• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Autobahn

12 maart 2023, 13:38:06 #2175 Laatste wijziging: 18 maart 2023, 16:47:32 door Autobahn
Wat doe je op een regenachtige zondag[middag]?
Lekker muziek luisteren bijvoorbeeld, en hier gebeurt dat sinds een paar weken met de ChaosBocama die voorheen bij Niemand de muziekscene onveilig maakte.
Zo'n fijne versterker dat ik er van hem heel erg goed voor moet zorgen in de toekomst.

Dat is en zal niet moeilijk zijn als je zoveel muziekbeleving met pak hem beet 3Watt pushpull voor je trommelvliezen krijgt, zelfs met een laagrendement Totem Dreamcatcher speelt dit de sterren van de hemel, ongetwijfeld vergemakkelijkt door de zeer eenvoudige 1ste orde filtering, wat zal dit straks met een ongefilterde hoogrendement Philips puntbron weergever zijn?,(nog) meer Chaos?

De ChaosBocama is opgebouwd in een periode dat bouwer Theo van Wermiskerken al heel veel Chaos ervaring opgedaan had, dus ook deze versterker heeft hele mooie Koolweerstanden en nette koperbekabeling wat ongetwijfeld sterk bijdraagt aan de heerlijk losse ruimtelijke weergave met heel heel veel concertzaal ambiance.
En dat doet wat, ik heb echt het gevoel dat de musici een stuk dichter bijgekomen zijn, bij sommige opnames zit je er gevoelsmatig met je neus bovenop.
Een ander aardig verschijnsel is dat tuberolling soms wel en soms niet beloont wordt.
De triode geschakelde Philips EL84's worden aangestuurd met de GE 6189, een ECC82 familiegenoot, op hun beurt aangestuurd door echte 82 van Telefunken.
Wat zouden andere 82's op die plek doen?
Niet geschoten is altijd mis maar om een TFK82 opzij te zetten moet je er wel iets goeds tegenover zetten natuurlijk.
Ik heb tegenover de TFK een Mullard in stelling gebracht, in de vorm van een heel bijzondere 82 variant, de weinig bekende CV491, en dan ook nog een Blackplate versie.
Het grappige, en wie zegt dat toeval niet bestaat, is dat ik deze al een jaar of 18 geleden nou juist bij Theo via een Marktplaats gezocht advertentie heb kunnen kopen, niet heel veel meegedaan eigenlijk, maar nu staat deze kleine triode in de 1ste stage op de juiste plek, en daar komt ie niet meer vanaf.
De GE6189 laat zich echter niet kisten in de 2e stage en weet zich de de Mullard wél van het lijf te houden, heeft waarschijnlijk met de specifieke instellingen te maken, ik vermoed dat ie op deze plek meer vermogen moet leveren dan de Mullard in de 1ste, en dat hij makkelijker dan de Mullard kracht kan patsen op deze plek, en met behoud van finesse!, maar eens een keer de cathodestroom meten bij gelegenheid, die zal wel hoog ingesteld zijn om een 82(variant)te laten zingen.
Resumé : wat op de ene plek wel goed werkt werkt op een andere plek niet zomaar goed, altijd weer leuk om te zien.
En.... het mag nog even blijven regenen vandaag, ik vermaak me wel.
Niemand en Theo, beide mijn dank en erkentelijkheid.

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden


Autobahn

Jazeker, en er komt een tegel op proef bij, stapje voor stapje op zoek naar Chaos.

Tubamaniak

Ik vraag mij af of bij het wisselen van buizen van verschillende merken ook de ruststroom opnieuw moet worden afgesteld. Of zijn de buizen van hetzelfde type maar ander merk volslagen identiek qua karakteristieken ?
Thorens TD 166, Ortofon MC1 Turbo, Musical Fidelity A1, Philips 104 en 204, Sony 557ESD, Audio-Produkter Chaconne

Autobahn


Theo van Wermeskerken

Met een heel simpel antwoord.
Als je buizen gaat verwisselen die gebiast worden dmv een instelbare negatieve spanning, dan moet je die buizen bij een wissel opnieuw instellen qua biasstroom.
Dat is bijna altijd alleen het geval bij eindbuizen.
Zelfs gematchte / gepaarde buizen zijn maar zelden helemaal gelijk en als ze dat al zijn blijven ze dat in het gebruik niet.
In de vaak wat simpeler eindtrappen is die instelling vaak automatisch : autobias.
Tot op een bepaalde hoogte kan die afwijkingen in de buizen corrigeren qua biasstroom.
Die marge is echter niet erg groot zodat je daar extra gebaat
bent bij een set gematchte buizen.
Dat is ook het geval bij de Bocama en Lafayette versterkers.
Buizen matchen lukt alleen goed met een buizentester waarmee alle eigenschappen ook gemeten kunnen worden.
Met de meeste simpele, ook militaire testers is alleen een emissietest of zelfs alleen een goed / fout test mogelijk.
Daaraan heb je dus niet zoveel en veel aanbiedingen op marktplaats ed moet je dan ook met een korreltje zout nemen.
Ik ken buizenhandelaren die buizen al als gematcht durven verkopen als ze uiterlijk of qua stempeling op elkaar lijken.
De gebruiker kan het vaak toch niet controleren.
NIB en NOS zijn ook van die veel gebruikte kreten die niets zeggen over de conditie van een buis.
Bij een buis met de getterflash ( de zilveren vlek ) in de top van de buis kun je het niet zien, maar bij buizen met een heldere top mag daar bij een nos buis boven de gloeidraad geen brandvlek zichtbaar zijn.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tubamaniak

Dank voor het antwoord Theo. Ik verbaasde me namelijk over het gemak waarmee sommige forumleden buizen wisselen. En dat doen ze dus té gemakkelijk, blijkt na jouw uitleg. Ofwel, wil je een willekeurige gewisselde buis goed/optimaal laten werken, dan moet de ruststroom wel degelijk opnieuw worden ingesteld !! En dát gaat alleen goed wanneer je de ruststroom meet, weet ik uit eigen ervaring in een heel donkergrijs transistor verleden.
Thorens TD 166, Ortofon MC1 Turbo, Musical Fidelity A1, Philips 104 en 204, Sony 557ESD, Audio-Produkter Chaconne

Autobahn

3 april 2023, 23:04:06 #2183 Laatste wijziging: 4 april 2023, 07:39:08 door Autobahn
Hoi Tuba,

Even reageren op je conclusie die je in jouw voorgaande berichtje trekt naar aanleiding van het schrijven van Theo waarin je de opmerking maakt dat sommige forumleden te makkelijk buizen wisselen en dat je dit mede baseert op een donkergrijs transistorverleden.
Mocht je je open vraag over gelijkheid en uitwisselbaarheid van verschillende merken buizen van 1 en hetzelfde type gesteld hebben naar aanleiding van mijn ervaring met tuberolling dan wil ik je wel aangeven dat de partij Mullards die ik van Theo overgenomen heb naderhand door een kundige kennis met een goede buizentester, namelijk een AVO 4, gematcht zijn.
Zoals Theo beschrijft kun je na het matchen de ruststroom instelling aan de versterker overlaten indien er sprake is van autobias, of deze met de hand afregelen indien de versterker zich hiertoe leent, in het geval van deze Bocama is het antwoord nee (want er is hier sprake van autobias) en let wel, dit geld in dit geval zoals Theo beschrijft voor de eindbuizen, namelijk type EL84.
Ik heb alleen bij de stuurbuizen in de 1e trap een ECC82 Telefunken vervangen voor een electrisch gelijkwaardige Mullard, en zoals gezegd, die beide secties van deze triode zijn na meten electrisch gelijkgebleken, trek dus niet zomaar conclusies over iets waar je niet bij geweest bent.

En een ander dingetje is dat stuurtrappen bij buizenversterkers in 99 van de 100 gevallen vast ingesteld staan, daar regel je niets bij nadat buizen door praktijkgebruik langzaam slijten/verlopen.
Theo heeft groot gelijk dat hij nadrukkelijk verklaart dat matching belangrijk is en dat je goed op moet passen van wie je vandaag de dag buizen koopt.
Jouw conclusies onderschrijf ik niet, onjuiste aannames en technisch onvoldoende onderbouwd, volgens mij zet je anderen mogelijk op het verkeerde been zo.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Autobahn op  3 april 2023, 23:04:06Hoi Tuba,

