Cassettedeck liefhebbers?

Gestart door 4000ds devil, 23 juni 2011, 12:21:43

Vorige topic - Volgende topic

Benco

Mijn Denon DRS640 is beginnen mankeren..
de lade wil maar erg moeilijk open gaan (vermoedelijk slippende riem)
maar als ik op play druk komen de koppen niet meer naar voren en loopt hij dus te snel zonder geluid te geven...
Waarschijnlijk een relais die blijft hangen ?
Is dit op te lossen en wat kost dat ongeveer ?
Mvg Benco

Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

Analogica

Ik gebruik al jaren een Nakamichi LX5 een deck met een opname en weergave kop dus nabandcontrole.
Na 25 jaar een nieuwe snaar en daarna weer spelen, In mijn auto heb ook een een cassettespeler Philips en ik maak regelmatig bandjes voor in de auto. Henny

Henri1

Citaat van: Analogica op  3 juli 2024, 20:43:02Ik gebruik al jaren een Nakamichi LX5 een deck met een opname en weergave kop dus nabandcontrole.
Na 25 jaar een nieuwe snaar en daarna weer spelen, In mijn auto heb ook een een cassettespeler Philips en ik maak regelmatig bandjes voor in de auto. Henny

In je auto nog een cassettespeler ?
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
Eversolo DMP-A10
B&W 804s Nautilus

Ex'en :
Luxman L-80V (1977-1990)
Luxman A-383 (1990-1998)
Marantz NA6006 (2020-2025)
B&W Matrix 802 S3 (1998-2024)
IMF TLS 50 II (1978-1998)

sherlock

Ik wou dat ik nog een casettespeler in de auto had ,vroeger tientallen jaren dingen opgenomen  op casette en die kan ik nu niet meer afspelen in een moderne auto, want de bestaande radio-cd speler kun je niet zomaar verwisselen voor een casettespeler want die zit helemaal geintegreerd in de autocomputer en bedieningssatalieten e.d. En om nou een los casettespelertje naast je op de passagiersstoel te leggen gaat me ook wat te ver. Ik denk dat de ouderen onder ons dit ook wel kunnen beamen. :(

Sytze Fliege

Misschien op de een of andere manier via usb aansluiten?
Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Jeronimo

Ik heb helaas niets in te brengen waar Benco wat aan zou hebben.

Wat mijn eigen deck betreft, ik heb de Nakamichi 680ZX naar de reperateur moeten brengen. Klachten: de motor bleek niet alle bandjes te "trekken" en maakte als het wel liep een kreunend geluid. Ook met relatief nieuwe banden. Op een gegeven moment functioneerde ook de snelheidsknop (normale/halve snelheid) niet meer. Het einde van het avontuur?

Gelukkig! Niet! Maar er is wel wat aan vervangen. Snelheidsschakelaar mechanisme vervangen door een uit donor 680, nieuwe en beter en stiller lopende idler arm geplaatst, vaste Back Tension vervangen door een variable en afgeregelde BT torque - de band loop is nu perfect stabiel, heb ik bij de reperateur gezien aan de monitor. En belangrijk: een steunplaatje vangt nu de in de loop der jaren ontstane forse idler arm speling op. Verder nog een lampje vervangen en alle schakelaars schoongemaakt.

Het deck heeft hiermee mechanische verbeteringen die pas in later modellen voorkomen. Die van mij is een vroeg exemplaar.

De kosten vallen ook gelukkig nogal mee. Nog steeds geen kattenpis, maar de kosten die ik er in totaliteit aan heb gehad zijn nog steeds vele malen lager dan de prijzen waarvoor ik het deck op diverse veilingsites aangeboden zie worden. Waren die (vraag)prijzen altijd zo hoog? 

Hier ga ik nog zorgvuldiger mee om dan ik tot dusver deed. Niet met schoonmaken wachten totdat er zich vuil merkbaar op de koppen en/of rollers e.d. heeft verzameld, maar regelmatig kijken en schoon houden. een keer in de maand alle schakelaars ff goed bewegen. Wat zei de reparateur ook alweer in dat verband? Use it or lose it!  :D 

Ik bedenk mij nu dat ik ook mijn tapedeck meer moet laten spelen. Daar zitten sinds enige tijd compleet nieuwe condensatoren en transistoren in (alles is volgens afspraak vervangen voor nieuwe betere exemplaren volgens het servicerapport). Maar dan moet ik deze regelmatig gebruiken, wat ik niet doe.

Mijn twee tapemachines moet ik dus regelmatig "uitlaten", groomen en een grondige workout laten doen.  ;)

DTdH

@Jeronimo: ben je met je 680ZX naar Kampen geweest of naar Maassluis?

Dirk

Jeronimo

Clan V1.2

Ik heb de Nakamichi CR5-E en hoewel ik deze niet (meer) zo veel gebruik laat ik deze op een vaste dag in de week, net zoals mijn draaitafel, een uurtje draaien.
Men heeft mij eens laten weten dat dit beter is voor de apparatuur, zodat oa eea  niet verdroogd.
Mvrgr.
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve bedenksels van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

minplus

Voor verdrogen zal het weinig uitmaken maar voor cassettes is het wel zinnig om doordruk en vastplakken te voorkomen.
Eigenlijk zou je de hele rits jaarlijks een keer moeten snelspoelen.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Jeronimo

Wat ik ervan heb begrepen kunnen de aandrijfriempjes, en er zitten diverse in zo'n apparaat, zeker uitdrogen als je 'm langdurig niet gebruikt. Ik ga daarom de apparaten regelmatig laten lopen. En dan als routine alle schakelaars regelmatig even heen en weer bewegen. Stilstand lijkt voor zo'n apparaat niet goed te zijn. Use it, or lose it, een mooie uitdrukking die ik van de reparateur heb onthouden. ;D   

Theo van Wermeskerken

Ik heb in de loop der jaren vele tientallen cassetterecorders tapedecks en videorecorders op de werkbank gehad en daarin komen verschillende soorten riemen voor.
De ene soort houdt het langer uit dan de ander maar degenereren doen ze allemaal en het maakt daarbij niet uit of het apparaat al dan niet geregeld gebruikt wordt.
Wel is het zo dat problemen eerder aan het licht komen bij geregeld gebruik.
Vaak merkt je dat doordat er slip gaat optreden.
Als je dan de pech hebt dat er een riem in zit die week is geworden ipv uitgedroogd heb je de poppen aan het dansen en soms het hele loopwerk onder de kleverige prut.
In zo'n geval ben je niet klaar met een nieuwe riem maar moet je het hele loopwerk uitbouwen en eerst met wasbenzine of alcohol de teerachtige substantie zien te verwijderen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Jeronimo

Hoi Theo, het deck over de jaren heen regelmatig in bedrijf hebben, doet dat het apparaat goed of maakt het niets uit? Wat is jouw mening daarover?

KlaasBaas

Ja snaren (met name PHILIPS) kunnen een soort combi van teer/schoenpoets worden.
Ben je best even bezig met cleanen.

Van de Nak loopwerken is het een bekende oplossing om een opvulplaatje te plaatsen
opdat de idler een betere positie behoud.
Sony TC-765 TC-K88B TA-E86B TA-N86B TAE-8450 PS-4750 TA-N7B, PS-X70 TA-E7B TC-K7BII STA-6B TA-4650 Akai GX-635D TEAC X-1000R BL, TEAC X-700R BL, TEAC A-7300DBX-150 (2x) DBX-122  DBX 128 HighCom II Dolby A Luxman C02,M02, T-530, D-404 JVC TD-V711Nakamichi 700 Tritracer Nak 582 Elipson 1303F