Yamaha RX-V563 and Kef IQ70 laag volume: andere receiver of andere boxen?

Gestart door eric_B, 7 december 2009, 19:58:19

Vorige topic - Volgende topic

eric_B

Goedenavond, ik heb me zojuist aangemeld voor dit forum, lijkt mij erg interessant.

Mijn probleem: ik heb begin dit jaar een Yamaha RX-V563 aangeschaft met KEF IQ70 boxen. Ik had eigenlijk een zwaardere receiver willen hebben, maar de USB aansluiting leek mij erg handig (en een RX-V1900 was iets te prijzig). Achteraf wellicht niet heel verstandig, de mogelijkheid om MP3's vanaf een USB stick af te spelen is aanwezig, maar zo erg 'basic' dat je die na 2 maal proberen niet gebruikt.

Ik merk dat ik het volume van de receiver vrij ver moet opendraaien om een lekker vol geluidsniveau te krijgen, al snel richting -25/-20 dB voor een 'actief geluidsniveau' (niet erg hard, maar ook niet Sky Radio-zacht). Als ik echter een DVD met veel dynamiek bekijk, moet ik al richting -10/-5 of zelfs hoger gaan om de zachte passages te kunnen horen. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Dus, mijn vraag is de receiver upgraden (bv een RX-V2065/andere suggesties) of de speakers (geen idee)?

Alvast bedankt voor de reakties,
Groeten

Eric

eric_B

Aanvulling: hierbij de technische gegevens. Ik ben niet zo'n techneut, wellicht zegt een ander dit wel iets?

Boxen                    Kef IQ 70
Crossover Frequencies    2.5kHz
Sensitivity (2.83V/1m)   90dB
Maximum Output           111dB
Amplifier Requirements   15-150W
Impedance                8 Ohms
Frequency Range          36Hz - 40kHz

Yamaha RX-V563
RMS Output Power (20Hz - 20kHz)    -
RMS Output Power (1kHz)            90W x 7
Total Power (20Hz - 20kHz)         630W (1 kHz)

Yamaha RX-V2065
RMS Power (8 ohms, 20Hz-20kHz) [THD]                     130W x 7 [0.08%]
Max Output Power for Europe (4 ohms, 1 kHz, 0.7% THD)    7 x 180 W/kanaal

Stoffie

Mjah, ieder heeft natuurlijk zijn idee over wat een aanvaardbaar luisterniveau is, maar in principe zou dat zo geen probleem mogen stellen, aangezien die KEF's vrij gevoelige luidsprekers zijn en niet zo moeilijk voor een versterker om aan te sturen (puur theoretisch dan). Anderzijds wel niet zo'n vreselijke 'upfront' speaker, beetje laidback dus dat versterkt wellicht het gevoel nog.

Kan je niet eens proberen met een degelijke stereo versterker ipv zo'n surround geval (waarvan de ratings vaak erg optimistisch zijn), en zien of je het zelfde ervaart ?
Sony pre-Esprit - ESPRIT - V-FET - APM - ES

eric_B

NB: Ik heb een vrij gevoelig gehoor (dus niet doof geblèrt). Ik heb dus geen luisterniveau's waarbij ze 3 km verderop denken dat AC/DC een concert geeft.

Citaat van: Stoffie op 11 december 2009, 19:39:47
...Kan je niet eens proberen met een degelijke stereo versterker...

OK, suggesties? Wat is jouw mening: receiver aan de zwakke kant of juist speakers?

Stoffie

Geen kant-en-klaar antwoord, daarom zeg ik je ook om eens wat anders te proberen. Andere speakers op de amp, of een andere amp met die KEF's.

eric_B

Ik begrijp je reaktie...maar waar te beginnen? Ik heb geen audiowinkel, maar moet dus eerst iets kopen voordat ik kan testen. Ik zal dus wel enig idee moeten hebben wat geschikt kan zijn, anders blijf ik kopen en (hopelijk, anders wordt het wel kostbaar) inruilen.

Stoffie

Je kan toch wel eens bij iemand een versterker lenen of zo ? Vrienden, kennissen, collega's ?

eric_B

Jazeker, een fraaie Audiosonic, Lenco of Marquant...schiet ik denk ik niet veel mee op...

Stoffie

Tja, in dat geval kan je hier op het forum misschien eens een oproep doen? Iemand die in de buurt woont ?

eric_B

Kan ik proberen, ik woon alleen in een klein dorp.
Heb jij geen suggesties welke richting (merken, types) ik eens zou kunnen kijken?

Stoffie

Tja...da's moeilijk. Hangt ook wel sterk van je budget af.

Eigenlijk zou je een hifizaak moeten vinden waar je met je speakers eens binnenmag om een paar amps te proberen? Moet wel lukken, vraag me alleen niet waar.

Ik moet zeggen, ik heb een ganse hoop KEF IQ spul op m'n 5.1 amp hangen, en voor films is dat echt super, maar voor stereo muziek valt het tegen, als je al de fancy processing uitschakelt. Beetje dunnetjes. Zelfde speakers op een degelijke stereo versterker, is een wereld van verschil.

Your mileage, however, might vary ;)

eric_B

Citaat van: Stoffie op 11 december 2009, 22:01:47
Your mileage, however, might vary ;)

...and beauty is in the eye of the beholder. Ik zal eens een paar goede audiowinkels proberen op te zoeken en combinaties van versterker en luidsprekers beluisteren. Waarschijnlijk is dat de beste oplossing.

Stoffie

Zeker. Altijd eerst luisteren, dan kopen...althans dat zegt wijsheid :)