• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tannoysuperprestige 2

15 september 2023, 22:32:27 #2311 Laatste wijziging: 16 september 2023, 08:11:53 door Tannoysuperprestige 2
Zo, daar ben ik weer. Ik ben hier een poosje niet geweest. Een van de redenen is mijn nieuwe baan dit jaar. Tevens moesten Theo van Wermeskerken en ik onze weg zien te vinden in onze gedeelde ervaringen met de Chaos 6, de Enigma. Waarbij ik er niet direct warm voor liep. Dit terwijl deze het nu al langere tijd het uitstekend doet bij Evehal. Dat is super fijn. Mijn insteek was voor ons beiden een teleurstelling. Dat heeft zijn plek gekregen en heeeel voorzichtig hebben we het toch wel weer over een Chaos buizenversterker in Sneek. Nu heb ik een Densen voor en eind versterker. De DM-20 en DM-30 combinatie. Een versterkerset zonder tegenkoppeling (aldus de fabrikant). Maar daar gaat het nu niet over!

Ook ik ben inmiddels gegrepen door de geordende zekeringen van Berret. Technisch etc kan Berret hetzelf het beste uitleggen. Daar waag ik mij niet aan. In mijn meterkast heb ik een AHP zekering module. Daar gaat het voor mij om. Als je er van voren naar kijkt dan zie je links een zekering zitten en rechts een holle koperen buisje. Voor enkele maanden terug heb ik een geordende zekering er in gehad. In het linker gedeelte. Zeg maar. Dat gaf een mooi resultaat zoals het meer uitsterven van de klanken, en mooi verfijnd hoog en een fraai diep laag. En toch knaagde er iets. Ik vond dat ik wat dynamiek miste. Dus: de zekering er uit gehaald. Wel gekocht want ik hoorde en voelde iets moois in de muziek. Inmiddels zijn we verder in de tijd en heeft Berret een nieuwe vinding naar mij opgestuurd. Voor het rechterdeel had hij een 'gevulde'koperen buisje gemaakt. Wat er precies inzit weet ik niet. Het hangt iig samen met koolstof en ordening. Vanmiddag heb ik deze er in gedaan. Rechts dus. En links de geordende zekering. En Wow! Wat een mooie verbetering! Zie ook de beschrijving van Evehall, Buell, Leobus en in feite van iedereen hier die nu een geordende zekering heeft! Ik ervaar ook een grotere 'bubbel, het nadrukkelijker uitsterven van de tonen en het meer zweven van de muziek in de ruimte ook dat de muziek meer IN je zit. Later meer en zal ik er ook foto's bij plaatsen. Wellicht is het een idee om dit onderwerp een eigen topic te geven.

Walt

Nou welkom terug dan, en leuk om te lezen!

Groetjes Walter

Theo van Wermeskerken

16 september 2023, 10:15:39 #2313 Laatste wijziging: 16 september 2023, 10:17:50 door Theo van Wermeskerken
Ik zal inderdaad even een nieuw topic aanmaken in bekabeling en stroom, mede omdat er in dit topic steeds vaker luisterimpressies verschijnen bij anderen thuis terwijl dit topic feitelijk over luisterbezoeken bij mij thuis gaat.
Mede omdat Berret de laatste tijd flink bezig is met allerlei verbeteringen aan de netspanning en daartoe
meerdere netzekeringen en aanpassingen aan AHP modules heeft doorgevoerd en er nu tevens een nieuw revolutionair netfilter op basis van de koperen AHP buisjes aan het ontwikkelen is noem ik dat topic :

Berret's netspannings inspanning.

En als we nu daar onze ervaringen, positief, negatief of geen verandering melden blijft het voor iedereen mooi bij elkaar en leesbaar.
Van dat nieuwe netfilter bestaat er nu nog slechts 1 proef exemplaar dat nu bij Audiovorden staat.
Een identiek proef exemplaar komt een dezer dagen ook naar het Noorden en zal hier dan bij geïnteresseerden gaan rouleren.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Walt

Goed idee een apart topic! Ben ook benieuwd naar een foto van dat netfilter!

Lungo

Afgelopen week was ik even op bezoek bij familie van Wermeskerken.
D'r stond een Philips cd 204 (of 205) voor mij klaar,goa moar eem luustern.
Wat er precies aan geupgrade is,is mij niet helmaal duidelijk,maar de speler klinkt wel heel erg mooi.
Wat mij direct op viel was de rust en het gemak waarmee de 204 speelde.
Ook het beeld was enorm groot,waardoor elk instrument nog meer z'n eigen plekje heeft.
Waren weer een aantal avonden tot diep in de nacht luisteren,heerlijk!
Voor dat de speler terug ging,nog even langs Evehal gereden,daar ook even een middagje geluisterd.
Ook Evehal was behoorlijk onder de indruk!
Dit is mss wel de mooiste "upgrade" die ik gehoord heb bij de 204 of 205. ( of inmiddels 206?)
Mooi werk weer van Wermeskerken en Berret!
Chaos mk 9 buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Walt

Ik ben ook benieuwd, de TvW cd-205 heeft al zo'n mooi compleet geluid, is er echt nog meer uit te peuteren...

evehal

Volgens mij dus wel:
ik hoorde, in vergelijking met het al fantastische 205-geluid, een nog meer toegenomen rust, waardoor een nog hechter beeld ontstond! Erg fraai!

minplus

Niemand

Theo van Wermeskerken

Tja, ik heb nog niet gereageerd.
Corona bleek nog niet weg en ondanks alle prikken en voorzorgen liggen we hier beide knap beroerd te wezen.
Maar toch even een korte reactie :
Aan de door Lungo en Evehal geteste cd 204 heb ik een jaar lang allerlei experimenten uitgevoerd.
Niet continu, maar af en toe kwam hij weer even op de werkbank.
Een korte introductie : de cd 104 en 204 zijn schematisch / elektrisch gelijk aan elkaar.
Het grote verschil zit hem in de gebruikte componenten : keramische smd ( surface mounted divices ) onderdelen t.o.v. de 'normale' axiale onderdelen in de 204.
Die keramische zooi geeft een bepaalde toevoeging aan het geluid dat je niet rechtstreeks kunt betitelen als hoorbare ruis, maar er wel banden mee heeft.
Het was in de begintijd van de cd dan ook mede de reden dat de eerste kopers van de cd spelers dit geluid uiteraard gingen vergelijken met wat iedere muziekliefhebber tot dan had : het analoge, lp, riaa geluid wat de kritische luisteraar in de beginjaren vele malen fraaier vond.
In Groningen had je de roemruchte meneer vd Meulen van Music in the home.
Een legendarische man met dito uitspraken die je tegenwoordig wel goed zou kunnen vergelijken met Cock vd Weiden.
Zijn boude uitspraak was dat het het beste zou zijn om de uitvinder van de cd, desnoods postuum, af te maken, zo verkrachtend vond hij het nieuwe medium.
Wat hij vooral hoorde waren de extra omringende artefacten om het geluid, noem het de randjes.
Die waren en zijn nog steeds klein, maar ze vallen mij en anderen nog steeds op, hoewel hele generatie's
het al als perfect omschrijven.
Streaming idem dito, ik hoor daar altijd een bepaalde vorm van onrust bij in het geluid.
Wat we al wel wisten was dat de keramische onderdelen daaraan hun deel bijdroegen.
Begonnen zijn we enkele jaren geleden met het modificeren van de cd 104 en dat met redelijk succes.
Maar het 'geknerp' bleef en van wege de opbouw op de kleine printplaatjes bleven de keramische onderdelen met hun omhullende randjes.
De 204 scoorde al veel beter op dat gebied, maar ook daarin gebruikte Philips over alle printen nog steeds de goedkope, nu wel axiale, keramische condensatoren.
De toepassing van de vd Heide technieken maakte veel goed en samen met Berret zijn er vele experimenten uitgevoerd.
Afgelopen jaar kwam hij me echter verblijden met een voorraadje Philips styroflex condensatoren.
Een van de allerfijnste, helaas ook prijzigste condensatoren waarvan Philips de productie al lang heeft gestaakt.
De eerste toepassing dit jaar was als bypass condensator over de Ero / mkc uitgangs condensator.
Daarbij waren Lungo, Evehal en een niet forumlid toen bij betrokken en direct bleek de muzikale kwaliteit van die onderdelen.
Maar de extra onrust in de muziek bleef en daarmee was ik het afgelopen jaar o.a. bezig.
Wat ik gedaan heb is met een hoop kunst en vliegwerk de keramische buisjes in de 204 uitwisselen tegen styroflex typen.
En het eerste dat dan opvalt is de grote rust, het schone in de achtergrond zoals ook Evehal dat vanmiddag omschreef.
Er komt ahw ruimte in de muziek die anders door die artefacten wordt ingenomen waardoor het geluidsbeeld zich groots gaat afbeelden in de luisterruimte met een ongekende schoonheid, nog extra ondersteund door de toepassing van de vd Heide inzichten.
Let wel : het betreft dus geen vorm van filtering op welke manier ook.
Filteren gaat altijd gepaard met het verloren gaan van tevens gewilde zaken terwijl de, noem het maar ruis, blijft.
Ik weet dat de dirigent Jan Verbogt er bij vd Heide destijds ook al mee bezig was, maar hij is geen technicus op dat vlak en draait om die reden nog steeds gaarne lp's.
De al eerder genoemde Cock vd Weiden heb ik wel eens op een radiomarkt ontmoet en gesproken en die heeft
de zelfde voorliefde voor lp's.
Hij gaat zelfs nog een stapje verder door over te gaan op mono weergave.
En dus niet een stereo set met twee speakers simpel op mono schakelen, maar met 1 versterker en 1 speaker en een mono pick-up element waarbij hij dan een ongekende ruimtelijke weergave weet te bereiken.
Het lijkt vd Meulen wel die ook nog zelf zijn elementen wikkelde.
Binnenkort dus maar eens Jan Verbogt contacten.
Later maar meer, voor nu eerst te beroerd met waterogen en snot tussen de toetsen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

Heintje

minplus

Getest op covid? Want er gaan momenteel veel gemene virussen rond. We waren hier ook goed ziek en m'n lief ook met griep maar gelukkig veel minder dan wanneer ze geen vaccinatie had gehad.

Tsja Vd Meulen, wat een goede herinneringen heb ik aan die man, die zelf de spoelen van z'n elementen wikkelde en zelfs van speakers het papier verving door zeemleer. Doodzonde dat zo iemand dood is gegaan.
De artefacten die hij hoorde waren in het begin buitengewoon groot en ik hoorde ze ook, de scherpe randen. Reden waarom ik lang absoluut niet aan de CD wilde tot die randjes voor het eerst bij een speler klein werden.
Ik ken Cock niet maar hij is zeker bijzonder om te ontmoeten.
Voorlopig ben ik razend benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen.