• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

[Video]Wat is nou die stoorstreep aan de onderkant van het scherm???

Gestart door Chris de Boden, 4 maart 2005, 21:07:49

Vorige topic - Volgende topic

Chris de Boden

Op sommige tv's zie je ongeacht welke videorecorder je erop aan sluit aan de onderkant een zeer smalle stoorstreep. Sluit ik dezelfde recorder aan op mijn eigen tv, dan is die stoorstreep niet zichtbaar.
Die stoorstreep is zeer smal en het beeld is voor de rest prima in orde.

Dit is echter geen defect aan de tv of videorecorder en heb ik op zo veel tv's al gezien, maar wat is die stoorstreep???.
Nieuw: "Muziek voor op de N-weg" volume 1 ;D

theo technics

Dan staat waarschijnlijk op jou TV de verticale afbuiging wat groter of wat naar beneden toe gepositioneerd.

Het signaal wordt diagonaal dus schuin, op de band geschreven het fenomeen doet zich voor als kop één de band verlaat en kop twee de band nog niet heeft bereikt, zeg maar een miniscule afstellings fout of synchronisatie fout.

Zover ik weet.
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Chris de Boden

Ik heb zelf een breedbeeld, dus dan valt er zoiezo een klein reepje aan de boven en onderkant weg.

theo technics

Citaat van: Chris de Boden op  4 maart 2005, 22:07:38
Ik heb zelf een breedbeeld, dus dan valt er zoiezo een klein reepje aan de boven en onderkant weg.

Ik weet niet of je in het menu vd TV het beeld kan tillen of liften( iets omhoog of naar beneden) kan instellen?
Dan zul je zien dat dat streepje ook bij jou zal verschijnen ;)

Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Chris de Boden

5 maart 2005, 03:12:38 #4 Laatste wijziging: 5 maart 2005, 03:16:08 door Chris de Boden
Is dat op iedere tv zo???
Ik zie het helemaal extreem erg als ik een videoband op dvd opgenomen heb en de dvd op mijn pc bekijkt, net een paar horizontale lijnen met vervormd beeld.
Ik heb gekeken op mijn eigen tv met een videoband, maar hoe ik ook zoom en welke instelling ik ook gebruik, op mijn tv zie ik geen stoorstrepen.
Ik denk dat ik gewoon een goede tv heb.
Gaat toch echt niks boven een philips tv.

Philips Rules :)

art

Citaat van: Chris de Boden op  5 maart 2005, 03:12:38
Is dat op iedere tv zo???
Ik zie het helemaal extreem erg als ik een videoband op dvd opgenomen heb en de dvd op mijn pc bekijkt, net een paar horizontale lijnen met vervormd beeld.
Ik heb gekeken op mijn eigen tv met een videoband, maar hoe ik ook zoom en welke instelling ik ook gebruik, op mijn tv zie ik geen stoorstrepen.
Ik denk dat ik gewoon een goede tv heb.
Gaat toch echt niks boven een philips tv.

Philips Rules :)

De eerste 5 en de laatste 5 beeldlijnen beeldlijnen in een gewoon TV signaal staan bij afspraak niet op het scherm en worden in de praktijk gebruikt om allerlei (digitale) informatie mee te sturen w.o. Teletext.
Een goede analoge video naar digitale video omzetter "weet" dat en houdt er rekening mee.
Sommige videorecorders houden er ook rekening mee, dus je ziet het niet altijd. Overigens is het wel handig als je een "slordige" videorecorder hebt, want dan kan je naderhand nog met teletext uitvissen wanneer je die opname ook al weer gemaakt had .....
Als je er echt vanaf wilt dien je in het analoge videosignaal een TBC (timebase corrector) op te nemen, dan wordt het weer echt clean. Overigens zijn die dingen ook perfect om allerlei analoge copieerbeveiligingen te omzeilen  :police:

Tweedehands TBC's zijn spaarzaam te koop; er zijn ook (digitale DHVS) recorders te koop waar zo'n ding al inzit. Alleen nooit populair geworden in Europa, dus ook lastig om aan te komen.

Chris de Boden

Heb trouwens een testje gedaan met een 37cm tv, mijn videorecorder en mijn dvd-videorecorder.

De gewone vhs geeft idd die stoorstreep, maar de dvd video totaal niet.

hansbaas

Hallo,

Ik ben bezig om mijn videotapes (zowel VHS als Hi-8) te converteren naar DVD. Ik doe dat met Studio 9, een eenvoudig maar uitstekend werkend video-edit pakket. Ook ik zat met het probleem van de stoorstrepen (bij VHS boven en onder en bij Hi-8 alleen onder). Na veel puzzelen heb ik in Studio 9 een zeer eenvoudige oplossing gevonden om er voor eeuwig en voor altijd vanaf te komen:

Maak een title die over het beeld heen getoond wordt en die 100% doorzichtig is. Leg in deze title een of twee zwarte balken op de plaats van de stoorstepen.
Als je nu een DVD maakt zijn alle problemen verdwenen.

Succes, Hans