• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

quadpapa

Citaat van: Lungo op 24 januari 2021, 23:36:41vanochtend even kort huize van Wermeskerken bezocht.
Theo had voor mij een paar (Tsja hoe heten die dingen eigenlijk?)soort van (ordenings) weerstanden.
Deze worden parallel op de speaker connector aangesloten.
Heb ook al zoiets,maar die zijn in serie aangesloten.
Sta er wederom versteld van wat een invloed ze hebben op het geluidsbeeld.
Instrumenten en stemmen komen nog meer los van de speakers,prachtig 3d beeld.
Norah Jones leek bij mij in de kamer te zingen,indrukwekkend!
Bedankt Theo,ben d'r blij mee!


dag Lungo, daags voor jou  bezocht ik ook deze superaudiofreak uit het hoge noorden, maar dan om de getweakte cd 204 op te halen.Na een heerlijke kop koffie mocht ik van een eerste kennismaking met mijn nieuwe aanwinst genieten.Met de hartelijk groeten van corona kon de sessie niet lang duren maar wist mij toch weer ernstig te imponeren.Ook nog even een kleine stekkerdiscussie gehad en toen weer naar huis.
Diezelfde avond maar eens na enkele maanden fraai geluid de netstekker van de getweakte cd104 omgedraaid en verdraaid wat heb ik mijzelf al de tijd te kort gedaan:nu hoorde ik echte muziek!Miles Davis op sacd met flamenco sketches: ademloos geluisterd,daarna nog meer...
De volgende dag de cd 204 voorzichtig een plek gegeven boven een tegel, de stekker op goed geluk ingeplugd.De demoiselles de St.Cyr in de lade gelegd en de engelen verschenen in de kamer zoals ik ooit bij Henri van der Heide thuis mocht beleven.Wat een ruimte  wat een details in het hoog, nooit gehoorde baspartijen van het orgel en alles op zijn eigen plek.
Ook de rust in het hele beeld, nog nooit zoiets eerder beleefd,de muziek kreeg "zijn eigen heelal" anders kan ik het niet omschrijven en daar mocht ik op bezoek komen!
Wederom duizendmaal dank aan Theo en Berret, mijn audiolampen in de coronaduisternis.

Tannoysuperprestige 2

Citaat van: quadpapa op 25 januari 2021, 14:16:42
Citaat van: Lungo op 24 januari 2021, 23:36:41vanochtend even kort huize van Wermeskerken bezocht.
Theo had voor mij een paar (Tsja hoe heten die dingen eigenlijk?)soort van (ordenings) weerstanden.
Deze worden parallel op de speaker connector aangesloten.
Heb ook al zoiets,maar die zijn in serie aangesloten.
Sta er wederom versteld van wat een invloed ze hebben op het geluidsbeeld.
Instrumenten en stemmen komen nog meer los van de speakers,prachtig 3d beeld.
Norah Jones leek bij mij in de kamer te zingen,indrukwekkend!
Bedankt Theo,ben d'r blij mee!


dag Lungo, daags voor jou  bezocht ik ook deze superaudiofreak uit het hoge noorden, maar dan om de getweakte cd 204 op te halen.Na een heerlijke kop koffie mocht ik van een eerste kennismaking met mijn nieuwe aanwinst genieten.Met de hartelijk groeten van corona kon de sessie niet lang duren maar wist mij toch weer ernstig te imponeren.Ook nog even een kleine stekkerdiscussie gehad en toen weer naar huis.
Diezelfde avond maar eens na enkele maanden fraai geluid de netstekker van de getweakte cd104 omgedraaid en verdraaid wat heb ik mijzelf al de tijd te kort gedaan:nu hoorde ik echte muziek!Miles Davis op sacd met flamenco sketches: ademloos geluisterd,daarna nog meer...
De volgende dag de cd 204 voorzichtig een plek gegeven boven een tegel, de stekker op goed geluk ingeplugd.De demoiselles de St.Cyr in de lade gelegd en de engelen verschenen in de kamer zoals ik ooit bij Henri van der Heide thuis mocht beleven.Wat een ruimte  wat een details in het hoog, nooit gehoorde baspartijen van het orgel en alles op zijn eigen plek.
Ook de rust in het hele beeld, nog nooit zoiets eerder beleefd,de muziek kreeg "zijn eigen heelal" anders kan ik het niet omschrijven en daar mocht ik op bezoek komen!
Wederom duizend maal dank aan Theo en Berret, mijn audiolampen in de coronaduisternis.


Leuk dat je zo van de 204 geniet! Ik wens je nog vele fijne luistersessies met deze heerlijke 14 bitter.Ondanks dat ik een zeer fraai streaming audio netwerkspeler heb van Sforzato luister ik de afgelopen weken het meest naar de 204!

Theo van Wermeskerken

25 januari 2021, 23:57:22 #1292 Laatste wijziging: 26 januari 2021, 00:13:03 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: quadpapa op 25 januari 2021, 14:16:42
Citaat van: Lungo op 24 januari 2021, 23:36:41vanochtend even kort huize van Wermeskerken bezocht.
Theo had voor mij een paar (Tsja hoe heten die dingen eigenlijk?)soort van (ordenings) weerstanden.
Deze worden parallel op de speaker connector aangesloten.
Heb ook al zoiets,maar die zijn in serie aangesloten.
Sta er wederom versteld van wat een invloed ze hebben op het geluidsbeeld.
Instrumenten en stemmen komen nog meer los van de speakers,prachtig 3d beeld.
Norah Jones leek bij mij in de kamer te zingen,indrukwekkend!
Bedankt Theo,ben d'r blij mee!
[/quote

dag Lungo, daags voor jou  bezocht ik ook deze superaudiofreak uit het hoge noorden, maar dan om de getweakte cd 204 op te halen.Na een heerlijke kop koffie mocht ik van een eerste kennismaking met mijn nieuwe aanwinst genieten.Met de hartelijk groeten van corona kon de sessie niet lang duren maar wist mij toch weer ernstig te imponeren.Ook nog even een kleine stekkerdiscussie gehad en toen weer naar huis.
Diezelfde avond maar eens na enkele maanden fraai geluid de netstekker van de getweakte cd104 omgedraaid en verdraaid wat heb ik mijzelf al de tijd te kort gedaan:nu hoorde ik echte muziek!Miles Davis op sacd met flamenco sketches: ademloos geluisterd,daarna nog meer...
De volgende dag de cd 204 voorzichtig een plek gegeven boven een tegel, de stekker op goed geluk ingeplugd.De demoiselles de St.Cyr in de lade gelegd en de engelen verschenen in de kamer zoals ik ooit bij Henri van der Heide thuis mocht beleven.Wat een ruimte  wat een details in het hoog, nooit gehoorde baspartijen van het orgel en alles op zijn eigen plek.
Ook de rust in het hele beeld, nog nooit zoiets eerder beleefd,de muziek kreeg "zijn eigen heelal" anders kan ik het niet omschrijven en daar mocht ik op bezoek komen!
Wederom duizendmaal dank aan Theo en Berret, mijn audiolampen in de coronaduisternis.


Wat dus net als bij Lungo weer het belang aantoont van een juiste poling van de netstekker.
Wat ik daarop altijd aangeef  is de laagste waarde die op de kast verschijnt als de gemerkte pin op de netfase wordt aangesloten.
Maar dat is slechts dan de juiste poling als de kastspanning van de versterker daarbij in de buurt ligt.
Alles is te meten, maar bij meerdere apparaten is dat soms wel een gedoe, dus gewoon even proberen en luisteren.
En soms is het verschil amper of niet te horen, bv als het verschil tussen beide standen erg klein is, soms zijn ze zelfs gelijk.
Verder ligt het verschil niet zozeer op het vlak van het geluid maar veel meer op de veel belangrijker afbeelding in de ruimte.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Theo van Wermeskerken

