• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Tannoysuperprestige 2

Citaat van: karma op 29 september 2019, 20:28:24Leuk om te lezen allemaal. Ben best nieuwsgierig wat zon versterker doet op mijn Glenair 15. Bij mij is de versterker nog een beetje het ondergeschoven kindje.

Je hebt een prachtige Tannoy. Een van mijn favorieten. Deze Glenair is ontwikkeld in de periode dan Henny Groenendijk Tannoy mocht aansturen. Het is een van de lastigere Tannoys om echt goed aan ‘het zingen’ te krijgen. Waarom de Glenair een beetje nukkig is weet ik niet. In Duitsland was deze speaker over een langere periode enorm favoriet en werd deze vaak aangestuurd mbo ASR Emitters.
 
Zoals ik de Chaos Silicon bij mij thuis heb gehoord en ook bij Audiovorden dan moet deze je Glenair prima kunnen aansturen. Theo van Wermeskerken bouwt aan een 2e exemplaar. Uit voorzorg heb ik daar een optie op genomen. Je kunt altijd contact opnemen met Theo en hem vragen om advies. En wellicht komt er ook een Chaos Silicon 3.....wie weet!

minplus

29 september 2019, 21:48:22 #1006 Laatste wijziging: 29 september 2019, 21:52:57 door minplus
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 29 september 2019, 21:29:13Mmmm, de website is behoorlijk gewijzigd. En ik werd niet meer herkend! Ik heb een nieuwe account moeten aanmaken. En delen van ingezonden stukken tekst zijn ook weg. Bijzonder.

Vermoedelijk het net geplaatst toen het forum verplaatst werd.
Je had op zich naar de nieuwe site kunnen gaan en daar met je forumnaam en wachtwoord inloggen.

Kan denk ik nu nog.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tannoysuperprestige 2

Dat heb ik geprobeerd. Echter, de website herkende mij niet. Daardoor kon ik ook geen nieuwe wachtwoord aanmaken. Ik heb nu net ook moeten inloggen met mijn nieuwe account. Mmmm, ik werk met een MacBook Pro. Zou dat het kunnen zijn. Ik kan het mij niet voorstellen hoor.

minplus

Klinkt als verkeerd wachtwoord ingevoerd; dan kun je op een nieuwe site geen nieuw wachtwoord aanmaken.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

karma

Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 29 september 2019, 21:39:37
Citaat van: karma op 29 september 2019, 20:28:24Leuk om te lezen allemaal. Ben best nieuwsgierig wat zon versterker doet op mijn Glenair 15. Bij mij is de versterker nog een beetje het ondergeschoven kindje.

Je hebt een prachtige Tannoy. Een van mijn favorieten. Deze Glenair is ontwikkeld in de periode dan Henny Groenendijk Tannoy mocht aansturen. Het is een van de lastigere Tannoys om echt goed aan ‘het zingen’ te krijgen. Waarom de Glenair een beetje nukkig is weet ik niet. In Duitsland was deze speaker over een langere periode enorm favoriet en werd deze vaak aangestuurd mbo ASR Emitters.
 
Zoals ik de Chaos Silicon bij mij thuis heb gehoord en ook bij Audiovorden dan moet deze je Glenair prima kunnen aansturen. Theo van Wermeskerken bouwt aan een 2e exemplaar. Uit voorzorg heb ik daar een optie op genomen. Je kunt altijd contact opnemen met Theo en hem vragen om advies. En wellicht komt er ook een Chaos Silicon 3.....wie weet!

Nou dank je. Ik heb wel een vermoeden waarom de Glenair wat lastiger is. De impendantie loopt tot bijna 1 OHM richting het hoog. Dat vinden versterkers vaker niet zo fijn. Daarom kan de Glenair ook niet door buizen worden aangestuurd. Kan iemand mij zeggen wat zon Chaos ongeveer moet kosten?

Tannoysuperprestige 2


Theo van Wermeskerken

Citaat van: karma op  2 oktober 2019, 23:35:34
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 29 september 2019, 21:39:37
Citaat van: karma op 29 september 2019, 20:28:24Leuk om te lezen allemaal. Ben best nieuwsgierig wat zon versterker doet op mijn Glenair 15. Bij mij is de versterker nog een beetje het ondergeschoven kindje.

Je hebt een prachtige Tannoy. Een van mijn favorieten. Deze Glenair is ontwikkeld in de periode dan Henny Groenendijk Tannoy mocht aansturen. Het is een van de lastigere Tannoys om echt goed aan ‘het zingen’ te krijgen. Waarom de Glenair een beetje nukkig is weet ik niet. In Duitsland was deze speaker over een langere periode enorm favoriet en werd deze vaak aangestuurd mbo ASR Emitters.
 
Zoals ik de Chaos Silicon bij mij thuis heb gehoord en ook bij Audiovorden dan moet deze je Glenair prima kunnen aansturen. Theo van Wermeskerken bouwt aan een 2e exemplaar. Uit voorzorg heb ik daar een optie op genomen. Je kunt altijd contact opnemen met Theo en hem vragen om advies. En wellicht komt er ook een Chaos Silicon 3.....wie weet!

Nou dank je. Ik heb wel een vermoeden waarom de Glenair wat lastiger is. De impendantie loopt tot bijna 1 OHM richting het hoog. Dat vinden versterkers vaker niet zo fijn. Daarom kan de Glenair ook niet door buizen worden aangestuurd. Kan iemand mij zeggen wat zon Chaos ongeveer moet kosten?

Zo'n Chaos mosfet kost zo ongeveer wat ontwikkeling, (mislukte) experimenten, en noodzakelijke onderdelen
mooie kast, koelplaten ed. kost.
Het is als experiment opgezet, niet met de bedoeling er commercieel een succes van te maken.
Ik was gewoon nieuwsgierig wat het zou opleveren als alle condensatoren uit de signaalweg achterwege
zouden blijven en wat dat voor moeilijkheden op zou leveven.
E.e.a was al een poosje ingegeven door Tannoy Superprestige ( TSP ) die al een hele poos had gevraagd of
het mogelijk was om een mosfet versterker te ontwikkelen die de kwaliteiten van de Chaos buis zou hebben
met als bonus de kracht van een transistor.
Tsp is dan ook vanaf het begin bij het project betrokken geweest en was dan ook de eerste die de nieuweling
zou uitproberen op zijn Westminsters. Dat verslag is hier wel ergens te lezen.
In eendrachtige samenwerking met Berret werd er gedacht, gerekend en getest, wat allemaal nog niet meeviel
omdat aan het eind ook nog de vd Heide insteek toegepast moest worden.
Met name in dit geval echter was de uitdaging om geen condensatoren in de signaalweg toe te passen, hetgeen
dus een versterker opleverde met bijzondere kwaliteiten.
Er wordt in de audiowereld uitputtend geexperimenteerd met condensatoren van extreem prijzig tot goedkoop
maar je merkt pas echt wat die dingen doen als je ze niet toepast.
De beste condensator is dus geen condensator, al een oude uitspraak.
Het levert echter ook een versterker op die net zo gemakkelijk dc als ac gaat versterken en het is dus wel
even goed uitkijken wat je als bron gaat aansluiten.
Zo was er hier iemand die het advies kreeg om de uitgangscondensatoren in zijn cd speler maar door te gaan
verbinden en dat klonk in zijn geval niet verkeerd.
Praktisch elke versterker heeft dan ook condensatoren aan z'n ingang en dan kom je met die truc wel weg, maar
zou je die speler op de Chaos Silicon aansluiten dan ging dat niet zo heel goed..
Nu heeft de versterker een adequate dc beveiliging meegekregen die constant monitort wat er aan signaal in en
uit gaat dus de gevolgen voor de speaker vallen wel mee.
Omdat het niet het plaatjes draaien is waar het mij om gaat maar het enthousiasme in het experiment is er in
samenwerking met, jawel, Berret al weer iets nieuws bedacht en dat zal de Silicon 2 wel gaan worden.
Of er dan nog anderen zullen volgen zien we dan wel weer, in geval kijkt TSP er al weer reikhalzend naar uit.
Moest ie maar niet zo stom zijn hem bij Audiovorden achter te laten..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tannoysuperprestige 2

Dat ik de Chaos Silicon heb achtergelaten in Vorden, bij Audiovorden, heb ik ook alleen maar gedaan vanuit de wetenschap dat er inmiddels wordt/werd gebouwd aan een Chaos Silicon 2. En omdat Audiovorden al meer dan een half jaar geleden zijn serieuze interesse toonde in een Van Wermeskerken versterker. En het elkaar ‘iets’ gunnen speelt dan zeker een rol.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op  3 oktober 2019, 20:49:28Dat ik de Chaos Silicon heb achtergelaten in Vorden, bij Audiovorden, heb ik ook alleen maar gedaan vanuit de wetenschap dat er inmiddels wordt/werd gebouwd aan een Chaos Silicon 2. En omdat Audiovorden al meer dan een half jaar geleden zijn serieuze interesse toonde in een Van Wermeskerken versterker. En het elkaar ‘iets’ gunnen speelt dan zeker een rol.

