• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Tdo

Citaat van: dimitri op 20 augustus 2020, 10:14:02Een lamp met zo'n gevaarte er omheen, ik vond het al moeilijk te rijmen...

Voor ‘t perspectief  ::)



Overigens is mijn ideale geluidsbeeld het ervaren van een akoestische bubbel. Het lukt niet best om deze beleving te duiden zonder overdreven lappen tekst dus ik hoop maar dat ‘t een beetje overkomt  ;D

(Sorry voor de off-topic)
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

RenéN

Citaat van: Tdo op 20 augustus 2020, 13:45:31
Citaat van: dimitri op 20 augustus 2020, 10:14:02Een lamp met zo'n gevaarte er omheen, ik vond het al moeilijk te rijmen...

Voor ‘t perspectief  ::)

Overigens is mijn ideale geluidsbeeld het ervaren van een akoestische bubbel. Het lukt niet best om deze beleving te duiden zonder overdreven lappen tekst dus ik hoop maar dat ‘t een beetje overkomt  ;D

(Sorry voor de off-topic)
Uit de eerste foto bleek dat niet zo, maar bij jou staattie (de Variac dan hé) ook mooi in het zicht. Het gaat nergens over maar het doet mij een beetje denken aan de jaren 50 ontwerpen.....

Theo van Wermeskerken

Onlangs heb ik de Chaos Mosfet versterker weer omgeruild voor de buizen uitvoering.
Wat dan gelijk opvalt is dat ze qua opzet dan wel totaal van elkaar verschillen, maar qua sound wel erg
dicht bij elkaar liggen.
Dat op zich is ook deels te verklaren door het gebruik van onderdelen met een zelfde klankstructuur.
Geordende koolweerstanden en polycarbonaat condensatoren en een snotbehandeling waar dat gewenst is bv.
Het grote verschil zit hem in het veel grotere vermogen en de afwezigheid van condensatoren in de signaalweg en de noodgedwongen toepassing van tegenkoppeling bij de mosfet.
In de buizenbak is de hele voortrap ook dc, dus zonder condensatoren, opgebouwd en zitten er alleen voor de eindbuizen een paar fraaie Eromak-1 condensatoren.
Nu ben ik eigenlijk helemaal niet zo bezig met het geluid op zich.
Niet dat dat niet van belang is, maar dat aspect is op vele manieren en met vaak erg simpele ingrepen eenvoudig aan te passen naar smaak.
Bovendien : als je hebt voldaan aan de eisen die ordening stelt heb je al lang voldaan aan die van het geluid. Een goede akoestiek doet de rest.
Het grote verschil tussen beide versterkers zit hem in de afbeelding in de ruimte, zeg maar de holografische cirkel rondom de speakers.
In hoofdzaak wordt dat veroorzaakt door de noodgedwongen toepassing van tegenkoppeling bij de mosfet.
Die is weliswaar teruggebracht tot het absoluut minimaal benodigde, maar eerdere proeven gaven al aan dat zelfs een zeer kleine tegenkoppeling al direct leidt tot een aantasting van het beeld.
Zelfs Menno vd Veen gaf in een van zijn boeken al eens aan dat het bijzonder was dat het zo'n goed meetresultaat gaf maar toch zoveel slechter klonk.
Je uitsluitend vastpinnen op meetgegevens leidt dus niet automatisch tot het beste geluid / beeld.
Iets dergelijks zie je ook bij de D % D speakers waarvan bij luistertesten ook werd gezegd dat het geluid er van prima was, maar verder totaal niet boeide. Emotieloos werd ook genoemd en het riep bij de beluisteraars de vraag op hoe het toch mogelijk was dat de makers dat niet gehoord hadden.
Misschien omdat ze gemeten hadden i.p.v. geluisterd ?.
Kun je er dan niet van genieten ?
Tuurlijk wel. Zowel TSP in Sneek als ik hebben zowel een buis zonder en een mosfet met tegenkoppeling en als je ze omwisselt komen bij beide sterke punten naar voren.
De Mosfet levert meer brute kracht, slam en een laag zo strak als een plank, dc gekoppeld en versterkt dus vanaf 0 hz.
Ook goed geschikt voor een speaker met een wat lager rendement, waar de buis met een rendement van rond de 100db van de Tannoy zeer goed uit de voeten kan.
Beide versterkers hebben dus hun sterke punten en uiteindelijk is het maar hobby allemaal, geen halszaak.
Voorlopig maar even weer spelen met de buizen.
Gedurende de zomer is er toch al erg weinig geluisterd hier.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tannoysuperprestige 2

