• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Niemand

17 januari 2021, 15:32:14 #1275 Laatste wijziging: 17 januari 2021, 15:37:14 door Niemand
Even een simpele oplossing voor Tubeless,

een enkele draad in een geaarde stekker maken op het aardepunt .
Niet de pootjes uiteraard .die steekje in een van aarde voorziene verlengkabel .die uiteraard in een stopkontakt met randaarde is aangesloten .

Dan kan je de meetpen aan aarde doen bij de ingang van het verlengsnoer cq haspel .
hiermee kan je niets verder fout doen .

vervolgens kan je met de andere meetpen de reststroom meten op het chassisdeel van een apparaat wat in de woonkamer of waar ook aangesloten is op het lichtnet.
Doe dit BVK zonder aansluitingen naar andere apparaten.
Vereffening is er dan niet .
Herhaal dit met de stekker van het apparaat door de stekker om te keren .
Schrijf allebei de waarden op .
Zonder inschakeling van het apparaat.
Herhaal dit met alle andere in deze keten aan te sluiten apparaten .
Dus ontkoppeld van elkaar en zonder tv aansluitingen of antenne aansluiting .
Reken de kleinste verschillen onderling uit en sluit dan alles weer zo aan met de kleinste verschillen .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Not Tubeless

Thnx niemand! De wcd’s in de keuken  zijn geaard, set staat daar vlak bij. Hier kan ik wat mee.

Buell

17 januari 2021, 17:24:32 #1277 Laatste wijziging: 17 januari 2021, 17:26:27 door Buell
Een beetje een dwaling naar het onderwerp aarding.
Een audiovriend van me heeft sinds kort een CAD groundbox, het is de bedoeling om alle apparaten daar op aan te sluiten, somt via RCA of wat er nog beschikbaar is op je apparaat aan niet gebruikte aansluitingen.

Ik moet zeggen dat ik denk dat de kast van deze groundbox gevuld is met een mix van mineralen, en het ding is poep duur.

M.a.w alle apparaten aarden los van de randaarde aan een separaat aardpunt.

Na uitgebreid luisteren was het geen verbetering bij gebruik op cd en aanverwante apparatuur. Sterker nog het werd minder.
Echter bij de platenspeler keten was het een succes.

Liefst speel ik zonder aarde, in mijn oren de meeste levendigheid en dynamiek.
Wat denken jullie,  zin of zinloos om alle apparaten ongeaard aan te sluiten, maar vervolgens wel de chasis te aarden naar een vast punt om het zo te levelen?

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Buell op 17 januari 2021, 17:24:32Een beetje een dwaling naar het onderwerp aarding.
Een audiovriend van me heeft sinds kort een CAD groundbox, het is de bedoeling om alle apparaten daar op aan te sluiten, somt via RCA of wat er nog beschikbaar is op je apparaat aan niet gebruikte aansluitingen.

Ik moet zeggen dat ik denk dat de kast van deze groundbox gevuld is met een mix van mineralen, en het ding is poep duur.

M.a.w alle apparaten aarden los van de randaarde aan een separaat aardpunt.

Na uitgebreid luisteren was het geen verbetering bij gebruik op cd en aanverwante apparatuur. Sterker nog het werd minder.
Echter bij de platenspeler keten was het een succes.

Liefst speel ik zonder aarde, in mijn oren de meeste levendigheid en dynamiek.
Wat denken jullie,  zin of zinloos om alle apparaten ongeaard aan te sluiten, maar vervolgens wel de chasis te aarden naar een vast punt om het zo te levelen?



Maar als je alle apparaten gewoon net als anders via cinch aansluit op voor of geintegreerde versterker
dan gebeurt er toch precies het zelfde ?
Dan levelen ze elkaar toch net zo.
Het verschil kan alleen zijn wat je uiteindelijk dan doet met die groundbox.
Als je die niet aansluit op ground / randaarde is nog steeds de hele keten ongeaard.
En net wat je zegt : op die manier klinkt het het meest fraai en open.
Randaarde zet een beetje de handrem er op.
Of ongeaard bij apparaten met een schakelende voeding wel verstandig is is iets anders.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Buell

17 januari 2021, 19:11:55 #1279 Laatste wijziging: 17 januari 2021, 19:54:23 door Buell
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 17 januari 2021, 18:49:40
Citaat van: Buell op 17 januari 2021, 17:24:32Een beetje een dwaling naar het onderwerp aarding.
Een audiovriend van me heeft sinds kort een CAD groundbox, het is de bedoeling om alle apparaten daar op aan te sluiten, somt via RCA of wat er nog beschikbaar is op je apparaat aan niet



Maar als je alle apparaten gewoon net als anders via cinch aansluit op voor of geintegreerde versterker
dan gebeurt er toch precies het zelfde ?
Dan levelen ze elkaar toch net zo.
Het verschil kan alleen zijn wat je uiteindelijk dan doet met die groundbox.
Als je die niet aansluit op ground / randaarde is nog steeds de hele keten ongeaard.
En net wat je zegt : op die manier klinkt het het meest fraai en open.
Randaarde zet een beetje de handrem er op.
Of ongeaard bij apparaten met een schakelende voeding wel verstandig is is iets anders.



Thanks Theo,
Tja je hebt gelijk wbt levelen, logisch ook, leek mij idem.

Hier heb ik met een aparte draad naar een geaard stopcontact alleen de gelijkrichter en variomatic van de audiolamp geaard. Voor mij het mooiste. Echter een groundbox is intrigerend.

Deze week ga ik bij TSP jouw creaties bewonderen 😉
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Niemand

17 januari 2021, 23:56:33 #1280 Laatste wijziging: 19 januari 2021, 14:33:33 door Niemand
Citaat van: Niemand op 17 januari 2021, 15:32:14Even een simpele oplossing voor Tubeless,

een enkele draad in een geaarde stekker maken op het aardepunt .
Niet de pootjes uiteraard .die steekje in een van aarde voorziene verlengkabel .die uiteraard in een stopkontakt met randaarde is aangesloten .

Dan kan je de meetpen aan aarde doen bij de ingang van het verlengsnoer cq haspel .
hiermee kan je niets verder fout doen .

vervolgens kan je met de andere meetpen de reststroom meten op het chassisdeel van een apparaat wat in de woonkamer of waar ook aangesloten is op het lichtnet.
Doe dit BVK zonder aansluitingen naar andere apparaten.
Vereffening is er dan niet .
Herhaal dit met de stekker van het apparaat door de stekker om te keren .
Schrijf allebei de waarden op NA inschakeling van het apparaat.
Herhaal dit met alle andere in deze keten aan te sluiten apparaten .
Dus ontkoppeld van elkaar en zonder tv aansluitingen of antenne aansluiting .
Reken de kleinste verschillen onderling uit en sluit dan alles weer zo aan met de kleinste verschillen .
dit verhaal heb ik vanavond bij 2 sets thuis maar weer eens gedaan .
Alles bleek ondertussen flink af te wijken qua verschillen onderling .
Na correctie bleek er ineens bij de kleine set in de kamer een flink verschil in weergave te zijn.
Dus het algehele plaatje ,dus qua plaatsing maar ook ruimtelijkheid.
Zelfs de tonale verschillen zijn behoorlijk ,met name bij de pickup.
Het gaat dan hier wel om de onbehandelde set.

Bij de hoofdset (zie sig) was dit ook het geval.
er zijn wat pickups bijgevoegd en alles was los geweest .
Ik had dit eerder nog geen prioriteit gegeven ,omdat ik nog te veel met andere zaken bezig was.
kortom het was een beetje een imo puinhoop.
de muziek was er wel ,maar de stroomverschillen op de diverse apparaten had ik nog niet gemeten.
Ondanks de tips van THvW op dit gebied.
Eerlijk gezegd verwachtte ik van een, weliswaar deels behandelde hoofdset, weinig verschil na deze correctie.
Nou dat viel hard mee .
de vooruitgang in ruimtelijkheid en weergave was boven verwachting direkt merkbaar .
Het is gewoon wederom mooier .
Ik ben er blij mee .

!!!!!helaas een fout gemaakt het betreffende apparaat moet WEL AAN , maar zonder interlink en  aarde.
ik heb de tekst verbeterd.
Overigens zal ik de resultaten hier nog melden ,mocht het erg verschillen qua waarde vwb onderlinge verschillen.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Lungo

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 16 januari 2021, 10:26:06Omdat ik er toch een vraag over kreeg ( er is dus blijkbaar toch iemand die het interesseert  :o ) zal ik
er even iets over toelichten.
Het verhaal over de bloempot stamt officieel van onze, helaas veel te vroeg overleden, Geerd die wel meer
ludieke ideetjes had, maar is natuurlijk onzin hoewel ik weet dat iemand het in de praktijk heeft uitgeprobeerd..
Eerst nog even iets anders : ik werd benaderd door iemand die hier al tijden meeleest, maar zich nog nooit
heeft geregistreerd.
Je kunt dan met een vraag soms nog middels mail of telefonisch terecht, maar hier dan even een oproep om
je toch vooral te gaan registreren op dit mooie forum.
Het is natuurlijk mooi en toegestaan om hier uitsluitend mee te lezen en er informatie vanaf te halen, maar dat helpt dit forum niet echt vooruit, er komt op die manier geen letter extra om te lezen.
En ook als je denkt er niets aan toe te kunnen voegen, geen technische achtergrond hebt en zaken toch niet
kunt uitleggen en / of begrijpen doet je luisterervaring er wel degelijk toe.
ik zit vrij regelmatig bij Berret en hij hier en er wordt dan wel eens wat afgeouwehoerd, waarbij een dan
niet ter zake doende opmerking of grap de ander dan soms op een lumineus idee brengt.
Samen kom je echt verder dan de paar mensen die hier nu hun bijdragen ventileren, waarbij het leeuwendeel
zich dan ook nog afspeelt in het Grand café.
Da's ook leuk, maar het is een audioforum en als je hier onderaan kijkt naar het aantal leden en meelezers
die op een bepaald moment actief zijn, dan is de verhouding vaak nog meer dan 1 : 10.
Los daarvan hebben we een aantal moderatoren die hiervoor een stevige vergoeding ontvangen en daar best
wel iets voor mogen doen... ;D

De bijdrage over de zwevende aarde behoeft wat toelichting.
Op de behuizing van elk netgevoed apparaat bevindt zich nu eenmaal een lekspanning die kan varieëren
tussen enkele volts tot wel een paar honderd volt in sommige gevallen.
Per exemplaar is die spanning dan nog weer verschillend en op de netstekkers van apparaten die ik onder
handen heb gehad noteer ik dan ook altijd de stekkerpin met rood waarvan als die wordt aangesloten op de
fase van het lichtnet de laagste spanningswaarde op de behuizing verschijnt.
Een wijdverbreid misverstand is dan dat dat de waarde is die MOET worden aangehouden.
Het gaat echter niet om de laagste waarde, maar om het kleinste verschil tussen die waarden waarbij het
dan soms beter uitkomt om een netstekker 'verkeerd' om te nemen.
Laatst heb ik een cd 304 voor iemand die zich hier om bovenstaande binnenkort nu ook gaat registreren
gemodificeerd en als beschreven de netstekker gemerkt.
Zijn geluidsbeeld was echter uitermate slecht en plat, goed geluid maar geen beleving, waarop ik hem de tip gaf de speler eens andersom te polen.
Direct kreeg ik van hem het bericht terug dat het beeld nu meters verder naar voren stond en hij er helemaal content mee was.
Sluit je nu twee apparaten op elkaar aan middels de interlinks dan verbind je dus tevens de twee behuizingen op die manier aan elkaar en die hebben altijd twee verschillende kastspanningen waarvan het verschil zich dan gaat vereffenen via de interlinks en daar verstorende invloeden door gaat uitoefenen..
Hoe groter die verschillen, hoe groter die vereffeningsstroom wat dus de reden is die verschillen zo veel als mogelijk klein te houden.
Ik ga nu even voorbij aan wat er gebeurt als een apparaat beschikt over randaarde, maar het idee was plotseling om op de een of andere manier te proberen om die kastspanningen gelijk te maken zodat er geen
vereffening of veel minder hoeft plaats te vinden.
Het bleek vrij eenvoudig om die spanningen groter of kleiner te maken, binnen grenzen, en dat is wat nu
bv TSP en TDO benoemen.
Normaal kun je alleen hard de kast aarden of helemaal los van aarde, maar je kunt er ook tussendoor.
Er wordt overigens nog aan fijngeslepen, maar gezegd kan wel worden dat de verschillen in muziek soms
erg groot zijn.
Zoals die mannen al zeiden : het geluid wordt er nog niet zoveel anders door, maar de veel belangrijker
afbeelding in de ruimte wel.
Laatst las ik hier nog een bijdrage waarin iemand zei : het leek wel of het geluid zich nu een klein beetje naast de speakers bevond.
En dan heb je dus voor die tijd nog nooit ruimtelijkheid, eigenlijk het stereo effect gehoord dat zich
in een grote cirkel rond de speakers KAN bevinden.
Bij interesse kunnen we daar later nog wel verder op in gaan, eerst dus maar eens hier registreren...
Het is maar een hobby, maar we moeten het samen doen.


Klopt helemaal Theo,"most eem de stekker omdraain" werd mij verteld.
Het was overigens niet zo dat de Philips cd 304 slecht klonk,sterker nog,het klonk geweldig mooi.
Het laag gaat diep zonder bonkerig te worden,het hoog is sprankelend,gedetailleerd zonder enige vorm van scherpte,het middengebied,lastig te omschrijven,ik noem het maar romig en smeuïg.
Vooral vrouwenstemmen klinken erg mooi,zonder opdringerig of overheersend te worden.
Enige wat ik miste was diepte,het klonk "plat" .
Door het omdraaien van de stekker werd het een behoorlijk stuk mooier allemaal,hoor nu veel meer diepte,bijna holografisch.
Je hebt soms het gevoel te worden omsloten door de muziek.
Begrijp nu ook meer de termen als "meer beleving en emotie" je word betrokken bij de muziek.
Heb overigens,in het half jaar dat ik TvW heb leren kennen,meerde upgrades gehad van hem.
Het begon met een paar mooie nos buisjes die ik kon overnemen,speakerkabel van ocos (die ik een paar week heb mogen luisteren thuis,met dank aan TSP).
Had af en toe wat last van scherpte in het geluid,de ocos temde de scherpte wat,zonder dof of mat te klinken.
De plaatsing van instrumenten werd beter,meer lucht,meer ruimte,meer detail.
De grootse verandering was het plaatsen van een paar "ordeningsweerstanden" op de luidspreker terminals.
Niet zo zeer "hoe het klonk" veranderde,maar meer "waar het klonk.
De instrumenten leken meer om de speaker te hangen,als in een soort cirkels om de speakers heen,bizar!
Nu sinds kort de vergulde interlinks by TvW en sinds een week de audiotegel onder de line magnetic.(met dank aan Berret).
De tegel ben ik nog niet uit wat die doet in het geheel,staat nog te kort hier,moet er nog wat mee experimenteren.
Ben heel erg tevreden over hoe (en waar) het nu klinkt bij mij.
Bedankt Theo voor al je tips,adviezen en raad!!
Chaos mk iv buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Lungo op 18 januari 2021, 12:49:14
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 16 januari 2021, 10:26:06Omdat ik er toch een vraag over kreeg ( er is dus blijkbaar toch iemand die het interesseert  :o ) zal ik
er even iets over toelichten.
Het verhaal over de bloempot stamt officieel van onze, helaas veel te vroeg overleden, Geerd die wel meer
ludieke ideetjes had, maar is natuurlijk onzin hoewel ik weet dat iemand het in de praktijk heeft uitgeprobeerd..
Eerst nog even iets anders : ik werd benaderd door iemand die hier al tijden meeleest, maar zich nog nooit
heeft geregistreerd.
Je kunt dan met een vraag soms nog middels mail of telefonisch terecht, maar hier dan even een oproep om
je toch vooral te gaan registreren op dit mooie forum.
Het is natuurlijk mooi en toegestaan om hier uitsluitend mee te lezen en er informatie vanaf te halen, maar dat helpt dit forum niet echt vooruit, er komt op die manier geen letter extra om te lezen.
En ook als je denkt er niets aan toe te kunnen voegen, geen technische achtergrond hebt en zaken toch niet
kunt uitleggen en / of begrijpen doet je luisterervaring er wel degelijk toe.
ik zit vrij regelmatig bij Berret en hij hier en er wordt dan wel eens wat afgeouwehoerd, waarbij een dan
niet ter zake doende opmerking of grap de ander dan soms op een lumineus idee brengt.
Samen kom je echt verder dan de paar mensen die hier nu hun bijdragen ventileren, waarbij het leeuwendeel
zich dan ook nog afspeelt in het Grand café.
Da's ook leuk, maar het is een audioforum en als je hier onderaan kijkt naar het aantal leden en meelezers
die op een bepaald moment actief zijn, dan is de verhouding vaak nog meer dan 1 : 10.
Los daarvan hebben we een aantal moderatoren die hiervoor een stevige vergoeding ontvangen en daar best
wel iets voor mogen doen... ;D

