LP kwaliteit

Gestart door sonfab, 8 september 2023, 10:36:59

Vorige topic - Volgende topic

sonfab

Hoi, waar moet ik op letten als ik een LP ga kopen?
Zelf ben ik ervaring met 180grams. Zijn er meer aandachtspunten?
Nooit tevreden

Benco

moeilijk te zeggen , ik heb al "audiofiele" 180Gram platen gekocht die dan toch niet zo erg goed klinken , ik heb al flut lp's gehad die dan weer fantastisch klinken ...
Het label zegt soms wat maar ook niet altijd.

Decca bvb heeft heel veel heel goeie platen uitgebracht , maar heb er ook al bagger van gehad (inzake klank / productie)
MFP , (music for pleasure) dat waren destijds zowat de goedkope uigaves waarvan je dus al zeker wist dat het niet de beste kwaliteit zou zijn ... of wist je dat niet ?
Ik heb hier ergens een MFPtje zitten dat bijzonder goed klinkt... toeval ?

Ray of light  van  Madonna  wou ik perse in de audiofiele uitgave , 180gr dubbel lp ! En best prijzig ... ik word er niet super vrolijk van !
Als ik na die LP  een gewoon dun LPtje  uit 1974 van Albert Hammond opleg dan heb ik de nijging om heel dat "audiofiele" gedoe af te schrijven als oplichting , want die ouwe zwabberplaat klinkt veel beter.
Maar dan leg ik de 180Gr  Massive attack collected op en ja , wow , da's weer wat anders...

Ik wil dus maar zeggen , er bestaat volgens mij geen algemene regel om zonder te beluisteren op voorhand  te weten welke vinylplaat goed is en welke niet.   

Niet aan de prijs , niet aan de dikte , niet aan de uitgever , niet aan de producer.

Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

minplus

Kijk eens bij kringlopen, daar liggen soms fraaie ouwetjes.
Tenzij je alleen nieuwe rap wilt of zo.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Tom!

Hier ook sterk wisselende ervaringen met vinyl. Bij het oude spul zowel alshet nieuwe zijn er goede en slechte persingen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

morph

Citaat van: sonfab op  8 september 2023, 10:36:59Hoi, waar moet ik op letten als ik een LP ga kopen?
Zelf ben ik ervaring met 180grams. Zijn er meer aandachtspunten?
Vergis je niet, 180 gram is geen geluidskwaliteitsgarantie.
Het is een steviger schijf. Dat merk je tijdens het er mee omgaan.
Maar de diepte voor het snijden van vinyl is aan specificaties gebonden en is niet dieper dan goed gesneden lichtere platen.

Héél lichte platen (sommige uit de oliecrisistijd, jaren zeventig, vorige eeuw), die al buigen bij het uit de hoes halen, zijn nog nét binnen de marge.
Maar er zit tussen een goed gesneden en in de rest van het proces secuur behandelde platen geen verschil in geluidskwaliteit door gewicht.

Punt van aandacht voor de puristen is wel de stand van de naald ten opzicht van de plaat (en dus in de groef) bij verschillende diktes. Het is immers de bedoeling dat de naald zo optimaal mogelijk volgt wat de snijbeitel gegraveerd heeft.

Wat wél uit kan maken en direct opvallende geluidskwaliteitgevolgen heeft, is de hoeveelheid muziek op een plaatkant. En de snelheid (toerental) waarmee de lacquer gesneden is (zoals bij een zogeheten "half speed master") en de snelheid waarmee de plaat dan afgespeeld wordt.
Ook was er een tijd een opmerkelijk verschil tussen het resultaat van een DMM (direct metal master) of "normale" lacquer die gebruikt werd voor het snijden.

Maar ik heb de indruk dat het tegenwoordig alleen nog DMM is. Zeker weet ik dat echter niet.

Hoog aangeschreven staan veel Japanse persingen uit de vorige eeuw in vergelijking met hun Europese en Amerikaanse broertjes en zusjes uit dezelfde periode.

Jan66

minplus

Wie weet. Ook al zie ik daar absurde prijzen.
Jaren 60/70 waren sommige LP's perfect en andere lekker maar net niet, maar goed, je kon met een stel in het luisterhok en de beste persing eruit pikken, maar sommige waren gewoon niet al te best.
En latere persingen idem.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

MYRYAD

Over die Japanse persongen:
Ik heb 2 platen van Jean Michel Jarre, 1 Japanse pesing en de andere zelfde LP niet. Ik hoor verschil, met name het laag en ruimtelijk.  Alsof het in een andere studio/zaal opgenomen is.

Jan66