• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Citaat van: quadpapa op  4 mei 2024, 13:38:10Nou Theo, gisteravond dus na ongeveer 30 uur de speler voorzien van het Miserere van Clerambault: vreselijk plat geluid maar na ongeveer een kwartier?????er komen bassen en ruimtelijkheid en binnen enkele minuten kon ik weer luisteren naar de bekende effecten, zal vanavond ervaren of het nog mooier is geworden.In ieder geval nu meer hoog ervaren waar ik ook heel blij mee ben.Inderdaad ging de terugweg heel vlot, binnen twee uurtje,wel bij 29 graden!
Nogmaals dank en de groeten aan Pienky!

Forumlid Lungo leende van mij een speler waarmee ik al een klein jaar aan het rommelen was geweest.
Dat ging met name om de eerste experimenten met styroflex op die schaal en die speler klonk en plaatste hier thuis al prima.
Wim wilde het thuis ook graag even met die speler proberen.
En nu had ik hem al gewaarschuwd: hij speelt hier dan wel naar behoren maar dat doet hij de eerste tijd bij jou niet.
Werd natuurlijk niet aangenomen en dus in de auto en mee.
En daar zit hem dus net als bij jou nu het probleem: verscheidene componenten zijn door Berret behandeld met een bizar sterk zwaartekrachtveld en vervoer over een grotere afstand door een steeds wisselend zwaartekrachtveld zorgt bij die componenten dan tijdelijk voor een effect als waren ze niet behandeld.
Je hebt dan dus ahw tijdelijk weer een normale speler.
Wim sloot mijn speler aan en was stevig teleurgesteld: een simpel plat en gewoon geluid, niet wat hij verwacht had.
Hij is er toen even bij weggelopen en net als bij jou was na een kwartiertje plotseling de glorie terug en jubelde het door de kamer.
Een normaal fenomeen en we zijn er inmiddels aan gewend.
Het zgn inspelen was bij die twee apparaten dus niet meer aan de orde, puur dat transport doet het.
Dat gaf trouwens al eerder wat verwarring en teleurstelling.
Een prima functionerende speler werd dan om te demonstreren 'even' meegenomen naar een kameraad en de hele magie was weg.
Geeft niks : het is allemaal maar hobby.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

quadpapa

Theo ik was gisteravond aan het luisteren en omdat jij de laserafstand van de cd 204,75 had gefinetuned besloot ik eens een van mijn tot nu toe onspeelbare zelfgebrande cd's te proberen...en jawel die doen het nu ook!Fantastisch!

Theo van Wermeskerken

Da's mooi.
In die tijd bestonden zelf gebrande cd's nog niet en de spelers uit die periode kunnen niet met elke brander overweg.
Het merk cd is ook nog van belang en als je de wiebelige plastic prutsdingen in veel pc's ziet is het eigenlijk nog een wonder dat het vaak nog wel lukt.

Lungo

Paar week geleden heb ik een nog bijna nieuwe Erres cd1204 aangeschaft.
Broertje van de Philips cd204
De Erres ziet er wat luxer uit en heeft een mooie licht bronzen kleur,alles is net even mooier dan mijn zwarte cd206.
Alleen één probleem..
Volgens de vorige eigenaar speelt de Erres niet goed,slaat regelmatig over en aandrijving maakt piepend geluidje.
Overlegd met van Wermeskerken,kan van alles zijn,maar breng maar langs dan kiek ik wel eem.
Ondanks (dankzij) dat er oa een oud Philips monteur naar had gekeken,mankeerde er van alles aan.
Kreeg van van Wermeskerken bijna dagelijks een update van wat er allemaal niet goed was.
Misschien dat ie dat zelf nog even wil toelichten.
Van Wermeskerken heeft 'm uiteindelijk weer aan de praat gekregen en ding speelt als nieuw nu!
Heb de speler gelijk maar laten upgraden met oa nieuwe styroflex condensatoren en afstandsbediening in laten bouwen.
Er zijn ook een aantal nieuwe dingen toegepast,weet niet precies wat,maar dat moet van Wermeskerken zelf maar even toelichten.
Gaat in het laag wat verder en het hoog is zijdezacht,net allemaal even wat extra tov de cd206.
Moet allemaal nog inspelen,maar klinkt nu al veelbelovend!
Ben blij met mijn Erres CD1206!
Bedankt hr van Wermeskerken.

Chaos mk 9 buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.

Theo van Wermeskerken

Mooi dat je even reageerde, dat hebben Berret en ik ook nodig om te weten te komen of de uitgevoerde werkzaamheden effect en zoja welke sorteren.
Het is niet vaak het geval dat een speler of versterker op de zelfde manier wordt opgebouwd of gemodificeerd zoals een vorige ook is gedaan.
Daar leren we niks van en de hobby is nu eenmaal het prutsen met elektronica, niet het draaien van productie.
Jouw Erres speler was een erg net exemplaar, had ook maar erg weinig gedraaid.
Dat laatste is o.a. te zien aan bepaalde delen in het loopwerk.
Er was echter wel van alles mis met de speler en mogelijk was dat tevens de reden dat er zo weinig mee gespeeld was.
Om te beginnen is het tegenwoordig met de vele zonnepanelen van belang dat de primaire van de voeding op de hoogste tap, indien aanwezig, wordt gezet.
Dat ontlast de voeding en de marges zijn dan in het geval van een cd 204 met zijn vele gestabiliseerde spanningen nog steeds groot genoeg.
De Philips monteur die er naar zeggen uitgebreid aan had gewerkt zou in elk geval ook de netvoeding op 240 volt hebben gezet.
Niet dus en ook verder was er eigenlijk niets aan enige service uitgevoerd.
Meest opvallende probleem was overslaan en een tsjilpend geluid tijdens afspelen, komende vanuit het loopwerk.
Dat werd echter niet veroorzaakt door de spindelmotor zoals de monteur dacht en daarom die motor maar vol olie had gespoten in de hoop dat het lawaai daarmee zou stoppen.
Nog los van het feit dat die motor helemaal niet gesmeerd hoeft te worden komt dat sjilpen  echter van de focusspoelen.
Oorzaak daarvan was een niet doorgevoerde modificatie op het syscon bord waar echter helemaal niets aan was gedaan.
Om het overslaan op te lossen was er aan alle potmeters van het loopwerk gedraaid, echter zonder te weten waar e.e.a. voor dient met het gevolg dat het loopwerk totaal was ontregeld.
Dit kom ik wel vaker tegen en meestal is dan de reden dat men op die manier geprobeerd heeft om zelf gebrande cd's af te kunnen spelen.
Maar op goed geluk maar wat aan potmeters draaien leidt zelden tot succes, hier geldt : meten is weten, gokken is dokken.
De laser had de mishandeling echter overleefd en dan kun je beginnen aan de totale revisie van de verschillende printplaten in het apparaat + de nodige modificaties.
Als het apparaat dan weer speelt naar behoren kunnen de vele vd Heide modificaties er in worden toegepast om er een cd speler van te maken die het de meeste andere spelers heel erg moeilijk maakt.
Daarmee is in dit specifieke apparaat wel erg ver gegaan waarbij zoals altijd de focus eigenlijk nooit ligt op hoe het geluid is, maar veel meer hoe de afbeelding in de ruimte is.
Wat daar allemaal voor nodig was komt een volgende keer wel.
Eerst moet forumlid Lungo het apparaat op de juiste manier inspelen en op dat bericht wacht ik dan.

quadpapa

Dag Theo, ik ben ook wel nieuwsgierig wat daar allemaal voor nodig is, eentipjevan de sluier?
En nog steeds heel blij met je modificaties!

Tdo

De chaos 9  8) 

'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Walt

Wow,  mooi ding! Welke gelijkrichter buis heb je daarin gezet TvW? Zo te zien geen GZ37?

Geen hond

tis weer een zeer fraai gebouwd stuk in de meest positieve zin
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Tdo

'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Duclaasie

Man, man, man wat ziet dat er weer prachtig uit. Elke keer ben ik weer onder de indruk van de binnenzijde van de versterkers van TvW. Bijna zonde dat je dat niet mee ziet als hij dicht is. Veel luisterplezier ervan!

Walt

De onderkant blijft open, dus zet hem op een plank met een grote uitsparing erin, dan kun je hem van onder aanschouwen!

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Walt op 26 juli 2024, 16:37:20Wow,  mooi ding! Welke gelijkrichter buis heb je daarin gezet TvW? Zo te zien geen GZ37?

Dat is de oude eerste uitvoering van de cv 378.
De allermooiste, maar ook meest schaarse en prijzige voorloper van de veel dunnere cv 378 en gz 37.
Die twee laatste heb je ook nog weer in een vroege en latere uitvoering, respectievelijk met een square of een ringgetter.
Alle 3 indirect verhitte slow start gelijkrichters.

Walt

Bedankt voor de info, is die oude uitvoering van de 378 wel equivalent met de latere types 378/gz37, inwisselbaar zeg maar?

Hier staan ze naast elkaar:

https://www.hupse.eu/radio/tubes/CV378.htm

Groetjes Walter