De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

28 oktober 2019, 18:58:04 #1035 Laatste wijziging: 28 oktober 2019, 23:42:01 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Leobus op 28 oktober 2019, 15:45:37
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 27 oktober 2019, 19:28:19Ik meen dat forumlid Leobus voor het luisteren noodgedwongen zijn set op de juiste plek moet brengen en dan heb je ook steeds met wat onrust te maken.
Overigens aanzienlijk meer als je set geen gebruik maakt van tegenkoppeling.
Mensen die dus bv zeggen dat inspelen en klankverschillen in kabels onzin zijn hebben dan vaak helemaal gelijk.

Nou heb ik een set met tegenkoppeling (Klasse D heeft dat toch?) maar ik ervaar na het verplaatsen altijd wel een uur geen optimaal geluid. Ik verzet alleen de speakers en de lamp. De set van te voren warm zetten helpt niet veel. Het verplaatsen doet het hem. Mogelijk door het verbuigen van de kabels. Maar klankverschillen in kabels ervaar ik echt wel. Zo heb ik onlangs de speakerkabels (type van Wermeskerken) van hun twist ontdaan en naast elkaar met een draadje bij elkaar gebonden. Ik vind dat rustiger klinken.

Groet,
Leobus

Dat die kabels na het onttwisten rustiger klinken kan ik niet zo veel mee.
Eerder het omgekeerde zou je zeggen omdat je met het terug twisten de kabel enorm zit te verbuigen zou
je juist meer onrust verwachten, net als bij een nieuwe.
Tevens is na het onttwisten de eigen capaciteit van de kabel kleiner dan wanneer de draden getwist in elkaar
liggen. Je hebt dan minder het zgn MIT effect waarin doosjes met capaciteiten zijn opgenomen.
Maar je bent best wel een kritische luisteraar en dus zal het wel kloppen.
Mogelijk is het effect ook tijdelijk en dat hoor ik dan tzt. ook graag.

Om nog even een aanvulling te doen op de vraag van Radiohead : er zijn tevens behoorlijke verschillen te
horen tussen verschillende kooldraadlampen.
Met name de oude Philips exemplaren doen het prima, met als toppers die met de dunste gloeidraad.
Die wordt in de praktijk ook het minst warm, daar zal het mee te maken hebben.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

radiohead

28 oktober 2019, 21:25:50 #1036 Laatste wijziging: 28 oktober 2019, 21:30:18 door radiohead
Dank voor de complimenten voor de maffe audiolamp  ;D  De pot is nog van Theo afkomstig en het onderstel van een Mathmos lavalamp. Zit geen Tesla in, alleen een lampje. De electronica in de pot is net als de voelsprieten alleen voor de sier :) Er staat een philips variac en de gelijkrichter van Theo en Berrett onder.

Wat de plaatsing betreft lijkt het er op dat na verstoring de balans sneller terugkomt als we een heel klein beetje schuiven. Er is dan al wel ordening maar een stem kan heel erg links of rechts hangen. Het lijkt er soms op dat er een asymmetrie in de kamer gecompenseerd moet worden of een kabel die contact met de niet zo beste vloer maakt.

Het versterkertje is nog een beetje een enigma. Hij bevat veel van de materialen die Theo en Berrett hebben aangewezen als zeer geschikt, zoals het printplaten materiaal, en die staan dan ook nog in een 3d design zoals bij buizenversterkers. Geen aluminium en de transistoren zouden zowel germanium als silicium kunnen zijn, in een metalen behuizing. Er zit feedback in inderdaad maar zou het zo kunnen zijn dat feedback bij transistoren minder de ordening tegenhoudt? Hoe het ook zij de 13 Watt power van de solid state klinkt wonderschoon!

Ik heb ook nog een technisch vraagje over die feedback. Mogelijk zitten er polen in de feedback loop bij hoge frequenties? Het lijkt er op dat we voorzichtig moeten zijn met de actieve equaliser en hoe die de hoge frequenties versterkt. Misschien het hele geval maar eens laten nakijken door de wizzards  8)

"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

Theo van Wermeskerken

Citaat van: radiohead op 28 oktober 2019, 21:25:50Dank voor de complimenten voor de maffe audiolamp  ;D  De pot is nog van Theo afkomstig en het onderstel van een Mathmos lavalamp. Zit geen Tesla in, alleen een lampje. De electronica in de pot is net als de voelsprieten alleen voor de sier :) Er staat een philips variac en de gelijkrichter van Theo en Berrett onder.