27 september 2020, 21:58:08 #1218 Laatste wijziging: 28 september 2020, 08:52:32 door Tannoysuperprestige 2
Is 1:1 zeer herkenbaar. Vorige week ben ook ik weer eens geswitcht van de Chaos buis naar de Chaos Silicon 2. En idd dan ben ik direct weer onder de indruk van de Silicon.Deze mosfet versterker heeft een aantal zeer fijn klankeigenschappen. De druk en grip in het laag is indrukwekkend. De Chaos buis is daar wat ronder en heeft wat minder ‘powerpunch. Het klankkarakter zit hem vwb het midden en het hoog enorm dicht bij de Chaos buis.Het verschil zit hem voor mij uiteindelijk mn in de afbeelding.We hebben het dan wel over de persoonlijke smaak en voorkeuren. Ik vind het enorm fijn als een versterker ‘de Bühne’ als het ware IN de kamer zet waarbij je een beleving hebt dat je welhaast naar een 3D (holografische weergave) plaatje kijkt en beleeft. Tot op heden kan ik dat alleen maar bereiken met de Chaos buis. Het principe van de Chaos buis is die van de ‘zero overall negative feedback’. Deze versterker kent geheel geen vorm van tegenkoppeling. Op de een of andere manier kan dat alleen maar worden gerealiseerd mbv een buizenversterker waarbij deze niet hoogvermogend is (of kan zijn). Alhoewel Theo (van Wermeskerken) mij uitgelegd heeft waarom dat zo is raak ik het ‘begrijpen’ na verloop van tijd weer kwijt. Nu heeft mijn Tannoy Westminster Royal SE een rendement van 99 Db en kan deze prima uit de voeten met mijn Chaos buis van circa 5 of 7 watt. Maar.......stel dat de Chaos buis nu eens de druk en slam zou hebben van de Chaos (mosfet) silicon.....dat zou gaaf zijn! Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen!Ik weet lig dat als ik de Chaos buis weer aansluit dat ik dan roep....wow...dit is ook weer erg mooi! Gelukkig kan ik zo nu en dan switchen!

tito

Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 27 september 2020, 21:58:08Maar.......stel dat de Chaos buis nu eens de druk en slam zou hebben van de Chaos (mosfet) silicon.....dat zou gaaf zijn! Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen!Ik weet lig dat als ik de Chaos buis weer aansluit dat ik dan roep....wow...dit is ook weer erg mooi! Gelukkig kan ik zo nu en dan switchen!

Bi-amping geen optie?

Theo van Wermeskerken

Citaat van: tito op  3 oktober 2020, 15:31:50
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 27 september 2020, 21:58:08Maar.......stel dat de Chaos buis nu eens de druk en slam zou hebben van de Chaos (mosfet) silicon.....dat zou gaaf zijn! Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen!Ik weet lig dat als ik de Chaos buis weer aansluit dat ik dan roep....wow...dit is ook weer erg mooi! Gelukkig kan ik zo nu en dan switchen!

Bi-amping geen optie?

Lijkt me niet nee.
Je zou dan identieke versterkers moeten gebruiken en i.v.m. de absolute fase niet eentje met en eentje
zonder condensatoren in de signaalweg.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Raaf

Met breedbanders op een SE amp en een goed instelbare actieve sub kom je een heel eind.
Maar ik geef eerlijk toe: zonder sub klinkt het 't mooist
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

Tdo

Alweer een aantal weken staat ook in mijn toko een 204 z’n rondjes te draaien. Hoewel zijn voorganger, de 104, geen moment onrust en drang tot verbetering had gebracht.. en tòch gebeuren er dan van die dingen..
Na ontvangst van de simpele boodschap dat ik ook een 204 op de kop moest tikken gewoon gedaan en TvW z’n ding laten doen..  ;D

De laatste keer dat ik de 204 gehoord had was al weer een tijdje geleden en op dat moment was de indruk dat deze wel wat anders klonk dan de 104, maar toen was de vinger daar niet echt op te leggen.
Sindsdien is er wel wat gebeurt zeg.. TSP maakte er al melding van, maar dat de verbetering zó stevig uitpakte had ik toch niet helemaal verwacht. Voortschrijdende inzichten ofzo? Hoewel TvW keer op keer vriendelijk uitleg geeft verdwijnen technische achtergronden in de krochten van mijn brein waar het lastig bijkomen is. Wat wel blijft hangen is het resultaat van de technische magie: de weergave van muziek. En die is echt gaaf.

Naast een ìets rustiger, natuurlijker hoogweergave en een subtiele verbetering in het laag is het toch de ruimtelijke afbeelding die de grootste verandering in mijn oren/set teweeg brengt. Poe. De rust en ruimtelijkheid laat, wanneer de opname goed is, een analoge weergave van de beoogde werkelijkheid tot leven komen. Grote woorden misschien? Kan zijn, maar in totaliteit heb ik nog nooit een set gehad die presteert als deze..

Het blijft een leuke hobby. Hoewel ik al lange tijd een ècht tevreden muziek- en audioliefhebber ben blijven er veranderingen in m’n setje plaatsvinden, die gewoon op m’n pad komen. Zal wel met het volk dat ik van tijd tot tijd tegenkom te maken hebben..  ^-^


'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Tdo

Citaat van: tito op  3 oktober 2020, 15:31:50
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 27 september 2020, 21:58:08Maar.......stel dat de Chaos buis nu eens de druk en slam zou hebben van de Chaos (mosfet) silicon.....dat zou gaaf zijn! Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen!Ik weet lig dat als ik de Chaos buis weer aansluit dat ik dan roep....wow...dit is ook weer erg mooi! Gelukkig kan ik zo nu en dan switchen!

Bi-amping geen optie?

Gewoon, een chaootje (passieve buizenpre) en vette mosfetbak als de perreaux 350P erachter..  8)



'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Theo van Wermeskerken

4 december 2020, 19:06:42 #1224 Laatste wijziging: 4 december 2020, 19:19:33 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Tdo op  4 december 2020, 15:13:32
Citaat van: tito op  3 oktober 2020, 15:31:50
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 27 september 2020, 21:58:08Maar.......stel dat de Chaos buis nu eens de druk en slam zou hebben van de Chaos (mosfet) silicon.....dat zou gaaf zijn! Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen!Ik weet lig dat als ik de Chaos buis weer aansluit dat ik dan roep....wow...dit is ook weer erg mooi! Gelukkig kan ik zo nu en dan switchen!

Bi-amping geen optie?

Gewoon, een chaootje (passieve buizenpre) en vette mosfetbak als de perreaux 350P erachter..  8)





Bijna goed, deze buizenpre is verre van passief, maar geeft geen gain.
Een echt passieve voorversterker is weinig meer dan een volumeregelaar evt. aangevuld met ingangskeuze.
Dat heb ik op een paar manieren geprobeerd, maar dat geeft een slap geluid.
Gain ( versterking ) heb je op lijnniveau niet nodig en zo bezien zou een volumeregelaar voldoende moeten
zijn, maar net als een volumeregelaar aan de bv de uitgang van een cd speler zit die daar op een verkeerde
plek en prutst daar variabel met de uitgangsimpedantie.
En die wil je gewoon zo laag mogelijk hebben, ergo : een buffertrap.