De bijdrage over de zwevende aarde behoeft wat toelichting.
Op de behuizing van elk netgevoed apparaat bevindt zich nu eenmaal een lekspanning die kan varieëren
tussen enkele volts tot wel een paar honderd volt in sommige gevallen.
Per exemplaar is die spanning dan nog weer verschillend en op de netstekkers van apparaten die ik onder
handen heb gehad noteer ik dan ook altijd de stekkerpin met rood waarvan als die wordt aangesloten op de
fase van het lichtnet de laagste spanningswaarde op de behuizing verschijnt.
Een wijdverbreid misverstand is dan dat dat de waarde is die MOET worden aangehouden.
Het gaat echter niet om de laagste waarde, maar om het kleinste verschil tussen die waarden waarbij het
dan soms beter uitkomt om een netstekker 'verkeerd' om te nemen.
Laatst heb ik een cd 304 voor iemand die zich hier om bovenstaande binnenkort nu ook gaat registreren
gemodificeerd en als beschreven de netstekker gemerkt.
Zijn geluidsbeeld was echter uitermate slecht en plat, goed geluid maar geen beleving, waarop ik hem de tip gaf de speler eens andersom te polen.
Direct kreeg ik van hem het bericht terug dat het beeld nu meters verder naar voren stond en hij er helemaal content mee was.
Sluit je nu twee apparaten op elkaar aan middels de interlinks dan verbind je dus tevens de twee behuizingen op die manier aan elkaar en die hebben altijd twee verschillende kastspanningen waarvan het verschil zich dan gaat vereffenen via de interlinks en daar verstorende invloeden door gaat uitoefenen..
Hoe groter die verschillen, hoe groter die vereffeningsstroom wat dus de reden is die verschillen zo veel als mogelijk klein te houden.
Ik ga nu even voorbij aan wat er gebeurt als een apparaat beschikt over randaarde, maar het idee was plotseling om op de een of andere manier te proberen om die kastspanningen gelijk te maken zodat er geen
vereffening of veel minder hoeft plaats te vinden.
Het bleek vrij eenvoudig om die spanningen groter of kleiner te maken, binnen grenzen, en dat is wat nu
bv TSP en TDO benoemen.
Normaal kun je alleen hard de kast aarden of helemaal los van aarde, maar je kunt er ook tussendoor.
Er wordt overigens nog aan fijngeslepen, maar gezegd kan wel worden dat de verschillen in muziek soms
erg groot zijn.
Zoals die mannen al zeiden : het geluid wordt er nog niet zoveel anders door, maar de veel belangrijker
afbeelding in de ruimte wel.
Laatst las ik hier nog een bijdrage waarin iemand zei : het leek wel of het geluid zich nu een klein beetje naast de speakers bevond.
En dan heb je dus voor die tijd nog nooit ruimtelijkheid, eigenlijk het stereo effect gehoord dat zich
in een grote cirkel rond de speakers KAN bevinden.
Bij interesse kunnen we daar later nog wel verder op in gaan, eerst dus maar eens hier registreren...
Het is maar een hobby, maar we moeten het samen doen.


