Nieuwe KT 7 phonoversterker

Gestart door .., 9 november 2008, 16:35:24

Vorige topic - Volgende topic

..

Citaat van: telefunken op 11 november 2008, 14:01:33
Citaat van: Andries van Aarsen op  9 november 2008, 18:38:12
Ik heb er nu ook JJ803S buisjes in zitten en het klinkt heel mooi, eigenlijk veel mooier dan de PD.

hoi andries.
vraag eens aan peter AD hij heeft tegenwoordig ecc83 van TJ.
deze schijnen ook heel goed te klinken,op sommige plekken nog mooier dan zijn mullard boxplates. (volgens een buisenvriend)

Hee, dat wist ik nog niet dat TJ ook ecc 83's maakt. Gebruik wel met volle tevredenheid hun 300B's.

Citaat van: Miniwatt op 10 november 2008, 22:00:17
Hoe ziet je voeding eruit, Andries?

Gewoon een standaard buizenvoeding met een EZ81, en twee smoorspoelen. ;)

telefunken

Citaat van: Andries van Aarsen op 11 november 2008, 16:40:03

Gebruik wel met volle tevredenheid hun 300B's.

die heb ik ook althans mijn vrouw,ik hou het bij WE  ;D

mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

..

Citaat van: telefunken op 11 november 2008, 16:54:06
Citaat van: Andries van Aarsen op 11 november 2008, 16:40:03

Gebruik wel met volle tevredenheid hun 300B's.

die heb ik ook althans mijn vrouw,ik hou het bij WE  ;D

Die WE wil ik ook nog eens een keer proberen ::)

10cc

Citaat van: 10cc op 10 november 2008, 22:34:46
Het is ook verstandig om voor deze versterker voor MD elementen eens goed naar de ingangscapaciteit te kijken.
Mijn schatting is dat dat deze versterker een kleine 100pF capaciteit heeft. Dit is zonder de kabel van de draaitafel er naar toe.  MD elementen zijn zeer kritisch in de capacitieve belasting en daar dient dus terdege rekening mee gehouden te worden.

Ik ben bang dat dit een niveau te hoog gegrepen is voor de meesten hier.........

A. Buys

@10cc: we zullen er naar kijken.
|         |        |       |      |     |    |   |    |     |      |       |        |         |

..

Citaat van: 10cc op 11 november 2008, 17:38:09
Het is ook verstandig om voor deze versterker voor MD elementen eens goed naar de ingangscapaciteit te kijken.
Mijn schatting is dat dat deze versterker een kleine 100pF capaciteit heeft. Dit is zonder de kabel van de draaitafel er naar toe.  MD elementen zijn zeer kritisch in de capacitieve belasting en daar dient dus terdege rekening mee gehouden te worden.

Ik ben bang dat dit een niveau te hoog gegrepen is voor de meesten hier.........

Hoezo is dat niveau te hoog gegrepen voor ons? Alsof wij maar een stelletje prutsers zijn :)

Miniwatt

Citaat van: 10cc op 11 november 2008, 17:38:09

Waren we allemaal maar zo goed en überdeskundig als jij.. ::) :P

A. Buys

Ik zit nu al een kwartier naar die ingangscapaciteit te staren, maar er gebeurt niets. ???

ik zal hem eens aansluiten op de kabel, (dan maar ff geen TV.)
|         |        |       |      |     |    |   |    |     |      |       |        |         |

10cc

Was een grapje jongens. Om jullie even wakker te schudden.

Het gaat wel om de belangrijkste interactie voor een MD element maar niemand reageerde.

horn

Als het goed klinkt is het goed .
Soms word er alles uit de kast getrokken om het technische perfectie te krijgen, alles volgens het boekje klink vaak niet het beste.
Zo vind ik dat ook met instellingen van buizen als ik echt op klank ga tunen
kom ik meestal buiten de opgegeven instelling
maar ik begin er wel altijd mee.
Het zijn richtlijnen waarvan je als zelfbouwer rustig mag afwijken vind ik .
dat is nou het mooie van zelfbouwen.
:) 

..

Citaat van: 10cc op 11 november 2008, 18:50:33

Het gaat wel om de belangrijkste interactie voor een MD element maar niemand reageerde.

Volgens mij is de capaciteit veel lager.

10cc

Citaat van: Andries van Aarsen op 11 november 2008, 19:15:58

Ik heb het uitgerekend op grond van de versterkingsfaktor (in deze schakeling) en de datasheets van de buis. Het gaat dus om de Millercapaciteit.  Ook uit andere literatuur (o.a oude audio&techniek en Morgan Jones "Valve Amplifiers")  wordt de door mij gevonden waarde  als juist bevonden.  Maar als jij een veel lagere waarde vindt wil ik graag weten welke en hoe je er aan bent gekomen en waarom deze afwijkt van de  andere bronnen.

10cc

Citaat van: horn op 11 november 2008, 19:11:19
Als het goed klinkt is het goed .
Soms word er alles uit de kast getrokken om het technische perfectie te krijgen, alles volgens het boekje klink vaak niet het beste.
Zo vind ik dat ook met instellingen van buizen als ik echt op klank ga tunen
kom ik meestal buiten de opgegeven instelling
maar ik begin er wel altijd mee.
Het zijn richtlijnen waarvan je als zelfbouwer rustig mag afwijken vind ik .
dat is nou het mooie van zelfbouwen.
:) 

Tja een beetje een dooddoener.

Voor MD elementen geldt dat je rekening moet houden met de capacitieve last. Uiteindelijk is het een resonatie circuit.

Miniwatt

Hoe zou het met een high output MC werken?
Nouja, als het goed is weet ik dat vanavond, heb even wat onderdeeltjes gescoord :)
Ik heb ook een PD, dus ben erg benieuwd :)

..

Citaat van: 10cc op 11 november 2008, 19:22:39
Citaat van: Andries van Aarsen op 11 november 2008, 19:15:58

Ik heb het uitgerekend op grond van de versterkingsfaktor (in deze schakeling) en de datasheets van de buis. Het gaat dus om de Millercapaciteit.  Ook uit andere literatuur (o.a oude audio&techniek en Morgan Jones "Valve Amplifiers")  wordt de door mij gevonden waarde  als juist bevonden.  Maar als jij een veel lagere waarde vindt wil ik graag weten welke en hoe je er aan bent gekomen en waarom deze afwijkt van de  andere bronnen.

Overigens ben ik vergeten het tegenkoppel circuit mee te rekenen. Dan kom je dus wel uit op een capaciteit van ongeveer 100 pF.