Over bovenstaande kreeg ik via de mail een vraag.
Vind ik dan weer 'vreemd' eigenlijk, want de vraag moet je dan toch al typen, doe dat dan gelijk op
deze plaats, kunnen anderen het ook lezen en er op reageren.
Maar goed, de vraag was dus : beste Theo, ik heb best wel aardig goede apparatuur volgens mij en naar aanleiding van je bijdragen ben ik een avond bezig geweest met het ompluggen van netstekkers.
En welke combinatie ik nu ook neem er is geen enkel verschil merkbaar.
Doe ik nu iets verkeerd of is er iets anders aan de hand ?
Tja, en dan zijn er een paar mogelijkheden : de genoemde verschillen zijn er gewoon niet of jij kunt
ze niet horen om een andere reden.
Niet iedereen blijkt namelijk in staat om faseverschilletjes / ruimtelijkheid goed te horen.
Iets anders is : de allerbest metende apparatuur kan en doet dat vanwege allerlei ingrepen en correctie's
in die apparatuur en die pakken nu eenmaal niet altijd even goed uit in het voordeel van die ruimtelijkheid.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KT88

Ook iets om even in de gaten te houden: randaarde.
Behalve de nuttige veiligheidsfactor is dat de dood voor je geluid, en het schopt de metingen zoals aangegeven ook in de war.
Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar bij mij gaat die randaarde er als eerste af.
- Audiodidact -

Theo van Wermeskerken

Inderdaad : randaarde zet als het ware de weergave op de handrem.
Mooi dat je dat even zo aanvult en voor techneuten iets vanzelfsprekends.
De lekspanningen meet je tussen behuizing en randaarde en met randaarde uiteraard over een stuk draad.
Daarover is niet zo veel te meten.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

minplus

Ik zal dit op 2 plekken melden.
Een paar late avonden de 104 en 204 langdurig vergeleken met veelvuldig ABX-en.
Late avonden want het was op een van de huiskamersets, de Mac 6800 op de JBL's 250TI met 2 identieke ingangen en ik kan het geswap op laag tot buitengewoon stevig niveau vrouwlief niet aandoen.
Gebruikte CD's, de enige muziekjes waar ik volledig identieke van heb:
Vaya con Dios - Time Flies
Mika - Life in Cartoon Motion
Cranberries - No need to argue

Wat zijn de verschillen die ik waarnam na uren luisteren?
Wel, ze zijn voor mij klein. De 104 is extreem goed maar de 204 was soms net iets beter.
Voor mij dan. En blind AB zou ik het moeilijk hebben.
Vooral bij Vaya con Dios en Mika merkte ik dat het beeld soms iets opener was, iets helderder maar tegelijk iets voller in het laag en in het midhoog iets verfijnder waardoor het beeld iets ruimtelijker werd in de zin dat je onderdelen net iets beter afzonderlijk waarnam, maar het verschil was erg klein.
Voornamelijk als de zaak los barstte, eigenlijk niet als er 2 of 3 instrumenten tegelijk klonken met zang, dan was de 104 voor mij absoluut niet minder.
Al met al blij met de 204. Ik ga hem een van de komende dagen inbouwen in plaats van de 104. Gaat een zware klus worden met de Mac want die moet er even helemaal uit.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Theo van Wermeskerken

