• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Tdo op 19 juni 2020, 11:00:16Welaan, TSP heeft zeker niet overdreven in zijn beschrijving van de weergave van deze nieuwste silicon; transparant, schoon, snel en dynamisch in weergave. Het is bijnA een vanzelfsprekendheid in de wereld van ordening, maar elke cd laat zijn specifieke karakter horen. Musica est!
En moet ook gezegd: de interne opbouw van de versterker lijkt wel een abstract kunstwerk. De foto’s eerder in dit draadje doen geen recht aan de schoonheid en afwerking- prachtig!

Dank voor de gastvrijheid weer Theo, ik heb genoten!

Dank voor je bezoek en de geschreven recensie.
Het was dus blijkbaar ook al weer een poosje terug dat je geweest was aangezien je het audiorack nog niet
eerder had gezien en dat staat er al weer een poosje.
Ook dank voor de cd van Wende.
Nog even een laatste update aan je cd 104 gedaan waarbij een paar keramische c's het veld hebben geruimd.
Dat was de modificatie die volgens TSP van een 104 een 105 maken.
Nu heb je van keramische condensatoren op sommige plekken geen last, maar in het audiodeel moet je ze dus
niet hebben.
Verder maakt de Silicon 3 versterker af en toe een sprongetje in performance waarbij het stereobeeld dan in vrij korte tijd ineens groter, breder en dieper wordt.
Da's een vreemde gewaarwording die overigens bij al die versterkers voorkomt.
Bijna altijd is het zo dat zo'n nieuw gebouwde versterker bij het eerste gebruik gelijk optimaal presteert
waarna het soms helemaal inkakt en het geklier van inspelen begint.
Dat is erger naarmate er in een versterker minder tegenkoppeling wordt toegepast en bij de 3 is dat tot het
minimaal nodige terug gebracht.
Na en poosje gebruik heb je van zo'n terugval steeds minder last en dan speelt hij gelijk vanaf een koude start al prima.
Zelfs na weken van niet gebruik is het dan gelijk al prima.
En het gaat daarbij dan niet om het geluid op zich want dat is altijd al wel goed, maar om de afbeelding in
de ruimte, een belangrijker onderdeel van de muziek dan 'het geluid'.
Voor mij dan.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tannoysuperprestige 2

De Chaos Silicon 2 op reis en uit logeren






Vorige week dinsdag heb ik de Silicon 2 meegenomen naar een mij zeer dierbare audiovriend. Ik noem hem ‘AudioWinsum’. Afgekort AW. En ja, hij woont in Winsum (Groningen). Hij leest wel mee op het forum hier maar schrijft niet mee. Hij is in het bezit van een door Theo gebouwde buizenvoorversterker en door Theo gemodificeerde monoblokken. Een fraaie combi. Tevens heeft hij een door Theo gemodificeerde Philips CD 104. Als speakers heeft AW een zeer fraaie set Tannoy 15 DMT mk2. Gebouwd door Silverstreak. AW was benieuwd hoe de Chaos Silicon 2 bij hem zou klinken. Met enige aarzeling heb ik de Silicon meegenomen naar hem. Waarom deze aarzeling? Zie de enorme berg aan stroomkabels achter zijn rack.....volgens mij een recept voor vormen van audiosmog. Kan zijn dat ik overdrijf hoor. Daarnaast vindt een geordende versterker (gebouwd vanuit de uitgangspunten van 'de wereld van de ordening') het zeer vervelend om te worden vervoerd. Tevens was forumlid Silverstreak ook aanwezig.

Maar ja, ook ik wilde weten hoe de Silicon 2 bij AW klonk. Dus: aangesloten, een kwartier laten opwarmen, kop koffie erbij……..en ik had alle spijt van de wereld dat ik de Silicon 2 had meegenomen! Het klonk echt niet lekker. Het gepresenteerde geluid voldeed (helaas) aan alle verschijnselen van een nukkige geordende versterker: plat, klein en enorm ingehouden. En ja, ondanks dat ik met gewinterde audio liefhebbers zit te luisteren voel je en proef je het gevoel bij hun van:……is dit het nou? Heb je hier zo lovend over geschreven?

Gelukkig, na ongeveer een uur begon de klank beter te worden: opener, meer rust en meer drive. Maar nog steeds een beetje onherkenbaar voor mij.

Na weer een uur maakt de Silicon 2 wederom een verbeterstap. Maar nog immer was ikzelf niet onder de indruk. Wel kwamen de typische Silicon kenmerken al meer tevoorschijn zoals: een zeer open en transparant beeld met een zeer precieze afbeelding en met een fraai strak en diep laag. Dit laag was nu al ‘beter’ dan zijn combi van voor en eind vv. Zijn combi is erg rond en lobbig op het laag. Iets wat AW erg fijn vindt. AW kon het laag van de Silicon wel waarderen maar het behoefde voor hem niet strakker. Het hoog van de Silicon was nu gelukkig zoals ik het kende: zeer open en boterzacht.

Hierna ben ik richting Sneek gereden.

De volgende dag appte AW mij dat de Silicon wederom een verbeterstap had gemaakt. In de afgelopen dagen hebben we geen contact gehad over de ontwikkelingen van de klank van de Silicon.

Mijn ervaring is blijvend dat het beluisteren van geordende componenten na een autoritje niet echt succesvol is. Natuurlijk krijg je indruk van de klank maar ook niet meer dan dat. Er zijn meerdere dagen voor nodig om het echte klank- en belevingspotentieel eruit te halen. Is best een lastig mechanisme. Om een geordend apparaat tot zijn volle bloei te laten komen is ‘tijd en geduld’ vereist.

Ik heb een dezer dagen contact met AW. Ik zal jullie informeren over de ontwikkeling van de klank van de Silicon 2 bij hem.

Heintje

Onderstaande vraag is serieus bedoeld.
Ik ga de discussie niet aan rond "subjectieve verbetering", "inbeelding" enz: dat spoor is niet een richting waar ik in dit topic op zit.
Ook neem ik aan dat jullie waarnemingen m.b.t. de eigenschappen van het geluid zullen kloppen.

Wel vraag ik mij af (al geruime tijd meelezende) wat het beschreven effect van verandering van omgeving van een versterker kan veroorzaken, ervan uitgaande dat de versterker zich aanpast aan de elektrische wereld om hem heen, zoals hij ziet op zijn ingangen en uitgangen en qua elektrische / elektrostatische instraling op de componenten.
Ik sluit dan aan bij de de door mij als nuttig herkende bezigheid "inspelen", zoals ik dat o.a. ken van versterkers die geruime tijd (nog) niet aan hebben gestaan.
Hoe kan het dat in de tijd gezien zo'n waarneembare (positieve) verandering optreedt?

Regenpak

Dat komt doordat niet de electronica verandert maar de luisteraar. Ik had het heel sterk toen ik naast mijn Beyerdynamic DT990 Pro een DT770 (ook Pro) ging gebruiken. Omdat de ene een open en de andere een gesloten systeem is moest ik enorm wennen aan de '770. Nu weten mijn hersens ermee om te gaan en klinken ze allebei geweldig.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij


Sytse Fliege

Citaat van: Regenpak op 22 juni 2020, 19:30:11Dat komt doordat niet de electronica verandert maar de luisteraar. Ik had het heel sterk toen ik naast mijn Beyerdynamic DT990 Pro een DT770 (ook Pro) ging gebruiken. Omdat de ene een open en de andere een gesloten systeem is moest ik enorm wennen aan de '770. Nu weten mijn hersens ermee om te gaan en klinken ze allebei geweldig.

Tjerk

En daarmee beschrijf je eigenlijk het fenomeen wat ten grondslag ligt aan geluidstechnische verbeteringen aan audioapparatuur en signaalvoerende ingrediënten (kabels, zekeringen...) en de grote kwaliteitsverschillen die de luisteraar er mee kan ervaren;

Alvorens de luisteraar volop kan genieten van de ultiemst mogelijke geluidswaarneming dient deze eerst ingespeeld te worden.

Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door de luisteraar vol te gieten met snollentrot (in de audiowereld gebruiken kenners dit als verzamelterm voor drinkbaar vocht waar alcohol in verwerkt is), maar bijvoorbeeld ook door de kwaliteit van het zitmeubilair, de op dat moment geldende relatie met de betere helft, het weer, de hoeveelheid irritante insecten in de luisterruimte en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat doe ik niet.

Het inspelen van luisteraars is een lastig fenomeen in de audiowereld. Hele stammenoorlogen zijn er namelijk al over gevoerd. Er zijn psychologen die er een slaatje uit proberen te slaan, maar ook mensen die puur uit liefdadigheid en de liefde voor de materie andere mensen helpen ingespeeld te raken. En dan heb je de meest lastige variant; de ontkenner. Vaak worden er dan te pas en te onpas gestrooid met wetenschappelijke verklaringen waaruit zou blijken dat het ONMOGELIJK is om personen ingespeeld te krijgen. Kwakzalverij, oplichting, dat zijn termen die je dan vaak tegenkomt, in dat verband.

Zo zijn er mensen die beweren dat de gehoorzenuwen en de synapsen bij ALLE mensen het zelfde zijn én functioneren en dat het DUS onmogelijk is dat het brein verschillende interpretaties kan waarnemen van het geluid wat het hoort (en het zo ervaren of zeggen te ervaren).

En uiteraard zijn er dan de mensen die het tegendeel beweren (en het zo ervaren of zeggen te ervaren).

In audiofora kunnen deze tegenstellingen verzanden in verhitte discussies die nooit iemand wint, omdat we weliswaar wetenschappelijk een hoop kunnen verklaren, maar niet dat mensen beweren dat niet alles wetenschappelijk te verklaren is (of dat we nog niet alles weten). En ja, op zo'n moment verandert het inspelen van luisteraars vaak in religie en ik hoef niemand uit te leggen waar dat heen kan gaan. Tot aan kruisigingen aan toe (al dan niet figuurlijk).

Ofwel, ja, inspelen van de luisteraar bestaat. Simpelweg omdat we het er over hebben. Maar of het een wetenschappelijk aantoonbaar fenomeen is of een fenomeen waarvan de realiteit - hoe sterk ook - alleen in het brein van de luisteraar bestaat..., we weten het niet.

En dat is maar goed ook, want hoe moeten we anders zo'n forum vollullen?

Vandaar dus.

Ach, kikker toch op!

berret

Ik ga nog maar eens iets vertellen over alles wat hier achter zit. Dat is al vaker in brokjes op dit forum verschenen, maar ik probeer het nu eens in de vorm van een vervolgverhaal.
Dat wordt een nieuw topic: Het "wat zou er aan de hand kunnen zijn" topic

Sytse Fliege

Citaat van: berret op 23 juni 2020, 09:14:24Ik ga nog maar eens iets vertellen over alles wat hier achter zit. Dat is al vaker in brokjes op dit forum verschenen, maar ik probeer het nu eens in de vorm van een vervolgverhaal.
Dat wordt een nieuw topic: Het "wat zou er aan de hand kunnen zijn" topic

Goed plan! En deel 1 en 2 heb ik al gelezen, super interessant!

Ach, kikker toch op!

