De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Raaf

Inderdaad Theo,
Zonder sub klinkt het het gewoon beste, maar het laag aanvullen is minder storend dan het hoog .
Het algemene probleem met breedbanders is dat ze of in het hoog of in het laag te kort komen , de meeste hebben zelfs een boost in het mid-hoog, PHY's zijn redelijk lineair en daarom ongefilterd toe te passen .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Theo van Wermeskerken op  6 oktober 2019, 23:42:40
Citaat van: Raaf op  6 oktober 2019, 23:30:18
Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

Er gaat niets boven een mooie ongefilterde breedbander in Open Baffle.
Ik ben al jaren erg blij met de PHY H21 LB 15 Sag Full-Range.
Breedbanders komen of in het hoog of in het laag iets te kort, neem een breedbander die het hoog goed weergeeft, dat is eventueel met een (actieve) Sub mooi aan te vullen .
Geen filters toepassen, nergens, dan "klopt" het geluid.
Filters maken altijd ergens iets moois om zeep .


Het mooie en kloppende zit bij een breedbander in de afwezigheid van fase / timing fouten waardoor
fasereinheid / plaatsing en ruimtelijkheid optimaal kunnen zijn.
Maar dat verpruts je dan weer deels met een sub.



Verpruts je het ook als ie zorgvuldig wordt opgesteld en een traploze fase regeling zou hebben?
... on an Electrospective Odyssee.

Raaf

Ik heb de fase gewoon op 0 staan dat geeft het mooiste resultaat (2 actieve subs in Open Baffle)
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

Tirillo

Min ervaring is ook dat een (geordende) subwoofer roet in het eten gooit bij het gebruik van breedbanders. Dit kun je zowel negatief als positief zien. Negatief in de zin dat, zoals hier door een aantal forumleden al is geschreven, een breedbander zowel in het hoog als het laag tekortschiet. Positief in de zin dat het middengebied fabelachtig schoon, ruimtelijk en dynamisch is. Mijn compromis is om de breedbander pas in te zetten vanaf 300 á 400 Hz en daaronder met aparte luidsprekers voor het laag te werken. Zowel de full range als de woofers zitten in mijn geval op een open baffle.
"Searching for a ground with my good eye closed"

radiohead

7 oktober 2019, 16:04:44 #1024 Laatste wijziging: 7 oktober 2019, 16:08:36 door radiohead
Citaat van: Theo van Wermeskerken op  6 oktober 2019, 19:00:15
Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Is er iets meer informatie over de Tannoy Glenair? Ik zie dat hij dezelfde dual concentric drivers heeft als de DMT en ook hetzelfde filter. De kast lijkt me slechts anders van vorm en uiterlijk, dat zou toch hetzelfde electronische gedrag mogen opleveren?

Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

Wat ik me dan wel weer afvraag is of een actief  filtersysteem voor de geordende versterker niet net zo veel
of meer verlies oplevert dan een simpel geordend filter voor een speaker zoals bv in je DMT's.
Maar goed, je bent meer dan goed in staat gebleken e.e.a. te horen en te benoemen en het experiment is altijd
leuk om te doen.
Ben je gestopt met het 901 experiment ?

He Theo, ik bedoelde nu echt de elektrische weerstand van de woofer spoel. Misschien dat deze luidsprekers daarom zo strak klinken in het laag? Er is ook iets met breedbanders, fase reinheid en impuls response...

Ik heb hier trouwens ook nog een experiment met een 301 en daar zit de woofer gewoon rechtstreeks zonder spoel op de pinnen. Klinkt ook heel erg strak en ik kan er niets aan doen maar de ordening is gewoon waanzinnig ook al mag dat niet want de mid en tweeter staan de verkeerde kant op :) Help!:)

Is allemaal erg leuke hobby de DMT staan al een tijdje in de gang voor de tweede ronde maar de eerste ronde is erg verslavend. Inmiddels wel een 901 versie 6 weer van de hand omdat er te veel plastic en te veel laag in zit voor mijn bescheiden ruimte. Maar de versie 1 van de 901 en versie 2 van de 301 die zijn inspirerend simpel.

Oh ja de equaliser is ook een erg simpel doosje met een paar transistoren die voornamelijk domweg een curve naar het hoog en een curve naar het laag maken. Flink gesnot etc. Maar ik heb de volume knop bij zowel 901 als 301 nog lager dan bij de Tannoy DMT ik kan dus alleen concluderen dat zowel 301 als 901 hoog rendement zijn en als de Chaos het laag/hoog dan veel sterker moet versterken bij de 901 is dat geen enkel probleem lijkt het. Dat de 901 een fundament heeft dat lager gaat de de DMT is eigenlijk zonder twijfel maar dan gaat de equaliser wel in zijn boost mode voor ultra laag.

Affijn ik vind het een mooie eenvoudige oplossing breedbanders met domweg meer power in laag en hoog. Eigenlijk zoek ik ook nog een ouderwetse balans regeling voor problemen met niet symmetrische kamers. We raken steeds meer van dat soort oude features kwijt. :)
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

radiohead

7 oktober 2019, 16:15:13 #1025 Laatste wijziging: 7 oktober 2019, 16:16:47 door radiohead
Wat me overigens in dit hele experiment heeft getrokken is dat ik een 301 aansloot en voor het eerst een piano hoorde zoals ik dat nog nooit gehoord heb en dat was op een nauwelijks geordende setup. Er zit iets in die 301 dat ik in al mijn geschiedenis met luidsprekers nog nooit eerder gehoord had. Misschien is het de directe woofer van oude materialen en de gereflecteerde omgevings sound van het mid hoog, de akoestiek klinkt gewoon als een echte piano. Zo zie je maar weer dat datgene wat wordt verfoeid in de geschiedenis niet voor niets zoveel stof doet opwaaien.
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

kurt

Even een vraagje tussendoor, wat is nu de beste manier om de vergulde koperen interlinks in te spelen?
Ik dacht ze een weekje aan een laagspanning transfo te hangen van een 12v en er dan met behulp van een belasting van bvb. een halve watt er wat stroom door te voeren. Het is dan een constante stroom met 50hz.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: kurt op  9 oktober 2019, 19:24:43Even een vraagje tussendoor, wat is nu de beste manier om de vergulde koperen interlinks in te spelen?
Ik dacht ze een weekje aan een laagspanning transfo te hangen van een 12v en er dan met behulp van een belasting van bvb. een halve watt er wat stroom door te voeren. Het is dan een constante stroom met 50hz.

En dat is dus maar 1 enkele frequentie.
De beste manier is gewoon gebruiken zoals bedoeld.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

audiovorden

Ik ben afgelopen donderdag bij TvW in Groningen geweest. Om interlinks op te halen en voor een check-up van mijn CD 104. Die bleek in een vergelijk met mijn streamer beduidend minder goed te klinken. En dat hoort niet.
Ik had TvW gevraagd om enkele verguld koperen interlinks te maken. Nu ik zijn Silicon versterker gebruik, kunnen die interlinks natuurlijk niet ontbreken.

Ik was enkele jaren geleden al eens bij TvW wezen luisteren. Samen met Berret. Dus ik wist wat er in huis stond en speelde. Ik was toen erg onder de indruk van zijn speakers. Nu ook wel, maar het is toch anders als je zelf ook een Tannoy in huis hebt staan. Maar het was toch wel weer leerzaam om te horen hoe een DMT 15 echt kan klinken. Dat is toch andere koek dan mijn Tannoys. Maar ach, ik ben niet ontevreden. En ik weet welke stappen ik eventueel nog kan zetten naar een nog beter geluid.

Weer thuis gekomen gelijk de interlinks aangesloten. Dat klonk eerst toch wel goed, maar na een tijdje begon ik toch te twijfelen. Maar ik werd later door TvW gerustgesteld. Schijnt soms wel enkele weken te duren voordat ze echt naar wens gaan klinken. Nou ja, we zullen het wel merken.

Op de terugweg ben ik nog even langs Tdo gereden. TvW had nog een pakketje voor hem en ik wilde zijn originele DMT 15 kasten wel eens zien en horen. In mijn woonkamer kreeg ik een paar jaar gelden de originele DMT 15 niet aan het klinken en de zwart/grijze kasten misstonden ook in de woonkamer. Maar niet bij Tdo. Hier kwamen ze erg fraai tot hun recht in een mooie woon/luisterruimte. Complimenten voor de fraaie inrichting en ik ben wel een beetje jaloers op deze mooi klinkende speakers. Ook hier weer dat mooie rustgevende en toch imposante geluid van de DMT's. Bovendien werden ze door een zwarte Perreaux 350P Mosfet versterker aangedreven. Ook daar heb ik goede herinneringen aan. Ik gebruikte de Perreaux voor mijn Audiostatic elektrostaten en heb ze toen uit Nieuw-Zeeland geïmporteerd. Al met al een leuke middag gehad.

radiohead

Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op  6 oktober 2019, 21:48:18
Citaat van: radiohead op  6 oktober 2019, 17:36:59Ik ben de laatste tijd erg aan het experimenteren met andere luidsprekers dan de DMT15 en momenteel heb ik een passief filterloos breedband exemplaar dat bijzonder strak klinkt en actief filtert nog voor de versterker. Een actief filter heeft zo zijn voordelen omdat een passief filter toch weer een weerstand extra in de demping betekent en dat is met buizen soms een probleem toch? Een equalizer die aparte frequentiebanden verzwakt vind ik te complex maar een actief filter lijkt een goede oplossing zeker in combinatie met een simpele breedbander...

De experimenten die ik met de Chaos buizenversterker en deze speakers heb gedaan waren zeer positief!

...Ik heb verschillende keren meegemaakt dat een bezitter van de 15 DMT er niet uit haalde wat er in zat. Vaak werd de 15 DMT als schuldige aangewezen. M.i.ALTIJD onterecht. De overeenkomsten Glenair/15 DMT zijn dat beide zeer fijne luidsprekers zijn die beiden TOP kunnen klinken maar ook genadeloos laten horen waar ze mee worden aangestuurd. Dus Radiohead.....zoals ik recent persoonlijk kon zeggen: koester je Tannoy 15 DMT's!

Door onze excursie met de Bose 901 kom ik er opnieuw achter hoe belangrijk de in ons geval vrij kleine kamer is in het resultaat dat je met een luidspreker kunt halen. Het lijkt er op dat de DMT 15 direct goed klinkt zonder te veel schuiven (bij Theo klinkt hij geweldig). De Bose 901 heeft voor het grootste gedeelte een indirecte weergave via de muren en daarvoor is het uiterst belangrijk hoe je ze plaatst! Ik heb iets dergelijks ook meegemaakt met Apogee Stage luidsprekers die 50% naar voor en 50% naar achter stralen (magnetostaten). Dan is de positionering ook van heel groot belang. Daarnaast hebben we houten kastjes (omgekeerde diffusers van Toine) in de hoeken en voor de ramen voor mid en laag. Klein fototje van onze 901 serie 1-2 om een indruk te geven. De kennis over positionering en ruimte gaan we nu gebruiken om het beste uit de DMT 15 te halen!
Op het fotootje is ook onze maffe audiolamp die het licht door een pot met snot stuurt te zien. Dit is een experimentje en lijkt positief! Om de verschrikking compleet te maken is er nu bij ons ook een echt solid state versterkertje op bezoek om aan te snoepen, de Trio-Kenwood TK 150 uit de jaren 70 :)
Hebben andere ook de ervaring dat als je de lamp iets verschuift de balans tussen links en recht verandert? Om de muziek precies in het midden te krijgen moet je ook daar een tijdje mee schuiven lijkt het.

"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

Rubble

Wat een übergave lamp! Alleen uit estethisch oogpunt al.  8)  8)

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

groovy.

Dat ziet er puik uit met die speciale lamp,was dat niet iets met Tesla.
Emt 938.  Lenco L70 widebody. Lenco l75.  Luxman l507s.  Luxman t-550v.  Yamaha M2.  Yamaha c4.  Sansui ta-500. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Celestion Ditton Four.  Harman Kardon 6550.  Composed dv1 dt.  AH Durop Phonostage.    dht Rob buizen phono-dude.

In to each life some rain must fall.

Knosti de Platenwasser

Ik ervaar eigenlijk alleen balansproblemen l/r na wijzigingen in de set en lamp, zoals bv verplaatsingen en herschikkingen. Dan kan het een dag of wat duren voordat het weer stabiliseert. Mijn lamp staat rechts in de driehoek en in het begin trekt de balans dan ook naar rechts. Later trekt dat dus weer bij. Ik schuif verder niet met de lamp en verplaats hem ook niet meer. Inmiddels weet ik dat het stabiliseren enkele dagen kan duren na verplaatsingen.
... on an Electrospective Odyssee.

Theo van Wermeskerken

Wat Knosti al zegt dus : het gaat niet alleen om verschuiven van die lamp, maar ook van de gebruikte
gloeispanning daarvan en bv als je omschakelt van gelijk naar wisselspanning.
Wat het verplaatsen van de lamp betreft heeft naar mijn ervaring het verplaatsen naar voren en achteren een veel grotere invloed dan van links naar rechts.
Maar vaak zijn meerdere veranderingen in de set goed hoorbaar.
Berret zegt dan dat als je er met je fikken aan zit...
Ik meen dat forumlid Leobus voor het luisteren noodgedwongen zijn set op de juiste plek moet brengen
en dan heb je ook steeds met wat onrust te maken.
Overigens aanzienlijk meer als je set geen gebruik maakt van tegenkoppeling.
Mensen die dus bv zeggen dat inspelen en klankverschillen in kabels onzin zijn hebben dan vaak helemaal gelijk. Die worden dan onwerkzaam gemaakt, helaas gebeurt dat dan vaak ook met wel gewenste dingen in
de muziek. We hebben het bij TSP met jouw Chaos 2 versterker destijds overduidelijk aangetoond.
Je wint wat en je verliest wat. Ach, het is gelukkig maar hobby allemaal.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Leobus

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 27 oktober 2019, 19:28:19Ik meen dat forumlid Leobus voor het luisteren noodgedwongen zijn set op de juiste plek moet brengen en dan heb je ook steeds met wat onrust te maken.
Overigens aanzienlijk meer als je set geen gebruik maakt van tegenkoppeling.
Mensen die dus bv zeggen dat inspelen en klankverschillen in kabels onzin zijn hebben dan vaak helemaal gelijk.

Nou heb ik een set met tegenkoppeling (Klasse D heeft dat toch?) maar ik ervaar na het verplaatsen altijd wel een uur geen optimaal geluid. Ik verzet alleen de speakers en de lamp. De set van te voren warm zetten helpt niet veel. Het verplaatsen doet het hem. Mogelijk door het verbuigen van de kabels. Maar klankverschillen in kabels ervaar ik echt wel. Zo heb ik onlangs de speakerkabels (type van Wermeskerken) van hun twist ontdaan en naast elkaar met een draadje bij elkaar gebonden. Ik vind dat rustiger klinken.

Groet,
Leobus