• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Klassieke muziek (en LP's!)

Gestart door otterhouse, 28 januari 2010, 11:46:53

Vorige topic - Volgende topic

Bellini

6 oktober 2022, 16:09:26 #1080 Laatste wijziging: 6 oktober 2022, 16:19:58 door Bellini
Er blijven nog genoeg andere kringlopen over iig.

Via Marktplaats overgenomen. (Brandenburgse Concerten ken ik uiteraard goed maar naar deze opname heb ik met open mond zitten luisteren. Mn favoriet voor nu):

Jaar terug ofzo is een kringloop geopend 10 minuten rijden van me vandaan. Ik dacht laat ik eens een keer gaan kijken:

Afgelopen weekend was ik bij een kringloop waar de cd's 10 cent kosten. Vandaag was ik bij een kringloop bij m'n werk waar heel vaak goede uitgaven van klassieke cd's liggen. Voor ik het weet had ik een stapel van bijna een halve meter. Voorlopig teruggebracht tot 20 cd's. Foto's volgen. Het worden er nu opeens zoveel dat ik deze oplossing aan het overdenken ben.:

https://www.t3lshop.nl/shop/cd-hoesjes-ruimtebesparend-cd-opbergen-smart-cd-hoesjes-280p.html

minplus

Heb er een stel voor gebarentaal dvd's, maar kijk voor muziek toch liever de rijen langs.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Jeronimo

Als ik maar voor één klassieke plaat zou moeten kiezen, dan is dat juist deze versie van Pergolesi's Stabat Mater. Maar dat heb ik geloof ik wel eens eerder opgemerkt.  ;D

Clan V1.2

Met alle respect, als ik de enorme aanwas bij jou zie vraag ik me wel eens af waar je de tijd kan vinden om alles te beluisteren. Ook al omdat je veel tijd in je fotografie steekt.

Ik weet het, ik weet het, gaat me niks aan! 😱 😂 😉
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

minplus

No problem, had ik met postzegels, en en en..., heb hier nu honderden LP's en CD's en de wereld op internet aan muziek.
Eigenlijk alleen een probleem als je de pijp uit gaat en je kinderen moeten de zaak opruimen.
De mijne gruwen er nu al van en dan is de muziek nog maar een heel erg klein en wel leuk deel... ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Bellini

8 oktober 2022, 17:44:11 #1085 Laatste wijziging: 8 oktober 2022, 17:51:06 door Bellini
Als je de pijp uitgaat kunnen ze de collectie in 1x laten opkopen en weghalen. Dat scheelt weer.

En ik luister veel muziek ja. Ik kijk helemaal nooit TV of films en heb geen social media. Scheelt een slok op een borrel denk ik. Cd's die ik koop komen op een grote stapel en cd's die beluisterd zijn gaan in de collectie. Mocht ik het niks vinden (matige uitvoering of opname) dan gaat de cd weg / in de verkoop. Recent complete opnamen van Ferrier verkocht bijv.

Dit jaar heb ik 104 cd's gekocht bij de kringloop. Van de week namelijk ook weer maar durf het niet meer te laten zien.  :laugh:

Jeronimo

Citaat van: Luistervriend op  6 oktober 2022, 19:57:25Met alle respect, als ik de enorme aanwas bij jou zie vraag ik me wel eens af waar je de tijd kan vinden om alles te beluisteren. Ook al omdat je veel tijd in je fotografie steekt.
Grappig. Ik koop bijna geen muziek meer sinds ik met fotografie bezig ben. LOL Tot dat moment wel gericht verzameld vanaf de midden jaren 80 met name. Maar nu kom ik eindelijk weer eens wat toe aan hetgeen al langere tijd in de kast staat. 

Bellini

8 oktober 2022, 19:16:43 #1087 Laatste wijziging: 8 oktober 2022, 19:53:40 door Bellini
Veel tijd in de foto's steek ik overigens niet. Dat is eerder secondenwerk dan minutenwerk. Ik kom thuis, leg de platen of cd's per 4 op tafel, foto met mobiel en de volgende 4 etc. In MyAlbum app de genomen foto's selecteren en het uploaden gebeurt vanzelf op achtergrond. Meeste werk is de link plaatsen hier. Dat doe ik dan als ik achter de computer zit. Dat gaat makkelijker en sneller dan op smartphone.

9 hiervan heb ik al helemaal beluisterd (in etappes)

10 cent per schijfje

Euro per cd

60 cent per schijfje gemiddeld.

