Nieuwe KT 7 phonoversterker

Gestart door .., 9 november 2008, 16:35:24

Vorige topic - Volgende topic

KT88

Citaat van: telefunken op  9 november 2008, 19:36:37
ik mis alleen een gridstopper bij jouw versie?

Zit er inderdaad niet in en was hier ook niet nodig.
Afhankelijk van de bouw en de buis kan het nodig zijn.
- Audiodidact -

..

Citaat van: KT88 op  9 november 2008, 19:40:09
Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 19:30:27
Citaat van: telefunken op  9 november 2008, 19:15:10
ik was al bang voor deze reactie,want die raytheon buisen zijn echt kut.(verstopte buis waar geen leven in zit)
als je de WE420a zou proberen gaat er wel een wereld open met je PD.

:o :o

Ik moet me zeker schamen :-\.  Om eerlijk te zeggen heb ik deze buis nooit kunnen vinden :-\

Nou wel even reƫel blijven.......
Dit klinkt als: "Jamaar, dat dat Golfje met zijn 2 litertje sneller is dan mijn BMW 6 cylinder komt doordat ik in die BMW een 12 cylinder had moeten plaatsen"........

Kom nou toch op, soms kun je doorschieten met het gebruik van dure componenten, 99.9999999999% zuiver zilver en weetikwat voor exotische buizen.

Iets wat ik altijd heb voorgestaan en nog voorsta is het gebruik van simpele schakelingen en normale handelsonderdelen en daarmee een goed resultaat neerzetten.
Dat vind ik veel interessanter dan een $200 dollar buis gebruiken en daaromheen de beste Mundorf condensatoren.........

Dat begrijp ik alleen die WE buis is vaak genoemd en meestal wil ik van alles uitproberen. Maar je hebt gelijk het basis ontwerp moet goed zijn en pas daarna eventueel betere componenten toepassen.

KT88

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 19:45:31
Dat begrijp ik alleen die WE buis is vaak genoemd en meestal wil ik van alles uitproberen. Maar je hebt gelijk het basis ontwerp moet goed zijn en pas daarna eventueel betere componenten toepassen.

Juist.
En soms helpt het geen barst om er dure Mundorfs of exotische buizen in te hangen, soms is dat zelfs een achteruitgang.

Ik merk hetzelfde nu met een phonotrapje dat ik aan het ontwikkelen ben met opampjes.
Je begint met AD797, Black Gates en Welwyn weerstanden en het eindigt bij OPA2134, Panasonic FC en ECA en koolfilmweerstandjes van bij Dick Best, jawel.
- Audiodidact -

..

Citaat van: KT88 op  9 november 2008, 19:50:29
Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 19:45:31

Juist.
En soms helpt het geen barst om er dure Mundorfs of exotische buizen in te hangen, soms is dat zelfs een achteruitgang.

Ik merk hetzelfde nu met een phonotrapje dat ik aan het ontwikkelen ben met opampjes.
Je begint met AD797, Black Gates en Welwyn weerstanden en het eindigt bij OPA2134, Panasonic FC en ECA en koolfilmweerstandjes van bij Dick Best, jawel.

Heeft idd. ook vaak geen nut, die ultra dure componenten. Behalve op sommige plaatsen dan zoals in mijn voorversterker.

Theo van Wermeskerken

KT : ik had net als Andries het ontwerpje van je phonotrap even provisorisch
opgebouwd voor een test.
Die verliep in het geheel niet beroerd, onverwacht goed eigenlijk.
Nu wil / moet ik eigenlijk direct hier vanuit naar cd-niveau.
Hoe zou jij dat doen zonder nu gelijk het mooie van het simpele ontwerp
om zeep te brengen.

mvg,   Theo.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sterremuur

Citaat van: KT88 op  9 november 2008, 17:03:07
Voor de liefhebbers:

Leuke no-nonsense schakeling!

;)

Ik ben wel benieuwd wat er op de achterkant staat....
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

KT88

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 10 november 2008, 01:47:44
KT : ik had net als Andries het ontwerpje van je phonotrap even provisorisch
opgebouwd voor een test.
Die verliep in het geheel niet beroerd, onverwacht goed eigenlijk.
Nu wil / moet ik eigenlijk direct hier vanuit naar cd-niveau.
Hoe zou jij dat doen zonder nu gelijk het mooie van het simpele ontwerp
om zeep te brengen.

Brrrr.........de gain is ca. 45 dB, dat levert zeker geen CD-niveau op.
Een extra GKS zou kunnen, met bijv. een 6072. Dat kun je lekker laagohmig houden.
Gain van max 10 dB zal voldoende zijn.

BTW je vraag naar anodecaps: gewoon 6 mm clips in een 807 topcap solderen, ben je er ook. ;)
- Audiodidact -

KT88

Citaat van: Sterremuur op 10 november 2008, 13:52:14
Ik ben wel benieuwd wat er op de achterkant staat....

Hoe bedoel je?
- Audiodidact -

KT88

Nog eens goed gekeken naar de foto van de opbouw Andries, maar ik vermoed dat als je e.e.a. netjes in een dicht kastje bouwt met een weerstandbordje dat het wel degelijk mooi bromvrij zal zijn.

Denk wel aan je aardpunten, grond de middenpennen van de voetjes, laat de ingangsweerstanden daarop terugkomen en werk zo terug naar de uitgang.
Houd alle rooster/kathodeweerstanden bij de betreffende buis, grond is de middenbus.
Per busje (en buisje) een apart grounddraadje naar de nul van de voeding (i.c. de elco na de laatste smoorspoel).

Op mijn andere PC staat dacht ik nog wel een fotootje van hoe ik het spul in die Kontakt7 heb gefrommeld en die gaf dus die mooie meetwaarden.
Als je het ziet geloof je het vast niet.........ik had overigens wel schermbussen over de buisjes geplaatst.

Zal die foto's nog wel even plaatsen als ik weer OK ben en bij de PC boven zit.
- Audiodidact -

..

Bedankt voor de goede tips Sander ;). Ik heb het in eerste instantie even heel snel opgebouwd maar het komt in een mooie behuizing ;).

Miniwatt

Hoe ziet je voeding eruit, Andries?

10cc

Over voeding gesproken. Waarom is de voedingsspanning zo laag gekozen?
Met maar 200V is de vervorming onnodig hoog. Een gezonde 400V zou deze versterker een stuk beter maken.

10cc

Het is ook verstandig om voor deze versterker voor MD elementen eens goed naar de ingangscapaciteit te kijken.
Mijn schatting is dat dat deze versterker een kleine 100pF capaciteit heeft. Dit is zonder de kabel van de draaitafel er naar toe.  MD elementen zijn zeer kritisch in de capacitieve belasting en daar dient dus terdege rekening mee gehouden te worden.

Sterremuur

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

telefunken

Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 18:38:12
Ik heb er nu ook JJ803S buisjes in zitten en het klinkt heel mooi, eigenlijk veel mooier dan de PD.

hoi andries.
vraag eens aan peter AD hij heeft tegenwoordig ecc83 van TJ.
deze schijnen ook heel goed te klinken,op sommige plekken nog mooier dan zijn mullard boxplates. (volgens een buisenvriend)
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)