Heintje


Buell

Citaat van: berret op 23 juni 2020, 09:14:24Ik ga nog maar eens iets vertellen over alles wat hier achter zit. Dat is al vaker in brokjes op dit forum verschenen, maar ik probeer het nu eens in de vorm van een vervolgverhaal.
Dat wordt een nieuw topic: Het "wat zou er aan de hand kunnen zijn" topic

Top, ik ga het zeker volgen.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Theo van Wermeskerken

20 juli 2020, 16:27:39 #1195 Laatste wijziging: 20 juli 2020, 16:33:55 door Theo van Wermeskerken
Vorig weekend mee begonnen en vanmorgen de eerste luisterervaring : de complete revisie en modificatie
van een cd 204 cd speler.
Voor het begrip : de cd 104 / 204 en 304 ( niet de mk2 ) maken gebruik van het zelfde elektrische schema.
De 104 en 304 gebruiken zelfs de zelfde printplaten, de 304 heeft als extra een zeer simpele afstands-
bediening en een grotere behuizing.
Die heeft de 204 ook, maar die maakt dan weer gebruik van normale axiale componenten.
Het voordeel van de 104 en 304 is het gebruik van smd componenten, het voordeel van de 204 is dat die
daar geen gebruik van maakt.
Geen voordeel is nl. zo groot of er zit wel ergens een nadeel aan.
Ik heb de 204 altijd een beetje achtergesteld t.o.v. de 104, ik haalde er ook niet de zelfde muzikale
kwaliteiten mee.
Ik had er een aantal van die zijn vaak gebruikt als donor voor een 104, vaak het loopwerk.
Afgelopen weken was het weer even actueel toen forumlid Quad Papa een 104 had gescoord die na inspectie
totaal bleek te zijn verkloot, incl. het loopwerk.
Ook kon hij toen een 204 scoren als donor voor dat loopwerk, maar omdat het ongewis was of dat wel in orde zou zijn heb ik hem aangeboden het loopwerk van een eigen 204 te gebruiken.
Daarover zal hij t.z.t. nog wel even iets schrijven.
Het toeval wil echter ook nog wel eens wat en zo kwam er hier een goede audiokennis met een aantal defecte Revox apparaten, o.a. een B226 cd speler.
Nu maakte Revox destijds gebruik van een vreemde legering, zamac genaamd, dat de nare eigenschap heeft
om a.h.w. te gaan 'groeien'. Het zet dan uit en per apparaat verschillend kan het dan voorkomen dat
geleiderails in zo'n cd speler er dan totaal krom in gaan staan, waardoor de lade dan vastloopt.
Dat viel in dit apparaat nog mee, maar de getande riem voor de aandrijving van de lade was er wel
geheel tandeloos door geworden.
Uiteindelijk vond de man een exemplaar in Zwitserland, maar daaraan voorafgaand kwam nog de vraag om
een cd 104 voor zijn vrouw.
Dat heb ik even rondgevraagd, maar liep toen tegen een in volledige nieuwstaat verkerende  204 aan bij
een andere kennis en die heb ik uiteindelijk gekocht om die met de opgedane kennis van de 104 mod's
toch nog eens een kans te geven. En zo niet, zat er altijd nog een perfect loopwerk in.
Daar de afgelopen week dus aan gewerkt, maar hoewel het schema elektrisch identiek is aan de 104 is
de opbouw wel totaal anders.
Philips heeft destijds wel een paar steekjes laten vallen, met name de grounding is bij zowel de 104
als de 204 voor verbetering vatbaar.
Alle drie motoren compleet geserviced, waar nodig slechte elko's vervangen en voorzien van veel mooie
koolweerstanden en mkc condensatoren , styroflex en de zelfde vd Heide modificatie's als bij de 104.
En nu speelt het dus voor het eerst weer na 20+ jaren en bepaald niet slecht.
Geen oversampling meer, geen digitaal filter, geen analoog filter op een simpel nieuw ontwikkeld
uitgangstrapje na. 14 bit en je mist niks, vergelijk het eens met de plaat..
Klinkt nog wat verstopt en muffig, maar dat ken ik ook van de 104, binnenkort maar even kritisch
beluisteren, samen met wat andere audiofreakers.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Tannoysuperprestige 2

Interessante ontwikkeling! Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Tannoysuperprestige 2

