• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Show hier je laatste stereo-aanwinst!

Gestart door johnhifi, 4 december 2010, 17:03:14

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Citaat van: RJVR op 26 januari 2025, 15:52:05Die buizen hebben in ieder geval van die mooie mutsjes aan de bovenkant! Zie je niet altijd.

Van oorsprong zijn het zendbuizen en die worden vaak watergekoeld.
Die slangetjes zijn voor de waterkoeling.
🤫
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Walt

Dat is een geintje toch? Is toch de anode aansluiting die hier bovenop zit?

Duclaasie

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 26 januari 2025, 16:13:12
Citaat van: RJVR op 26 januari 2025, 15:52:05Die buizen hebben in ieder geval van die mooie mutsjes aan de bovenkant! Zie je niet altijd.

🤫

Kun je dan ook veilig guppy's houden in de buis?

RJVR

🤫
Ahh OK. Ik dacht altijd dat het iets electrisch was, voor aarding ofzo. Maar in zo'n versterker word waterkoeling dus niet gebruikt en is het voor de sier? Een versterker met waterkoeling zou ook leuk zijn. (ahh is het een geintje?)
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Duclaasie op 26 januari 2025, 18:08:15

🤫

Kun je dan ook veilig guppy's houden in de buis?

Wel in een oude beeldbuis.
Maar ze houden niet echt van een vacuum.

Tdo

Inspeelperiode gaat gestaag door maar wat maakt de 807 muziek zeg 😎
Mooie lampjes ook nog 🤩
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Loves-Tubes

Mooi die blauwe wolken in die buizen. Soms denken mensen dat dan de buis defect is, echter is de buis dan goed vacuüm. Maar ik zie dat de meest rechter buis dit effect minder heeft, of komt dat door de positie van de camera t.o.v. de versterker. Veel luisterplezier de komende tijd.

Tdo

Geen idee waarom die buis niet blauw kleurt, was me niet opgevallen..
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Walt

Misschien even door TvW laten checken? Hij heeft een Avo tester, de rolls royce onder de buizentesters.

Starsky

Ik denk dat TVW de buizen zeker al getest heeft voordat de versterker " weg " mag ;)

Als het naar behoren speelt is het prima.

Nog wat buizenleesvoer:
https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/buizen/defecten.htm

Theo van Wermeskerken

Je hebt twee soorten van blauwen bij de 807 buis :
Binnen de anode constructie en daar buiten tegen het glas.
Bij blauwen binnen de anode is het einde verhaal, de buis heeft dan gas : een vacuüm probleem.
Het blauwen zoals op de foto is onschuldig en ook volgens publicaties van fabrikanten het gevolg van de aanwezigheid van metaal, hoofdzakelijk lood in het gebruikte glas.
Bij opeenvolgende batches zat daar blijkbaar verschil in en bepaalde merken doen het sterker of soms helemaal niet.
Omdat het met de werking van de buis niets te maken heeft selecteer ik dan ook niet op dat verschijnsel maar op de elektrische eigenschappen waar het wel om gaat.

Loves-Tubes

"hoofdzakelijk lood in het gebruikte glas" dat wist ik dan weer niet, alleen dat buizen die dit vertonen juist goed vacuüm zijn en dat het geen kwaad kan. Ik heb het ook bij mijn 300B buizen en bij sommige van mijn KT88 buizen. Vind het wel een mooi gezicht.