MYRYAD

Pergolesie zijn Stabat Mater.
Ik heb de uitvoering met Andreas Schol en Barbara Bonney.
En Les Talens Lyriques met Christophe Rousset.
Andreas Schol is een counter tenor.
Bijzondere herinneringen aan deze muziek.  Die ik zo maar eens weer ga draaien. In de tijd dat ik aan improvisatie toneel deed, met optredens, was  en stuk voor 2 spelers. Muziek was het deel zonder zang.  Ik sleepte gedurende het trieste stuk een collega speler die voor lijk speelde, van de ene kant achter het gordijn weg, naar de andere kant van het toneel, om daar achter het gordijn te verdwijnen.
Voor sommige toeschouwers was de muziek en het beeld te veel geweest.  Sinds die tijd is dit stuk van Pergolesie voor mij nog dieper geworden.

Bellini

Dan is het idd een echt Requiem als je een 'lijk' rondsleept tijdens de muziek.  ;D

Clan V1.2

10 oktober 2022, 17:55:44 #1090 Laatste wijziging: 10 oktober 2022, 18:02:04 door Luistervriend
Citaat van: Jeronimo op  8 oktober 2022, 18:39:21
Citaat van: Luistervriend op  6 oktober 2022, 19:57:25Met alle respect, als ik de enorme aanwas bij jou zie vraag ik me wel eens af waar je de tijd kan vinden om alles te beluisteren. Ook al omdat je veel tijd in je fotografie steekt.
Grappig. Ik koop bijna geen muziek meer sinds ik met fotografie bezig ben. LOL Tot dat moment wel gericht verzameld vanaf de midden jaren 80 met name. Maar nu kom ik eindelijk weer eens wat toe aan hetgeen al langere tijd in de kast staat. 

Sorry, ik had me vergist met Bellini, daarvan zie ik een behoorlijke aanwas van zijn collectie. Maar hij heeft het al beantwoord. 🙂

En, Bellini, blijf vooral posten, ik zie regelmatig wat pareltjes van jou voorbij komen.
Ik ben bijzonder selectief met aanschaf tegenwoordig, ik heb naar mijn idee een voor mij gebalanceerde collectie (ik heb enige tijd geleden flink geruimd) en heb daarvan nog steeds niet alles beluisterd.

Met een vriendelijke groet,
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bellini

13 oktober 2022, 17:21:21 #1091 Laatste wijziging: 13 oktober 2022, 17:30:12 door Bellini
Ik zal ook iets kritischer moeten zijn. Ik leer inmiddels wat de 'eerste drukken' zijn geweest en wat goedkopere uitgaven. Hierboven is bijv. de Schumann/Grieg cd met Radu Lupu een serie van goedkopere heruitgaven. Die laat ik voortaan staan. Had vorige week te weinig contant geld mee en ging paar dagen later nog even terug naar de kringloop. Een cd van Pumeza Matshikiza was weg maar er waren weer enkele cd's bijgekomen. En je wilt niet weten wat ik laat staan. Cd's van Vengerov, Beethoven pianoconcerten Brendel/Haitink, Chopin pianoconcerten (Kissin, Arrau), Beethoven 3 met Giulini. Allemaal mooie cd's maar je kan niet de zoveelste uitvoering hebben.

De Shostakovich/Haitink cd blijkt geld waard. Vragen 50 tot 140 euro (en alles er tussenin) op internet. CD uit 1984. De Shostakovich/Rostropovich cd is echter uit 1983 en die kan je online voor een paar euro kopen. Joost mag het weten.
Iig veel jaren 80 / 90 cd's bij de kringlopen. Je ziet dat - oneerbiedig gezegd - de mensen die in de jaren 80 en 90 cd's kochten beginnen om te vallen. Het heeft ook iets heel confronterend om die cd's te hebben. Dan staat er in een cd boekje geschreven: "Van X en Y voor Z voor je 50e verjaardag, 1993"
Recent cd's waar naamsticker op de voorkant zat. Google leert mij dat deze mevrouw in maart van dit jaar nog leefde en weduwe is van een man die in WO2 dapper was en waar een prijs naar is vernoemd. Heel zijn verhaal kun je online lezen. Ze was in maart bij deze prijsuitreiking aanwezig. Inmiddels waarschijnlijk overleden. 

Bellini

In 2022 zo'n 300 cd's gekocht tweedehands. Gemiddelde prijs eindje onder de euro per schijfje.

Clan V1.2

Ben benieuwd hoeveel je er al van geluisterd hebt. 😅

Sytze Fliege

Die rechter twee moet je even weghalen hoor, anders wordt het nooit een goede domino wedstrijd.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!