Ja, weet ik.
En ach, het is toch allemaal maar hobby.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

radiohead

6 oktober 2019, 17:36:59 #1015 Laatste wijziging: 6 oktober 2019, 17:39:00 door radiohead
Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!
We are such stuff as thoughts are made of

Theo van Wermeskerken

Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

Wat ik me dan wel weer afvraag is of een actief  filtersysteem voor de geordende versterker niet net zo veel
of meer verlies oplevert dan een simpel geordend filter voor een speaker zoals bv in je DMT's.
Maar goed, je bent meer dan goed in staat gebleken e.e.a. te horen en te benoemen en het experiment is altijd
leuk om te doen.
Ben je gestopt met het 901 experiment ?




Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tannoysuperprestige 2

Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

Over de Tannoy Glenair. Ff google en je vindt alle info die je wilt. Zie ook de site van Hilberdink. Daar staat de Glenair volledig opengemaakt. De overeenkomsten met de 15 DMT zijn idd erg groot. Ik heb in het recente verleden veel contact gehad met Werner Baer. Hij woont in Duitsland en heeft een grote schare volgers. Er was een periode dat hij en ‘zijn volgers’ groot fan waren van de Glenair. Als versterker werd veelal een Emitter 1 of 2 van ASR gebruikt. Dat zijn versterkers met grote vermogens. Ik heb zelf 8 jaar lang een Emitter 2 gehad. Een prachtige versterker om te zien! De Glenair heeft nimmer de reputatie gehad dat het een makkelijk aan te sturen speaker was. Karma heeft terecht aangegeven dat in het hoog de Glenair een behoorlijke weerstands dip heeft. Ondanks de overeenkomsten, vanuit de specificaties, met de 15 DMT ben ik nooit een vergelijkende review van beide speakers tegen gekomen. En......ik blijf een groot fan van de 15 DMT mk2. Ondanks dat ik de Tannoy Westminster heb. Ik ken de 15 DMT inmiddels meer dan 15 jaar (of langer!). Ik heb verschillende keren meegemaakt dat een bezitter van de 15 DMT er niet uit haalde wat er in zat. Vaak werd de 15 DMT als schuldige aangewezen. M.i.ALTIJD onterecht. De overeenkomsten Glenair/15 DMT zijn dat beide zeer fijne luidsprekers zijn die beiden TOP kunnen klinken maar ook genadeloos laten horen waar ze mee worden aangestuurd. Dus Radiohead.....zoals ik recent persoonlijk kon zeggen: koester je Tannoy 15 DMT’s!

Raaf

Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

Er gaat niets boven een mooie ongefilterde breedbander in Open Baffle.
Ik ben al jaren erg blij met de PHY H21 LB 15 Sag Full-Range.
Breedbanders komen of in het hoog of in het laag iets te kort, neem een breedbander die het hoog goed weergeeft, dat is eventueel met een (actieve) Sub mooi aan te vullen .
Geen filters toepassen, nergens, dan "klopt" het geluid.
Filters maken altijd ergens iets moois om zeep .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Raaf op  6 oktober 2019, 23:30:18
Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

Er gaat niets boven een mooie ongefilterde breedbander in Open Baffle.
Ik ben al jaren erg blij met de PHY H21 LB 15 Sag Full-Range.
Breedbanders komen of in het hoog of in het laag iets te kort, neem een breedbander die het hoog goed weergeeft, dat is eventueel met een (actieve) Sub mooi aan te vullen .
Geen filters toepassen, nergens, dan "klopt" het geluid.
Filters maken altijd ergens iets moois om zeep .


Het mooie en kloppende zit bij een breedbander in de afwezigheid van fase / timing fouten waardoor
fasereinheid / plaatsing en ruimtelijkheid optimaal kunnen zijn.
Maar dat verpruts je dan weer deels met een sub.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden