• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Klassieke muziek (en LP's!)

Gestart door otterhouse, 28 januari 2010, 11:46:53

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Klopt het dat de laatste 6 LP's zijn?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Bellini

4 augustus 2020, 11:11:56 #961 Laatste wijziging: 4 augustus 2020, 11:17:19 door Bellini
Euh, jazeker. Maar dus ook een paar cd's wat me niet vaak overkomt omdat het meestal 13 in een dozijn is bij de kringloop. Valt me laatste jaar op dat je steeds meer van oorsprong dure cd's ziet van DGG, Decca, Philips etc.

En de laatste aanschaf; mn eerste moderne LP.



Die pianist heb ik na afloop van een concert zaterdag een lp cadeau gedaan. Namelijk een live opname van Alfred Brendel van de Diabelli variaties. De pianist draait namelijk klassiek op lp en heeft ook paar dagen met Alfred Brendel gewerkt om cellosonates van Beethoven door te nemen.

https://youtu.be/5Ey85RPs1us

https://www.24classics.com/lees/24-nicolas-van-poucke-thuis-in-muziekwereld/1497542265


Bellini

6 augustus 2020, 10:54:04 #962 Laatste wijziging: 6 augustus 2020, 10:55:35 door Bellini
Gisterochtend huis aan het schilderen geweest. Als beloning naar een kringloop in een chique plaats geweest. Daar is het aanbod klassiek doorgaans beter. En inderdaad. Had wel 75 lp's mee kunnen nemen. Hebben me weten te beperken tot dit. 













Al 33 jaar ongeopend.


en een cd


Jeronimo

Die Lazar Berman/Claudio Abbardo (Rachmaninov) en Mozart's Flöten- en Oboenkonzerte van de Academy heb ik ook. Die zijn fijn! Ik ben benieuwd naar het strijkkwartet van het LaSalle Quartett.

Bellini

7 augustus 2020, 11:52:51 #964 Laatste wijziging: 7 augustus 2020, 12:03:33 door Bellini
Nog niet beluisterd. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van het LaSalle kwartet. LAg overigens nog een DGG plaat met twee moderne strijkkwartetten (ik meen eentje van Stokowski) maar helaas een kras op de plaat dus laten liggen. Verder nog de box met Melos quartet complete Schubert kwartetten. Ook laten liggen in het kader van gedwongen keuzes maken.

Nog een vraagje. Af en toe heb ik lp's waarbij op de cover over de hele rechterhand een vieze rand zit (die je niet wegkrijgt). Komt volgens mij bij bepaalde labels voor (voorbeelden zijn allebei Decca), want nog nooit gezien bij opnamen van DG. Hoe komt dit? Heeft er een soort plakrand gezeten om vinyl te sealen ofzo?






Luistervriend

Gustav Mahler: Mahler Feest box

Boxset met 16 cd's met concertopnames van het legendarische "Mahler Feest" dat in mei 1995 in het Concertgebouw in Amsterdam plaatsvond.



* Alle Mahler-symfonieën en selectie van liederen.
* Uitgevoerd door toonaangevend Europees orkest met een sterke Mahler-traditie: Koninklijk Concertgebouworkest, Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Gustav Mahler Jugend Orchestre
* Topdirigenten: Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Claudio Abbado, Sir Simon Rattle, Riccardo Muti
* Solisten Julia Faulkner, Marjana Lipovsek, Hakan Hagegard, Jennifer Larmore, Anne Sofie von Otter, Ben Heppner, Thomas Hampson, Wolfram Rieger, Jard van Nes
* Dit is een live opname van optredens in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam tijdens Mahler Fest 1995 door Radio Nederland Wereldomroep.

Een collectors item, die in beperkte oplage is uitgegeven en niet in de winkel te koop is. De opnames zijn echt een belevenis.

Dit jaar is het Mahler jaar niet doorgegaan maar ik heb gezien dat men het volgend jaar het alsnog wil organiseren: Mahler-festival
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Bellini

Mooie box met klinkende namen. Destijds was ik 17 dus dat ging toen nog allemaal langs me heen.

ShaggyNL

Die Pictures at An Exhibition LP is deels mijn intro naar klassieke muziek geweest (en een beetje dankzij ELP natuurlijk). Prima fijne opname, zeker die piano solo op kantje A. Ik zal 'em binnenkort weer eens op zetten.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

Bellini

Souvenir uit Frankrijk:



En uit een Nld kringloop:

Jeronimo

6 september 2020, 07:58:39 #969 Laatste wijziging: 6 september 2020, 08:24:40 door Jeronimo
Ik luister deze week veel naar F. Schubert / Cuarteto Casals ‎- String Quartets No. 10 en No. 15 (CD, 2012, EU). Harmania Mundi. Stukken van Schubert als 16 - en als 29 jarige componist. Met name om No. 15. Niet in je gezicht dramatisch, maar op de een of andere manier pakt deze mij. Zo langzamerhand begin ik ook in de klassieke muziek mijn persoonlijke favorieten te hebben. En strijkkwartetten en -trio's interesseren mij inmiddels meer dan symfonieën. Dit zou natuurlijk een fase kunnen zijn.  ;)



https://www.youtube.com/watch?v=W_ulr2mmXnA String Quartet n. 15 - I Allegro molto moderato

B. Gehakt

Schubert is geweldig, en toegankelijk. Voor (groter) orkestwerk, om er aan te wennen, zou je met het beluisteren van zijn 8-ste symfonie eens kunnen oefenen.
Deskundige

Bloom

6 september 2020, 11:16:53 #971 Laatste wijziging: 6 september 2020, 11:22:55 door Bloom
Dit is Trevor Pinnock met het Chamber Orchestra of Europe en Schuberts achtste symfonie 'Unvollendete' (onvoltooide) met zoveel mogelijk juiste instrumentatie en klank zonder gebruik te maken van echt authentieke instrumenten.

berret

En denk ook eens aan Schumann, zijn 4e symphonie bijvoorbeeld.

Bloom

Daarvan vind ik zelf de Mahler-editie gespeeld door het Gewandhausorchester o.l.v. Riccardo Chailly het mooist:
Dit zijn de vier bewegingen in volgorde.

Jeronimo

7 februari 2021, 17:05:55 #974 Laatste wijziging: 7 februari 2021, 17:07:39 door Jeronimo
De afgelopen jaren heb ik veel klassiek verzameld in de diverse kringloopwinkels. Zo langzamerhand neem ik de tijd om hiervan wat door te nemen. Deze had ik geloof ik al eens eerder gepost. Maar hij staat de hele dag op. Ik verwacht dat dit nog wel een aantal dagen het geval zal zijn. In alle bescheidenheid, volgens mij is dit een aanrader.

G. Verdi / Orchestra e coro del Teatro dell'Opera di Roma diretti da Fernando Previtali / Anna Moffo, Richard Tucker en Robert Merrill ‎â€" La Traviata (3LP, 1961/waarschijnlijk 1977, Italië).