• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoe heb jij je mediacenter geregeld?

Gestart door Space, 19 augustus 2010, 18:03:44

Vorige topic - Volgende topic

Space

Aangezien sommige mensen zich al vergaapt hebben aan hoe bij mij mijn mediecenter werkt leek het mij een aardig idee om eens uit te doeken te doen hoe ik dat heb gedaan. Ook ben ik benieuwd naar de methode die anderen hebben gebruikt. Hier volgt in ieder geval mijn verhaal:

Stap 1:

Allereerst heb ik een shuttle pc'tje tweedehands op de kop getikt voor nog geen 200 euro. Voo rhet afspelen van HD materiaal moet deze tenmiste zijn uitgerust met 2 GB geheugen en een Intel Core 2 duo 6300 processor of hoger. Daarnaast heb je nog een video kaart nodig met HDMI uitgang en een digitiale spdif uitgang. De door mij gekochte machine had dit in ieder geval allemaal.

Stap 2:

Ik heb enkele harddisks, en een dvd schijver toegevoegd. Ook is het mediacenter voorzien van een bluetooth dongle.

Stap 3:

Het systeem is voorzien van een besturingssysteem (in mijn geval windows 7)

Stap 3:

Zorg er voor dat de spdif uitgang als standaard uitvoer apparaat wordt gebruikt en schakel de passthrough optie in,

Stap 4:

Aangezien de PC in een trapkast staat heb ik de afstandbediening van mijn PS3 via bluetooth aangesloten en het programma PS3 remote application hiervoor geinstalleerd en geconfgureerd. Hoe je dit doet kan je hier vinden:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=38333

Stap 5:

Installeer het programma XBMC en configureer deze voor gebruik van de digitale uitgang.

Stap 6:

Indien je geen andere pc of laptop hebt om de pc via VNC of dameware over te nemen is een draadloos toetsenbord en muis wel handig. Ik gebruik hiervoor een logitech dinovo edge

Resultaat:

Nu heb ik een mediacenter die via een afstandbediening in enkele seconden een HD film afspeeld of een 24/96 flac bestand en zelfs mijn vriendin kan deze makkelijk bedienen.

Hopelijk heeft men wat aan het bovenstaande en andere oplossingen zie ik ook graag in dit topic.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Dozo

Ik heb gewoon voor 90 euro zo'n ding van de Aldi gekocht. Harde schijf eraan en netwerkstekker erin. Zit een Samba server in en zelfs een torent client maar die gebruik ik niet. Optisch naar de reciever en HDMI naar de Plasma. Beeld is uitzonderlijk goed en ook mijn HD matriaal van de Sony camcorder wordt echt zeer indrukwekkend weergegeven. Geen ventilator in de behuizing dus werkt geruisloos.

Via het netwerk kan je vanaf elke computer media bestanden aanbieden, handig...

Geweldig ding voor het geld!

suffeteun

Zoiets heb ik ook,Dozo.Een kind kan de was doen.Speelt alles af wat je hem voert.http://www.playonhd.com/nl/

Space

Hebben jullie bij die spelers geen last van stotteren bij het afspelen van full HD (1080P) en ondersteunen ze daadwerkelijk al die genoemde formaten? Je leest er namelijk nogal wat verschillende dingen over.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Stoffie

Ik heb al sinds jaar en dag een pc-gebaseerd mediacenter (al van ergens in 2002 of zo). Eerst was dat een Linux gebaseerde Gentoo distro met Freevo als mediacenter, was superstabiel maar minder gemakkelijk om eens snel iets aan te veranderen.

Ben dan in 2006 overgestapt naar een Windows gebaseerd systeem met Mediaportal als mediacenter app. Geheel draait op een Centrino platform (Pentium M die op idle aan 600Mhz 0.7V draait en al naargelang opschroeft naar 2.2Ghz, dus bijna geen warmte, ook heel weinig lawaai wegens bijna geen koeling nodig). Zit 2GB RAM in, en 4x750GB opslag.

Werkt nog steeds perfect, speelt HD content zonder problemen, en hangt via gewone d-sub aan m'n TV op 1920*1080. Kwaliteit is perfect en geen geklooi met HDMI en HDCP. Geluid hangt via spdif aan m'n 5.1 systeempje.
Sony pre-Esprit - ESPRIT - V-FET - APM - ES

Space

Citaat van: Stoffie op 20 augustus 2010, 06:25:40
Ik heb al sinds jaar en dag een pc-gebaseerd mediacenter (al van ergens in 2002 of zo). Eerst was dat een Linux gebaseerde Gentoo distro met Freevo als mediacenter, was superstabiel maar minder gemakkelijk om eens snel iets aan te veranderen.

Ben dan in 2006 overgestapt naar een Windows gebaseerd systeem met Mediaportal als mediacenter app. Geheel draait op een Centrino platform (Pentium M die op idle aan 600Mhz 0.7V draait en al naargelang opschroeft naar 2.2Ghz, dus bijna geen warmte, ook heel weinig lawaai wegens bijna geen koeling nodig). Zit 2GB RAM in, en 4x750GB opslag.

Werkt nog steeds perfect, speelt HD content zonder problemen, en hangt via gewone d-sub aan m'n TV op 1920*1080. Kwaliteit is perfect en geen geklooi met HDMI en HDCP. Geluid hangt via spdif aan m'n 5.1 systeempje.

Dat is ook een nette oplossing, ik dacht dat mediaportal gebaseerd is op XBMC. Check die ook maar eens.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Stoffie

Ach, het werkt, en het werkt goed. Zit ook auto sleep timer op die het systeem bij non-activiteit uitzet na 30 minuten.

PC's interesseren me allemaal niet meer zo, geen zin om er nog mee te beginnen klooien, zolang het werkt, is het goed :)
Sony pre-Esprit - ESPRIT - V-FET - APM - ES

Dozo

Citaat van: Space op 20 augustus 2010, 00:42:52
Hebben jullie bij die spelers geen last van stotteren bij het afspelen van full HD (1080P) en ondersteunen ze daadwerkelijk al die genoemde formaten? Je leest er namelijk nogal wat verschillende dingen over.

Die van de Aldi die ik heb doet echt alles uitstekend...

suffeteun

Citaat van: Space op 20 augustus 2010, 00:42:52
Hebben jullie bij die spelers geen last van stotteren bij het afspelen van full HD (1080P) en ondersteunen ze daadwerkelijk al die genoemde formaten? Je leest er namelijk nogal wat verschillende dingen over.
Speelt echt alles probleemloos.Nooit enige hapering gehadt. :)

Larzie

17 augustus 2013, 15:09:38 #9 Laatste wijziging: 17 augustus 2013, 15:20:48 door Larzie
Toen ik een nieuwe pc ging kopen heb ik van mijn oude pc een home theater pc gemaakt.
Inmiddels na wat updates/upgrades ziet deze er nu zo uit:



Zit een scherm op met touchscreen. Dus ik hoef niet persee mijn tv aan te zetten. :)


PS: Er zijn hier weinig mensen trouwens die een pc als bron gebruiken in een nette hifi-achtige behuizing.

Anthem MRX700 || Tannoy D700 || Tannoy D300 || Tannoy TD center || OrigenAE S21T with XBMC

Bloom

17 augustus 2013, 15:42:26 #10 Laatste wijziging: 17 augustus 2013, 15:45:34 door Bloom
Ik gebruik dit:

voor videostreaming en dit:

voor muziekstreaming. Zie ook de info over mijn setup voor meer informatie. Die laatste pc (nettop of bookpc) heeft inderdaad geen model voor in een hifirek, maar bij mij staat hij als een soort boekensteun in een rek met sacd's.
De bovenste kast is natuurlijk ook perfect bruikbaar voor een muziekstreamer en past dan keurig in een hifirek, boven/onder of in plaats van de cd-speler.

Benco

dit is mijn mediaspelert :




Mede8er 400X met daaraan een 2TB externe HDD (Lacie) geknoopt


en natuurlijk staat die ook nog een keer in netwerk  met mijn PC.

de firmware  word regelmatig nagekeken of er updates zijn , zo ja worden die toegpast



Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

seoman

Ik heb dit gebouwd. Wederom kosten nog moeiten gespaard

Volkomen fanless
2 van de 4 PCIx zijn bezet door
Asus sonar essence STX2 (7.1 uitvoering)
geforce st1030

Er zit een fout op het moederbord waardoor DP-HDMI niet werkte.
Voor 65€ had ik een echte video kaart met Hdmi 2.0b
Het is een 16lane kaart waar maar 4 lanes van gebruikt worden.
Met wat zaag en vijl werk zit die kaart nu in een 8lane Pci slot :P

Windows 7 (64)
Foobar2000 en MPC
Zit een M2 sata kaartje in en 2 SSD's

Er hangt een capacitive touch screen aan en natuurlijk mijn 4K TV.
De touch screen is voor de bediening van mijn voorversterker. De TV als output van MPC

Dit is een zelfprogrameer werkje wat nog niet af is maar wat al een groot deel van mijn Marantz AV7704 kan bedienen



De soundcard staat er wat werkeloos bij nu ik via HDMI naar mijn voorversterker ga.
Die verhuist naar mijn gewone pc als ik weer een nieuwe PC ga bouwen.
Met HDMI kan ik wel alle nieuwe audio/video formats aan.
Ik kan je zeggen dat ongecomprimeerde surround echt wel wat heeft :)
Atmos en DTS:X master klinkt echt rete vet.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

Mrzed

5 februari 2018, 08:20:08 #13 Laatste wijziging: 5 februari 2018, 08:25:17 door Mrzed
Een Playstation 3. Aansluiten, de juiste keuzes maken in instellingen, klaar.
Draait (bijna) alles. (ik heb wel eens een film gedownload die het niet deed, maar weet niet meer welk formaat dat was)
Uitvoer van geluid zowel optisch als via HDMI. Ik heb hem middels HDMI op een bose surround set staan, voor films en games en optisch naar de stereoversterker, voor muziek.

Ik zag vorige week dat een tweedehands PS3 voor zeven tientjes met garantie aangeboden werd bij gamemania.
Ik was bij hifiklubben, samen met mijn zoontje en gamemania zit er tegenover... Als papa mag rondneuzen, mag zoonlief het ook, hè?
Sky TEC: tec3020/Akai AP306/Denon DP-35f met element AT 440mlb
PS3/Marantz CD6000ose/Denon: DCD-1500
JVC rx-503l Denon: PMA1500r
Dali: Opticon 6