• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

15 maart 2024, 13:49:21 #2400 Laatste wijziging: 15 maart 2024, 17:35:52 door Heintje
Ik kan dat verhaal over styroflex condensatoren bevestigen: destijds heb ik bij Turksma in de reparatiedienst gewerkt en daar mocht ik een stel defecte luidsprekers op hun kosten opknappen voor eigen gebruik. Type: wat Systse Fliege heeft staan.
Met toestemming van de werknemers daar mocht ik in de voorraad ouwe meuk styroflex condensatoren van de printen / filters af knippen en daarmee heb ik toen in parallelschakeling de waarde van de originele bipolaire condensatoren in de scheidingsfilters vervangen. Daarna klonken die luidsprekers érg goed, achteraf jammer dat ik ze ooit weg heb gedaan!

duet

Op bezoek bij de smurf in  't hoge noorden.

Door nieuwsgierigheid naar de diverse "van der Heide" methode modificaties en de vele goede recensies van de andere forum leden deze week een luister bezoek gebracht aan Theo van Wermeskerken.
Blijkt achteraf eigenlijk redelijk in de buurt te zijn.
Na een welkomst woord in de kamer aangekomen staat hier een paar mooie zelf gebouwde Tannoy's opgesteld in combinatie met de eigenbouw "CHAOS 8" en de gemodificeerde cd 204.
Alles is volgens Theo zelfgebouwd tot en met de kabels.
Dit is niet te zien aan het uiterlijk want hier is een vakman "pur sang" bezig geweest.
Alles PERFECT verzorgd afgewerkt!
Na wat nader kennis gemaakt te hebben maar wat muziek geluisterd.
Het eerste wat opvalt in de muziek is het volledig los komen van het geluid van de luidsprekers.
Mooie diepte en afspiegeling van het orkest is duidelijk waarneembaar.
Instrumenten staan mooi los van elkaar
Niets wat overdreven wordt weergeven, een mooie natuur getrouwe weergave.
Ook de "audiotegel" en "audiolamp" zijn aanwezig.
In hoeverre deze invloed hebben op het geluid kan ik niet zeggen aangezien ik zonder niet heb beluisterd en heb de ervaring dat ik toch wel een langere tijd naar een systeem moet luisteren om sommige verschillen waar te nemen.
Volgens Theo heeft een mooie/goede muziek beleving veel te maken met timing.
Dit blijkt ook wel uit de combinatie van apparatuur en de Tannoy's die dit zo te horen heel goed doen.
Zo blijkt maar weer dat een combinatie van de juiste apparatuur een heel mooi geluid kunnen weergeven en het dus niet altijd nodig is om tonnen aan apparatuur uit te geven , wat ieder z'n eigen keus is natuurlijk.
Na nog wat muziek te hebben beluisterd van het huis en een goede innerlijke verzorging weer richting huis vertrokken met een zeer interessante luister ervaring rijker.
Bedankt Theo voor alle informatie en de fijne ervaring!

Geert
JK Prestige Mono Amp(2X),JK ULTIMATE3 PRE-AMPLIFIER,JK ULTIMATE 3 DAC,JK ,kuzma stabi reference,allaerts MC1 boron MKII,JK-reference loopwerk,JK-Ultimate DT Luidspekers

Theo van Wermeskerken

16 maart 2024, 15:50:40 #2402 Laatste wijziging: 16 maart 2024, 15:53:57 door Theo van Wermeskerken
Leuk dat je er was.
Ook leuk dat je nog zo'n mooie en nette cd 204 had staan.
Daarmee heb je straks iets heel fraais in huis waar zich veel cd spelers en streaming / dac combinaties op stuk bijten.
Met de laatste modificaties is dat nog een stukje fraaier geworden dan het al was.
Ik zal mijn best er op doen en hem gelijk voorzien van afstandsbediening voor alle functies.
Blijven de toetsen ook netjes.
Er zijn wel een paar probleempjes met je speler, maar hij is dan ook nog helemaal standaard en dan is het op zich al bijzonder dat hij na 40 jaar nog tekenen van leven geeft.
Zoals verreweg de meeste apparatuur van die leeftijd stond ook deze 204 nog op de netspanning van destijds van 220 volt en met de huidige spanning, vooral op zonnige dagen kan die oplopen naar iets meer dan 250 volt.
Dus altijd omzetten naar de hoogste waarde die met de voeding kan, 240 in dit geval.
Wat er ook aan scheelde was een niet werkende eindstop van het laadmechaniek.
Dat hoor je aan het doorlopen van de lademotor als die de stoppuls van de eindswitch niet krijgt.
De motor gaat dan slippen over de gelukkig nu te slappe versleten riem.
Een tip voor diegenen die met de spelers in deze serie werken : vervang nooit alleen de riem als deze slipt, maar kijk altijd ook of de beide eindswitches nog werken.
Leg je er namelijk alleen een nieuwe riem om en een van die switches werkt niet meer dan slipt het geheel niet meer, de motor draait toch door en draait het gevoelige tandwiel de nek om.
De originele ladetandwielen zijn nu zeer slecht nog te leveren en nu zijn er bedrijven die een geprinte versie kunnen leveren die in de eerste plaats soms ook zeer snel zijn tanden verliest of resulteert in een primitief rammelende lade.
Ik liep toevallig aan tegen een aantal originele tandwielen, samen met wat andere nuttige componenten vanuit een Philips service centrum.
Mijn speler die je hier gehoord hebt kwam pas twee dagen eerder uit de werkplaats en was nog niet zo los als mogelijk is.
Forumleden Lungo en Evehal werken er al een paar weken langer mee en ze hebben wel even nodig om tot maximale prestaties te komen.
Iets om straks ook even rekening mee te houden.
Zoals gezegd : leuk dat je er was en binnenkort nog maar even opnieuw om dan je eigen speler te beluisteren.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Lungo

D'r staat inderdaad hier een 206 al een week of 2 te spelen.
Een maandje geleden heb ik het prototype van de 206 van van Wermeskerken hier thuis gehad om te beluisteren,nou dat speelde echt heel erg goed.
Toen ik de mijn vers van de pers 206 hier aansloot om te gaan genieten,was de teleurstelling groot.
Van Wermeskerken gebeld en kreeg te horen,ding mot nog inspeeln!
Stom,dat wist ik ook wel,maar niet aan gedacht. ::)
Kreeg te horen dat ik de 206 niet dagenlang op repeat moest laten spelen,maar gewoon ding aanzetten en gaan luisteren.
Door het aan en uitzetten zou het inspeelproces sneller en beter gaan.
Het is hier nu genieten geblazen,de 206 speelt toch een klap mooier dan de 205.
Wat Evehal eerder al melde dat de 206 nog meer verfijnder en makkelijker speelt,wat mij het meest opvalt is het geluidsbeeld,de instrumenten en stemmen komen zo mooi los van de luidsprekers zodat het beeld erg breed en groot is.
Ben d'r blij mee!
Vanavond ( vannacht  ;D) weer luisteren en genieten.
Bedankt wederom Heren van Wermeskerken en Berret.
Chaos mk iv buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.

ascendo

22 maart 2024, 12:32:03 #2404 Laatste wijziging: 22 maart 2024, 12:36:35 door ascendo
Zo een kleine update van mijn Chaos draad.
Ja bewust schrijf ik hier draad want vaak doet een kabel dingen anders.

Je hoort vaak dat er een kabel tussen zit hoe mooi hij ook is opgebouwd.

Het Chaos draad is werkelijk iets anders.
Je hoort gewoon dat er niks omheen zit.
Vaak zie je kabels waar dan bv weer een prachtige krimpkous omheen zit of andere rommel en dat doet iets.

Heb ik eigenlijk nooit geweten maar wat hier wordt beweerd is gewoon waar.

Er komt een rem op de afbeelding en je zit meer naar 2 speakers te luisteren.

Het inspeel gebeuren waar ik nou een paar weken in zit is niet zo extreem zoals hier vaak werd beschreven.
Natuurlijk merk ik soms dat het beeld kleiner is maar geen moment had ik zoiets van de schaar erin.

Ja Theo ik geloof dat dat werkelijk met de tegenkoppeling te maken heeft.

Wordt vervolgd

Theo van Wermeskerken

Vandaag hoog bezoek ontvangen.
Forumlid Niemand kwam voorrijden in een dikke Tesla, met achterin twee cd 204 spelers voor mij.
Retour ging een stel speakerkabels, draad feitelijk.
Leuke middag gehad, hoop geklets over van alles en nog wat en even geluisterd naar de speler van forumlid Duet die hier onder constructie is om van Styroflex en afstandsbediening te worden voorzien.
Dank voor je bezoek, was leuk en leerzaam.

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Jawel hoor.
Ik heb o.a. ( weer ) geleerd hoe iets niet moet  ;)

Niemand

Overigens vergeten te vermelden ,dat ik het verschil echt hoorde qua openheid en nog mooiere plaatsing met de 206 .
Dat merkte ik vrijwel direkt , wat een prachtig plaatje is dat .
Luisterend naar Yello , Stella had ik echt zoiets van zo  kan het dus ook nog mooier zijn .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden