• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

DAB, gaat dat nog wat worden of....

Gestart door theo technics, 8 september 2009, 18:22:15

Vorige topic - Volgende topic

theo technics

Die unit kan zowel DAB als DAB+ aan, maar ik twijfel over die dekking Hanske.
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Hanske

Vraag de KI eens even dan bij twijfel over de dekking ;D

Maar ook juist daarom, laat ze eerst nog even doorstoeien en kijk hoe het verloopt. Het kan ook helemaal afgelopen zijn over een tijdje ;)

Parker700

Citaat van: Hanske op  9 september 2009, 18:43:46
Het kan ook helemaal afgelopen zijn over een tijdje ;)
Lijkt mij voor de dekking van Theo zeer waarschijnlijk. :angel:
Muziek, daar kikker je van op!

art

Citaat van: Parker700 op  9 september 2009, 18:45:13
Citaat van: Hanske op  9 september 2009, 18:43:46
Het kan ook helemaal afgelopen zijn over een tijdje ;)
Lijkt mij voor de dekking bij Theo zeer waarschijnlijk. :angel:


Precies, de hoogste mast (IJsselstein) staat bij hem zowat in de tuin!  ;D

theo technics

Citaat van: art op  9 september 2009, 18:46:40
Citaat van: Parker700 op  9 september 2009, 18:45:13
Citaat van: Hanske op  9 september 2009, 18:43:46
Het kan ook helemaal afgelopen zijn over een tijdje ;)
Lijkt mij voor de dekking bij Theo zeer waarschijnlijk. :angel:


Precies, de hoogste mast (IJsselstein) staat bij hem zowat in de tuin!  ;D


Ja ja, hier in Gorinchem staat ook een digitenne mast, de dekking zou optimaal moeten zijn.
Dat klopte ook, maar er moest geen scooter langskomen.


Dat probleem kon ik oplossen hier door de attenne te verhuizen naar zolder igg.
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Hanske

Citaat van: art op  9 september 2009, 18:46:40
Citaat van: Parker700 op  9 september 2009, 18:45:13
Citaat van: Hanske op  9 september 2009, 18:43:46
Het kan ook helemaal afgelopen zijn over een tijdje ;)
Lijkt mij voor de dekking bij Theo zeer waarschijnlijk. :angel:


Precies, de hoogste mast (IJsselstein) staat bij hem zowat in de tuin!  ;D

Straalt de bitjes dus mooi over z'n lachebekkie heen ;D

art

Ja, hallo, het blijft VHF en dus schaduweffecten.

Er zijn wel frequenties waar dat effect niet bij optreedt, maar de uizendingen zijn zo saai:
http://en.wikibooks.org/wiki/Electronics/Gallery_of_VLF-signals

theo technics

Jeetje, we leven in 2009 inmiddels.
Zelfs op mijn T spriet had ik geen last van verstoringen Art! :o
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

art

Ja, hoor.
Geweldig zoals de natuurkunde zich heeft aangepast de laatste jaren!  :laugh: :laugh: :laugh:

theo technics

Het gaat iig bij een digitaal signaal eerder goed fout dan bij een analoog signaal.
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

jotra

Valt erg tegen dat DAB, zeker geen CD kwaliteit. Een goede FM tuner blijkt moeilijk te kloppen. Ik heb allebei, maar luister vrijwel altijd naar FM. Daarnaast zijn er ook erg weinig DAB zenders beschikbaar.
Een goede vrouw is haar gewicht in goud waard.

art

Ik heb ook beide.

Prefereer DAB vanwege het ontbreken van het pompende van een moderne FM-zender.

Voor pop-muziek OK, maar klassiek en moderne dynamische muziek gaat er sterk op vooruit met DAB.
DAB heeft natuurlijk ook nadelen, maar niet zo storend als FM.


Integra

Heb DAB in de auto.....

Ontvangst:  een ramp
Geluid:  nog erger

Ik geloof dat Tube Jack ook niet echt te spreken was over DAB ;D


art

Ja, dat inbouwen van DAB in auto's is niet simpel.  ;)

Er zit hier een bedrijf in de buurt dat daarvan (en natuurlijk ook van de hele videoheisa) z'n specialiteit heeft gemaakt. Draait goed, dus het kan wel!

De ellende met FM is ontstaan toen besloten werd om het stereomultiplex systeem in te voeren; tegenstanders vonden toen al dat de dynamiek en s/n teveel werd aangetast.
De rottigheid zette echter pas goed door toen de piraatjes de FM-band ontdekten. Om hun ontvangst over een zo groot mogelijk gebied toch redelijk goed te houden gingen de gelicenceerde zenders meer en meer over op bandbreedtebeheersing om een zo hoog mogelijke energie te houden in hun zijbanden. Daarnaast werd de dynamiek verder beperkt. Die techniek was al bekend in de USA, waar men al langer had te doen met een forse bezetting van de FM band. Weliswaar niet door piraten maar wel door een ander toelatingbeleid van  gelicenceerde stations.

DAB heeft inderdaad het nadeel van alle "lossy" datacompressietechnieken, hetgeen hoorbaar wordt (voor mij dan) in de klankweergave van bepaalde instrumenten.
Maar de ruisvrije weergave en de schitterende dynamiek vergeleken met FM trekken mij over de streep.
DAB+ (áls het komt ......) zie ik als een verrijking, maar ik vrees dat de politiek daar weer een handeltje van zal maken waardoor het nettoresultaat niet beter zal zijn dan de huidige aanpak.

De analoge output van de meeste lowcost DAB-radiootjes is niet geweldig. Om het goed te beoordelen dien je de digitale output te hangen aan een fatsoenlijke moderne DAC, b.v. die in je stereoinstallatie.

Tsja, een goed (SA)CD'tje blijft natuurlijk het beste.  ;D

jempivs

Dan is internetradio via mijn squeezebox nog best best te pruimen, vind ik. De computer moet niet eens aanstaan..
Verder heb ik nog een puur analoge Kenwood KT917 achter de hand, ontdaan van alle moderne hulpmiddelen (geen remote, geen presets, wel mooie ontvangst en dito geluid).
Zoals het gezegde: "een kinderhand is gauw gevuld" ben ik een tevreden mensch....