Klopt helemaal Theo,"most eem de stekker omdraain" werd mij verteld.
Het was overigens niet zo dat de Philips cd 304 slecht klonk,sterker nog,het klonk geweldig mooi.
Het laag gaat diep zonder bonkerig te worden,het hoog is sprankelend,gedetailleerd zonder enige vorm van scherpte,het middengebied,lastig te omschrijven,ik noem het maar romig en smeuïg.
Vooral vrouwenstemmen klinken erg mooi,zonder opdringerig of overheersend te worden.
Enige wat ik miste was diepte,het klonk "plat" .
Door het omdraaien van de stekker werd het een behoorlijk stuk mooier allemaal,hoor nu veel meer diepte,bijna holografisch.
Je hebt soms het gevoel te worden omsloten door de muziek.
Begrijp nu ook meer de termen als "meer beleving en emotie" je word betrokken bij de muziek.
Heb overigens,in het half jaar dat ik TvW heb leren kennen,meerde upgrades gehad van hem.
Het begon met een paar mooie nos buisjes die ik kon overnemen,speakerkabel van ocos (die ik een paar week heb mogen luisteren thuis,met dank aan TSP).
Had af en toe wat last van scherpte in het geluid,de ocos temde de scherpte wat,zonder dof of mat te klinken.
De plaatsing van instrumenten werd beter,meer lucht,meer ruimte,meer detail.
De grootse verandering was het plaatsen van een paar "ordeningsweerstanden" op de luidspreker terminals.
Niet zo zeer "hoe het klonk" veranderde,maar meer "waar het klonk.
De instrumenten leken meer om de speaker te hangen,als in een soort cirkels om de speakers heen,bizar!
Nu sinds kort de vergulde interlinks by TvW en sinds een week de audiotegel onder de line magnetic.(met dank aan Berret).
De tegel ben ik nog niet uit wat die doet in het geheel,staat nog te kort hier,moet er nog wat mee experimenteren.
Ben heel erg tevreden over hoe (en waar) het nu klinkt bij mij.
Bedankt Theo voor al je tips,adviezen en raad!!


Zie je nu wel dat het wel meevalt hier iets te schrijven ?
Had je al veel eerder kunnen / moeten doen.
Het delen van je ervaringen is net zo zinvol als het uitdenken van nieuwe dingen en als je je registreert
kun je er samen met de rest mooi over filosoferen.
En het is geenszins een noodzaak dat je hier een technische achtergrond hebt.
Dat kan in sommige gevallen gemakkelijk zijn, maar bedenk ook dat techneuten de zaken vaak anders bekijken
dan de mensen die alleen gaan voor goede muziek.
Hoe meer technische kennis iemand heeft, hoe meer hij vaak gaat voor de specificatie's en de getalletjes
terwijl die vaak veel minder zeggen over het geluid dan ze denken.
Als voorbeeld kun je bv nemen de oude cd 104 en tegenwoordig de 204 en 304 cd spelers.
14 bit machines, ook nog eens zonder oversampling, zonder digitaal filter, maar toch spelen ze de veel duurdere
en 'betere' spelers moeiteloos weg op muzikaal vlak.
Doe hier dus gewoon je ding en registreren biedt een hoop voordelen boven uitsluitend een beetje meelezen.
Je kunt bv gericht vragen stellen, als je wilt middels een persoonlijk bericht en bv iemand op die manier eens
benaderen om iets te vragen en / of een luister afspraak te maken.
Wees welkom dus op dit forum en zoals je al hebt gemerkt heb je daar de eerste vruchten al van geplukt.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Tannoysuperprestige 2

Hoi Lungo!

Idd, je bent hier van harte welkom. Blijf vooral schrijven over je belevenissen. Is altijd leuk en leerzaam om te lezen. En motiveert ook Theo. Hij geniet ervan om te ‘prutsen’ (ik geheel NIET!)......voor een ander....voor vriendenprijsjes (vind ik dan!!)....en hoe leuk is het dan ook voor hem als zijn adviezen en aangepaste en gemaakte apparatuur doet waar de trotse eigenaar zo van kan genieten!