Wat de plaatsing betreft lijkt het er op dat na verstoring de balans sneller terugkomt als we een heel klein beetje schuiven. Er is dan al wel ordening maar een stem kan heel erg links of rechts hangen. Het lijkt er soms op dat er een asymmetrie in de kamer gecompenseerd moet worden of een kabel die contact met de niet zo beste vloer maakt.

Het versterkertje is nog een beetje een enigma. Hij bevat veel van de materialen die Theo en Berrett hebben aangewezen als zeer geschikt, zoals het printplaten materiaal, en die staan dan ook nog in een 3d design zoals bij buizenversterkers. Geen aluminium en de transistoren zouden zowel germanium als silicium kunnen zijn, in een metalen behuizing. Er zit feedback in inderdaad maar zou het zo kunnen zijn dat feedback bij transistoren minder de ordening tegenhoudt? Hoe het ook zij de 13 Watt power van de solid state klinkt wonderschoon!

Ik heb ook nog een technisch vraagje over die feedback. Mogelijk zitten er polen in de feedback loop bij hoge frequenties? Het lijkt er op dat we voorzichtig moeten zijn met de actieve equaliser en hoe die de hoge frequenties versterkt. Misschien het hele geval maar eens laten nakijken door de wizzards  8)



Feedback houdt niet zozeer de ordening tegen, maar doordat het signaal steeds weer opnieuw aan de ingang
van de versterker wordt aangeboden grijpt feedback in op de timing en daarmee o.a op de plaatsing en
de ruimtelijkheid.
E.e.a. mede afhankelijk van de mate van die feedback, maar bij de demo met jouw Chaos versterker was
direct hoorbaar dat reeds bij een zeer geringe mate van tegenkoppelen het geluidsbeeld direct een stap
terug deed richting speakers.
Feedback kun je toepassen op het gehele signaal, maar je kunt middels een simpel R / C netwerkje ook  een
bepaald gebied sterker aanpakken.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

radiohead

29 oktober 2019, 15:20:00 #1038 Laatste wijziging: 29 oktober 2019, 15:34:51 door radiohead
Electrisch zou de feedback dan de fase relatie moeten verstoren. Een simpele emitter follower (met simpele weerstand) lijkt die relatie niet te verstoren maar is technisch wel feedback... Misschien de lengte van de kabel en de dikte meenemen, heel misschien dat voor een goed experiment de kabel heel dun moet zijn en heel kort vanwege het skineffect dat op 10/20khz behoorlijk vertragend zou kunnen werken.

Anyway tweeters en woofers verstoren de timing veel meer en onnatuurlijker vermoed ik zo maar. Ik bedoel ook een breedbander kent een resonantie impedantie en dus een fase verschuiving maar in een heel beperkte en geleidelijke overgang. Een twee fase systeem kent twee resonantie verschijnselen die aan elkaar geknoopt moeten worden. Een systeem met veel breedbanders kent bovendien een minder bolvormige afstraling en wat doet dat?

Maar je moet horen met je oren en niet met je hoofd dus is dit alles storend?

Blijft interessant.
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

radiohead

29 oktober 2019, 16:09:07 #1039 Laatste wijziging: 29 oktober 2019, 16:32:27 door radiohead
Er zit zowel germanium als silicium in die versterker! De 2sb89a is germanium en zit denk ik in de eindtrap. Ook veelal koolweerstanden.
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

Theo van Wermeskerken

Citaat van: radiohead op 29 oktober 2019, 15:20:00Electrisch zou de feedback dan de fase relatie moeten verstoren. Een simpele emitter follower (met simpele weerstand) lijkt die relatie niet te verstoren maar is technisch wel feedback... Misschien de lengte van de kabel en de dikte meenemen, heel misschien dat voor een goed experiment de kabel heel dun moet zijn en heel kort vanwege het skineffect dat op 10/20khz behoorlijk vertragend zou kunnen werken.

Anyway tweeters en woofers verstoren de timing veel meer en onnatuurlijker vermoed ik zo maar. Ik bedoel ook een breedbander kent een resonantie impedantie en dus een fase verschuiving maar in een heel beperkte en geleidelijke overgang. Een twee fase systeem kent twee resonantie verschijnselen die aan elkaar geknoopt moeten worden. Een systeem met veel breedbanders kent bovendien een minder bolvormige afstraling en wat doet dat?