Even reageren op je conclusie die je in jouw voorgaande berichtje trekt naar aanleiding van het schrijven van Theo waarin je de opmerking maakt dat sommige forumleden te makkelijk buizen wisselen en dat je dit mede baseert op een donkergrijs transistorverleden.
Mocht je je open vraag over gelijkheid en uitwisselbaarheid van verschillende merken buizen van 1 en hetzelfde type gesteld hebben naar aanleiding van mijn ervaring met tuberolling dan wil ik je wel aangeven dat de partij Mullards die ik van Theo overgenomen heb naderhand door een kundige kennis met een goede buizentester, namelijk een AVO 4, gematcht zijn.
Zoals Theo beschrijft kun je na het matchen de ruststroom instelling aan de versterker overlaten indien er sprake is van autobias, of deze met de hand afregelen indien de versterker zich hiertoe leent, in het geval van deze Bocama is het antwoord nee (want er is hier sprake van autobias) en let wel, dit geld in dit geval zoals Theo beschrijft voor de eindbuizen, namelijk type EL84.
Ik heb alleen bij de stuurbuizen in de 1e trap een ECC82 Telefunken vervangen voor een electrisch gelijkwaardige Mullard, en zoals gezegd, die beide secties van deze triode zijn na meten electrisch gelijkgebleken, trek dus niet zomaar conclusies over iets waar je niet bij geweest bent.

En een ander dingetje is dat stuurtrappen bij buizenversterkers in 99 van de 100 gevallen vast ingesteld staan, daar regel je niets bij nadat buizen door praktijkgebruik langzaam slijten/verlopen.
Theo heeft groot gelijk dat hij nadrukkelijk verklaart dat matching belangrijk is en dat je goed op moet passen van wie je vandaag de dag buizen koopt.
Jouw conclusies onderschrijf ik niet, onjuiste aannames en technisch onvoldoende onderbouwd, volgens mij zet je anderen mogelijk op het verkeerde been zo.

Tja, feitelijk hoef je je over de kennis en kunde van de tubagek niet zoveel zorgen te maken.
De man heeft een afgeronde hts e opleiding en nog veel meer op zijn kerfstok.
Het is nu eenmaal zo dat bij velen de buizentechniek in de huidige tijd wat ondergesneeuwd is geraakt en bij de wat jongere generatie in het geheel niet op de harde schijf is geïnstalleerd.
Zelfs van de nog veel moeilijker toegankelijke vd Heide inzichten weet hij van de bolhoed en de rand.
Kortom en voor zover ik hem ken : hij redt zich wel.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Autobahn

4 april 2023, 16:43:34 #2185 Laatste wijziging: 4 april 2023, 17:24:09 door Autobahn
Hoi Theo,

Ook al heeft iemand HTS-E gedaan dan snap ik niet dat je medeforummers beticht van te makkelijk buizen wisselen op basis van het antwoord dat jij gegegeven hebt op zijn vraag, ik lees dat namelijk niet in jouw antwoord terug.
Jij hebt mij namelijk ook niet veroordeeld in je antwoord, en waarom zou je?
Tuba doet dat dus wel en ik vind dat vervelend omdat het aanmatigend, hautain en daarmee arrogant overkomt.
Ik bepaal zelf wel of ik 1 van de 7 buisjes in mijn versterker uitwissel voor een gelijkwaardig en gematcht buistype.
Men verwacht toch niet dat we daar toestemming voor gaan vragen?, en aan wie dan?
Laten we het hier leuk houden, mijn oren vertellen me dat dit goed was voor de versterker, en ik vertrouw in dit geval liever op mijn oren dan een multimeter.

Ach ik stop maar weer, het is maar een hobby.

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

evehal

Citaat van: berret op 10 januari 2023, 16:09:51
Ik zit al een poosje te pielen met wat er in glaszekeringen moet. De tot nu toe best werkende vorm in 200mA die ik nu heb is een getwist draadje koper met een koolstofvezel uit een vezelmatje. Het probleem is het vastzetten van het kooldraadje en het doorsmelten daarvan. Zo'n kooldraadje gaat wel gloeien als het koperdraadje doormaakt, maar weet dan nog niet meteen dat hij ook stuk moet gaan. Dat duurt een aantal seconden, dus te lang...
Is het mogelijk de koolstofdraad samen met de koperdraden te twisten?

Audiofiele glaszekering!

Een aantal dagen geleden kreeg ik de beschikking over een glaszekering, ontworpen door Berret, om te testen of er "iets" veranderde m.b.t. het geluid van je set.
Ben ermee naar een vriend gegaan, die beschikt over een "nieuwe meterkast" én een fijne audioset, bestaande uit MacIntosh-versterkers, JBL-speakers en VanderHeide-techniek!
Het verschil met de "oude" zekering is groot:
- het beeld wordt groter door toename in de breedte en naar voren;
- meer definitie, waardoor het midhoog en hoog duidelijker aanwezig is en het laag meer ruimte
  krijgt;
- minder "bijgeluid": ruis etc., waardoor de tonen "langer en schoner" klinken en het
  geheel met veel rust te beluisteren is!
Kortom: deze zekering geeft een enorme verbetering en is een welkome aanwinst!

Evehal.   
 

audiovorden

5 april 2023, 12:13:20 #2188 Laatste wijziging: 5 april 2023, 16:53:47 door audiovorden
Leuke test.
Ik heb van Berret ook drie glaszekeringen ontvangen om te testen in de zekeringhouder (ahp module) van de meterkast. Ik gebruikte al een zekering van Berret als vervanging voor de glaszekering van de Groef Audio. Daar was ik al erg content mee.
De tweede zekering ben ik nu aan het testen. De eerste was al een verbetering ten opzichte van de glaszekering die ik gebruikte. De tweede gaat nog weer een stap verder.
Ik vind het lastig om te omschrijven wat de verbetering behelst. Maar ik heb recent een keer mijn Chaos versterker zonder een zekering mogen beluisteren (in het bijzijn van Theo en Berret) en de geluidsverbetering komt overeen met wat ik toen hoorde.
Dus net alsof er een "blokkade" lijkt te zijn opgeheven. Met als resultaat meer ruimtelijkheid en dynamiek.


Groet, Lourens

Theo van Wermeskerken

Citaat van: audiovorden op  5 april 2023, 12:13:20Leuke test.
Ik heb van Berret ook drie glaszekeringen ontvangen om te testen in de zekeringhouder (ahp module) van de meterkast. Ik gebruikte al een zekering van Berret als vervanging voor de glaszekering van de Groef Audio. Daar was ik al erg content mee.
De tweede zekering ben ik nu aan het testen. De eerste was al een verbetering ten opzichte van de glaszekering die ik gebruikte. De tweede gaat nog weer een stap verder.
Ik vind het lastig om te omschrijven wat de verbetering behelst. Maar ik heb recent een keer mijn Chaos versterker zonder een zekering mogen beluisteren (in het bijzijn van Theo en Berret) en de geluidsverbetering komt overeen met wat ik toen hoorde.
Dus net alsof er een "blokkade" lijkt te zijn opgeheven. Met als resultaat meer ruimtelijkheid en dynamiek.


Groet, Lourens

En dat laatste is dan ook precies wat er aan de hand is in een zekering : een blokkade.
Houd een zekering maar tegen het licht en je kunt je rustig afvragen wat dan nog het nut van een dikke netkabel is als de stroom vervolgens door een haartje moet.
De vergelijking met een stuk slecht zandpad in een snelweg komt wel aardig overeen.
Ook dat haalt de snelheid er uit.
Het hield mij al langer bezig en daardoor aangestoken is Berret toen begonnen met zijn experimenten op dat gebied.
Ik wilde vooral weten of en zoja welk verschil er zou optreden zonder zekering.
Een simpele weerstandsmeting aan een zekering brengt ook gelijk het 'nut' van een dikke netkabel naar voren.
Hoe zwaarder een zekering, hoe dikker de smeltdraad en hoe lager de weerstand en hoe minder nadelen.
Mijn eerste experiment leidde al een hele poos geleden tot een zgn by-pass zekering.
Dat experiment opende echt wel de ogen en de oren.
Later ben ik die nog gaan uitbreiden door ze af te vullen met koolstof poeder.
Een heel geklooi, maar er zijn er nu een aantal in omloop bij forumleden, o.a. Evehal heeft er eentje in zijn versterker en zijn cd speler.
Dat zelfde exemplaar heeft ook even gespeeld in de versterker van Audiovorden, in zijn bijdrage hierboven refereerde hij hier aan.
Op verzoek van forumleden Evehal en Lungo worden er op dit moment door Berret experimenten gedaan met een ouderwetse porceleinen draaistop.
Beiden hebben die nog in hun meterkast.
Complicatie daarbij is dat die 'stoppen' intern zijn voorzien van een veertje dat bij overbelasting naar buiten springt.
Berret zwoegt er nog wel een poosje op, punt is natuurlijk dat het ding, net als de gemodde AHP zekeringen
wel moet doorslaan bij overbelasting.
Een kamer vol rook staat ook zo slordig..

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden