggen heb ik deze buis nooit kunnen vinden :-\

Nou wel even reëel blijven.......
Dit klinkt als: "Jamaar, dat dat Golfje met zijn 2 litertje sneller is dan mijn BMW 6 cylinder komt doordat ik in die BMW een 12 cylinder had moeten plaatsen"........

Kom nou toch op, soms kun je doorschieten met het gebruik van dure componenten, 99.9999999999% zuiver zilver en weetikwat voor exotische buizen.

Iets wat ik altijd heb voorgestaan en nog voorsta is het gebruik van simpele schakelingen en normale handelsonderdelen en daarmee een goed resultaat neerzetten.
Dat vind ik veel interessanter dan een $200 dollar buis gebruiken en daaromheen de beste Mundorf condensatoren.........
- Audiodidact -

telefunken

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 19:30:27

mooier dan de PD.

nou dan kan ik je bij deze melden,dat het verschil verschrikklijk groot is.
probeer ebay in de gaten te houden,ik heb daar heel wat paartjes gescoort (alleen ze zijn ondertussen prijziger geworden)
woon je ver weg bij mij vandaan.