Maar je moet horen met je oren en niet met je hoofd dus is dit alles storend?

Blijft interessant.

Dat laatste is dan ook de reden dat de grootste winst valt te behalen met goede speakers.
De fijnste speakers hebben een brede baffle met weinig units, i.p.v een lange smalle lat met daarop een
hoop speakers met daarachter noodgedwongen een ingewikkeld filter.
En als een versterker ook maar een beetje fatsoenlijk in elkaar zit dan is er praktisch geen type te vinden
die echt slecht klinkt als die niet kapot is.
Al sinds eind jaren 60 is er op dat gebied niet veel meer behaald, ook getuige het grote aantal versterkers
uit die periode die nog naar volle tevredenheid functioneren.
Veel van die oudjes mochten ook een paar centen kosten en gingen daardoor ook lang mee.
Tegenwoordig is dat exact het omgekeerde.
Een misverstand is ook dat tegenkoppeling niet in de eerste plaats slecht is voor het geluid.
Het omgekeerde kun je wel stellen, want het verbetert de demping, vergroot de bandbreedte en vermindert
de vervorming om er maar een paar te noemen.
Vervolgens kost het ook nog eens niks en daarom wordt het op grote schaal toegepast omdat het fabrikanten
voor een paar centen een meetbaar beter product oplevert.
Transistoren hebben daarbij dermate kromme karakteristieken dat daarbij de toepassing van tegenkoppeling
vaak onontkoombaar is.
Een triode buis is op dat gebied veel gemakkelijker en daarbij kun je onder voorwaarden afzien van tegenkoppeling.
En als je een beetje slim ontwerpt kun je een deel van de voordelen van tegenkoppelen ook behalen, maar dat
kost meer moeite en geld en dat is weer niet goed voor het verdienmodel.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

radiohead

Duidelijke uitleg weer. Beide technieken hebben zo voor en nadelen en het is erg leuk om dat zelf te horen en te vergelijken. Ga snel weer cd'tje draaien :)
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

radiohead

30 oktober 2019, 14:07:03 #1042 Laatste wijziging: 30 oktober 2019, 17:58:00 door radiohead
Nog even over die brede baffel (of grote waffel ;D ) bij de 901 kan mogelijk juist door het parallel schakelen van 2 x 4 breedbanders de baffel een stuk kleiner. Het golffront aan de achterzijde is niet bolvormig en ze staan bovendien onder een hoek waardoor het geluid nog minder van achteren komt. Dus met een kleine breedband waffel komt men een heel eind.

Aanvulling het lijkt er op dat de 901 een heel strakke laagpuls heeft die niet boomerig klinkt en waar jongeren zo dol op zijn. Ik moet zeggen het klinkt ook erg lekker en ik miste dit wel in audiofiele oplossingen.
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

radiohead

Nou in ieder geval. We hebben ook weer even mijn peperdure Lavardin transistor geprobeerd en dat was helemaal niets. Als ik ooit jouw nieuwe transistor zandbakkie mag proberen dan heel graag!
"Even if you are a minority of one, the Truth is the Truth."

audiovorden


Citaat van: audiovorden op 27 september 2019, 21:41:40TSP is mij net voor met zijn bericht. Maar ik had net de laatste punt gezet aan mijn berichtje. Dus bij deze toch ook maar mijn berichtje:

Gisteren kwam TSP mijn woonkamer binnenwandelen met de Chaos Silicon onder zijn arm. De Silicon paste perfect in mijn audiorack. Daar hebben we hem dan ook maar laten staan toen TSP begin van de middag weer naar het Noorden moest. Het kwam ook goed uit want ik was eigenlijk op zoek naar een versterker die partij kon bieden aan mijn Tannoy speakers. Die had ik ca. 2 weken geleden gekocht. Van Peter, die ook de speakerkast heeft gebouwd voor Niemand. Mijn speakerkast is qua ontwerp identiek aan die van Niemand. Mijn units zijn van het type CPA 15 en het filter is identiek aan een DMT15 mkII filter. Deze smallere speakerkast had mijn voorkeur boven de originele DMT 15 kast. Die heb ik in 2014 een week in de woonkamer gehad, maar werd toen verbannen. Ben even kwijt door wie. 
Nu kwam TSP natuurlijk niet zomaar mijn woonkamer binnen wandelen. We hadden al sinds ongeveer een half jaar contact. Ik had belangstelling voor zijn Chaos versterker die mogelijk binnenkort vrij zou komen. Maar ja dat duurde en duurde maar. Gelukkig voor mij zag de Silicon het levenslicht en die zou toch ook wel geschikt zijn voor die CPA 15 units. Misschien nog wel beter werd er beweerd.
TSP was zo aardig om de Silicon mee te brengen naar het Gelderse om eens te proberen. En ja, hij staat nog steeds in het audiorack. Een uurtje luisteren liet horen dat het een perfecte match is met mijn Tannoys. Nu pas hoor ik waartoe deze speaker in staat is. Op de drie andere versterkers die ik al had geprobeerd, klonk het beduidend slechter. Ik kreeg de speaker niet goed aan het zingen. Maar nu wel. Het gemak waarmee de muziek nu uit de speakers komt is frappant. Dynamisch en vloeiend ook. Genieten dus.


Nog even een update van de laatste ontwikkelingen.
Hoewel de speakers goed bevallen, heb ik op advies van anderen (waaronder de bouwer van mijn kasten) en na het beluisteren van een aantal DMT 15 speakers, besloten om ook te kiezen voor een kast met de afmetingen van de originele DMT 15. Martin Mouwen uit Giessen is al bezig met de bouw. Morgen ga ik een kijkje nemen.

Leobus

Op verzoek van Theo (zie boven) kom ik nog even terug op het onttwisten van de LS kabels. Het zijn dus kabels volgens zijn recept: 4x0,8 mm verguld koper in katoen met snot. Ik houd toch echt de indruk dat het onttwisten een rustiger beeld geeft. Minder schreeuwerig, minder scherpte. Na het onttwisten heb ik de twee aders naast elkaar gelegd en met een dun draadje omwikkeld. Spoed ongeveer 1,5 cm. Het draadje bestaat voor een deel uit katoen en -om wat sterkte te hebben- een deel uit Twaron. Het idee om te onttwisten kwam overigens niet van mij maar van de ontwerper van "Dion Audio".
Hij vindt dat je speakerkabels niet moet twisten. En ik denk nu dat hij gelijk heeft. Het is zeker het proberen waard.

Groet,
Leobus

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Leobus op  9 november 2019, 11:54:00Op verzoek van Theo (zie boven) kom ik nog even terug op het onttwisten van de LS kabels. Het zijn dus kabels volgens zijn recept: 4x0,8 mm verguld koper in katoen met snot. Ik houd toch echt de indruk dat het onttwisten een rustiger beeld geeft. Minder schreeuwerig, minder scherpte. Na het onttwisten heb ik de twee aders naast elkaar gelegd en met een dun draadje omwikkeld. Spoed ongeveer 1,5 cm. Het draadje bestaat voor een deel uit katoen en -om wat sterkte te hebben- een deel uit Twaron. Het idee om te onttwisten kwam overigens niet van mij maar van de ontwerper van "Dion Audio".
Hij vindt dat je speakerkabels niet moet twisten. En ik denk nu dat hij gelijk heeft. Het is zeker het proberen waard.

Groet,
Leobus

Ik gebruik maar korte stukken van iets meer dan 2 meter per speaker, mogelijk heeft het daar mede mee te
maken.
Met de draden gewoon parallel is de eigen capaciteit van de kabel kleiner.
Ook het feit dat die opzet is ontwikkeld om op een niet tegengekoppelde versterker te spelen kan van
invloed zijn.
En dan komt er nog het gedeelte van persoonlijke voorkeur bij
Geprobeerd heb ik in elk geval al heel veel en als ik nog eens een stel kabels voor iemand ga maken dan zal ik ze dan in elk geval even beluisteren voor het twisten.
Mijn eigen zet ik in elk geval voorlopig nog maar niet in de boormachine.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Leobus

Niet twisten is volgens mij niet alles. Ik heb ze door het omwikkelen behoorlijk strak tegen elkaar gedrukt.
Van de week zie ik de man van Dion Audio nog. Ik zal eens om technische uitleg vragen.

Groet,
Leobus