27 januari 2021, 10:45:08 #1297 Laatste wijziging: 27 januari 2021, 10:48:52 door Theo van Wermeskerken
Oké.
Een belangrijke vraag, mede vanwege bovenstaande meldingen : heb je ook geprobeerd wat er gebeurt als
je de netpoling verandert.
De 204 komt wat dieper, het hoog is wat verfijnder, maar dat is niet in de eerste plaats wat me boeit.
Het gaat me veel meer om de afbeelding en het geluid volgt wel.
Het geluid is altijd al wel goed, al tientallen jaren.
Het zal in vele gevallen wat anders zijn, maar dat is niet altijd beter of slechter en na wat gewenning
meestal ook niet voor lang en dan begint die onrust opnieuw om wat te willen veranderen.
Maar als je afbeelding ineens prima is, valt alles op zijn plek en komt er zowel rust in de set en de weergave en het meest belangrijke : in de luisteraar.
En die zo belangrijke afbeelding kan enorm verbeteren als de lekspanningen wat aangepast worden.
En zoals KT hierboven al zeer terecht opmerkte : als de hele boel aan randaarde hangt zullen die lekspanningen weliswaar nul zijn, maar de set min of meer op de handrem komen te staan en de verschillen bij ompolen en vergelijken ook veel minder groot kunnen zijn.
Ik heb op veel plekken sets beluisterd en je moet het al heel bont maken als het geluid echt slecht is.
Maar al te vaak echter blijft het tussen de speakers hangen en komt niet los en dat noemen we dan plat.
En ik heb nog niet vaak meegemaakt dat een muziekliefhebber het niet aanzienlijk fraaier gaat vinden als
het 'geluid' zich gaat afbeelden in een grote bubbel die zich in een grote cirkel rond de speakers kan bevinden.
1 keer is het hier voorgekomen dat iemand er bang van werd.
Helaas is e.e.a. ook mede afhankelijk van de opstelling, met name die van de speakers en de demping en
akoestiek in de ruimte.
Valse flutterecho's verstoren de timing en dus de ruimtelijkheid en een compleet dood gedempte ruimte
is voor metingen dan misschien ideaal, maar voor muziek niet.
Het ligt er dus ook maar aan hoe ver je er mee kunt en wilt gaan, je moet er vaak ook nog wonen.
Maar het is gelukkig allemaal maar een hobby.
Eerst maar eens die Corona ellende overleven en afsluiten.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 26 januari 2021, 19:28:45...
Maar goed, de vraag was dus : beste Theo, ik heb best wel aardig goede apparatuur volgens mij en naar aanleiding van je bijdragen ben ik een avond bezig geweest met het ompluggen van netstekkers.
En welke combinatie ik nu ook neem er is geen enkel verschil merkbaar.
Doe ik nu iets verkeerd of is er iets anders aan de hand ?
...

Het volgende bedoel ik positief:
Wellicht is er iets anders aan de hand?
Degene die je dat mailde, neemt die ruimtelijkheid rondom de speakers waar? Dus een wolk van geluid met breedte en diepte?
Als dat niet zo is, zul je m.i. nauwelijks verschil horen met het ompolen van stekkers.
Dan denk ik dat het ambitieniveau op dat moment te hoog is en dat je eerst moet zorgen dat het geluid voldoende los komt van de luidsprekers. En mogelijk (want we weten niets van de basis) zou dat niets te maken hebben met de kwaliteit van de gebruikte apparatuur, maar meer met de manier waarop alles met elkaar is verbonden.

Als degene die deze vraag stelt het zou aandurven om een eigen topic te openen met daarin een hint naar zijn gebruikte apparatuur en luisterruimte, is dit forum best in staat om hem te helpen om e.e.a. in orde te krijgen naar zijn wensen.

Denk ik bij wijze van helpende hand ..

minplus

Het ompolen had idd. ook effect. De zangeres van Vaya con Dios schoof een kleine halve meter naar voren.
Met de volgende opmerkingen erbij:
1- De CD-speler zit in een ander stekkerblok maar wel op dezelfde groep als de versterker
2- De andere apparaten, te weten 2 CD-spelers, een tuner, cassettedeck en draaitafel zijn nog niet afgestemd op de versterker maar stonden niet aan. Dat gaat bij het inbouwen van de 204 alsnog gebeuren.
Ik weet niet of dat uitmaakt als ze niet aanstaan.
3- De lamp staat wel goed aangesloten. Omdraaien van die stekker leverde een klein verschil.
4- De versterker heeft dacht ik een geaarde stekker (is zo niet te zien, zit diep down under en achter) net als de lamp, de 204 niet.
5- Het omdraaien van de stekkers gebeurde met m'n lief als toehoorder. Ik had haar gevraagd op de plaatsing te letten en zij nam het verschil elke keer waar. Bij het omdraaien van de 204-stekker was ik zelf ook toehoorder.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Theo van Wermeskerken

Citaat van: minplus op 27 januari 2021, 15:37:43Het ompolen had idd. ook effect. De zangeres van Vaya con Dios schoof een kleine halve meter naar voren.
Met de volgende opmerkingen erbij:
1- De CD-speler zit in een ander stekkerblok maar wel op dezelfde groep als de versterker
2- De andere apparaten, te weten 2 CD-spelers, een tuner, cassettedeck en draaitafel zijn nog niet afgestemd op de versterker maar stonden niet aan. Dat gaat bij het inbouwen van de 204 alsnog gebeuren.
Ik weet niet of dat uitmaakt als ze niet aanstaan.
3- De lamp staat wel goed aangesloten. Omdraaien van die stekker leverde een klein verschil.
4- De versterker heeft dacht ik een geaarde stekker (is zo niet te zien, zit diep down under en achter) net als de lamp, de 204 niet.
5- Het omdraaien van de stekkers gebeurde met m'n lief als toehoorder. Ik had haar gevraagd op de plaatsing te letten en zij nam het verschil elke keer waar. Bij het omdraaien van de 204-stekker was ik zelf ook toehoorder.

Oké, dan even aandacht voor punt 4, lees ook nog even de bijdrage van KT 88 hierboven over randaarde.
Het kan interessant blijken om de versterker ( indien aangesloten op randaarde ) eens te proberen op een
ongeaard stopcontact.
Desnoods even tijdelijk middels een simpele ongeaarde extra contactdoos.
Het is namelijk zo dat als de versterker is geaard zijn kastspanning nul is, maar alle daarop aangesloten
apparatuur ook middels de interlinks.
Alles gaat dan naar nul, maar daardoor is de vereffeningsstroom door de interlinks ook maximaal.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

minplus

Gaan we proberen bij het ombouwen van de zaak. Waarbij ik eigenlijk altijd als uitgangspunt had dat als een firma er een geaarde stekker aanhangt dat een goede reden heeft, anders zat er wel een plat stekkertje aan.
Dat klopt dus niet?

En wat over punt 2. Maakt het uit of de zaak wel of niet aanstaat?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Theo van Wermeskerken

Citaat van: minplus op 27 januari 2021, 19:21:00Gaan we proberen bij het ombouwen van de zaak. Waarbij ik eigenlijk altijd als uitgangspunt had dat als een firma er een geaarde stekker aanhangt dat een goede reden heeft, anders zat er wel een plat stekkertje aan.
Dat klopt dus niet?

En wat over punt 2. Maakt het uit of de zaak wel of niet aanstaat?

Bij een apparaat met een schakelende voeding klopt dat wel.

Punt 2 is er eentje waarvan ik laatst nog vreemd stond te kijken.
Het kwam door een opmerking van forumlid Niemand, die ook aan het meten was en kastspanningen constateerde
op uit staande apparaten.
Even hier wat aan gemeten en het ligt er mede aan of het apparaat van een enkel of een dubbelpolige netschakelaar is voorzien.
Als je toevallig de nul schakelt is het apparaat wel uit, maar staat de hele boel nog aan de fase tot
aan die enkelpolige schakelaar.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

minplus

Ik betwijfel of een McIntosh een schakelende voeding heeft. Iemand die het zeker weet?

Wat punt 2 betreft dus alle apparaten meten en de zaak optimaal aanpassen ook al staan ze uit, zo te zien.
Klopt dat?

Nog even een vraagje tav. de lamp. Bij Tdo had lamp aan of uit een enorm effect. De zangeres schoof een meter de kamer in bij aan. Hier is het effect wel aanwezig maar zit het meer in de decimeter-hoek. Verklaring?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right