Mooi dat de 204 naar behoren zijn rondjes draait.
Bij de 104 is er al veel ervaring opgedaan met tweaken en toepassen van de vd Heide inzichten.
Toen we in 10 stappen zo'n beetje aan het eind van de mogelijkheden waren aanbeland heeft TSP de 104 toen
omgedoopt in 105.
En waar het bij de 104 stopte gaat het bij de 204 op meerdere manieren verder.
De 104 zit vol met keramisch smd dat maar beperkt kan worden vervangen door betere componenten, al was het
alleen al vanwege de zeer beperkte ruimte op de overigens perfecte pertinax printplaten.
Dat zelfde materiaal zit overigens ook in de 204 en 304, maar bij de 204 bestaat de mogelijkheid om veel
betere axiale componenten toe te passen.
Keramische condensatoren bv. geven een wat naar randje aan de muziek en het is dan ook zoals TDO al meldt
met name merkbaar dat hoog er fraaier uit komt.
Maar dat is nog maar het gedeelte van het 'geluid'.
Veel belangrijker dan dat is de beeldopbouw, de plaatsing in de ruimte en daar zit hem de sensatie.
Anders gezegd : het is belangrijker waar het klinkt dan hoe het klinkt.
Nog anders gezegd : als je hebt voldaan aan de eisen die de ruimtelijkheid stelt, heb je al lang voldaan
aan die van het geluid.
Geluid dat een beetje tussen de speakers of daarachter blijft hangen verliest al heel snel mijn aandacht.
En als het dan ook nog eens niet klinkt of scherp is treedt bij mij zeer snel luistermoeheid op.
Stopt het dan nu een keer ?
Denk het niet, Berret fantaseert op de achtergrond altijd driftig mee en zonder zijn tomeloze inzet m.b.t.
het toepassen van de vd Heide inzichten was de lol er al lang af geweest.
En verder is het voor mij persoonlijk belangrijker om schema's te tekenen, door te rekenen een printplaat
te ontwerpen en te maken, ergo : te prutsen met de techniek dan om er naar te luisteren.
Geen tijd voor...


 
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tannoysuperprestige 2

Wow! TDO en inmiddels is ook Evehal gegrepen door de ‘kleine grote magie’ van de 204. Of zullen we deze omdopen naar: de Philips (of ERRES) CD-205TvW. Gaan we doen! Probleem is dat velen dan niet begrijpen waar je het over hebt. We kunnen het zo doen. Wie een, door Theo, gemodificeerde 204 heeft noemt hem dan de ‘205TvW’ voor wie hem nog niet heeft mag hem nog niet zo noemen! Ach, in de kern maakt het niet uit hoe je de 204 noemt als deze maar in je set staat te spelen. ;D

Eerlijkheid gebied te zeggen dat Audiovorden nog niet het volle klankpotentiaal uit de 205TvW kan halen. Hij is in gesprek met Theo over de mogelijke oorzaken. Deze zijn mi niet gelegen in de 205TvW en ook niet in de rest van de set. Die is van een fraai hoog niveau. Wellicht speelt de akoestiek hier een rol.Indien zo dan is dat een vervelend iets. Dat is nl lang niet altijd eenvoudig aan te passen.

Niemand

ik kan nog steeds geen 204 vinden ,helaas vermoedelijk door de berichten hier(ikzelf ben daar ook schuldig aan} zijn 104 en 204 niet goedkoper meer te vinden dan dik 100 euro
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Niemand op 22 december 2020, 14:52:43ik kan nog steeds geen 204 vinden ,helaas vermoedelijk door de berichten hier(ikzelf ben daar ook schuldig aan} zijn 104 en 204 niet goedkoper meer te vinden dan dik 100 euro

Is "dik 100 euro" dan wat je noemt duur voor een geluidsbron die de sterren van de hemel schijnt te spelen?
... on an Electrospective Odyssee.

Regenpak

It's been Monday all week long!

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden