• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

De smurf in 't hoge noorden.. (op bezoek bij Theo van Wermeskerken)

Gestart door Tdo, 29 september 2011, 20:55:37

Vorige topic - Volgende topic

Tdo

'Jongens waren we - maar aardige jongens'    (Nescio)

minplus

Ik zag dat je je lamp wegdoet, Walt.
Doe ik zeker niet. Ik heb geen van der Heide set op wat onderdelen na, ook al denk ik er vaak over om over te schakelen, maar de Macs hier...
Dus het effect was hier hooguit een halve meter.
Maar dat een vriendin de tranen over de wangen liepen toen ik hem aanzette zegt genoeg.

minplus

Het gehoor heeft toch enorm fors effect op het gevoel. Voor mij als bioloog vanzelfsprekend.
Dit is wat Theo vermoedelijk aangeeft met gevoel.

Theo van Wermeskerken

Als het puur om het geluid ging kon ik het wel meten.
Je 'hoort' pas iets veranderen als je gezien / gevoeld hebt dat de ruimte en daarmee de afbeelding is veranderd.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Starsky

Zo ervaar ik het ook, en waarschijnlijk wel meer mensen..
Voor mij is het als volgt,
Als ik bijvoorbeeld 1 van mn favoriete nummer speel van Frank S, live in een of ander hotel met fly me to the moon,hoor ik met de lamp uit ook een mooie opname met een beperkt diepte beeld.
Maar met de lamp aan hoor je in een keer meer de ruimte ,de zaal is dieper en je hoort hem beter even tussendoor praten met het publiek, je hoort een kopje rinkelen in dit nummer waar je het bijna aan zou kunnen wijzen waar het zou ,moeten staan in die ruimte.
Zonder lamp blijft " het geluid" wel van dezelfde kwaliteit en stereo beeld, maar de diepte en ruimte " verbeelding" zakt in elkaar..
Zo ervaar ik het, tsja het is lastig te omschrijven maar alles krijgt meer textuur in mijn beleving.
De bloemetjes en 10 soorten gras zeg maar zoals eerder omschreven..

Walt

Oei, misschien toch maar niet verkopen dan...

Haha, geintje.

Starsky

Wel met kanttekening dat het ook in de opname moet zitten, het is niet zo dat alles goed klinkt met een lamp..
Echter werkt de lamp ook met andere versterkers, en hoeft niet per definitie een "Chaos" te zijn.
Eigenlijk kun je de lamp zien als een rond stralende tegel (Denk ik)

Tubamaniak

En werkt de lamp in jullie beleving ook met beeld ? Zie je ook meer diepte in je beeld op televisie wanneer de lamp 'aan' staat ?
Thorens TD 166, Ortofon MC1 Turbo, Musical Fidelity A1, Philips 104 en 204, Sony 557ESD, Audio-Produkter Chaconne

Walt

Ha Starsky, kan wel kloppen, volgens mij onderin de lampvoet, zit een kleine audiotegel verwerkt. Een ook een kleine audiotegel in het gelijkrichtkastje waar de variac bovenop staat.

Groetjes Walter

Knosti de Platenwasser

12 april 2025, 10:33:20 #2649 Laatste wijziging: 12 april 2025, 10:35:46 door Knosti de Platenwasser
Citaat van: Walt op 12 april 2025, 08:01:53Ha Starsky, kan wel kloppen, volgens mij onderin de lampvoet, zit een kleine audiotegel verwerkt. Een ook een kleine audiotegel in het gelijkrichtkastje waar de variac bovenop staat.

Groetjes Walter

...
... on an Electrospective Odyssee.

Walt

Vandaag bij de verkoop van de audiolamp nog even gekeken, inderdaad er zit een tegel in de lamp en ook onderin het gelijkricht kastje.

Walt

Ik zat nog te denken, al voor ik überhaupt van Van der Heide gehoord had, was ik bezig met de 3D afbeelding. Veel luisterdagen bezocht (met name van ZBA forum) en viel mij op dat velen hier dus totaal niet mee bezig zijn. Helemaal lyrisch over de dynamiek van een set, terwijl het letterlijk zo plat als een dubbeltje klonk.

Misschien brengen de lamp en tegels relatief weinig voor mensen die van nature al goed het 3D beeld ervaren. Die 3D info kan natuurlijk in de structuur informatie zitten, maar zit ook in de opname. Als je oren die opname al voldoende ontleden, heb je het structuur deel wellicht minder nodig...

Groetjes Walter

Starsky

Citaat van: Tubamaniak op 12 april 2025, 04:30:26En werkt de lamp in jullie beleving ook met beeld ? Zie je ook meer diepte in je beeld op televisie wanneer de lamp 'aan' staat ?

Ik kan daar helaas geen antwoord op geven..ik kijk zelden TV
Maar dacht gelezen te hebben dat een tegel onder de tv/ scherm ook werkt
Ik dacht zelfs dat het VDH gebeuren ooit is begonnen met beeld en dat de princiepes later richting audio zijn gegaan.( maar ik kan het ook mis hebben)
Is nog wel ergens op dit forum terug te vinden denk..