• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Klassieke muziek (en LP's!)

Gestart door otterhouse, 28 januari 2010, 11:46:53

Vorige topic - Volgende topic

otterhouse

Hallo allemaal,

Zijn hier ook liefhebbers van klassieke muziek? Ik ben vooral een verzamelaar van klassieke LP's,
de stuff dat nooit op CD terecht gekomen is. Het is altijd spannend als je ergens voor een euro
een plaat op de kop getikt hebt en je de naald in de groef steekt... Wat zal er nu weer komen?
Voor radio 4 heb ik een aantal platen op internet gezet (ze waren rechtenvrij, dus dan mag dat!)
Ben benieuwd wat jullie er van vinden:

http://www.radio4.nl/page/blog/5597/79
http://www.radio4.nl/page/blog/5715/79
http://www.radio4.nl/page/blog/6053/40
http://www.radio4.nl/page/blog/6453/79
http://www.radio4.nl/page/blog/6826/40
http://www.radio4.nl/page/blog/7173/40

Graag jullie reactie!

Groetjes,

Rolf

tito

Citaat van: otterhouse op 28 januari 2010, 11:46:53
de stuff dat nooit op CD terecht gekomen is.

Hoi.

Dat is eigenlijk `t leuke van vinyl verzamelen, maar denk dat plaatjes van bv. Otto of Piet Ketting niet gemakkelijk voor `n eurootje (bij de kringloop) te vinden zullen  zijn.  ;)

Wil de Vrede

Ik heb mijn hele verzameling op www.Flickr.com/photos/hansthijs staan.

Het grootste gedeelte komt van de kringloop in de buurt, vooral de klassieke platen zijn vaak nog bijna nieuw en er zit niet zoveel troep in geknoeid. Ze waren niet duur, zo vanaf 20 cent per plaat tot 7,50. Spotgoedkoop, vind ik!
Huidige opstelling: Vintage
For Nerds:
SuzyWong-JerryQuad 303-Luxman5C50(Pre)-Luxman5G12(EQ)-Philips TvW CD104-Aura Tuner-SanderKT88 Phonopre-Luxman PD-272/Micro-Acoustics 2002/530mp-Micro Seiki DD33/Dynavector Karat RubyMC-KEF107RR-KEF X300A

Bodemjager

ik koop sinds een jaartje ofzo ook regelmatig klassiek vinyl bij de lokale kringlopen.
daar betaal ik 35 tot 40 cent per lp.

deze 2 deze week nog gekocht:

1959

1956
(weet niet of je dit laatste album ook klassiek kan noemen

dit zijn toch leuke oude albums, die je volgens mij niet snel tegenkomt
(niet zoals bijv. de klassieken e.d.)

zelf koop ik bijna alleen maar klassiek vinyl van het philips, decca, telefunken Archiv, Erato, Deutsche Grammophon Gesellschaft

dit zijn mijn inziens toch de labels met de beste kwaliteit persingen
(iemand een mening hierover, zijn er nog meer labels met goede kwaliteit persingen?)

soms koop ik een box met lp's.

ik heb een keer het geluk gehad zo'n 13 lp boxen in een keer te kunnen kopen, waaronder ook Russische.
Deze werden op dat moment, door overschot aan vinyl (ruimte tekort dus) gerekend als 1 lp, en er was al een aanbieding van 3 lp's voor 1 euro.

dus voor zo'n 4 euro had had een kofferbak vol lp boxen in nieuwstaat.

otterhouse

Oeps.. Die Karl Richter een breedband SXL uit de 2000 serie?
Kom je niet elke dag tegen...

R.

Bodemjager

29 januari 2010, 22:28:08 #5 Laatste wijziging: 1 februari 2010, 23:37:52 door Bodemjager
je kent hem dus wel?
persoonlijk vind ik deze oudjes uit de jaren 50 erg goed klinken

heb je een beetje kennis van klassiek vinyl?

ok ik lees net je radio blogs, daaruit kan ik opmaken dat er bij jouw toch wel de nodige kennis in huis is  :D

Bodemjager

wat jammer dat otterhouse wegblijft, het is zo wel stil in dit topic  :-\

22AHnogwat

7 februari 2010, 12:14:57 #7 Laatste wijziging: 7 februari 2010, 15:48:28 door 22RH427
Heel veel klassieke platen uit de collectie van mijn ouders gered toen ze op cd over gingen. Verder veel platen uit de Brilliant collectie van het Kruidvat. Of de cd's van Naxos, ook een aanrader.

Verder veel cd's bij Het Goed gescoord voor een habbekrats.

De intro tapes bij rockconcerten zijn vaak gebaseerd een klassieke thema. Bijvoorbeeld Ozzy Osbourne doet Carmina Burana van Orff. Yes doet de Firebird Suite van Stravinsky. Metallica doet The Ecstasy of Gold van Morricone (okee niet echt klassiek). Dat heeft me er mede toe gebracht hun klassieke platen te kopen en mijn collectie zo verder uit te bouwen.

Too old to rock 'n roll, too young to die!

Bodemjager

van die briljant series staan er hier bij de kringloop ook diverse boxen.
is de opname kwaliteit een beetje goed van deze serie?

zelf hou ik toch wat liever vast aan labels die (bijna)alleen maar klassieke muziek uitgeven. (of in ieder geval bekend staan om hun hoogwaardige opname / perskwaliteit voor klassieke muziekstukken)

begtjuh

Die Brilliant boxen zijn meestal best goed. Als ze geen goede opnames in licentie hebben (bijvoorbeeld oude Decca opnames), nemen ze nieuwe versies op. Vaak niet al te bekende muzikanten, maar soms ook wel.

Ik heb 2 Beethoven boxen van Brilliant, opname kwaliteit is in algemeen goed. Zitten soms nog wel oude opnames bij (bijvoorbeeld Friedrich Gulda in de pianoconcerten en piano sonates, die opnames zijn eind jaren 50), maar in een andere box zitten dan weer nieuwere versies.

Voor het geld dat je voor zo'n Brilliant box betaalt, kun je nooit alles wat in die box zit op een bekend label met bekende solisten, orkesten of dirigenten krijgen...
Sombreros are not metal

Bodemjager

dat is ook wel weer zo, je kan ook geluk hebben

kocht laatst een cd box met 2 cd's erin, welke toch bij bol.com tegen de 40 euro kost......

ik zag wel dat de opnames van decca, philips, deutsche grammaphon, archiv e.d. niet de goedkoopste zijn....

22AHnogwat

Citaat van: Bodemjager op  7 februari 2010, 12:36:16
van die briljant series staan er hier bij de kringloop ook diverse boxen.
is de opname kwaliteit een beetje goed van deze serie?

zelf hou ik toch wat liever vast aan labels die (bijna)alleen maar klassieke muziek uitgeven. (of in ieder geval bekend staan om hun hoogwaardige opname / perskwaliteit voor klassieke muziekstukken)

De opnames zijn van een goede kwaliteit en de uitvoeringen zijn soms van minder bekende artiesten. Niet dat ik daar een probleem mee heb zolang de uitvoering maar goed is.

Zo is mijn favoriete klassieke cd eentje uit de Brilliant reeks. Een uitgave van The Academy of St. Martin in-the-Fields olv Sir Neville Marriner (Brilliant 99039). Opnamen met oa de 4 jaargetijden, Water Music en een fenomenale uitvoering van de Peer Gynt Suite No.1. De Morgenstimmung was ook onze trouwmuziek. Opname en uitvoeringen wat mij betreft een dikke 9.
Too old to rock 'n roll, too young to die!

Bodemjager

dit topic maar eens afstoffen.

vorige week trof ik bij een kringloop een zeer mooie collectie klassieke lp's aan.
de eigenaar heeft op de achterkant van de hoezen klein de aanschaf datum gezet.
Dit loopt over ruim een periode van 30 jaar!(begin eind jaren 50 en eindigd eind jaren 80).
Bijna alles is in mint conditie (afgezien van de datum notitie) maar dat is klassiek bijna altijd wel.

Er zitten volgens mij aardig wat zeldzame exemplaren tussen, en ook voor mij veel onbekende platenlabels (B.A.M. , Pleiade , Ontrepoint etc.)

zal kijken of ik een lijstje kan maken.

deze zaten er i.i.g. ook bij:

http://www.popsike.com/VERY-RARE-PASQUIER-TRIO-WITH-M-LONG-ORIG-LP/4017025525.html

http://www.rareclassicalvinyl.com/?page=shop/flypage&product_id=148&keyword=anner+bijlsma&searchby=description&offset=0&fs=1&CLSN_3463=12809529803463a9d69291efb7b73fd6

thalys

Ik heb zelf zo'n 400 LP's klassiek, allemaal in kringloop- of twedeehandswinkels gekocht. Ook vaak op rommelmarkten. En inderdaad, daar zitten vaak opnamen tussen, die niet op CD zijn heruitgegeven.

Klassiek vinyl is in een goede conditie, want de vroegere eigenaren waren er vaak zeer zuinig op. Na aanschaf gaan ze altijd even door de platenwasser, voordat ik ze draai.

Soms zit er wel eens een slecht(er) exemplaar tussen, maar voor de lage aanschafprijs (vaak 50 cent tot een euro) is dat geen probleem. Of ik koop een exemplaar alleen voor de hoes of plaat, als die in een betere staat is dan het exemplaar dat ik al heb.

Ik heb ook redelijk wat 10 inch exemplaren, altijd nog in mono, maar vaak hele mooie opnamen. Bijvoorbeeld opnamen van het Residentie Orkest met Willem van Otterloo.

Ik hou ook erg van het Melodya label, dat nog steeds bestaat, die heeft vele juweeltjes uitgeven, speciaal als het Russische componisten betreft.

Supraphon (uit Tsjechie) heeft ook hele mooie uitvoeringen uitgebracht.

In mijn  klassieke CD collectie ook veel Brilliant exemplaren staan. Toch heel veel goede opnames, voor een heel schappelijke prijs. Maar ook NAXOS is goed vertegenwoordigd, naast uiteraard alle bekende labels. Laatst nog het complete werk van Chopin gekocht in een box van DGG.
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-3200 MC.
Denon DCD720AE.
Sony TC-K515S
DENON PRA 1200 &  Kenwood Basic C1, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference
AKG K550

Bellini

22 augustus 2012, 20:13:50 #14 Laatste wijziging: 22 augustus 2012, 20:15:52 door Bellini
Zo, even afstoffen dit draadje.

Vandaag kringloop bezocht met dit als resultaat:

10 lp's uit de bak gevist maar deel teruggelegd ivm vingers en krassen op de plaat. En voor 1,50 per lp ben ik toch wat kritischer. Bovenstaande 3 zagen er op het oog perfect uit.

Klassiek bij kringloop is vooral Berdien Stenberg, Thijs van Leer en de vier jaargetijden. zo'n plaat van Ghiaurov is een treffer.