Mooi dat je zo geniet van de OCOS ls kabel. Recent heb ik de OCOS bij Buell gehoord. Klonk daar (ook) prima!

Ook gaaf dat je het speciale van de 204 hebt ontdekt. Maf gedoe natuurlijk. De wereld van deze ‘oude oergebakjes’. Mijn 204 (een ERRES) staat trouw naast mijn Sforzat netwerkspeler van 15K. Op muzikaal gebied speelt de 204 fraaier. De Sforzato klinkt wat indrukwekkender maar niet zozeer muzikaler. Ik blijf heel vaak hangen bij de 204. Dat CD-tje erin.......en dan nog een.....en nog een! HEERLIJK!

minplus

Welkom, Lungo. :)
Prima bijdrage.
Soms heeft een kleine verandering een groot effect is ook mijn ervaring.
Los van hoe verbazingwekkend goed de gemodde Flipsjes zijn.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Lungo

Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 18 januari 2021, 21:25:04Ook gaaf dat je het speciale van de 204 hebt ontdekt. Maf gedoe natuurlijk. De wereld van deze ‘oude oergebakjes’. Mijn 204 (een ERRES) staat trouw naast mijn Sforzat netwerkspeler van 15K. Op muzikaal gebied speelt de 204 fraaier. De Sforzato klinkt wat indrukwekkender maar niet zozeer muzikaler. Ik blijf heel vaak hangen bij de 204. Dat CD-tje erin.......en dan nog een.....en nog een! HEERLIJK!

Ik heb de cd304,begreep van Theo dat de 204 nog beter/meer te behandelen is.
De cd304 heeft afstandsbediening d'r bij,vond ik toch wel handig...
Mss dat Theo in de toekomst een afstandsbediening in de cd 204 weet te "prutsen".
Chaos mk iv buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Lungo op 19 januari 2021, 13:14:07
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 18 januari 2021, 21:25:04Ook gaaf dat je het speciale van de 204 hebt ontdekt. Maf gedoe natuurlijk. De wereld van deze ‘oude oergebakjes’. Mijn 204 (een ERRES) staat trouw naast mijn Sforzat netwerkspeler van 15K. Op muzikaal gebied speelt de 204 fraaier. De Sforzato klinkt wat indrukwekkender maar niet zozeer muzikaler. Ik blijf heel vaak hangen bij de 204. Dat CD-tje erin.......en dan nog een.....en nog een! HEERLIJK!

Ik heb de cd304,begreep van Theo dat de 204 nog beter/meer te behandelen is.
De cd304 heeft afstandsbediening d'r bij,vond ik toch wel handig...
Mss dat Theo in de toekomst een afstandsbediening in de cd 204 weet te "prutsen".

Dat kan, maar dat boeit me niet echt.
Je moet er toch al naar toe om het schijfje er in en uit te halen.

Nog een tip aan een ieder die een 104 of 204 in gebruik heeft : laat de laatst afgespeelde cd gewoon in
het apparaat zitten.
Waar ze nl. nog wel eens last van hebben is stof e.d. op de laser.
Als je er een cd in laat zitten ligt die vlak boven de laser en schermt die heel mooi af van binnendringend
stof en kattenhaartjes e.d.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

minplus

Geldt waarschijnlijk voor bijna elke CD speler. Doe het hier standaard.
Idem met de platenspelers, want er lopen hier katten rond en af en toe kleinkinderen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Lungo

vanochtend even kort huize van Wermeskerken bezocht.
Theo had voor mij een paar (Tsja hoe heten die dingen eigenlijk?)soort van (ordenings) weerstanden.
Deze worden parallel op de speaker connector aangesloten.
Heb ook al zoiets,maar die zijn in serie aangesloten.
Sta er wederom versteld van wat een invloed ze hebben op het geluidsbeeld.
Instrumenten en stemmen komen nog meer los van de speakers,prachtig 3d beeld.
Norah Jones leek bij mij in de kamer te zingen,indrukwekkend!
Bedankt Theo,ben d'r blij mee!

Chaos mk iv buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.