Vraagje

Gestart door Jola, 4 juli 2025, 00:58:17

Vorige topic - Volgende topic

Jola

Hallo , ben nieuw op dit forum !
Effe kaderen : set-up :
NAD c658 als voorversterker/streamer/dac.
Verbonden met xlr aan monoblokken Synthesis Roma 98dc - speakers : Klipsch Cornwall 3.
Probleem : balansregeling !
Concreet : als ik de balans op de nad uiterst links plaats blijft er geluid uit het rechtse kanaal komen - en omgekeerd.
Echter : als ik één van beide monoblokken
Uitschakel dan hoor ik louter geluid uit de ingeschakelde kant ...
Ik veronderstel dat dit een invloed heeft op het stereobeeld dat ik ervaar ...
Klopt dit - en zoja - hoe los ik het op ?
Is dit te wijten aan een foute instelling of zit het probleem elders ? Dank alvast voor advies ...

Geen hond

goede morgen ,het feit dat er een beetje geluid blijft komen uit de kant waar de balans niet naar toe gedraaid is ,
dat zou geen punt moeten zijn .
De balansregeling is om het geluid op links of rechts wat meer volume te geven dan de andere kant .wanneer je uit het midden zit tov de speakers .
waarschijnlijk geeft je NAD wat te veel uit naar de eind versterkers .
Ligt ook aan hoe hard je die zet .
Of is de input van de monoblokken regelbaar?
In dat geval even beide monoblokken iets terug regelen ?

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Wat geen hond zegt : er zijn veel meer ontwerpen die niet helemaal naar nul geregeld kunnen worden.
Is ook geen enkel probleem, normaal staat die regelaar altijd in het midden en wordt daar zelfs nooit aan gedraaid.
Als de opstelling of akoestiek niet ideaal zou zijn is er ook nooit meer nodig dan een paar db aan correctie.
Logisch dat 1 kanaal wel stil is als je die uitschakelt, anders zou er pas echt iets fout zijn.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Dit kan geen kwaad, het is zuiver een NAD-ontwerpkeuze geweest die een beetje vreemd overkomt.
Zolang de stand van de balansregelaar merkbaar is (dus dat hij inderdaad werkt), is het goed.