26 juli 2020, 18:44:58 #1198 Laatste wijziging: 26 juli 2020, 20:51:04 door Tannoysuperprestige 2
Afgelopen week op bezoek geweest bij Theo. Voor het beluisteren van de Philips CD-204.Als versterker stond er nog immer de Chaos Silicon 3. Iets waar ik lichtjes verbaasd over was. Dus de vraag gesteld waarom de Chaos 5 buis er nog niet (weer)stond. Na enig nadenken gaf hij een verrassende reactie:......nog geen behoefte aan gehad....En dat was het! Verder geen diepzinnige toelichting. Volgens mij kan alleen een Groninger zo’n reactie. geven! 🤣👍.

De set waarin/waarmee we de 204 hebben beluisterd is: Tannoy 15 DMT mk2/Chaos Silicon 3/bekabeling is gesnot en gemaakt van koper met een goudlaagje. Een vergulde kabel dus. De bekabeling is geheel door Jan zelf gemaakt. De set is voorzien van Audiotegels en een Audiolamp. De akoestiek van Theo is erg fijn. Lichtjes gedempt en weinig nagalm etc. Niet dus. Er wordt geen gebruik van scheidingstrafos en ook geen netfilters. De apparatuur staat in een mooi ambachtelijk gemaakt rack.

Tja, wat moeten we nu met onze Theo! In de afgelopen jaren heeft hij de Philips CD-104 zo weten te modificeren en te behandelen dat de klank werkelijk zeer fraai is geworden. Ook ik heb een 104. Eigenlijk twee. Ik heb ook een reserve exemplaar. En nu 1 in 1 x gaat ie aan de slag met een 204! Daar kan een reden voor zijn. Bijvoorbeeld dat de voorraad aan goede 104’s aan het opdrogen is, of Of.....of....het zou toch niet zo zijn dat een 204 meer ‘klankpotentieel’ heeft. Het 1e schijnt niet zo te zijn. Wie wil kan nog steeds 104’s vinden die ook nog eens te koop staan. Tja, dan blijft over: klankpotentieel.

Na de koffie zijn we gestart met luisteren. In alle rust en CD na CD. Beiden vinden we het fijn om geconcentreerd te luisteren en dan niet er door heen te praten.

En dan de kernvraag: is er een verschil te horen met de 104? We hebben er voor gekozen om niet te wisselen van CD spelers. We hebben de 104 en de 204 niet A/B met elkaar vergeleken. In basis ligt de klank en de manier van de ruimtelijke weergave dicht bij elkaar. Van de beide spelers. En toch doet DEZE 204 het anders.

Over de gepresenteerde klank als geheel van Theo zijn set. Dus inclusief de 204, vielen de volgende zaken mij op:
1. Boterzacht hoog. Fluweel zacht
2. Geheel geen stress.
3. Een zeer diep laag. Dat mooi geïntegreerd is in het totaal
4. Een opvallende goede manier van timing
5. Een opvallende transparante wijze van de weergave van de stem en de achtergrond stemmen
6. Fraaie ruimtelijke weergave
7. Pinpoint plaatsing

Wat echt opvalt is het zeer aangename hoog, een volledig stressvrije wijze van luisteren en het heel precies kunnen volgen van individuele instrumenten.

We hebben uitvoerig gesproken over dit ‘type klank-en plaatsingsbeeld’. Volgens Theo is de 204 de bron hiervan. Het spreekt mij iig zeer aan! Ik ben benieuwd wie ook op de wijze luistert en hier erg blij van wordt. Ik zou zeggen: nodig jezelf uit bij Theo en beschrijf op Audiofreaks je bevindingen.

audiovorden

26 juli 2020, 19:05:15 #1199 Laatste wijziging: 26 juli 2020, 19:24:49 door audiovorden
Leuk verslag weer TSP. Naar een boterzacht hoog ben ik ook op zoek. Met de CD-104 lukt dat hier nog niet helemaal.